Lattiatasoite laatalle.

Puuhastelija.

Mikä on paras itsetasoittuva lattiatasoite ?
- 60cm x 60cm laatta.
- Ves.Kiertoinen Lattialämmitys

21

6869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joumania

      Hei!

      Ei sillä itsestään tasottuvalla tasoitteella laattoja kiinnitetä!
      Sillä vain tasoitetaan laattapohja.
      Feel free to ask more.

    • trrrrrrrrrrrwwwwwwe

      Eikä ne todellakaan ole itsetasoittuvia vaan homma on syytä olla hanskassa jos haluaa että lopputulos on alkutilannetta tasaisempi. Ne meinaan jähmettyy nopeasti siinä lattialla. Onnistuu kyllä amatööriltäkin kun vaan asiaan paneutuu eikä luule että itsetasoittuu.

    • puuhastelija.

      Eli tarkoitus on saada pienetkin

    • Jupjep

      Kannattaa hommata semmoset liipparit että ei tarvitse tasoitella. Aluksi tuntui kavereiden hinta kovalta mutta kun 60x60 laatat laitettiin kiinni tuli hinta kyllä takaisin, kun tasoitetta ei tarvinnu. On kuulemma melkosen kallista hommaa kun laattamies alkaa tasaamaan...

      Tämä nyt vaan tiedoksi niille joilla valu edessä.

      • Puuhastelija.

        Noi voi Jupjep. Toki rahalla saa ja hevosella pääsee... Mutta ei tainnu sulta tietoo löytyä ?


    • Jupjep

      Joo sori, mutta kaippa näitä joku muukin lukee, niin ei mee samaan miinaan. Tulee vaan halvemmaksi kun on pohjat suorassa ja kaadot kohdillaan liippauksen jälkeen.

      • Tasoitus

        Joo, mäkin haluaisin kerralla riittävän suorat. Mutta miten sellaisen saa? Siis mistä sitä etukäteen tietää, että onnistuuko? Voiko sopimuksella jotenkin vaikuttaa asiaan?
        Siis mikä olisi hyvä sopimus, missä voisi maksaa enemmän jos tulee suora lattiavalu? Esim. jos pääsee suoruudessa A-luokkaan, niin maksaa enemmän.

        Vai pitäisikö vain ottaa samaan sopimukseen lattian tasoituskin ja sitten jäisi urakoitsijalle pohdittavaksi, miten hoitaa tasoittamisen, itsetasoittuvalla tai muulla?


    • Jupjep

      Kannattaa kysyä jo rakentaneilta suositukset. Ne joilla homma toimii on suosittelijoitakin.

      Ja kun joku sitä kysyy kuitenkin niin lattiavalun teki KERAVANRANTA OY, voin suositella.

      • Puuhastelija.

        Kyllä ammatikseen lattioita tekevät siitä lattiasta hyvän saa. Ei sitä kannata liikaa miettiä. Hankalan siitä tekee vain jos olosuhteet muuttuu esim. Lattia valetaan taivasalla ja tulee vesisade jne... Hankalaa on kun kaatoja tehdään kivimassasta niin on sen sitten satuttava laattajakoon täydellisesti. Tarkoitan seinänviereen sijoitettavia kaivoja. Toki tässä topikissa oli kyse lattiatasoitteesta ei muusta. Vielä hankalammaksi menee kun rakentajat sekä rakennuttajat yrittää keskustella rakentamisesta...


    • Jupjep

      Ei se mitään hankalaa ole. Lattiatasoitetta lattialle ja suorista/kallista. Merkillä nyt ei ole niin väliä, ota vaikka halvinta.

      Rakennuttaja ja rakentaja samassa persoonassa. Muutama rappusaskelma tullut tasattua kun niiden valut on omaa käsialaa...

      • Puuhastelija.

        Heh.. On niillä kamoilla väliä.. Onneks et ruvennut valaa lattioita kun ei onnistunut valaa puolen neliön askelmaa suoraan.. Ee hele... Ja sitte täällä antelet ohjeita..

        - loppu -


      • Jupjep
        Puuhastelija. kirjoitti:

        Heh.. On niillä kamoilla väliä.. Onneks et ruvennut valaa lattioita kun ei onnistunut valaa puolen neliön askelmaa suoraan.. Ee hele... Ja sitte täällä antelet ohjeita..

        - loppu -

        Ai, mikä niissä on niin ihmeellistä? Laatat suoraan ja pieni lasku, kiiiitoooos.

        Ei siinä mitään onnea tarvita vaan silkkaa järkeä. 400m2 neliön liippauksen kanssa ei kannata alkaa harjoittelemaan tai saa kantaa sitä tasoitetta kuten sinä nyt teet ja kyselet sitten tuollaista rakettitiedettä vastaavaa asiaa.

        En tiedä kuinka monta porrasta olet valanut, mutta meikäläisellä oli ensimmäinen ja sen sain tasan alle puolen sentin tasoituksella ja ainoastaan niistä kohdiin missä oli tukipuut kiinni. Suoraa tuli ja halvimmalla lattiatasoitteella jota rautakaupasta hain.

        Edelleenkin olen sitä mieltä että jos haaveilee isosta laatasta kannattaa pohjaan satsata, se vaan tulee halvemmaksi. Itellä talon hinta karvan päälle 800€/m2, laattaa yli 200m2, eli laske ite.


      • Puuhastelija.
        Jupjep kirjoitti:

        Ai, mikä niissä on niin ihmeellistä? Laatat suoraan ja pieni lasku, kiiiitoooos.

        Ei siinä mitään onnea tarvita vaan silkkaa järkeä. 400m2 neliön liippauksen kanssa ei kannata alkaa harjoittelemaan tai saa kantaa sitä tasoitetta kuten sinä nyt teet ja kyselet sitten tuollaista rakettitiedettä vastaavaa asiaa.

        En tiedä kuinka monta porrasta olet valanut, mutta meikäläisellä oli ensimmäinen ja sen sain tasan alle puolen sentin tasoituksella ja ainoastaan niistä kohdiin missä oli tukipuut kiinni. Suoraa tuli ja halvimmalla lattiatasoitteella jota rautakaupasta hain.

        Edelleenkin olen sitä mieltä että jos haaveilee isosta laatasta kannattaa pohjaan satsata, se vaan tulee halvemmaksi. Itellä talon hinta karvan päälle 800€/m2, laattaa yli 200m2, eli laske ite.

        äläpä närkästy...

        Menee aiheesta sivuun enkä ymmärtänyt mitä tuosta kirjoituksestasi pitäisi päätellä saatikka laskea ? Iso huoneistoala sinulla kyllä on 400m2. rakennus alaa pitkästi päälle. joka tapauksessa portaikon valaminen on eri asia kuin lattian valu hierto liippaus. Lisäksi en ymmärrä mistä päättelet, että lattiat olisivat pottupeltoja jonne täytyy kantaa paljonkin tasoitetta.? joskus eri huoneissa on eripaksuiset lattiat johtuen käytettävästä materiaalista, jolloin yhtä huonetta tasoitetaan, jotta lopullinen pinta olisi tasalla.... tai laitetaan ovikynnys tai jotain muuta urakkajälkee...


        tasoitteesta hieman.
        - Eri tasoitteilla erinlainen kyky tarttua betonin pintaan, jolloin huonolla tartunnalla saadaan irtoava laatta. (lue --> yleensä halvin on huonoin tässä asiassa, mutta joskus tartuntakyvystä pitää joustaa jos jotain muuta ominaisuutta hakee)
        - Itse laitan 60x60x2 graniitti luonnonkivilattian tuolle mainitulle alalle, jolloin on hyvä ettei lattiassa ei ole minkäänlaista heittoa (lue --> pienintäkään) ettei myöhemmin mene laatta halki (yksi laatta maksaa 70€).
        - Lisäksi luonnonkivi tuotteille ei käy kaikki tasoitteet kiinnityslaastin tartunta-alustaksi.
        - Perusklinkkerille ei ole niin väliä kunhan nurkat ei tartu sukkiin.

        - ja en usko, että yksikään liippari tekee 100% (lue --> ei millinkään heittoa) tasaisen lattian. harvoin on tarvettakaan alkaa tekeen tiedettä tuon lattia-asian kanssa, koska on tasoitteet keksitty ajat sitten (lue --> nollaan menevät lattia tasoitteet)

        - Turha sun täällä on takki auki huudella tekemisistäs. Ja lisäisin että jos olisit yksin (lue --> YKSIN) tehnyt porrasmuotit lankusta ja muottivanerista ja myös valanut portaat niin olisit kyllä uskaltanut valaa lattiatkin.

        niiin ja itsellekkö lähetit tuon mainitsemasi laskun ? ("Laatat suoraan ja pieni lasku, kiiiitoooos.")


        - jäkätijäkäti vaan-


      • Jupjep
        Puuhastelija. kirjoitti:

        äläpä närkästy...

        Menee aiheesta sivuun enkä ymmärtänyt mitä tuosta kirjoituksestasi pitäisi päätellä saatikka laskea ? Iso huoneistoala sinulla kyllä on 400m2. rakennus alaa pitkästi päälle. joka tapauksessa portaikon valaminen on eri asia kuin lattian valu hierto liippaus. Lisäksi en ymmärrä mistä päättelet, että lattiat olisivat pottupeltoja jonne täytyy kantaa paljonkin tasoitetta.? joskus eri huoneissa on eripaksuiset lattiat johtuen käytettävästä materiaalista, jolloin yhtä huonetta tasoitetaan, jotta lopullinen pinta olisi tasalla.... tai laitetaan ovikynnys tai jotain muuta urakkajälkee...


        tasoitteesta hieman.
        - Eri tasoitteilla erinlainen kyky tarttua betonin pintaan, jolloin huonolla tartunnalla saadaan irtoava laatta. (lue --> yleensä halvin on huonoin tässä asiassa, mutta joskus tartuntakyvystä pitää joustaa jos jotain muuta ominaisuutta hakee)
        - Itse laitan 60x60x2 graniitti luonnonkivilattian tuolle mainitulle alalle, jolloin on hyvä ettei lattiassa ei ole minkäänlaista heittoa (lue --> pienintäkään) ettei myöhemmin mene laatta halki (yksi laatta maksaa 70€).
        - Lisäksi luonnonkivi tuotteille ei käy kaikki tasoitteet kiinnityslaastin tartunta-alustaksi.
        - Perusklinkkerille ei ole niin väliä kunhan nurkat ei tartu sukkiin.

        - ja en usko, että yksikään liippari tekee 100% (lue --> ei millinkään heittoa) tasaisen lattian. harvoin on tarvettakaan alkaa tekeen tiedettä tuon lattia-asian kanssa, koska on tasoitteet keksitty ajat sitten (lue --> nollaan menevät lattia tasoitteet)

        - Turha sun täällä on takki auki huudella tekemisistäs. Ja lisäisin että jos olisit yksin (lue --> YKSIN) tehnyt porrasmuotit lankusta ja muottivanerista ja myös valanut portaat niin olisit kyllä uskaltanut valaa lattiatkin.

        niiin ja itsellekkö lähetit tuon mainitsemasi laskun ? ("Laatat suoraan ja pieni lasku, kiiiitoooos.")


        - jäkätijäkäti vaan-

        En tosiaankaan närkästy, mutta tuon oman näkökantani esiin. En ole huutomerkkejä käytelly ja solvaamisen jätän sen paremmin osaaville.

        Loppulaskun maksaja=minä, haluan PIENEN LASKUN. Kun antaa ne hommat sellaiselle, joka sen osaa säästää loppulaskussa. Tätä tarkoitin neliöhinnan kertomisella. Eli ei kaikki omin käsin nyherretty tuo sitä säästöä.

        En ole väittänyt että olisin muotittanut koko porrasta yksin mutta kun timpuri näytti mallia miten tehdään niin kyllähän siitä meikäläiseltäkin portaat syntyi muotteineen, raudoituksineen ja valuineen. En tosiaankaan ole rakennusalan ammattilainen mutta ei tuo rakentaminen ole niin ihmeellistä ettei siitä maalaisjärjellä selviäisi.

        Tasoitteesta sen verran että ne tasoitteet, joita olen käyttänyt seinissä ja portaissa ovat olleet rautakaupan perusmatskua ja sopivia kyseisiin paikkoihin. Otin halvinta. Ei mitään ongelmia, muistaakseni sen aikaista Vetoniittia. Ei ole laatat irronnut vaikka halvinta käytin ja portaat on kovalla käytöllä, eli en jaa tuota näkemystä että halvimmalla tulisi sutta ja sekundaa.

        Edelleenkin olen sitä mieltä että paras tasoite on osaava liippaaja.


      • Puuhastelija.
        Jupjep kirjoitti:

        En tosiaankaan närkästy, mutta tuon oman näkökantani esiin. En ole huutomerkkejä käytelly ja solvaamisen jätän sen paremmin osaaville.

        Loppulaskun maksaja=minä, haluan PIENEN LASKUN. Kun antaa ne hommat sellaiselle, joka sen osaa säästää loppulaskussa. Tätä tarkoitin neliöhinnan kertomisella. Eli ei kaikki omin käsin nyherretty tuo sitä säästöä.

        En ole väittänyt että olisin muotittanut koko porrasta yksin mutta kun timpuri näytti mallia miten tehdään niin kyllähän siitä meikäläiseltäkin portaat syntyi muotteineen, raudoituksineen ja valuineen. En tosiaankaan ole rakennusalan ammattilainen mutta ei tuo rakentaminen ole niin ihmeellistä ettei siitä maalaisjärjellä selviäisi.

        Tasoitteesta sen verran että ne tasoitteet, joita olen käyttänyt seinissä ja portaissa ovat olleet rautakaupan perusmatskua ja sopivia kyseisiin paikkoihin. Otin halvinta. Ei mitään ongelmia, muistaakseni sen aikaista Vetoniittia. Ei ole laatat irronnut vaikka halvinta käytin ja portaat on kovalla käytöllä, eli en jaa tuota näkemystä että halvimmalla tulisi sutta ja sekundaa.

        Edelleenkin olen sitä mieltä että paras tasoite on osaava liippaaja.

        Juu... Kyllä kyllä ja kyllä. On eri asia tehdä itsekseen tai pyöriä ammattitimpurin peesissä lähinnä haittana (lue -> myöhemmin kertoa tehneensä itse...90% "rakentajista" menee tähän sakkiin) Tietenkin on kuitenkin tärkeintä, että itse on tyytyväinen. Asioita voi tehdä eritavoin. Helpoin tapa yleensä on teettää työt tai palkata ammattilainen opettaan asiat (jotka hekin yleensä maksaa 20-40€/h kulut (että se siitä edullisuudesta).


      • Jupjep
        Puuhastelija. kirjoitti:

        Juu... Kyllä kyllä ja kyllä. On eri asia tehdä itsekseen tai pyöriä ammattitimpurin peesissä lähinnä haittana (lue -> myöhemmin kertoa tehneensä itse...90% "rakentajista" menee tähän sakkiin) Tietenkin on kuitenkin tärkeintä, että itse on tyytyväinen. Asioita voi tehdä eritavoin. Helpoin tapa yleensä on teettää työt tai palkata ammattilainen opettaan asiat (jotka hekin yleensä maksaa 20-40€/h kulut (että se siitä edullisuudesta).

        Täh, en ole missään väittänyt tehneeni 90% itse. Ainoastaan sen mitä on mennyt.
        Se on toinen tarina mitä saa menemään kun 90% tekee itse. En sellaista työnsankaria ole vielä tavannut...

        Mutta lopputulos on se että sinä tasoittelet jollain lattiatasoitteella sen pohjasi, joka sopii niihin luonnonkiviin, toivottavasti saat suoraa pintaa aikaiseksi.


      • Puuhastelija.
        Jupjep kirjoitti:

        Täh, en ole missään väittänyt tehneeni 90% itse. Ainoastaan sen mitä on mennyt.
        Se on toinen tarina mitä saa menemään kun 90% tekee itse. En sellaista työnsankaria ole vielä tavannut...

        Mutta lopputulos on se että sinä tasoittelet jollain lattiatasoitteella sen pohjasi, joka sopii niihin luonnonkiviin, toivottavasti saat suoraa pintaa aikaiseksi.

        Luit asian väärin. En todellakaan tarkoittanut sinua, vaan yleisesti. Kirjoittelen vain miten itse asian näen / koen.


        - no probs -


    • Tee_se_itsemies

      Meillä piti kanssa laittaa isoa laattaa, keittiö, eteinen yms. lattia valettu ihan surkeesti. jouduin sit laittaa 10 x 10 laattaa... Muija ei oikeen tykännyt...

    • Kuppihevonen

      Paras itsetasoittuva lattiatasoite on kun kutsut oikeat tekijämiehet paikalle, esim. Lintusalon pojat. Äijät vetää betoniautosta mäskit lattialle ja tekee sen mikä miehen täytyy tehdä. Ja se lattia on niin suora ettei siihen tarvi ostaa grammaakaan tasoitetta.

      Jotkut osaa.

      • Samiespoo

        Haluaisin nähdä sen ammattilaisen joka tekee betonivalulla vaikka 70m2 olohuoneen siihen -2mm jotta ison laatan asennus onnistuu... Paljon olen nähnyt ja hyviä tekijöitä tunnen mutta ei se raaka betonivalu alle 5mm sisällä ole ikinä.

        Ennen laatoitusta hiotaan tietysti betoniliimat pois ja siinä kohtaa se lattia sitten oikaistaan.

        Itselle tulee 75x150cm laatta ja betonin päälle tehdään vielä 20mm lisävalu kuituvahvistetusta tasoitteesta joka kestää elämistä. Tähän laatat kiinni ardex x78 lisäaineella jatkettuna niin ei ongelmia pitäisi ilmaantua.


      • Laatta.mies
        Samiespoo kirjoitti:

        Haluaisin nähdä sen ammattilaisen joka tekee betonivalulla vaikka 70m2 olohuoneen siihen -2mm jotta ison laatan asennus onnistuu... Paljon olen nähnyt ja hyviä tekijöitä tunnen mutta ei se raaka betonivalu alle 5mm sisällä ole ikinä.

        Ennen laatoitusta hiotaan tietysti betoniliimat pois ja siinä kohtaa se lattia sitten oikaistaan.

        Itselle tulee 75x150cm laatta ja betonin päälle tehdään vielä 20mm lisävalu kuituvahvistetusta tasoitteesta joka kestää elämistä. Tähän laatat kiinni ardex x78 lisäaineella jatkettuna niin ei ongelmia pitäisi ilmaantua.

        Kyllä mää oon nähnyt ainakin 2 eri yritystä jotka valoi OK-talon lattian siten, että ainoat tasoitteet tarvittiin pesuhuoneessa/saunassa kaatojen fixaamiseen, kun betonista ei niin terävää kaatoa saa valaessa, varsinkin, kun seinän paikka on vaan merkitty eristeeseen pystyyn tökättyllä harjateräksen pätkällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2469
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2194
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      193
      2154
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1722
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe