Mikä on mennyt

vikaan?

Kun 80% suomalaisista pitää fundamentalistisia uskonnollisia näkemyksinä suvaitsemattomina (Uskonto suomalaisten elämässä, Tampereen yliopisto 2011) niin herää kysymys missä vika: itse tuotteessa vaiko sen markkinoinnissa? Vai peräti molemmissa?

10

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • judstaer

Miten niin vikaan? Eikö fundamentalismi muka ole suvaitsematonta?

• sanoja sanoja..

kuka muka edes tietää, mitä fundamentalismi on. Se on vain mielikuva.
        Ääri-islamista kehitelty mielikuva, jolla halutaan nyt paketoida kaikki, mistä ei satuta pitämään samaan pakettiin. Aivan samalla tavalla kuin vaikka ns. homovihaajat tekevät. Kaava on aivan sama. Suvaitsemattomuus vain eri paketissa. Omien etujen tavoittelun alttarilla.
        Mm. tällä palstalla fundamentalismi-kortti vedetään esillle aina, kun halutaan vastapuoli vaientaa, eikä muutakaan keksitä.

• **tut
        sanoja sanoja.. kirjoitti:

kuka muka edes tietää, mitä fundamentalismi on. Se on vain mielikuva.
        Ääri-islamista kehitelty mielikuva, jolla halutaan nyt paketoida kaikki, mistä ei satuta pitämään samaan pakettiin. Aivan samalla tavalla kuin vaikka ns. homovihaajat tekevät. Kaava on aivan sama. Suvaitsemattomuus vain eri paketissa. Omien etujen tavoittelun alttarilla.
        Mm. tällä palstalla fundamentalismi-kortti vedetään esillle aina, kun halutaan vastapuoli vaientaa, eikä muutakaan keksitä.

Jokainen jolla on edes keskitason yleissivistys tietää mitä on fundamentalismi uskovaisista puhuttaessa.

Fundamentalisti korostaa raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä.

• tosi asiaa

Kysymys on vaikea. Jos ajattelee historii, onhan kirkko ajan kuluessa muuttunut. Luterilaisuuskin on yksi katolisen kirkon muutoksen tai erkaantumisen tulos. Ilmeisesti totuus on se, että kirkon tulee muuttua ajan mukana, nopeudesta voidaan keskustella. Jos pitäydytään pääsääntöisesti vain uudessa testamentissa, muutos ei ole vaikleaa hyväksyä. Jos suuria muutospaineita osuu omalle elinajalle, niiden hyväksyminen ei aina ole helppoa. Pitäisi osata katsella asioita suuremmassa mittakaavassa.

• Minäkään en ymmärtänyt aloittajan kysymystä vikaanmenemisestä. Päinvastoin olin ihan tyytyväinen, että suomalaiset ovat ajantasalla.
      Fundamentalismista voimme olla montaa mieltä, mutta itse pitkän ja monipuolisen kirkollisen työuran omaavana ihmettelen, missä nämä fundamentalistit oikein ovat. Eivät ainakaan kirkossa ja sen seurakunnissa. Ehkä kyse on enemmänkin mielikuvitushahmoista.

Antti-pappi

• **tut

Älä nyt iso mies sano ettet tietä mitä fundiksella tarkoitetaan. Esimerkiksi Pertsa (se joka täällä kirjoittelee) on fundis. Tuskin on mielikuvitushahmo

• "Eivät ainakaan kirkossa ja sen seurakunnissa."

Eikös KION raportoinut jo pari vuotta sitten juuri kirkon sisällä olevasta ihmisoikeusrikkomuksesta? Mikä on fundamentalismia ellei ihmisoikeuksien polkeminen uskon varjolla?

Siis juurikin kirkossa ja seurakunnissa.

Odottelemme muuten vieläkin kirkon ottavan kantaa asiaan.

• Minusta tässä on hyvä määritelmä siitä, mitä fundamentalismi on. Sitä käytetään yleisessä puheessa, joten sen merkitys ei ole loukkaava. sillä vain tarkennetaan, millainen usko on kyseessä.

”Fundamentalismi (lat. fundamentum, perustus, pohja) on alun perin pohjoisamerikkalainen kristillinen protestanttinen liike, joka korostaa Raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä.

Myöhemmin sanaa fundamentalismi on alettu käyttää yleisemmin jyrkästä opillisesta vanhoillisuudesta tai ääriuskonnollisuudesta.”

Fundamentalismiin liittyy neljä keskeistä piirrettä:

1.Fundamentalistiset ryhmät pyrkivät valvomaan toistensa julkista käyttäytymistä.
        2.Fundamentalistiset ryhmät pyrkivät rankaisemaan uskonnollisten normien rikkomista näyttävästi ja julkisesti.
        3.Fundamentalistinen väkivalta on pääosin suunnattu saman kulttuurisen yhteisön jäseniä, ei ulkopuolisia vastaan.
        4.Fundamentalistien pääasiallisena hyökkäyksen kohteena on yleensä oman uskonnollisen perinteen modernisoitunut ja paikallinen muoto.”

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi

Nämä liikkeet voivat olla aggressiivisia (kuten alkuperämaassa Amerikassa on) mutta myös aivan rauhanomaisia mutta varsin jäykkiä asenteiltaan. Myös että fundamentalistit haluavat päättää myös muiden osalta, millaisessa yhteiskunnassa heidän tulee elää. Demokraattinen ajattelu ei siis sovi tähän.
        Suomessa tosin ollaan vielä aika "mietoja" ja usein ollaan aika suljetussa yhteisössä.

• ao

Apostolien teot:
      2:22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
      3:6 Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
      4:10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
      6:14 sillä me olemme kuulleet hänen sanovan, että Jeesus, tuo Nasaretilainen, on hajottava maahan tämän paikan ja muuttava ne säädökset, jotka Mooses on meille antanut."
      10:38 te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.
      22:8 Niin minä vastasin: 'Kuka olet, herra?' Ja hän sanoi minulle: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.' >> Jakeen lisätiedot
      24:5 Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies,
      26:9 Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella Jeesuksen, Nasaretilaisen, nimeä vastaan,

tässä on tämä Fundis

• osittain luja

Jumalan viha ilmestyy taivaasta ja kohdistuu kaikkeen jumalattomuuteen ja vääryyteen, jota ihmiset tekevät pitäessään totuutta vääryyden vallassa.

room 1:9

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      7806
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3761
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3279
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      249
      2487
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2165
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2015
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      27
      1912
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1902
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1778
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1773
    Aihe