Trebouchet

JudasPriest

Terve.

Rakenneltiin tuossa Trebouchet tyyppiset katapultit. Tuli vaan mieleen, että tarvitseeko siihen viranomaisilta luvan jos menee rannalle ampumaan kiviä järveen?

Ei uimarannalle, vaan jorpakkoon, siihen näköetäisyydelle siis tulee se katapultti.

7

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • JudasPriest

        Huvinsa kullakin.


    • Calade

      Jos aiot ampua sillä kiviä, niin eihän se sitten liity larppaamiseen?

      • JudasPriest

        Larppauksessa ammutaan isoja vaahtomuovipalloja.

        Ajateltiin vain kokeilla toimintaa "oikeilla" ammuksilla.

        Muuten käytetään noita vaahtomuovipalloja.


    • SPQR

      Painava vastapaino siinä on? Meinaan vain, että sellainen vehje voi heittää 200 kiloisen kiven melkein 400 metrin päähän. Siis sellainen alkuperäinen, parin tonnin vastapainolla varustettuna.

      Kannattaa muuten olla varovainen sen kanssa. Väärä linkopituus ja varsi, niin kivi lähtee TAAKSEPÄIN.

      • JudasPriest

        Juu, nämä laitteet ovat VAARALLISIA.
        Kannattaa aloittaa pienillä versioilla ja pienillä painoilla.

        Tuo testtava versio on suht pieni, mutta kivikuormaa on noin 40 kiloa (testattu 20 kilolla ja tennispallolla ja toimii mainiosti).

        Tarkkaa on heittovarren päässä oleva rautatappi, johon pujotetaan linkonarun toinen pää. Linkonarujen mitoitus on myös kriittinen.

        Ja tietysti vastapainon ja ammuksen painosuhde.

        Wintreb ohjelma on suunnaton apu mitoituksessa, ilman sitä koko laitteesta tulee hyvin epämääräinen (ja niitä testiversioitahan sitten rakennellaan).

        Rakenteilla on nyt laite, jonka heittovarren korkeus maasta on noin 2 metriä.

        Tästä tulee lähinnä piharumistus, mutta tarpeen vaatiessa sillä voi ampua, eli tulee toimiva peli.

        Rakentamisiin.


      • Absinthe
        JudasPriest kirjoitti:

        Juu, nämä laitteet ovat VAARALLISIA.
        Kannattaa aloittaa pienillä versioilla ja pienillä painoilla.

        Tuo testtava versio on suht pieni, mutta kivikuormaa on noin 40 kiloa (testattu 20 kilolla ja tennispallolla ja toimii mainiosti).

        Tarkkaa on heittovarren päässä oleva rautatappi, johon pujotetaan linkonarun toinen pää. Linkonarujen mitoitus on myös kriittinen.

        Ja tietysti vastapainon ja ammuksen painosuhde.

        Wintreb ohjelma on suunnaton apu mitoituksessa, ilman sitä koko laitteesta tulee hyvin epämääräinen (ja niitä testiversioitahan sitten rakennellaan).

        Rakenteilla on nyt laite, jonka heittovarren korkeus maasta on noin 2 metriä.

        Tästä tulee lähinnä piharumistus, mutta tarpeen vaatiessa sillä voi ampua, eli tulee toimiva peli.

        Rakentamisiin.

        Piru, olen miettinyt justiin samaa. Rakentais vain semmosen suht ison vehkeen. Olis puutavaraa ja isäntä on taitava puuseppä. Ei kylläkään larppaukseen, mutta voishan sillä vaikka harventaa metsää :D

        Jos sulla on kivoja linkkejä piirustuksiin tai itte olet saanu aikaseksi semmoset niin pistäppä tulemaan jos kehtaat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe