Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tarina vapaasta kasvatuksesta

Ikarus

Sattui appiukolleni junassa n.15 vuotta sitten, kun hän oli valvomassa tyttökoripallojoukkueen pelimatkaa. Penkillä istui nainen poikansa (n.6v.) kanssa, ja poika potki vastapäätä istuvan miehen sanomalehteä, jota mies yritti lukea. Tätä tapahtui jonkuna aikaa, ja mies huomautti tästä äidille ja lapselle. Äiti sanoi että ei voi torua, koska lapsella on vapaa kasvatus. Juuri ennen kuin appiukko puuttui asiaan, takapenkiltä nousi n.25v. pitkätukkainen, risapartainen, "pultsarinoloinen" mies, ja otti ja sylkäisi naista päin naamaa sanoen:"Minutkin on vapaasti kasvatettu, haluatko pojastasi samanlaisen?". Samantien mies jatkoi matkaansa, nousten pois junasta. Nainen oli kuulemma mennyt täysin sanattomaksi. Appiukkoa jäi aina harmittamaan ettei ehtinyt antaa pojalle viisikymppistä kunnon "opetuksesta".

14

3623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sasu

      Kyseessähän ei todellakaan tässä ollut "Vapaa kasvatus" vaan kasvatuksen puuttuminen. Ne on täysin eri asioita.

      Sopisi vähän sivistää itseään ennenkuin alkaa muita valistaa.

      • Ikarus

        Onko minun syyni, jos äiti sanoo lapsen olevan vapaasti kasvatettu.? Ja jos sinä olet vapaasti kasvatettu, ja tiedät kasvatuskuviot, niin syytön olen siihenkin.


      • kerrohan

        mulle mitä se vapaa kasvatus sitten on????
        mä kasvatan muksuni niin että se olen minä/mieheni joka määrää tietyt asiat kuten kun lähdetään tarhaan kuka vie jne...koska tullaan illalla kotiin kavereilta koska mennään nukkumaan ja kielletään mitä ei saa tehdä ja jos ei puheella usko siirrytään hieman "järeempii aseisii" siis luunappia jne. Tuo mitä kerroin on ihan tavallista kasvatusta eli uudelleen kerro mulle mitä se vapaa on??
        (taitaa tosiaan olla niin et se vapaa on sitä kun vanhemmat on niin laiskoja ettei viitti puhua mitään)


      • ???
        kerrohan kirjoitti:

        mulle mitä se vapaa kasvatus sitten on????
        mä kasvatan muksuni niin että se olen minä/mieheni joka määrää tietyt asiat kuten kun lähdetään tarhaan kuka vie jne...koska tullaan illalla kotiin kavereilta koska mennään nukkumaan ja kielletään mitä ei saa tehdä ja jos ei puheella usko siirrytään hieman "järeempii aseisii" siis luunappia jne. Tuo mitä kerroin on ihan tavallista kasvatusta eli uudelleen kerro mulle mitä se vapaa on??
        (taitaa tosiaan olla niin et se vapaa on sitä kun vanhemmat on niin laiskoja ettei viitti puhua mitään)

        Eikö se vapaa kasvatus nyt herranjumala ole ihan sama asia kuin ettei ole kasvatusta ollenkaan?
        Vapaa kasvatus/kasvatuksesta vapaa/ilman kasvatusta.


      • äitee72
        ??? kirjoitti:

        Eikö se vapaa kasvatus nyt herranjumala ole ihan sama asia kuin ettei ole kasvatusta ollenkaan?
        Vapaa kasvatus/kasvatuksesta vapaa/ilman kasvatusta.

        tarkoittaa kasvatusta, jossa lasta ohjataan toimimaan oikealla tavalla. Häntä ei alisteta, vaan hänen kanssaan keskustellaan ja pyritään siihen, että hän itse hoksaisi kuinka eletään. Lapsen ei anneta tehdä tuhmuuksia ja kielletään ja rangaistaankin jos hän käyttäytyy huonosti. Lapsen ihmisyyttä kunnioittava kasvatusmuoto.
        Suuri osa ihmisistä vaan on käsittänyt termin väärin.

        Miten niin vapaa kasvatus/kasvatuksesta vapaa/ilman kasvatusta?
        Samalla logiikalla. vapaa mies/miehestä vapaa/ilman miestä, hih ;)


      • Miia
        äitee72 kirjoitti:

        tarkoittaa kasvatusta, jossa lasta ohjataan toimimaan oikealla tavalla. Häntä ei alisteta, vaan hänen kanssaan keskustellaan ja pyritään siihen, että hän itse hoksaisi kuinka eletään. Lapsen ei anneta tehdä tuhmuuksia ja kielletään ja rangaistaankin jos hän käyttäytyy huonosti. Lapsen ihmisyyttä kunnioittava kasvatusmuoto.
        Suuri osa ihmisistä vaan on käsittänyt termin väärin.

        Miten niin vapaa kasvatus/kasvatuksesta vapaa/ilman kasvatusta?
        Samalla logiikalla. vapaa mies/miehestä vapaa/ilman miestä, hih ;)

        "Vapaa kasvatus" perustuu J.Rousseaun näkemykseen luonnonmukaisesta kasvatuksesta ja A.S.Neillin näkemykseen vapaasta kasvatuksesta. Näistä löytyy netistäkin paljon tietoa jos vaan jaksaa lukea, joten googlettamaan vaan. Kyse ei siis ole kasvattamatta jättämisestä.

        Tosin on todettu ettei "vapaa kasvatuskaan" ole kovinkaan tarkoituksenmukaista, vaikka se hienoihin ajatuksiin perustuukin. Se oli kuitenkin ensimmäisiä ajatuksia lapsilähtöisestä ajattelutavasta; tätä ennenhän lapset kasvatettiin autoritäärisin menetelmin pakottamalla ja pitämällä lapsia pikku aikuisina, mikä on myös todettu huonoksi kasvatuskeinoksi.


      • Just just
        äitee72 kirjoitti:

        tarkoittaa kasvatusta, jossa lasta ohjataan toimimaan oikealla tavalla. Häntä ei alisteta, vaan hänen kanssaan keskustellaan ja pyritään siihen, että hän itse hoksaisi kuinka eletään. Lapsen ei anneta tehdä tuhmuuksia ja kielletään ja rangaistaankin jos hän käyttäytyy huonosti. Lapsen ihmisyyttä kunnioittava kasvatusmuoto.
        Suuri osa ihmisistä vaan on käsittänyt termin väärin.

        Miten niin vapaa kasvatus/kasvatuksesta vapaa/ilman kasvatusta?
        Samalla logiikalla. vapaa mies/miehestä vapaa/ilman miestä, hih ;)

        Vapaa kasvatus ja lapilähtöinen kasvatus on kaksi aivan täysin eri asiaa.


      • Just joo
        Just just kirjoitti:

        Vapaa kasvatus ja lapilähtöinen kasvatus on kaksi aivan täysin eri asiaa.

        Kissa, koira ja hevonen ovat kaikki täysin eri eläimiä.


      • Slim Shady
        kerrohan kirjoitti:

        mulle mitä se vapaa kasvatus sitten on????
        mä kasvatan muksuni niin että se olen minä/mieheni joka määrää tietyt asiat kuten kun lähdetään tarhaan kuka vie jne...koska tullaan illalla kotiin kavereilta koska mennään nukkumaan ja kielletään mitä ei saa tehdä ja jos ei puheella usko siirrytään hieman "järeempii aseisii" siis luunappia jne. Tuo mitä kerroin on ihan tavallista kasvatusta eli uudelleen kerro mulle mitä se vapaa on??
        (taitaa tosiaan olla niin et se vapaa on sitä kun vanhemmat on niin laiskoja ettei viitti puhua mitään)

        Lue se mun teksti missä on otsikossa **varoitus**. Ko. perheessä harrastetaan tuota vapaata kasvatusta/ei kasvatusta ollenkaan. Äiti yrittää vapaata muotoa ja isää ei kiinnosta ollenkaan.

        Me ollaan muuten kuulemma *niuhoja*. Oli kuuma päivä. Sanottiin muksulle että lakki päähän. Kun takasin tuli että "enkä" niin sanottiin että joko lakki tai sitten sisälle. Taas tuli "enkä" niin sitten oltiin iltapäivä sisällä. Kauhukakarat mellasti sen aikaa ties missä.


    • vitsit luettu

      Olen kuullut tämän illan istujaisissa ja lukenut lehden vitsipalstalta. Onkohan näin käynyt monillekin ihmisille vai onko Ikaros mahdollisesti vain pitänyt vitsistä ja tuonut tämän tunnetun jutun esiin "omanaan"
      Jokatapauksessa hauska tarina, kun kuulee ekan kerran.

      • hupa

        pointsi siinä kuka sen ekaks on kertonut tai kuullut?
        Jos on niin vähän hirvittää.


    • Casel

      Siitä kaiketi on monenlaisia variaatioita....Mutta eräällä nuorehkolla tuttava pariskunnalla on kaksi pientä lasta.
      Poika 5-vuotta ei osaa puhua vaan huutaa, sillä eihän lasta voi kieltää ilmaisemasta itseään ( karmeaa ). Tyttö 3-v. räkii ja sylkee koko ajan vieraiden ja muiden lasten päälle...Mutta eihän siitä voi kieltää ettei jää traumoja.
      Vakuutan että nuo kaksi lasta on kamalimmat joihin olen eläessäni törmännyt.
      - tosin vanhempien vikaahan se on.
      Että se siittä vapaasta kasvatuksesta.

    • kalat

      että lasta pitää opettaa jo pienestä pitäen koska kun alkaa kouluun menevälle opettaa tapoja yms. se on jo rutkasti liian myöhäistä.
      Olen sivusta seurannut erästä perhettä jossa lapset saavat kirjaimellisesti kiipeillä pitkin seiniä pienenä ja sitten, kun kouluikä koittaa aletaan ihmetellä, mikä on kun ei lapsi usko....mikähän lie.Jospa sitä olisi jo ajoissa välitetty mitä lapsi tekee ja oppii.Mistäpä ne käytös mallit muualta tulevat kuin omasta kasvuympäristöstä. Hyvää kesää kaikille jotka rakastatte lapsianne niin paljon, että uskallatte asettaa rajoja ja opettaa elämän perussääntöjä.

    • Anonyymi

      Olen kuullut tämän tarinan ekan kerran jo 70-luvun alussa. Epäilen että kyseessä on NS.urbaanilegenda

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe