Välivuosi ulkomailla + huono kielitaito, ideoita?

lnhgjhr

Pienestä asti mulla on ollut kauhea hinku päästä suomen rajojen ulkopuolelle elämään edes vuodeksi ja oppia puhumaan englantia. Ajattelin, että välivuosi olisi siihen otollinen aika, sillä kuitenkin aijon pitää tälläisen ylimääräisen vuoden tulevien opintojen ja lukion välissä.

Kielitaitoni on kuitenkin melkein auttamattoman huono. Ymmärrän kyllä suurimman osan mitä mulle puhutaan ja osaan itsekin puhua. Ongelma onkin ääntämisessän, sillä ääntää en osaa. Sanavarastokin on rajallinen :'D

Netissä surffaillessani törmäsin kaikenlaiseen. Oli vapaaehtoistyötä Afrikassa ja Working Holidayta Australiassa, mutta matkakohteet tuntuu turhan pelottavilta. Löysin myös EF:n, mutta valitettavasti näin pienituloisella ei ole varaa semmoisiin. Onhan näitä vaihto-oppilasjuttuja, mutta haluaisin toteittaa reissun lukion jälkeen :/

Ideoita kenelläkään?

3

704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

      Lähde au pairiksi tai muihin töihin.

    • kokeile!

      Niin, lähde au pairiksi. Siinä kielitaito tarttuu. Itse kirjoitin pitkästä englannista lukiossa A:n, arvosanat todistuksessa ovat 5 ja 6, kielitaito on karttunut puolessa vuodessa kyllä, huomaan itse eron.

      Au pairiksi voi lähteä ilman järjestöjäkin!

    • Vhv

      Itse kanssa olen aina ollut huono kielissä. Uskallauduin kuitenkin lähtemään vuodeksi au pairiksi heti lukion jälkeen, ja kielitaito kehittyi sinä aikana tosi paljon. Olin puoliksi suomalaisessa perheessä, missä äiti puhui kanssani Suomea. Lapset kävivät kansainvälistä koulua, ja heidän kanssaan pääsin kehittämään kielitaitoani. Vuoden aikana sain myös paljon uusia kavereita ympäri maailmaa.

      Olen myös ollut vapaaehtoistyössä Afrikassa, ja sinä aikana kielitaitoni kehittyi entisestään. Paikalliset kaverini jopa luulivat, että Suomessa puhutaan englantia äidinkielenä, vaikka siellä englanti on virallinen kieli.

      Kirjoitin kaksi vuotta sitten B:n englannista, ja tämän kevään yhteishaussa pääsin opiskelemaan fysioterapiaa englanniksi ammattikorkeakouluun. Kielitaitoni on siis parantunut huomattavasti ulkomailla asuessani, onneksi uskalsin lähteä!

      Au pair worldissä on paljon suomalaisia ja puoliksi suomalaisia perheitä, jotka hakevat suomalaista au paria puhumaan Suomea lapsilleen. Samalla kuitenkin pääset kehittämään omaa kielitaitoani kielikursseilla, ulkomaisten kavereiden kanssa ja halutessasi myös perheen kanssa. Itselläni ainakin oli ikimuistoinen vuosi!

      Perheet maksavat yleensä lennot, kielikurssin, taskurahaa ja mahdollisesti jonkin harrastuksen tai esim bussikortin paikallisliikenteeseen, joten paljon rahaa ei tarvitse olla lähtiessään au pairiksi. Vapaaehtoistöihin taas menee jopa useampi tonni, riippuen, minne päin maailmaa on lähdössä ja kuinka pitkäksi aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7651
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4566
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3211
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      357
      1485
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe