Raamatun jumala on monessa suhteessa varsin ihmismäinen ja epäjohdonmukainen persoona, vaikka hänen väitetään olevan universumin Luoja ja Kaikkivaltias. Tämäkin selittyy helposti silloin, jos tunnustetaan Raamatun olevan pelkkä ihmisten kirjoituskokoelma ihmisille, ei mitään sen kummempaa tai yliluonnollisempaa.
Eräänä hyvänä esimerkkinä tällaisesta jumalan ihmismäisyydestä on kertomus Kainista ja Aabelista. Jo tuolloin tuo oikukas heimojumala muutti mielensä ja pyörsi aiemmin antamansa ohjeet maanviljelemisestä ja vihreän ravinnon syömisestä (1. Moos. 1:29; 2:15), kun Aabelin rasvainen lihauhri ilahduttikin jumalaa enemmän.
Kainin kerrotaan toimineen täsmälleen alkuperäisten ohjeiden mukaisesti, mistä häntä kuitenkin nuhdeltiin, kun taas ohjeita rikkonut Aabel saikin yllättäen kiitosta. Kertomus ei missään kohtaa kerro Aabelille annetun lupaa tappaa eläimiä, ei edes tällaisen mahdollisuuden olemassaolosta. Aabel vain tykkäsi ilmeisesti enemmän lihasta kuin kasviksista ja teki siksi omat sääntönsä. Samoin taisi "jumalakin" olla enemmän rasvaisen lihan ystävä, koskapa välittömästi mielistyi lihauhriin. Kainin kasvikset kalpenivat siinä rinnalla ja jäivät sivuseikaksi.
Erityisen mielenkiintoista tässä kertomuksessa on tuo rasva, joka ihan erikseen mainittiin Aabelin tuoman uhrin kunniaksi. Jos Aabelin veriuhri olisi vertauskuvannut Jeesuksen tulevaa uhria, niin miksi erikseen ei mainittu eläimen lihaa, ei vuodatettua verta, ei sen elämää eikä elävää henkeä tai sielua, jotka siinä ennen tappamista olivat olleet (vrt. 1. Moos. 1:30)?
Nimenomaan eläimen RASVAISET OSAT kiinnostivat jumalaa. Aivan kuin nälkäistä miestä.
Raamatun ihmismäinen jumala
15
95
Vastaukset
*diovmorf*
>>Nimenomaan eläimen RASVAISET OSAT kiinnostivat jumalaa.>>
Nämä kysymyksessä olevat rasvat mainittiin siis kohdassa 1. Moos. 4:4, joka kuuluu vuoden 1938 kirkkoraamatun mukaan näin:
"ja myöskin Aabel toi uhrilahjan laumansa esikoisista, niiden rasvoista. Ja Herra katsoi Aabelin ja hänen uhrilahjansa puoleen"
ja vuoden 1992 kirkkoraamatun mukaan näin:
"ja Abel toi lampaidensa esikoiskaritsoja ja niiden rasvaa. Herra katsoi suopeasti Abeliin ja hänen uhriinsa"- A-luokan lihansyöjä
Totta tosiaan. Minullekin on usein tullut VT:n uhrauskohtauksista Jahve mieleen grillin tuoksuja nuuhkivana A-luokan lihansyöjänä:
http://www.youtube.com/watch?v=aThtB_W6nF8 Kain toi uhrilahjaksi KIROTUN MAAN hedelmiä. Aabel toi uhrilahjaksi EI-KIROTUN uhrin, eläinuhrin, joka oli esikuva Y-H-W-H:n Karitsasta. Sitäpaitsi Aabel ehti uhrata itsensä puolesta tuon uhrin ENNEN kuin hänen veljensä murhasi hänet!
Rasvan mainitseminen tuossa yhteydessä on täysin perusteltua, mikä selviää Mooseksen aikoihin annetuista uhrilaeista. Lisäksi viittaus rasvaan on eräässä mielessä viritetty ansa pilkkaajille, kaltaisillesi, sillä Raamattu on todellakin laadittu siten, että kaikki pimeyden ja vääryyden rakastajat löytävät sieltä jumalakseen pimeyden ruhtinaan!
Mietippä seuraavaa kohtaa: Psalmi 50:
50:3 Meidän Jumalamme tulee eikä vaikene, hänen edellänsä käy kuluttava tuli ja hänen ympärillänsä väkevä myrsky.
50:4 Hän kutsuu taivaat ylhäältä ja maan, tuomitakseen kansansa:
50:5 "Kootkaa minun eteeni minun hurskaani, jotka uhreja uhraten ovat tehneet minun kanssani liiton."
50:6 Ja taivaat julistavat hänen vanhurskauttansa, sillä Jumala on tuomari. Sela.
50:7 "Kuule, minun kansani, minä puhun; kuule, Israel, minä todistan sinua vastaan. Minä olen Jumala, sinun Jumalasi.
50:8 En minä sinun teurasuhreistasi sinua nuhtele, ja sinun polttouhrisi ovat aina minun edessäni.
50:9 En minä ota härkiä sinun talostasi enkä kauriita sinun tarhoistasi.
50:10 Sillä minun ovat kaikki metsän eläimet ja tuhansien vuorten karjat.
50:11 Minä tunnen kaikki vuorten linnut, ja kaikki, mikä kedolla liikkuu, on minun edessäni.
50:12 Jos minä isoaisin, en minä sitä sinulle sanoisi; sillä minun on maanpiiri ja kaikki, mitä siinä on. >> Jakeen lisätiedot
50:13 Minäkö söisin härkien lihaa tai joisin kauristen verta?
50:14 Uhraa Jumalalle kiitos ja täytä lupauksesi Korkeimmalle.
50:15 Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua."
Mieti myös tätä kohtaa: Joh. 3:
Johanneksen evankeliumi:
3:19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Sitten lopuksi asiayhteys:
3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
3:19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
3:20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
3:21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."*Yakov*
>>Kain toi uhrilahjaksi KIROTUN MAAN hedelmiä. Aabel toi uhrilahjaksi EI-KIROTUN uhrin, eläinuhrin, joka oli esikuva Y-H-W-H:n Karitsasta.>>
Tämäkään ei nyt valitettavasti selitä sitä, miksi jumala pyörsi aiemmin antamansa ohjeet maanviljelemisestä ja vihreän ravinnon syömisestä (1. Moos. 1:29; 2:15) ja hyväksyikin yllättäen Aabelin tappaman uhrin Kainin (jumalan aiempien ohjeiden mukaisesti) kokoaman hedelmä-uhrin sijaan.
Moni muukin olisi saattanut harmistua tällaisesta pompottelusta kuin Kain.
>>Sitäpaitsi Aabel ehti uhrata itsensä puolesta tuon uhrin ENNEN kuin hänen veljensä murhasi hänet!>>
Ai jaa? Tiesikö Aabel sitten tulevasta kuolemastaan jotakin etukäteen? Raamattu ei kerro meille tällaisesta kyllä mitään. Mutta ehkäpä Jahve oli salaa vihjaissut Aabelille tulevasta vaarasta jo etukäteen, jotta tämä osasi teurastaa rasvaisia karitsoita nälkäiselle Jahvelle syötäväksi.
>>Rasvan mainitseminen tuossa yhteydessä on täysin perusteltua, mikä selviää Mooseksen aikoihin annetuista uhrilaeista.>>
Tämäkää ei nyt valitettavasti selitä sitä, miksi kertomuksessa ei mainittu mitään uhratun eläimen lihasta, vuodatetusta verestä, ei sen elämästä eikä hengestä tai sielusta, jotka siinä ennen tappamista olivat olleet (vrt. 1. Moos. 1:30), JOS se kerran kuvasi Jeesuksen tulevaa uhria ihmiskunnan puolesta.
Pelastivatko siis Jeesuksen uhratut rasvat sittenkin ihmiskunnan synneistä? Jeesuksen ihroihinko jumala sitten lopulta mielistyikin, kuten Aabelin uhrin kohdalla kerrotaan tapahtuneen? Eikö Jeesuksen vuodatettu veri ja elämä olekaan nyt mitään?
>>Lisäksi viittaus rasvaan on eräässä mielessä viritetty ansa pilkkaajille, kaltaisillesi>>
Ai jaa. Tällaisesta "salaliitosta" en vielä ollut kuullutkaan mitään. Että totuuden jumala ihan tarkoituksella harhauttaisi Raamatun lukijoita esittämällä ristiriitaisia ja paikkansapitämättömiä tietoja, vai mitä ihmettä sinä yrität tuossa selitellä?
Jos näin olisi, niin toki samalla tavallahan voidaan sitten selittää kerralla aivan KAIKKI Raamatun ristiriidat ja täyttymättä jääneet ennustukset parhain päin. Mutta samalla tavoin, ja täsmälleen samalla logiikalla, voidaan sitten selittää tyhjäksi myös vaikka Koraania vaivaavat ristiriidat ja sen täyttymättömät profetiat, kuten myös kaikkien muidenkin pyhien kirjoitusten uskottavuusongelmat. Huomaatkohan itse, kuinka heikkoa argumentointia tuollainen onkaan?diovmorf kirjoitti:
*Yakov*
>>Kain toi uhrilahjaksi KIROTUN MAAN hedelmiä. Aabel toi uhrilahjaksi EI-KIROTUN uhrin, eläinuhrin, joka oli esikuva Y-H-W-H:n Karitsasta.>>
Tämäkään ei nyt valitettavasti selitä sitä, miksi jumala pyörsi aiemmin antamansa ohjeet maanviljelemisestä ja vihreän ravinnon syömisestä (1. Moos. 1:29; 2:15) ja hyväksyikin yllättäen Aabelin tappaman uhrin Kainin (jumalan aiempien ohjeiden mukaisesti) kokoaman hedelmä-uhrin sijaan.
Moni muukin olisi saattanut harmistua tällaisesta pompottelusta kuin Kain.
>>Sitäpaitsi Aabel ehti uhrata itsensä puolesta tuon uhrin ENNEN kuin hänen veljensä murhasi hänet!>>
Ai jaa? Tiesikö Aabel sitten tulevasta kuolemastaan jotakin etukäteen? Raamattu ei kerro meille tällaisesta kyllä mitään. Mutta ehkäpä Jahve oli salaa vihjaissut Aabelille tulevasta vaarasta jo etukäteen, jotta tämä osasi teurastaa rasvaisia karitsoita nälkäiselle Jahvelle syötäväksi.
>>Rasvan mainitseminen tuossa yhteydessä on täysin perusteltua, mikä selviää Mooseksen aikoihin annetuista uhrilaeista.>>
Tämäkää ei nyt valitettavasti selitä sitä, miksi kertomuksessa ei mainittu mitään uhratun eläimen lihasta, vuodatetusta verestä, ei sen elämästä eikä hengestä tai sielusta, jotka siinä ennen tappamista olivat olleet (vrt. 1. Moos. 1:30), JOS se kerran kuvasi Jeesuksen tulevaa uhria ihmiskunnan puolesta.
Pelastivatko siis Jeesuksen uhratut rasvat sittenkin ihmiskunnan synneistä? Jeesuksen ihroihinko jumala sitten lopulta mielistyikin, kuten Aabelin uhrin kohdalla kerrotaan tapahtuneen? Eikö Jeesuksen vuodatettu veri ja elämä olekaan nyt mitään?
>>Lisäksi viittaus rasvaan on eräässä mielessä viritetty ansa pilkkaajille, kaltaisillesi>>
Ai jaa. Tällaisesta "salaliitosta" en vielä ollut kuullutkaan mitään. Että totuuden jumala ihan tarkoituksella harhauttaisi Raamatun lukijoita esittämällä ristiriitaisia ja paikkansapitämättömiä tietoja, vai mitä ihmettä sinä yrität tuossa selitellä?
Jos näin olisi, niin toki samalla tavallahan voidaan sitten selittää kerralla aivan KAIKKI Raamatun ristiriidat ja täyttymättä jääneet ennustukset parhain päin. Mutta samalla tavoin, ja täsmälleen samalla logiikalla, voidaan sitten selittää tyhjäksi myös vaikka Koraania vaivaavat ristiriidat ja sen täyttymättömät profetiat, kuten myös kaikkien muidenkin pyhien kirjoitusten uskottavuusongelmat. Huomaatkohan itse, kuinka heikkoa argumentointia tuollainen onkaan?Mepä osuimmekin erääseen perin tärkeään asiaan seuraavassa kommentoinnissamme:
Minä: >>Lisäksi viittaus rasvaan on eräässä mielessä viritetty ansa pilkkaajille, kaltaisillesi>>
Sinä: Ai jaa. Tällaisesta "salaliitosta" en vielä ollut kuullutkaan mitään. Että totuuden jumala ihan tarkoituksella harhauttaisi Raamatun lukijoita esittämällä ristiriitaisia ja paikkansapitämättömiä tietoja, vai mitä ihmettä sinä yrität tuossa selitellä?
Minä: En jätä sua vastausta vaille, vaan kerronpa seuraavassa mitä UT:ssa sulle tuohon vastataan:
"2:1 Mutta mitä tulee meidän Herramme Yeshua Messiaan tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
2:2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, IKÄÄNKUIN HERRAN PÄIVÄ JO OLISI KÄSISSÄ.
2:3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä SE PÄIVÄ EI TULE, ENNEN KUIN luopumus ensin tapahtuu ja LAITTOMUUDEN IHMINEN ILMESTYY, kadotuksen lapsi,
2:4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
2:5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
2:6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
2:7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
2:8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Yeshua on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
2:11 Ja sen tähden Y-H-W-H LÄHETTÄÄ HEILLE*) VÄKEVÄN EKSYTYKSEN, niin että he uskovat valheen,
2:12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen." ( 2. Tess. 2 )
*) Siis sinun kaltaisillesi, joka olet ottanut elämäntyöksesi Y-H-W-H:n meille armossaan antaman Raamatun Pyhien Kirjoitusten vääristelyn. Voit (ehkä ?) vielä kääntyä kadotukseen johtavalta tieltäsi, jos käännyt välittömästi ja pyydät Korkeimmalta anteeksi taitamattomia sanojasi!Yakov kirjoitti:
Mepä osuimmekin erääseen perin tärkeään asiaan seuraavassa kommentoinnissamme:
Minä: >>Lisäksi viittaus rasvaan on eräässä mielessä viritetty ansa pilkkaajille, kaltaisillesi>>
Sinä: Ai jaa. Tällaisesta "salaliitosta" en vielä ollut kuullutkaan mitään. Että totuuden jumala ihan tarkoituksella harhauttaisi Raamatun lukijoita esittämällä ristiriitaisia ja paikkansapitämättömiä tietoja, vai mitä ihmettä sinä yrität tuossa selitellä?
Minä: En jätä sua vastausta vaille, vaan kerronpa seuraavassa mitä UT:ssa sulle tuohon vastataan:
"2:1 Mutta mitä tulee meidän Herramme Yeshua Messiaan tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
2:2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, IKÄÄNKUIN HERRAN PÄIVÄ JO OLISI KÄSISSÄ.
2:3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä SE PÄIVÄ EI TULE, ENNEN KUIN luopumus ensin tapahtuu ja LAITTOMUUDEN IHMINEN ILMESTYY, kadotuksen lapsi,
2:4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
2:5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
2:6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
2:7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
2:8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Yeshua on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
2:11 Ja sen tähden Y-H-W-H LÄHETTÄÄ HEILLE*) VÄKEVÄN EKSYTYKSEN, niin että he uskovat valheen,
2:12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen." ( 2. Tess. 2 )
*) Siis sinun kaltaisillesi, joka olet ottanut elämäntyöksesi Y-H-W-H:n meille armossaan antaman Raamatun Pyhien Kirjoitusten vääristelyn. Voit (ehkä ?) vielä kääntyä kadotukseen johtavalta tieltäsi, jos käännyt välittömästi ja pyydät Korkeimmalta anteeksi taitamattomia sanojasi!*Yakov*
>>Siis sinun kaltaisillesi, joka olet ...>>
Siis itse asia jää vastaamatta, koska YHWH on lähettänyt minulle väkevän eksytyksen? Tuohan on perin kätevää; uskovan ei tarvitse vaivautua vastaamaan uskonkohteensa erheellisyyttä ja ristiriitaisuutta koskeviin kysymyksiin lainkaan, sillä huomio voidaan aina kääntää kritiikin esittäjään.
>>sinun kaltaisillesi, joka olet ottanut elämäntyöksesi Y-H-W-H:n meille armossaan antaman Raamatun Pyhien Kirjoitusten vääristelyn.>>
Kerrohan minulle yksikin erimerkki, missä olen vääristellyt Raamatun tekstejä? Minä olen pikemminkin tuonut noita tekstejä esiin ja pyytänyt teitä uskovia katsomaan ajatuksella, mitä niissä todella lukee. Sellaista ei normaalimaailmassa tulkita yleensä asioiden "vääristelyksi".
>>Voit (ehkä ?) vielä kääntyä kadotukseen johtavalta tieltäsi>>
Kadotuksella ja helvetillä on peloteltu ihmisiä kautta aikojen, etkä sinä näytä olevan tästä poikkeus. Sorry nyt vaan, mutta tuollainen ei enää oikein pure minuun. Olen Raamattuni lukenut ja tiedän asioista aivan liikaa ottaakseni Raamatun katteettomia lupauksia tai uhkauksia yhtään sen vakavammin kuin sinäkään otat vaikka islamin Allahin kristityille lupaamaa hirvittävää kostoa väärien oppien puoleen kääntymisestä. Sen enempää Koraaniin kuin Raamattuunkaan perustetut pelotteet eivät ole hetkauttaneet yhtäkään sellaista sielua täällä maailmassa, joka ei ole ollut noista pelotteista tietoinen tai joka ei ole niihin uskonut.
>>Korkeimmalta anteeksi taitamattomia sanojasi!>>
Kuten mitä sanoja? Mikä kirjoittamani ei ole pitänyt paikkaansa?diovmorf kirjoitti:
*Yakov*
>>Siis sinun kaltaisillesi, joka olet ...>>
Siis itse asia jää vastaamatta, koska YHWH on lähettänyt minulle väkevän eksytyksen? Tuohan on perin kätevää; uskovan ei tarvitse vaivautua vastaamaan uskonkohteensa erheellisyyttä ja ristiriitaisuutta koskeviin kysymyksiin lainkaan, sillä huomio voidaan aina kääntää kritiikin esittäjään.
>>sinun kaltaisillesi, joka olet ottanut elämäntyöksesi Y-H-W-H:n meille armossaan antaman Raamatun Pyhien Kirjoitusten vääristelyn.>>
Kerrohan minulle yksikin erimerkki, missä olen vääristellyt Raamatun tekstejä? Minä olen pikemminkin tuonut noita tekstejä esiin ja pyytänyt teitä uskovia katsomaan ajatuksella, mitä niissä todella lukee. Sellaista ei normaalimaailmassa tulkita yleensä asioiden "vääristelyksi".
>>Voit (ehkä ?) vielä kääntyä kadotukseen johtavalta tieltäsi>>
Kadotuksella ja helvetillä on peloteltu ihmisiä kautta aikojen, etkä sinä näytä olevan tästä poikkeus. Sorry nyt vaan, mutta tuollainen ei enää oikein pure minuun. Olen Raamattuni lukenut ja tiedän asioista aivan liikaa ottaakseni Raamatun katteettomia lupauksia tai uhkauksia yhtään sen vakavammin kuin sinäkään otat vaikka islamin Allahin kristityille lupaamaa hirvittävää kostoa väärien oppien puoleen kääntymisestä. Sen enempää Koraaniin kuin Raamattuunkaan perustetut pelotteet eivät ole hetkauttaneet yhtäkään sellaista sielua täällä maailmassa, joka ei ole ollut noista pelotteista tietoinen tai joka ei ole niihin uskonut.
>>Korkeimmalta anteeksi taitamattomia sanojasi!>>
Kuten mitä sanoja? Mikä kirjoittamani ei ole pitänyt paikkaansa?Palautetta sulle 'diovmorf':
Sinä:
Minä:
Sä olet KAIKISSA kirjoituksissasi jatkuvasti kyseenalaistanut Raamatun ilmoittaman Y-H-W-H:n toimintatavan oikeudenmukaisuuden ollaksesi itse oikeassa!
- Siksi lyhyt kehotukseni sulle (pohtimaan sinun lähtökohtaasi Luojasi edessä) kuuluu seuraavasti: (lainaan suoraaan Korkeimman kysymystä Jobille, joka myös syytti Luojaansa mielivallasta itseään kohtaan)
Job:
38:4 Missä olit silloin, kun minä (Y-H-W-H Elohim) maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
Ps. Ellei ymmärryksesi riitä tuohon, niin mitä mieltä ja hyötyä sun on syyttää Häntä mistään?Yakov kirjoitti:
Palautetta sulle 'diovmorf':
Sinä:
Minä:
Sä olet KAIKISSA kirjoituksissasi jatkuvasti kyseenalaistanut Raamatun ilmoittaman Y-H-W-H:n toimintatavan oikeudenmukaisuuden ollaksesi itse oikeassa!
- Siksi lyhyt kehotukseni sulle (pohtimaan sinun lähtökohtaasi Luojasi edessä) kuuluu seuraavasti: (lainaan suoraaan Korkeimman kysymystä Jobille, joka myös syytti Luojaansa mielivallasta itseään kohtaan)
Job:
38:4 Missä olit silloin, kun minä (Y-H-W-H Elohim) maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
Ps. Ellei ymmärryksesi riitä tuohon, niin mitä mieltä ja hyötyä sun on syyttää Häntä mistään?*Yakov*
>>Sä olet KAIKISSA kirjoituksissasi jatkuvasti kyseenalaistanut Raamatun ilmoittaman Y-H-W-H:n toimintatavan oikeudenmukaisuuden>>
Se mitä olen todellisuudessa krijoituksissani kyseenalaistanut, on koko Jumalan olemassaolo. Jos Raamatun jumala olisi todellinen, täytyisi hänen olla melkoisen pikkusieluinen, itsekeskeinen, skitsofreenisen oikukas, väkivaltainen, julma ja muutenkin aivan kaikkea muuta kuin mitä te uskovat hänestä väitätte. Tämän perustelen lähinnä Vanhan testamentin teksteillä sekä havaitulla todellisuudella.
>>ollaksesi itse oikeassa!>>
Minä en esitä tietäväni mitään perimmäistä totuutta, jota kaupittelisin kaikille ihmisille ainoana oikeana elämäntapana, kuten te uskovaiset teette. Minä en myöskään pelottele ihmisiä olemattomilla maailmanlopuilla enkä helvetillä, kuten te uskovat olette tehneet vuosistatojen ajan.
>>Missä olit silloin, kun minä (Y-H-W-H Elohim) maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.>>
Teillä uskovilla on lähtökohta siinä, että Jumala on. Mikään muu vaihtoehto ei tule kysymykseenkään, joten melkoisen puolueellista on keskustelu tältä pohjalta. Minä löydän lukuisia asioita, jotka viittaavat voimakkaasti aivan päinvastaiseen päätelmään, eli siihen, ettei Raamatun jumala ole todellinen.
>>Ellei ymmärryksesi riitä tuohon, niin mitä mieltä ja hyötyä sun on syyttää Häntä mistään?>>
Kuten tuossa jo alussa totesin, en todellisuudessa syytä mielikuvitusolentoja mistään. Tarkoitukseni on vain esimerkkien avulla osoittaa Raamatun jumalan looginen ja moraalinen mahdottomuus.
- En tunne raamattua
Olen kuullut että Raamatussa kerrotaan Jumalan luoneen ihmisen omaksi kuvakseen. Tietääkö joku missä evoluutionvaiheessa ihminen tuolloin oli? Alkumeressä lilluva proteiini, liejuryömijä joka ponnisteli rannalle merestä ja opetteli hengittämään, karvainen lisko joka pakeni suurempiaan, oranki, neadenthalin ihminen, homo erectus vain homo sapiens, vai joku tältä väliltä. Toivoisin asiallisia vastauksia ja toivon että sensorit eivät poista tätä viestiä.
*En tunne raamattua*
>>Tietääkö joku missä evoluutionvaiheessa ihminen tuolloin oli?>>
Raamatun mukaan ensimmäinen ihminen oltaisiin luotu noin kuutisen tuhatta vuotta sitten, eli ihminen oli varsin samassa evoluution vaiheessa tuolloin kuin nykyäänkin.
Yksi asia, mitä Raamattuun uskovat eivät halua myöntää, on se, että ihmisiä tiedetään olleen maapallolla jo paljon aikaisemmin kuin mitä Raamattu asiasta väittää. Esimerkiksi nämä ihmiset elivät täällä jo kauan ennen Aatamia ja Eevaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Madeleinen_kulttuuri
- Tietysti viisas Isä
Jumala kaikille ihmisille itsensä ilmaiseen ihmisen ymmärryksen mukaan vaikka meneekin paljon sen yläpuolelle, niinkuin nähdään käsittämättömän hienosta luomistyöstään.
Jos luulet esimerkiksi auringon ja maan ja kuun syntyneen sattumalta siten, että syntyy täydellinen auringonpimennyt ja on nähtävissä maassa, niin sinun suhtellisuuden tajusi on harhainen eli valheellinen.
Ensiksi jos olisi lukematon määrä vuosia ja kuu syntynyt satunnaisesti maan ympärysradalle, voidaan kysyä miksi niitä ei ole enempää kuin yksi, toisaalta voidaan kysyä samaa myös auringon ympärillä pyörivistä planeetoista, miksi niitä ei ole lukematon määrä, jos on lukemattomia vuosia. Jos ne olisivat satunnaisesti tulleet, nin niitä olisi satunnainen määrä.
Miten jääkimpaleet ovat tulleet saturnuksen renkaaksi ja vielä aivan säännölliseksi tasoksi ja miksi niitä ei ole muualla, jos niitä on voinut asettautua aivan konkreettisen asetettuna sen vyöksi?
Mikä olisi todennäköisyys täydelliselle auringon pimennykselle maahan näkyvänä, jos sattuma on heittänyt auringon ja maan sen ympärysradalle ja samoin kuun maan ympärysradalle, ja auringon ja kuun mittasuhteet ovat juuri oikeat näiden etäisyyksiin maasta ja kaiken lisäksi ne voivat asettautua samalle linjalle sekä auringon että kuun pimennykseksi?
Ymmärrätkö yhtään mitä sinulta kysyn tässä todennäköisyys sattumassa maahan nähden, jossa Jumalan kuvaksi luotu ihminen voi vain ihmetellä Jumalan tekoja, tai sitten olla ihmettelemättä ja ajatella: "So what?" ymmärtämättä mitään aurinkokuntamme Luojasta ja hänen tarkasta luomistyöstään näissä.
Voin myös kysyä näkemystäsi, siitä, että jos maapallon on ollut joskus alkuräjähdyksessä ja ilmeisessä kuumuudessa, joka vedet olisi haihduttanut pois maasta, niin kuinka vettä voi maassa olla ja vieläpä äärimmäisen tarkasti siten, että on sulana ja jäätyneenä ja myös vesihöyrynä pilvissä hienosti rakennettuna vedensiirtojärjestelmänä, että maassa voisi kasvaa elollisia kasveja ja myös ihmiset vettä tarvitsevat. Onko tämä sopiva lämpötila vedenkin suhteen vain yksi sattumista puhumattakaan siitä, että sattumalta olisi kasveja ja eläimiä juuri lajilleen luotuina. Jos olisivat samasta lajista kehittyneet, niin miksi ei ole lukematon määrä erinäisiä lajittomia eläimiä, sillä kaikki voisivat lisääntyä toistensa kanssa, eivätkä tietenkään olisi muodostuneet esimerkiksi ihmiseksi vaan erinäisiä puoliapinoita ja puolibakteereja ja puolivalaita olisi ihmisiin nähden sekoittunut ja samoin muutkin lajit keskenään olisivat vailla selviä eroja lajien kesken. Sama olisi myös kasveissa, jos ne olisivat jonkunlainen sekoitus jonkinlaisesta alkukasvista, kuten evoluutioteoria valheellisesti esittää. Näemme luomakunnassa aivan selvän ja loogisen järjestyksen, sillä sen on Luonut Järjestyksen Jumala, eikä epämääräinen sattumien summa.*Tietysti viisas Isä*
>>niinkuin nähdään käsittämättömän hienosta luomistyöstään.>>
Kuten esimerkiksi maanjäristyksistä, tulivuoren purkauksista ja tsunameista, jotka tappavat miljoonia ihmisiä? Asteroidien osumista maan pinnalle, jotka lopettavat täältä elämää? Tai kenties eliökunnan ravintoketjusta, joka perustuu tappamiselle ja loisimiselle? Tai bakteereista ja viruksista, jotka aiheuttavat lukemattomia sairauksia?
>>Ensiksi jos olisi lukematon määrä vuosia ja kuu syntynyt satunnaisesti maan ympärysradalle, voidaan kysyä miksi niitä ei ole enempää kuin yksi>>
Häh? Mitä siitä sitten, että meillä on vain yksi tunnettu kuu? Jos niitä olisi useampi, niin te uskovaiset kysyisitte, että miksi niitä ei ole vieläkin useampia. Tai sitten niitä pitäisi teidän mielestä olla ehkä sittenkin vain yksi, kuten nyt on.
>>toisaalta voidaan kysyä samaa myös auringon ympärillä pyörivistä planeetoista, miksi niitä ei ole lukematon määrä, jos on lukemattomia vuosia>>
No niitä nyt vain on sattunut syntymään sellainen määrä kuin niitä on. Jos niitä olisi enemmän, tai vaikka vähemmän, niin älyllinen luominen olisi silti aivan yhtä epätodennäköistä siitäkin huolimatta. Aurinkokunnan planeettojen määrällä ei perustella Jumalan olemassaoloa.
>>Jos ne olisivat satunnaisesti tulleet, nin niitä olisi satunnainen määrä.>>
Kuule hei, niitä todella onkin satunnainen määrä.
>>Miten jääkimpaleet ovat tulleet saturnuksen renkaaksi ja vielä aivan säännölliseksi tasoksi>>
Tai miksi jokaisesta lumihiutaleesta tulee juuri sellainen kuin siitä sattuu tulemaan? Miksi jokaisesta kehittyvästä hurrikaanista tuli juuri niin suuri ja tuhoisa kuin siitä sattui tulemaan? Tai miksi jokin tautiepidemia oli niin laaja ja tappava kuin se sattui olemaan? Ehkä ne asiat vain ovat niin kuin ne ovat, ihan ilman mitään älyllistä ohjaustakin. Saahan joku aina lottovoitonkin, vaikka sen pitäisi yksilön kannalta katsottuna olla todennäköisyyslaskelmien mukaan käytännössä mahdotonta yhden ihmiselämän aikana.
>>Voin myös kysyä näkemystäsi, siitä, että jos maapallon on ollut joskus alkuräjähdyksessä ja ilmeisessä kuumuudessa, joka vedet olisi haihduttanut pois maasta, niin kuinka vettä voi maassa olla ja vieläpä äärimmäisen tarkasti siten, että on sulana ja jäätyneenä ja myös vesihöyrynä pilvissä hienosti rakennettuna vedensiirtojärjestelmänä>>
Jos tänne tellukselle ei olisi koskaan sattunut kehittymään elämää, niin silloin me emme edes olisi täällä kyselemässä tällaisia kysymyksiä, vai kuinka? Maailmankaikkeudessa on jatkuvasti loputtoman suuri määrä paikkoja, joissa elämä ei ottanut syntyäkseen. Sitten, kun se sattui joskus tapahtumaan, niin me ihmettelemme sitä täällä: kuinka se oli mahdollista?
Täsmälleen samalla tavalla ihmettelee loton päävoiton saajakin, miten se sattui olemaan juuri hän, vaikka mikään jumaluus ei vaikuttanut hänen voittoonsa. Se vain sattui menemään niin.
>>Jos olisivat samasta lajista kehittyneet, niin miksi ei ole lukematon määrä erinäisiä lajittomia eläimiä>>
Muista, että "lajit" ovat vain meidän ihmisten tekemiä määritelmiä. Mitä esimerkiksi tämä sinun mielestäsi kertoo lajien rajoista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kehälaji_(biologia)
>>sillä kaikki voisivat lisääntyä toistensa kanssa>>
No ei aivan nyt noinkaan. Jos eliöpopulaatiot ovat erkaantuneet liian kauaksi toisistaan (toisin sanoen: jos niiden geenivarastot ovat liian erilaiset), niin lisääntyminen ei onnistu. Jos ne ovat riittävän samankaltaiset, lisääntyminen toimii. Tästä välimuotona ovat sellaiset tapaukset, joissa kaksi jonkin verran eriytynyttä lajia voivat kyllä saada jälkeläisiä, mutta nämä jälkeläiset eivät kuitenkaan voi enää edelleen saada jälkeläisiä (esim. muulit aasin ja hevosen jälkeläisinä).
>>eivätkä tietenkään olisi muodostuneet esimerkiksi ihmiseksi>>
Miten niin "eivät tietenkään"? Tottakai eliölajit ovat voineet muodostua juuri sellaisiksi kuin ne ovat.
>>vaan erinäisiä puoliapinoita ja puolibakteereja ja puolivalaita>>
Muista nyt hyvä ihminen se, ettei ole olemassakaan mitään ns. valmiita lajeja. Jokainen eliölaji on jatkuvasti muutoksen alainen, ja mikäli sen elinympäristö muuttuu nopeammin, myös eliöpopulaatio muuntuu nopeammin. Jos taas ympäristö säilyy pitkään jokseenkin samana, ei muutospainetta ole, eikä eliöpopulaation tarvitse juurikaan kehittyä selvitäkseen elinympäristössään. Tästä on hyvänä esimerkkinä vaikka sairaalabakteerit, jotka kehittävät itselleen erikoisen tehokkaan resistenssin tietyille antibiooteille tai vaikka pesuaineille.
Ja mitä esimerkiksi niin sanottuihin "puolivalaisiin" tulee, niin niitä ollaan löydetty jo useampiakin nykyvalaan esiasteita:
http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_cetaceans
- dagste
Jumalaisen sielunlain perusteella myös kristityt ovat vain harhaoppisia.
- Jumala tuli
ihmiseksi Immanuelista eli Nasaretilaisessa Jeesuksessa, amen. Hallelujah!
- up
up
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 373401
- 971684
- 1361595
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa451470- 911290
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo291192- 571095
MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil2451042Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270991Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall125990