Minulla on eteisessä tyhjää seinää riittämiin ja päätin maalata kuvan taulun sijasta suoraan seinään. Millä väreillä moinen onnistuisi? Seinällä on alla tumman vihreä maali eli pitäisi olla peittävää jos välttyisi maalaamasta alle uutta valkeaa kerrosta. Tiedän että vaikkapa tikkurilan maaleilla juu mutta kun sävyjä tarvitsee kuitenkin sen seitsämäntoista ja serkut, niin aika kalliiksi tulee seinämaali... :)
Eli mikä olisi halvin vaihtoehto (isosta kuvasta kyse) joka myös pysyisi seinässä? Ja levittyisikin vielä suht helposti?
Kiitos jo etukäteen ystävällisistä vastauksista. :)
Miten tehdä maalaus suoraan seinään?
6
6593
Vastaukset
- Artcom
Pohjalle taiteilija Gessoa useampi kerros ja sen päälle voi maalata akryyleillä, temperalla tai öljyväreillä. Maalaamisen ja kuivumisen aikana ei kannata asuskella katkuissa!
Voisi harkita myös pellavakankaan liimaamista seinään tai kovalevypohjaa. - Sanonpahan vaan
Ite oon ollut tekemässä seinämaalausta siinä käytettiin oikeita seinämaaleja, mutta ne olivat periaatteessa akryylimaaleja, joten mielellään maalaa akryyliväreillä siihen seinään.
Ja jos ostat vaan punaista, keltaista, sinistä ja valkoista seinämaalia, niin et muuta tarvitsisi, kun niitä sekoittamalla saat laajan skaalan mitä tahansa väriä. Tietty jos vielä siihen päälle tartteet mustaa, niin sekin vielä, mutta väreistä riippuen voi itse sekoittaa aika tumman värin mustan maalin sijasta.
Vanha kysymys, mutta vastasinpa kuitenkin :D- kuvis_
Seinämaaleissa ei saa varsinaista sinistä, punaista ja keltaista. Ne on aika lailla taitettu trendivärien mukaisesti. Ja niiden keskinäiset sekoitukset voi olla karmeita, ellei tiedä taittuuko värit lämpimään vai kylmään. Väreistä tulee helposti todella kuraisia. Pigmenttiähän niissä on todella vähän.
Joten en suosittele seinämaalien keskinäistä sekoittamista. Pienin määrä purkeissa on joku 0,24 l ja tulee suhteessa hyvin kalliiksi.
Valkoinen maalipytty ja muutama laadukas pigmenttiväri joista sekoitat sopivat satsit. Ja akryylia mieluiten, kuivuu nopeasti ja tulee kestävää. - Itsekin tein...
kuvis_ kirjoitti:
Seinämaaleissa ei saa varsinaista sinistä, punaista ja keltaista. Ne on aika lailla taitettu trendivärien mukaisesti. Ja niiden keskinäiset sekoitukset voi olla karmeita, ellei tiedä taittuuko värit lämpimään vai kylmään. Väreistä tulee helposti todella kuraisia. Pigmenttiähän niissä on todella vähän.
Joten en suosittele seinämaalien keskinäistä sekoittamista. Pienin määrä purkeissa on joku 0,24 l ja tulee suhteessa hyvin kalliiksi.
Valkoinen maalipytty ja muutama laadukas pigmenttiväri joista sekoitat sopivat satsit. Ja akryylia mieluiten, kuivuu nopeasti ja tulee kestävää.....pariinkiin julkiseen tilaan täällä kaupungissa aikanani seinämaalauksen joka kattoi koko seinän. Toinen niistä oli kirkko.
Minulla ei ollut yhtään vaikeuksia hankkia pigmenttiä jota sain matto/väriliikkeestä- suoraan niitä värejä sekoittavasta "tärinäautomaateista". Tosin ei suoraan noista automaateista vaan sain aika kattavat "patruunat" noita perusvärejä joista minulla on ollut hyötyä vielä näin jälkeenkin päin. Hyödynnän noita patruunoja yhä edelleen.
Silloin kun maalasin ne seinät niin tarvitsin vain valkoista maalia johon sekoitin noita pigmenttejä. Kirkon seinässä käytin perusteena öljypohjaista- vakoista perusmaalia- joka kuivui hitaammin kuin lääninhallituksen seinälle laittamani lateksipohjainen maali.
Noiden molempien perustaksi vedin kaksi kerrosta jonkun verran ohennettua Gessoa ja on ainakin toistaiseksi pysynyt ihan loistavasti kun molemmista on kulunut 6 ja 7 vuotta. Ensin tietenkin pesin nuo alustat soodaseoksella huolellisesti niinkuin pitääkin.
Siis kannattaa kysyä noita pigmenttejä maaliliikkeistä jos ne suostuu niitä myymään. Itselläli silloin oli suostuttelijana seurakuntamme arvostettu kirkkoherra. :) Ovat muuten kalliita! Niistä on kuitenkin hyötyä ties kuinka kauan. Veikkaan että itselläni ne eivät lopu elämäni aikana.
Jos onnistuu saamaan noita pigmenttejä niin lateksi käy vallan hyvin pohjana, mutta gessoa on ehdottomasti vedettävä pohjalle ja silloin pinnasta tulee ikuinen.
Onnea hankintaan! - sanonpahan vaan
kuvis_ kirjoitti:
Valkoinen maalipytty ja muutama laadukas pigmenttiväri joista sekoitat sopivat satsit. Ja akryylia mieluiten, kuivuu nopeasti ja tulee kestävää.Minun muistikuvani mukaan maalikaupoista saa aika lähelle jotain karmiininpunaista yms. yleisesti käytettyjä värejä, ja olen kyllä itse onnistunut sekoittamaan ainakin valkoista ja harmaata keskenään, etten tiedä onko se miten hankalaa se niiden värien sekoittaminen. Muistaakseni niitä saa ostettua pienempinä testipurkkeina, mutten nyt mene vannomaan, että oliko noin. Mutta jos ei halua riskeerata, niin toki kannattaa jättää seinämaalit ostamatta.
"Valkoinen maalipytty ja muutama laadukas pigmenttiväri joista sekoitat sopivat satsit. Ja akryylia mieluiten, kuivuu nopeasti ja tulee kestävää. "
Mutta tuo on myös tosiaan toinen vaihtoehto, jonka unohdin mainita. Varmasti toimii.
- Henry Moore
Suosittelen kyllä liiman maalaukohdan alle riippumatta siitä, mitä maalia seinässä jo on. Sitten pari kerrosta Gessoa ja sen jälkeen värit. Jos itse maalaisin niin tekisi sen temperalla, emulsio ostamalla kaupasta, muutama hyvä perusväripigmentti ja niillä saa jo lähes mitä sävyjä hyvänsä. Saman voi tehdä myös akryylillä, purkki akryylimediaa ja pigmentit ja vot, siitä taas maalit ja ei kun maalaamaan. Mutta jos kuvan aikoo tehdä niin ehdottomasti ensin erillinen luonnos ja siitä luonnostelu seinälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1153655Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801361GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521303- 831222
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351172Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291100- 601087
- 54931
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39912- 67898