Mitä JÄRKEÄ nimiäisissä/nimenantojuhlissa on???!!!

jooo o!

En vaan käsitä. Kertokaapa fiksut ja filmaattiset ihmiset minulle näiden juhlien "hyviä" puolia ?

Kirkkohan sen pitää olla!! Täytyyhän lapsi kastaaa!!!! Täytyy lapselle antaa mahdollisuus kasteeseen. Voihan lapsi sitten ISOMPANA ITSE poistua kirkosta jos siltä tuntuu. Niinhän moni muukin tekee.

37

2952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooo o!

      P.S. Ymmärrän toki nämä ihmiset jotka siis EIVÄT KUULU KIRKKOON. Onhan se sillon selvää että lapselle vaan annetaan nimi ja se on sit siinä. Mutta nämä jotka kuuluvat niin ....?

    • hgdhg

      Suomessa vaan evlut kirkkoon kuuluu tosi paljon ihmisiä jotka ei usko kirkon sanomaan. Se on vähän tietysti outoa. Mutta voihan sitä kuulua kirkkoon ihan kannatusmielessä, koska kirkko tekee paljon hyvää kirkollisverolla, muutakin kuin järjestää häitä ja hautajaisia ja ristiäisiä. Jos näin on, niin silloinhan luontevasti ei käytä kirkon palveluita vaikka kannattaa osaa sen toiminnasta!

    • hohhoijaa

      totta kai nimenantoa voi juhlia vaikkei kirkkoon kuulu!!

    • Tämän takia esim

      No minä, eikä mieheni kuulu kirkkoon. Olemme ajatelleet tulevalle lapsellemme pitää nimenantojuhlan. Sehän on tavallaan myös juhla siitä, että olemme saaneet lapsen, niin tottakai sitä pitää juhlia. Kastetta ei anneta, lapsi saa itse sitten 15- vuotiaana päättää, haluaako mennä rippikouluun ja saada sen yhteydessä kasteen. Samalla emme siis päätä toisen ihmisen puolesta valmiiksi hänen uskontoaan. Kaikilla tapansa, en paheksu niitä, jotka ottavat lapselleen katseen, mutta itse en sitä aio otattaa, kun ei tunnu ns.omalta jutulta.

      • OMG

        Itse haluan johdattaa ja kasvattaa lapseni kristityksi ja silti, ajatella, jos eivät halua mennä rippikouluun tai haluavat erota kirkosta niin sempä sitten tekevät. Kyllä aikuisen täytyy johdattaa ja kasvattaa lasta tiettyyn suuntaan. Vai meinaatko että lapsi yht'äkkiä 15-vuotiaana sanoo, että haluan rippikouluun, minusta tulee kristitty. Kyllä lapsi saa kotoa mallinsa. Mitäpä sitä juhlimaan sitä että on saatu lapsi ja annettu nimi.


      • huoh hihhuleita
        OMG kirjoitti:

        Itse haluan johdattaa ja kasvattaa lapseni kristityksi ja silti, ajatella, jos eivät halua mennä rippikouluun tai haluavat erota kirkosta niin sempä sitten tekevät. Kyllä aikuisen täytyy johdattaa ja kasvattaa lasta tiettyyn suuntaan. Vai meinaatko että lapsi yht'äkkiä 15-vuotiaana sanoo, että haluan rippikouluun, minusta tulee kristitty. Kyllä lapsi saa kotoa mallinsa. Mitäpä sitä juhlimaan sitä että on saatu lapsi ja annettu nimi.

        Rupeanko minä kritisoimaan sinun tapojasi toimia? Ei ole sinulla mitään oikeutta kritisoida muita ja muiden tapoja. Minua ei kastettu, mutta KYLLÄ minä sanoin 15 vuotiaana, että haluan käydä rippikoulun ja kävin sen.. AJatella en saanut edes mallia siihen kotoa.

        Kirkosta erosin kyllä pian riparin jälkeen, enkä omia lapsianikaan ole kastanut. Saavat kyllä mennä rippikouluun tai liittyä mihin uskontoon haluaa. Minä en sitä tule valmiiksi päättämään vauvan puolesta, joka ei osaa sanoa juuta eikä jaata.


      • asdfasdf
        OMG kirjoitti:

        Itse haluan johdattaa ja kasvattaa lapseni kristityksi ja silti, ajatella, jos eivät halua mennä rippikouluun tai haluavat erota kirkosta niin sempä sitten tekevät. Kyllä aikuisen täytyy johdattaa ja kasvattaa lasta tiettyyn suuntaan. Vai meinaatko että lapsi yht'äkkiä 15-vuotiaana sanoo, että haluan rippikouluun, minusta tulee kristitty. Kyllä lapsi saa kotoa mallinsa. Mitäpä sitä juhlimaan sitä että on saatu lapsi ja annettu nimi.

        Kaverin lasta ei kastettu mutta hän halusi käydä rippikoulun ja liittyi ev.lut.seurakuntaan. Vanhemmista toinen ei kuulunut mihinkään kirkkoon, toinen kuului toiseen seurakuntaan.


    • voi pölö!

      "Mitäpä sitä juhlimaan sitä että on saatu lapsi ja annettu nimi."

    • 14 + 5

      Miksi pitäisi kastaa lapsi? Joutuuko kastamattomat lapset helvettiin?

      • AOAOAOAOAOAO

        Kukaan kastamaton ei voi pelastua, ei kukaan. Oli henkilö sitten aikuinen tai vastasyntynyt.

        Kasteen tehtävä ei ole nimenanto, vaan syntien anteeksisaaminen, pois peseminen Jeesuksen veressä.

        Nimen voi vaihtaa vaikka joka päivä, mutta kasteessa tapahtuva syntien anteeksianto vain kerran.


        Jeesus asetti kasteen syntien anteeksisaamiseksi. Matt. 28.19-20


    • tjjtotd

      Kastaminen tai kastamatta jättäminen on aina valinta.

      Jos lapsen kastaa, hän saa silti valita uskontonsa myöhemmin. Samoin kuin silloin, jos hänet jättää kastamatta.

    • .....m.......

      Miksi pitäisi olla kirkko? Mitä järkeä nyt siinä on. Viaton vielä mistään mitään ymmärtämätön ihmisen alku pakotetaan instanssiin, johon hän ei välttämättä koskaan halua kuulua tai sanakaan usko, mitä siellä puhutaan. Miksi lapsi pitäisi kastaa, en ymmärrä. Kyllähän tuo lapsi myöhemmässä elämässään voi itse itsensä kirkkoon pistää, mikäli jonkilaisen "herätyksen" kokee ja ymmärtää jo itse näitä asioita. Mikä kukaan on päättämään toisen puolesta, mihin hänen täytyy uskoa.

      Itse en ainakaan rupea mitään uskontoa omalle lapselle tuputtaan. Isovanhemmat on järkkyttyneitä, kun ollaan ilmoitettu, että tulevaa lasta ei tulla missään nimessä kastamaan. Juhlat pidetään kyllä. Yhtä paljon järkeä näissä nemenantojuhlissa on kuin ristiäisissä.
      Eli onko loppupeleissä missään mitään järkeä jos oikein ajatellaan.

    • htrrrrrrrrrrrrrrrgfd

      eli lapsi pitäisi kastaa jotta voi sitten vanhempana että eroaako kirkosta vai ei, mutta se ei käy jos lasta ei kasta vaan antaa lapsen vanhempana päättää haluaako liittyä kirkkoon vai ei??

      eikö se nyt ole se ja sama asia, lapsi sen päättää loppupeleissä kuitenkin, viimeistään aikuisena. meillä ei lasta kastettu, en usko mihinkään jessepoikiin tms raamattuvalheeseen. lapsi päättäkköön sitten itse myöhemmin haluaako kirkkoon kuulua vai ei. olis tuntunu aika naurettavalta kuunnella jeesus/jumala höpinää ristiäisissä kun itseä ei voisi vähempää kiinnostaa kyseisen satukirjan tapahtumat.

      • ex-lapsi

        Niin kuuluttekos te itsekään kirkkoon, kun että jessepoikiin usko? Jos ette (mikä kai olisi loogisinta), niin eihän teillä tuossa kasteasiassa mitään valinnanvaraa edes ole.

        Mutta joo, minulle se ei ollut se ja sama, kummin päin valinnan aikuisena tein. Nimittäin haluan kuulua kirkkoon, mutta en usko sillä lailla että voisin aikuiskasteen yhteydessä itse lausuttavaksi vaaditun uskontunnustuksen lukea. Jollei olisi lapsena kastettu niin enpä voisi kuulua kirkkoon. Lapsena kastetulle sen sijaan eroaminen on helppoa. Sekin tuli aikoinaan kokeiltua, sitten liityin takaisin. Enemmän valinnanvaraa sain kun kastettiin jo pienenä.


      • htrrrrrrrrrrrrrrrgfd
        ex-lapsi kirjoitti:

        Niin kuuluttekos te itsekään kirkkoon, kun että jessepoikiin usko? Jos ette (mikä kai olisi loogisinta), niin eihän teillä tuossa kasteasiassa mitään valinnanvaraa edes ole.

        Mutta joo, minulle se ei ollut se ja sama, kummin päin valinnan aikuisena tein. Nimittäin haluan kuulua kirkkoon, mutta en usko sillä lailla että voisin aikuiskasteen yhteydessä itse lausuttavaksi vaaditun uskontunnustuksen lukea. Jollei olisi lapsena kastettu niin enpä voisi kuulua kirkkoon. Lapsena kastetulle sen sijaan eroaminen on helppoa. Sekin tuli aikoinaan kokeiltua, sitten liityin takaisin. Enemmän valinnanvaraa sain kun kastettiin jo pienenä.

        minä en kuulu kirkkooon. mies kuuluu


    • zuskis

      Ööh, siis eihän nimenantojuhla estä kastamasta lasta? Lapsellahan on jo nimi siinä vaiheessa kun hänet kastetaan. Ihan hyvä olisikin jos olisi tapana pitää kaikille lapsille nimenantojuhlat, niin ei menisi nimenanto ja kaste sekaisin keskenään, kaksi ihan eri asiaa kun ovat.

    • ihmettelenpä vaan

      On jotenkin teennäistä minusta viettää nimenantojuhlia. Yleensähän on juhlittu siis ristiäisiä, eli lapsen kastamista ja siinä ohessa annettu se nimikin. Mutta siis se kastaminen ja kirkkoon liittyminen on se juhlan arvoinen juttu, ja nimen anto oheistoiminto. Mitä sitä nimen julkistamista nyt juhlistamaan? Pelkkää lahjojen kerjäämistä minusta. Samatenkaan en ymmärrä, että jos ei kerran mennä rippileirille ja päästä ripille niin miksi sitten pitää keksiä korvike sille juhlimalla jotain hemmetin prometheusleiriltä pääsyä. Ihan vaan kun on pakko saada ne juhlat, oli syy mikä hyvänsä ja jos sellaista ei ole niin se väkisin keksitään. Jos ei hyväksy kristinuskon oppeja niin miksi pitää silti saada ne kirsikat kakun päältä keksimällä väkinäisiä juhlia, jotta saadaan kuitenkin tiettyihin ikävuosiin kuuluvat juhlat jollain tekosyyllä pidettyä ja kerjättyä lahjat sukulaisilta? ettehän te mitään ramadaniakaan tai juutalaisten juhlia juhli, joten miksi pitää keksimällä keksiä korvikkeita ristiäisille, rippijuhlille jne.? Jos ette kuulu kerran kirkkoon, niin miksi pitää ne juhlat silti saada?

      • voi mikä valitus

        Juhlitko sinä uutta vuotta, vappua, juhannusta tai itsenäisyyspäivää vaikka kuulut kirkkoon? Entä valmistujaisia, yo-juhlia ja syntymäpäiviä? Jos juhlit niin miksi? Eiväthän ne ole kristillisiä juhlia. Mitä sinä kristitty niissä olet kärkkymässä?

        Entä joulu, juhlitko sitäkin? Sehän on vanha talvipäivänseisauksen juhla, roomalaisen Saturnalian ja voittamattoman Auringonjumalan juhla. Ei kristinuskolla ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä nyt omivat juhlat ja laittoivat Jeesuksen Mithran tilalle. Lopettaisit sinäkin kristitty sen juhlimisen ja pysyisit omissa juhlissasi.


        Asiallisesti ottaen, elä sinä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaansa niin kuin haluavat, äläkä valita.


      • tulipa todettua

        Useimmissa kulttuureissa, uskontokunnasta riippumatta, on kautta historian juhlittu erilaisia taitekohtia ihmisen elämässä. Syntymää, erilaisia muutoksia kuten siirtymää lapsuudesta aikuisuuteen jne. jne. Monissa kulttuureissa kulloinenkin valtauskonto on ominut nämä juhlat omiin nimiinsä ja esim. Suomessa monet uskonnollissävytteiset juhlat ovat olleet historian kuluessa jopa pakollisia. Aikanaan kun oli pakko kuulua kirkkoon, oli myös pakko kastaa lapsensa ja mikäli mieli päästä avioliittoon, oli käytävä rippikoulu.

        Uskonnonvapaus on Suomessa vielä niin nuorta, alle 100-vuotias ilmiö, että on hyvin ymmärrettävää, että vanhat tavat ovat pitäneet pitkään asemansa. Kirkkoonkuulumisen vähentyessä vähenee myös tarve liittää kirkollinen seremonia noihin ihmiselämän taitekohtiin. Silti ei ole erityistä syytä ajatella, että kirkkoonkuulumattoman henkilön elämän "merkkipaaluja" ei tarvitsisi juhlistaa.


      • Ihmettelen minäkiin

        Ei-kristityn lapsen syntymä ei tärkeää?
        Ei-kristityillä vanhemmilla ei ole oikeutta juhlia lapsen syntymää?
        Nimiäiset on helppo nimi juhlille, yhtä hyvin voisivat olla tervetuliaiset yms.
        Juhlitaan uutta perheenjäsentä, ja samalla julkistetaan nimeä.
        Ja niiiiin, onhan se krtisitty tapa tietty se ainut oikea, eihän kukaan ikinä missään ole juhlistanut lapsen syntymää enneku ristiäiset keksittiin!
        Eihän hindut, muslimit tai kukaan muukaan juhlista lapsen syntymää!

        Rippileiri se vasta tekopyhää onkin, lahjojen toivossa käydään leirillä ja kuunnellaan papin liirumlaarumia kirkossa, hyvä jos 1% ripille päässeistä uskovat edes varpaankynnellään Jumalaan =D


      • ....

        Olen ollut kahden siskontytön nimenantojuhlissa. Olivat oikein mukavia ja lämpimiä perhejuhlia, joissa tavattiin sukulaisia ja ystäviä ja juhlistettiin uutta pientä ihmistä. Teennäisyydestä ei puhettakaan.


    • kroz

      Kaste ja nimenanto ovat eri asioita. Kirkon opetuksen mukaan lapsi on kastettava pian syntymän jälkeen ettei se ressukka joudu vaan kadotukseen. Siksi meillä on käytössä hätäkastekin.
      Aikaisemmin kastekaavassa oli myös ns. eksorkismi eli pahan hengen ulosajaminen perisynnissä syntyneestä pakanasta. On se siinä nykyäänkin, mutta hyvin mietona versiona. Eli vierläkö joku ihmettelee kasteen ja nimiäisten välistä eroa? Kai nyt jokainen järkevä ihminen haluaa lapsestaan riivaajat ulos!

    • kummitätinä

      kastejuhlista jää kaunis muisto. Ihanaa suunnitella juhlat ja kummit ja tarjottavat. ota paljon valokuvia ja tee ifolor kirja ja kahdenkymmenen vuoden päästä sinulla on muistot.

      • höpönlöpön

        Nimiäisissä voi myös ottaa kuvia ja niistä voi tehdä kauniit ja juhlat yhtälailla. ei se ole kiellettyä.


    • A.E.I.

      Niin! Eihän siinä ole kyse vain ja ainoastaan nimen antamisesta. Kyllä minun lapset on ihan pappi kastanut ja päivääkään en ole sitä asiaa katunu. Jokkainen tavallaan?

    • HSLL10

      Mikäs sekoboltsi se sinä olet? Mitä järkeä on siinä, että tekopyhän instituution pappi pirskottaa vettä kersan päälle ja puhuu paskaa?

      Meillä annetaan nimi maistraatissa ja sillä hyvä. Varoitetaan myös kasvattaessa kaikenmaailman uskovista hihhuleista, mutta toki annetaan vapaus uskontoon jos tämän tien haluaa valita jo ennen täysikäisyyttä

    • annika2

      Meidän ensimmäinen lapsi syntyy kesällä ja minä ja mun mies ei kuuluta kirkkoon. Joten pidämme nimiäiset,halutaan juhlistaa lapsen syntymää ja sukulaiset ja ystävät ovat sitä myös toivoneet :) Lapsi valitkoon itse uskontonsa kun on siihen valmis,pieni vauva ei osaa ajatella mitään uskon asioita niin pienenä että kykenis päättämään siitä mihin uskoon haluaa ja mihin ei..

    • juujuuu1

      Mut on kastettu, mutta vanhemmat eros kirkosta kun olin pieni joten en kuulunut kirkkoon, en käynyt rippikoulua teininä, nyt aikuisena kävin, pääsin ihanan pojan kummiksi. Miehellä eri uskonto, ei kasteta, ja vaikka miehellä olis sama uskonto niin en silti kastaisi. En usko että pieni viaton lapsi on syntiä tehnyt tai kantaa muiden tekemiä syntejä! thats it!

    • ...-...

      Ei kaikkia kristittyjenkään lapsia kasteta, Helluntailaiset ja Vapaakirkolliset käyttävät uskovien kastetta, eli sitten kun suun tunnustuksella itse uskonsa tuo julki, sen jälkeen voi käydä kasteella. Vauvoille siis annetaan nimi ja siunataan. Pelkkä kaste ei ketään pelasta, tarvitaan myös usko.

    • Linda S. Irina

      no sitä järkeä, että saadaanpahan syödä kakkua ja pullaa ja ryypätä päät täyteen englantilaista hevonkusta!

    • omts

      Ymmärrän vielä sen että lapsen nimeä juhlistetaan kahvituksella yms. mutta sitä en ymmärrä että kastamattomalle lapselle nimitetään kummeja. Kummi on täysin uskonnollinen käsite. Jos jonkun mieli muuttuu paremmaksi siitä että nimitystä saa jakaa ilman todellista pohjaa niin go for it, mutta itse en ymmärrä miksi samalla karttaa kastetta mutta sitten vapaamielisesti lainailee kirkon titteleitä. Perusteluja kiitos... ärsyttää tollanen tekopyhyys.

      • kummitus............

        Kummius ei ole mikään täysin uskonnollinen käsite.


      • äiti x 9

        Minun lapsillani on sekä kirkollisia että ei-kirkollisia kummeja.
        Kummi on lapsen "oma aikuinen" joka johdattaa lasta tämän omalla matkalla omaan aikuisuuteensa.


    • ei-uskova kristitty

      Minulle on ihan sama, että kuuluuko lapsi kirkkoon vai ei, koska päätös on lapsen vanhemmilla. Omat lapseni on kastettu kristinuskoon useastakin syystä. Kannatan sitä, että kirkko järjestää lapsille esimerkiksi kerhotoimintaa (omalla kotipaikkakunnallani kirkon kerho 3 ikäisille oli kotiäitivuosinani AINOA paikka, jossa lapseni näki ikäisiään lapsia), avioliittoneuvontaa, ylläpitää rekistereitä, järjestää esimerkiksi vähävaraisille lapsiperheille kesäisin lomatoimintaa jne. Sen vuoksi haluan tukea tällaista toimintaa, johon ei yksityiset yritykset pysty (koska niiden pitää tuottaa voittoa).

      Omalla kohdallani kyse ei ole niinkään suuresta uskosta Jeesukseen, vaan enemmänkin siihen ARVOMAAILMAAN, että haluan enemmän yhteisöllisyyttä ja köyhien auttamista ym. Minusta rippikouluikäisenä on hyvä pysähtyä miettimään elämän tarkoitusta, johon rippikoulu sopii mainiosti. Myös koulun uskontotunneilla on hyvä tietää muista uskonnoista ja siitä, mikä ihmisen on ajanut uskomaan elämää suurempiin voimiin.

      Koska elämä on tätä arjessa puurtamista vuosikymmenestä toiseen, pidän tärkeänä, että juhlitaan ja iloitaan aina kun siihen on mahdollisuus. Lapsen syntymä jos mikä luulisi olevan niin iso asia, että sitä kannattaa juhlia. Ristiäiset tai nimiäiset on yleensä hyvä tapa juhlistaa vauvan syntymää vähän isommalla porukalla, niin ei tarvitse olla jokaista vierasta varten aina erikseen leipomassa ja siivoamassa.

      Suvaitsevaisuutta peliin. Annetaan vanhempien itsensä päättää, millä tavoin he lapselleen nimen antavat ja haluavatko sitä juhlistaa vai ei.

    • höpönlöpön

      kaikki eivät halua kuulua kirkkoon, syystä tai toisesta, eivät halua lapsilleen kristillistä kasvatusta tai niitä turhia kummeja, joista ei kuitenkaan nykypäivänä ole mitään hyötyä. Miksi lapsi täytyy kastaa? Sehän on jokaisen vanhemman oma valinta. Minulle aikanaan ystäväni sanoi, että ei voi lapselta kieltää sitä, kyllä pitää kastaa. noh, nyt 10vuotta myöhemmin hän itse sai lapsen ja kummasti oli mielipide vaihtunut, ja lapselle pidettiin vain nimiäiset. Nimiäiset ovat tulleet muotiin juurikin siksi, että kirkkoon kuulumattomat tai kastamseen haluttomat voivat juhlistaa lasta ja lapsen nimeä. kastamista ei suoriteta ilman kummeja, ja mitäs jos yksinkertaisesti vaan sukulais ja ystäväpiirissä ei ole ketään, kenet haluaisi kummiksi? Pojallani on kaksi kummia, jotka eivät omaa velvollisuuttaan kummina täytä, eivät pidä poikaan yhteyttä, toinen ei edes minuun, synttäreitä ei muisteta milläänlailla, hyvä jos jouluna saa kortin, yhtään päivää ei ole kummiensa kanssa touhunnut kahden kesken mitään, enkä osaisi kuvitella, että kumpikaan kummeista olisi apuna jos jokin hätä tai tarve tulisi. miksi siis haluaisin kummeja lapselleni, jos se on yhtä tyhjän kanssa. kummeus ei tänä päivänä ole enää sama, kuin mitä se ehkä vielä 30 vuotta sitten on ollut.
      minulla ei itselläni ole kummeja, en ole lapsena kuulunut kirkkoon. miehellä on kummit jotka ylläri ylläri eivät ole kummipoikaansa nähneet kuin viimeksi hänen lakkiaisissaan, joista on aikaa kohta 15 vuotta, saati muutenkaan olleet missään tekemisissä...

    • politrukki

      Pitääkö lapsi myös liittää johonkin puolueeseen?

    • 1314

      Isäntäväelle hyvä syy esitellä kokkaustaitojaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe