Poikaystävä viiltelee

dklkföal

Miten voisin auttaa poikaystävääni kun hän viiltelee? Välillä hän lähettää minulle kuvia kuinka hän on taas viillellyt ja haukkuu kun en osaa auttaa. Kamala syyllisyys ja avuton olo, tuntuu niin tarpeettomalta. Mitä pitäisi tehdä?

19

2846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+17

Sä et ole hänen terapeutti, jos tahtoo apua niin hakekoot sitä. Sairasta, että lähettelee kuviakin vielä. Useimmat piilottelevat tekemisiään.. Sun ei tarvitsisi ottaa taakkaa siitä, ei kukaan kestä sellaista. Masentuneen kanssa on vaikea seurustella, onkohan hän tarpeeksi terve seurusteluun....

• nkjsjfkzkssafsd

No en todellakaan ole jättämässä ketään sen takia että on masentunut. Itsellänikin on ollut aikaisemmin masennusta ja tiedän kuinka rankkaa se on ja tiedän myös sen että poikaystäväni kohdalla se menisi vielä pahemmaksi jos vielä kaiken lisäksi jättäisin hänet. Rakastan häntä ja haluan auttaa. Tiedän etten ole hänen terapeuttinsa, mutta kai on jotain mitä voisin tehdä.. kuunnella tietysti mutta olisiko vielä jotain muuta? Haluan tehdä kaikkeni hänen ja suhteemme eteen, tiedän että hän tekee väärin kun lähettelee vielä tuollaisia kuvia mutta uskon että ne ovat ikään kuin avun pyyntöjä millä hän hakee huomiota. Jos teillä on siis jotain, mitä tahansa, vinkkejä mitä voisin tehdä niin olisin enemmän kuin kiitollinen jos voisitte jakaa ne minun kanssani.

• pqwokqpiojq

Huomaan että sinullakin on haasteita itsesi arvostamisen suhteen, ja siksi olet epäterveessä parisuhteessa. Toivon että hakeudut keskusteluapua etsimään itsellesikin. Saattaisi tehdä hyvää. Teistä kumpikaan ei ole tällä hetkellä sellaisessa tilanteessa, että parisuhteesta olisi iloa omalle tai toisen terveydelle. Ero on ehdottomasti paras ratkaisu. Ei siksi että olisit ilkeä tai välinpitämätön, vaan siksi että ymmärrät mikä on oikeasti paras ratkaisu.

Ehdottomasti poikaystäväsi on käytävä terapiassa. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

• yksi vaan

Suostuisikohan hän lähtemään kanssasi ammattiauttajan puheille,jos kynnys mennä yksin on liian korkea.
      Itse ehkä ehdottaisin nätisti tällaista hänelle.

• mdskfklsdjklajs

Olen yrittännyt ehdottaa ja sanonut myös että voin tulla hänen mukaansa, mutta sanoo vaan että ei halua puhua kenellekkään vieraalle että ainoa jota hännyt tarvitsee olen minä. Mutta kuitenkin sanoo että en osaa auttaa.. hankalaa. Voisin vielä kokeilla tuota jos vaikka olisikin muuttanut mielensä asian suhteen, helpottaisihan se myös minua kun ei tarvitsisi yksin tämän asian kanssa olla.

• partaterä45679

Siis haluat auttaa viiltelyssä? Aika groteski suhde teillä.....

• Tässä teksti...

Viiltelevän nuoren läheisille
        Mikäli huomaat lapsensi tai jonkun muun läheisensä viillelleen tai muuten vahingoittaneen itseään, on hyvä ottaa asia puheeksi, mutta yrittää pysyä itse rauhallisena. Asia voi olla pelottava ja järkyttävä, mutta on tärkeää olla kiihtymättä, jotta läheinen uskaltaa itse puhua asiasta. Jos huomaat lapsen kädessä esimerkiksi arpia, on hyvä kysyä suoraan syytä niille. Yritä johdattaa keskustelu siihen, miksi lapsesi tai muu läheisesi viiltelee.

Läheisen olisi tärkeintä puhua ja sinun kuunnella. Yritä kysyä, mitä viiltelyn takana saattaisi olla. Onko läheisellesi sattunut jotain pahaa? Onko hän viillellyt tai muuten vahingoittanut itseään jo kauan? Millaisissa tilanteissa viiltelyä esiintyy? Tunteeko läheisesi itsensä masentuneeksi? Masennuksen ohella myös syömishäiriöiden on usein huomattu liittyvän viiltelyyn.

Voit myös kysellä läheiseltäsi, mitä hyvää hänen elämässään on ja mitkä asiat tekevät hänet onnelliseksi? Minkä hänen elämässään pitäisi muuttua, jotta hän ei enää vahingoittaisi itseään? Varo kuitenkin syyllistämästä häntä tapahtuneesta, ylimääräinen häpeän tunne ei ole kenellekään hyväksi, eikä auta tilanteessa – päinvastoin. Juuri häpeän tunne voi estää itseään vahingoittavia nuoria hakemasta apua.

Yritä rohkaista läheistäsi hakemaan apua. Nuorille apua löytyy esimerkiksi nuorisopsykiatrian poliklinikoilta tai nuorten kriisipisteestä. Akuutti itsetuhoisuus vaatii yleensä sairaanhoitoa tai ainakin terveyskeskuksessa käynnin esimerkiksi haavojen sidonnan muodossa. Terveyskeskuksen kautta voi samalla saada lähetteen psykiatrille tai tilanteesta riippuen esimerkiksi depressiohoitajalle. Lue lisää avun hakemisesta nuorelle.

Sekä nuoret että aikuiset voivat keskustella tilanteestaan esimerkiksi kriisipuhelimessa. Kriisipuhelimeen voi soittaa myös huolestunut läheinen. Viiltely tai muu itsetuhoisuus järkyttää todennäköisesti myös sinua itseäsi. Ammattiauttajan tai koulutetun vapaaehtoisen kanssa keskustelu saattaa selkeyttää tilannetta ja tarjoaa vähintään mahdollisuuden purkaa huolta.

• 20+14

Ilmoitat hänen vanhemmilleen.Välittömästi. Vaikka olisikin täysi-ikäinen.

Nykyisellä käytökselläsi vahingoitat häntä lisää. Toimintaasi kutsutaan mahdollistamiseksi.

• lol

Mun mielestä sun poikaystäväs viiltely kuulostaa feikkaamiselta, en usko että hän o ikeasti viiltelee pahaan oloonsa, ei kukaan viiltelijä halua kerjätä sääliä omalla tekemiselläään, ainakaan minä en halua.

• JeesusTieTotuusElämä

Ai viiltelyä, olet joko okkultismissä mukana
        Tai sulla on asia joka painaa, ja sen kestävien on helpompi viiltää..
        Näin on sanottu.
        Jos viikot on vaakasuoraan on selkeä avun huuto ja haettava apua,
        Pituussuunnassa on vakavampi ja ehdottomasti apua

Itsetuhoinen ei hae, pelkää avun kohteita, seuraamuksia hoidosta, totuutta, kohdata puhua jostain asiasta, pelkää tilanteita mitä voi seurata.
        Tai ettei ymmärretä.

Okkultismissä on kyse noituudesta, ja se suoritetaan salassa, niinkuin yllämainitun tekee, voi siten yrittää saada yhteyksiä henkimaailman.
        Joten tässä tapauksessa hengellinen apu on paras, koska pahuuden Henki olentoja eli demonwja on olemassa ja vain kirkas aito Jeesuksen Kristuksen veren voima voi vapauttaa noista siteistä.
        Pimeyden voimien kans ei kannata olla missään tekemisissä, sillä ne antaa aluksi hallinnan tunteen, kunnes ovat sitoneet sinut. Vain Jeesuksen Kristuksen Veri ja verenvuotoa vapauttaa näistä siteistä. Kun rukoilee :
        Jeesus Kristus Jlan Poika armahda minua ristillä vuodatetun vereksi tähden minut kaikista okkultismistä ja sen siteitä ja voimista. JEESUS MINÄ SANOTTUDUN IRTI KAIKESTA,OKKULTISMISSÄ JA SEN ERI MUODOISTA IRTI, SINUN MAAHAN VUOTANEEN VERESSÄ NIMEEN JA TÄHDEN JEESUS KRISTUS.
        NÄYTÄ KAIKKI MITÄ MINULLA ON OKKULTISMISTÄ MITÄ MINUN PITÄÄ POISTAA KODISTANI KOKONAAN JA HÄVITTÄ TUHOAMALLA NE, JOTTEI NE JOUDU TOISTEN VAHINGOKSI ENÄÄ.
        AMEN.

Hae apua,
        Itse istuvan kuolemanpelon ihmisten sydämiin heti ensimmäisessä tilassa,
        Sanomalla Taivas, Helvetti,Raamattu ja Jeesus on totta.
        vähintään.nämä, jos ei tilaa, aikaa tai paikkaa tai kykyä vastaan ottaa enempää
        Hengellisestä totuuksia.
        Kun kuolemanpelko on kuolemanhakuisuuteen sijassa, ihan,miten on avulla vastaanottavaisempi.

Kysele uskovaa ihmistä, esim vapaassa suunnassa on enemmän niitä jotka Ovat olleet näitten asioiden kanssa tekemisissä, sielunhoito ja pastorit.
        Jos pastorit tietää jonkun todistuksen, et joku on ollut okkultismissä mukana
        Ja tullut uskoon, niin se Olisi hyvä avun lähde.
        Kannattaa kysyä siltä paikkakunnalta, jossa on.
        Voit myös tehdä näin.
        Sanot et Jeesus Kristus näet minun tilanteen ihan kokonaan ja ohjaa minut sen oikean ihmisen luo, jonka kautta minä parhaiten saan avun ja joka ym,ärtämääb parhaiten minua ja elämääni. Aamen.
        Seuraat seurakuntien tilaisuuksia ja jos joku tuntuu sellaiselta mikä tuntuu kiinnostavan, sanot Herralle, menen tuonne, lähetä sinne minun luo se ihminen.
        Herra näet etten osaa vielä tulkita sinun johdatusta, joten lähetä sinä hänet minun luo, kysymään voiko hän rukoilla puolestani.
        Jos olet syvällä okkultismissä mukana, niin demonit tekee kaikkensa estääkseen lähtisi, joen pyydä jotakin ihmistä lähtemään kanssasi, jos ei muuta niin soita siihen srkan ja kysyy oisko ketään joka voisi tulla sinun kansa sinne kokoukseen.

Pyhä Henki toimii voimallisemmin vapaissa suunnissa, ja selkeämmin tunnustetaan tämäkin alue, vaikka kirkon piirissä on hyviä raamatun opettajia,
        Armolahjoillakin varustettuja, mut enemmän, vapaissa suunnissa.

Rukoilen lyhyesti tähän niiden puolesta, jotka on eksyneet okkultismissä ja kaipaa päästä vapauteen.

Isä, Jeesuksen Kristuksen nimessä ja maahan vuotaneessa kalliista sovintoveressä, tulen eteesi ja pyydän Isä, et jos joku lukioista kaipaa päästä vapauteen okkultismistä ja haluaa sanottua irti siitä kaikilla tasoilla ja kaikilla osa-alueilla mihin on sotkeutunut. Isä johdata vapauteen, johdata näkemään mikä on totuus,poista valheen verkot, kaikki ne siteet millä saatanan joukkoineen on sitonut, Kiitos Jeesus Kristus sinä sait riemu voiton saatavasta, Golgatan keskimmäiselle ristillä oman haavoittuneita ruumiini, puhtaan synnittömän elämäsi vuodattanut tuon Pyhän veresi syntiemme tähden täydestä hinnasta
        Johdata oikean avun piiriin ja oikean ihmisen luo, ja katko kaikki saatanan siteet,
        Ja jos tarvitaan henkien ulosajamista, rakas Jeesus, lähetä oikea ihminen jonka itse valitset tehtävään, jokaiselle niille, jotka haluaa ja kaipaa päästä vapauteen
        Jeesuksen Kristuksen nimessä, Aamen

• oppeliini1

Kerrot koulunsa psykologille ja hänen vanhemmilleen. Riippumatta minkä ikäinen poika on.

Tuo poika huutaa apua. Jos hän todella viiltelee, hänellä on paljon tuskaa sisällään. Sinulla ei ole (vielä) tarpeeksi taitoa auttaa häntä tavalla jota hän tarvitsee. Mutta mitä sinä voit tehdä on auttaa poikaa hakemaan apua.
      Mene vaikka hänen kanssaaan jos ei yksin halua/voi.

• Pakkomielteinen

Itsekkin viiltelen, koska olen masentunut. Poikaystävänikin viiltelee koska mä viiltelen. Sitten mä viiltelen koska hän viiltelee jne. Nyt ollaan sovittu että lopetetaan se, mutta viiltelystä on tullut pakkomielle, joten viiltelen salaa. Ongelmaasi: Jos poikaystäväsi rakastaa sua niin paljon, että voit sille kasvotusten sanoa että lopettaa viiltelyn, hänen pitäisi se lopettaa. Muussa tapauksessa ehdotan eroa. :(

• merenmarja

Eikö muulla tavalla voisi osoittaa pahaa oloaan kuin tuolla viiltelyllä, josta voi olla vaikeita seurauksia? Viiltely on tullut kuin muotiin nykyään.

Tuttu nuori teki myös tätä pahaan oloonsa, kun seurustelusuhde päättyi. Onneksi toi asian esille myös omaisilleen ja sitä kautta pääsi hoitoon. Nyt on sitten ne hirveän näköiset arvet, joita ei halunnut ihmisten näkevän, joten piti piilotella ja kulkea kesälläkin pitkähihaisissa. Apuun tuli tatuoija, joka sai arvet näkymättömiin, mutta nyt on sitten ne tatuoinnit. Niitä hän ei itse asiassa olisi koskaan muuten halunnut ottaa.

Jos poikaystävä viiltelee käsiään ja lähettelee sitten siitä kuvia tyttöystävälleen ja vaatii tätä auttamaan itseään ja haukkuu, kun tämä ei osaa auttaa, asia kuulostaa todellakin feikkaamiselta. Täytyy olla kyse vaikealuonteisesta tyypistä. Kuinka nyt kukaan nuori tyttö pystyisi auttamaan toista nuorta, joka itseään viiltelee selvästikin tarkoitushakuisesti?

Jos apua haluaa, sitä pitää sitten myös ottaa vastaan. Mitä ihmeen apua tämä kaveri haluaa? Onko kertaakaan sanonut, millaista sen avun pitäisi olla, mikä häneen tehoaisi? Eihän kukaan voi tehdä mitään muuta, kuin kuunnella, jos toisella on vaikeuksia. Millaista apua tämä kaveri itse antaisi, jos asia olisi päinvastoin?

Tällaisessa tapauksessa toimii parhaiten joskus ns. shokkiterapia. Eli et suostu enää yrittämään mitään, vaan neuvot häntä menemään ammattiauttajalle ja that's it. Tuo, että kerrot pojan vanhemmille tai muille omaisille, on myös hyvä asia. Muidenkin pitää ottaa vastuu asioista, tai edes olla tietoinen. Jos jotain pahempaa sattuisi, sinuahan siitä syytettäisiin, että miksi et ole kertonut eteenpäin, vaikka tiesit. Jos hän ei suostu ottamaan oikeata ammattiapua vastaan, ei hänellä niin suuria ongelmia sitten olekaan. Sinä et pysty auttamaan kuin rajallisesti ja se raja on nopeasti vastassa.

Poikakaverisi laittaa sinut kestämättömään tilanteeseen, koita tajuta tämä. Olen itse seurustellut itsetuhoisen miehen kanssa ja se oli varmaan elämäni kauheinta aikaa. Kerran hän oli hyppäämässä sillalta jokeen ja yritin tietysti kaikin tavoin repiä häntä alas siitä kaiteelta. Kunnes huomasin, että mitä kovemmin yritin häntä siitä saada alas, sen kovemmin hän riuhtoi itseään kaiteen yli. Tein radikaalin liikkeen eli päästin irti hänestä ja lähdin kävelemään poispäin. Sanoin vain lähtiessäni, että hyppää sitten, en voi sinulle mitään. Jonkun aikaa mentyäni katsoin taakseni, ja siinä hän hölmistyneen näköisenä seisoi sillalla toinen jalka vielä kaiteella. Sitten hän juoksi perääni. Tämän tyyppisiä tapauksia tuli paljon niinä vuosina, kunnes lopetin suhteen.

Mieti näitä. Mihin sinun pitäisi venyä? Poikakaverisi viiltelee itseään ja itkee, että tarvitsee vain sinua. Sinähän olet jo siinä olemassa ja olet hänen tyttöystävänsä, joten...????

• tintti33

autat sitä kun tuet ja keksit tekemistä

• Tuohan on vallankäyttöä sinua kohtaan. Tarjoat hänelle apuasi, jota hän ei suostu ottamaan vastaan, vaan haluaa pitää sinut otteessasi.

Olet varmaan liian lähellä nähdäksesi kuviota.

Asia ei ole juuri parempi, kuin jos hän uhkaisi sinua väkivallalla. Nyt vain tunnet itsesi tarpeelliseksi koska luulet olevasi ainoa, joka hänet pystyy pitämään hengissä.

En tiedä minkä ikäinen olet. Pahin, mitä voit tehdä on, että olet hiljaa yksinäsi tämän ongelman kanssa (tai toisaalta se on mitä poikaystäväsi haluaa). Puhu mahdollisimman monelle. Lääkärille, kouluterveydenhoitajalle, koulupsykologille, kaverillesi (jos sinulla on sellaista), pojan vanhemmille jne.

En tarkoita, että poikaystäväsi olisi laskelmoivan paha, mutta sinun täytyy asettaa yhdessäpysymisen ehdoksi, että poikaystäväsi menee hoitoon.

• Mimmy

Minä viiltelin teininä ja vielä nuorena aikuisenakin. Eihän siitä jälkikäteen ajateltuna ollut muuta haittaa, kuin se, että kymmenen vuotta myöhemminkin arvet näkyivät käsivarressa kesäisin, kun iho ruskettui ja arpiin otti aurinko eri tavalla. Nyt 20 vuotta myöhemmin eivät onneksi enää näy.

Mulla oli silloin nuorena ihan järjettömän paha olla ja kun en kyennyt siitä puhumaan, niin viiltelin itseäni. Fyysinen kipu helpotti henkistä kipua, joka oli niin voimakasta, että toivoin vain lakkaavani hengittämästä. Kun kivun sai näkyväksi ja tuntuvaksi (arvet ja haavat), se oli helpompi käsittää ja käsitellä, kuin epämääräinen henkinen ahdistus. Ei mulle silloin ollut terapiastakaan hyötyä, kun en osannut tunteistani puhua. En osaa vieläkään.

Olen ollut masentunut hyvin nuoresta saakka ja olen sitä edelleen. Suurin osa elämästäni on ollut masennusheIvettiä. Joskus vieläkin vaikeimpina hetkinä tulee hetkellinen ajatus viiltää itseäni, mutta aikuisena ihmisenä en tietenkään tee niin, koska se on noloa. Pitää vain selvitä päivästä toiseen pitäen yllä normaalin ihmisen kulissia.

Neuvoja en osaa omakohtaisesta kokemuksestani huolimatta antaa. Itseäni olisi ehkä auttanut, jos minulla olisi ollut pitkäaikainen (puhun nyt useammasta vuodesta) säännöllinen terapia sellaisen terapeutin kanssa, jolla olisi ollut kykyä ymmärtää lapsena rikottua mieltäni ja taitoa saada minut puhumaan.

• Mimmy

Kas, nyt vasta huomasin, että tämähän oli 7 vuotta vanhan ketju. Aloittaja tuskin näitä enää lueskelee. No, tulipahan kuitenkin vastattua :D

• Mimmy

*vanha, ei vanhan :D

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2091
    2. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      157
      1984
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      28
      1956
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      14
      1222
    5. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      997
    6. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      946
    7. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      875
    8. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      844
    9. Minä tunnen sinut

Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      50
      811
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      33
      799
    Aihe