Sain kutsun käräjäoikeuteen kuultavaksi klo 9:00 syyttäjän nimeämänä todistajana.
Oikeudenkäyntipäivä on minulla normaali työpäivä 8-15.15
Maksetaanko minulle koko päivästä korvaus? Päiväpalkka? Oikeus alkaa klo 9 , pitääkö käydä työmaalla oman työajan alkaessa? Jos oikeus loppuu ennen 15:15 tuleeko koku osakorvaus - jos menee yli työajan, vonko vaatia ylityökorvausta:)))))))))
Aikusten oikeesti oletan saavan päivältä korvauksen yhden normaalin työpäivän menetetystä ansiosta mutta eihän näistä tiedä.
Todistajanpalkkiosta
5
945
Vastaukset
- 2+4
Jos sait kutsun postitse, mukana tuli ainakin itselleni lomake, jossa määriteltiin matkakulut, päiväraha ja tulonmenetys, ja lomake jätettiin täytettynä oikeustalolle.
- lawyer2
Juurikin noin. Yleensä myös käräjäoikeuksissa on aulassa (tai päivystäjällä) kaavakkeita. Täytetään ennen saliin menemistä, mutta kyllä puheenjohtaja tarvittaessa ohjeistaakin.
- nasse-setä.
Luepa tuolta alan emeritusproffan tämän päiväisestä blogista ("Todistajanpalkkiot puntarissa"):
http://jyrkivirolainen.blogspot.com/
- Onnibonni1
Valtion maksamat todistajanpalkkiot ovat tosin kuulemma suht. alhaiset, ainakin verrattuna normaalin palkkatyöhön.
Onko sinut varmasti muuten pyydetty olemaan paikalla koko päivän? Ei se mitenkään mahdotonta ole, mutta joskus todistaja kutsutaan niin että hänen tarvitsee olla paikalla vain sen ajan kun hänen pitää todistella. En tosin tiedä kumpi kutsumistapa on yleisempi. - olin siellä tänään
Sain kutsun todistajaksi ja ajaksi määrättiin klo 11 (myös toinen henkilö oli kutsuttu samaan aikaan), kaksi muuta todistajaa oli kutsuttu sinne klo 9. Kun saavuin paikalle ei kumpaakaan klo 9 todistajaa oltu vielä kutsuttu sisään kuultavaksi, vaan asiamiehet neuvottelivat keskenään. Ensimmäistä todistajaa kuultiin klo 11 jälkeen, sen jälkeen oli lounastauko, sitten jatkettiin klo 13 ja itse sain kutsun sinne vähän ennen klo 14, eli 3 tuntia oletetun ajan jälkeen.
Valtio maksaa ansionmenetyskorvausta alle 60 euroa, loppu pitää vaatia vastapuolelta, ja vaadi myös todistajanpalkkio ja matkakustannukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1845052Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,244453Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993137Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2573034Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432922- 522531
- 271939
- 541853
- 771814
- 221787