Meillä kahdestaan kuluu kuukaudessa kaupan ruokalaskuihin nelisen sataa euroa. Parissa vuodessa ovat hinnat nousseet, jonka huomaa kukkarossa, vaikka itse valmistaa ruuan kotona.
Ruokamenot
110
1305
Vastaukset
- tii-na-...
joo norjalainen melilohi file neljäysiviis hiillos grillimakkara euron paketti broilerin koivet alkaa huomenna ysiysi kahden kilon perunapussi ysiysi kahvi yksysiysi jne...
Tarjouksista saa toki edullista, mutta ysiysi ei ole jokapäiväistä herkkua. Meillä on sika kallista se on totuus ja siitä ei pääse mihinkään. Kun käyn kaupassa lasken joka pennin ja vertailen ennen kun tavara tipahtaa ostoskoriini.
Eläkeläisen tuloilla ei mässäillä. T- tii-na-...
korpikirjailija kirjoitti:
Tarjouksista saa toki edullista, mutta ysiysi ei ole jokapäiväistä herkkua. Meillä on sika kallista se on totuus ja siitä ei pääse mihinkään. Kun käyn kaupassa lasken joka pennin ja vertailen ennen kun tavara tipahtaa ostoskoriini.
Eläkeläisen tuloilla ei mässäillä. Tsamaa mieltä oon että kallista on pitääkin olla kun suomalaisten keskiansio on kakstuhattaviissataa kuussa jos perheessä on kaks keskitulosta niin on siinä varaa pistääkkin ruokaan euroja.
tii-na-... kirjoitti:
samaa mieltä oon että kallista on pitääkin olla kun suomalaisten keskiansio on kakstuhattaviissataa kuussa jos perheessä on kaks keskitulosta niin on siinä varaa pistääkkin ruokaan euroja.
Onko tuo nettona vai bruttona kuussa? Mutta mikä lie meidän ikäpolvemme keskiansio/keskieläke?
- tii-na-...
Onko tuo nettona vai bruttona kuussa? Mutta mikä lie meidän ikäpolvemme keskiansio/keskieläke?
bruttona pikkuhiljaa rupee eläkeläisetkin oleen parempituloisia ei ehkä vielä mutta ei varmaan kauaa enää mee kun eläkkeetkin on ihan kohtalaisia.
tii-na-... kirjoitti:
bruttona pikkuhiljaa rupee eläkeläisetkin oleen parempituloisia ei ehkä vielä mutta ei varmaan kauaa enää mee kun eläkkeetkin on ihan kohtalaisia.
Miten perustelet tuon tulevan eläkkeiden nousun kohtalaiseksi tuloksi?
- _________++
tii-na-... kirjoitti:
Keskieläke 1370€.
http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/03/16/keskielake-on-1-370-euroa/20113695/139 - tii-na-...
Miten perustelet tuon tulevan eläkkeiden nousun kohtalaiseksi tuloksi?
no eikös se sillä tuu perustelluksi kun ihmisten keskiansio nousee koko ajan niin paljon mahtuu porukkaan tosi hyvätuloisiakin eikös ne eläkkeetkin sitä mukaa nouse ainakin vielä kun palkatkin nousee ja nyt tarkoitan niitä jotka jää eläkkeelle en niitä jotka jo on.
- tii-na-...
_________++ kirjoitti:
Keskieläke 1370€.
http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/03/16/keskielake-on-1-370-euroa/20113695/139jos on kaksi jotka saa keskieläkettä ja takana nelkytviis työvuotta niin eikös se yhteistulo oo lähempänä kolmee tonnii kun kahta ei paha.
- tii-na-...
tii-na-... kirjoitti:
jos on kaksi jotka saa keskieläkettä ja takana nelkytviis työvuotta niin eikös se yhteistulo oo lähempänä kolmee tonnii kun kahta ei paha.
niin ja tietysti kaikki säästöt päälle sijoitus asunnot sun muut osakkeet ei muuta kun myymään vaan.
tii-na-... kirjoitti:
no eikös se sillä tuu perustelluksi kun ihmisten keskiansio nousee koko ajan niin paljon mahtuu porukkaan tosi hyvätuloisiakin eikös ne eläkkeetkin sitä mukaa nouse ainakin vielä kun palkatkin nousee ja nyt tarkoitan niitä jotka jää eläkkeelle en niitä jotka jo on.
Kansainvälinen lama iskee eläkelaitoksiin, meilläkin voi mennä siihen, että isompituloisten eläkkeitä jäädytetään tai jopa lasketaan.
P. saa valtion isoa eläkettä kotimaastaan, mutta sitä ei ole nostettu pariin vuoteen vedoten lamaan. Jopa eläkkeen laskuakin on vilauteltu.
Minä pientuloisen eläkeläisenä saan tänään vähempi kuin vuosi sitten. Kun ei ole velkaa niin nostivat verotusta, joten sain kivan joululahjan noin 500 ekua mätkyjä.
Mitäs teen muuta kuin maksan ja itken tai en maksa ja itken ; ).- tii-na-...
Kansainvälinen lama iskee eläkelaitoksiin, meilläkin voi mennä siihen, että isompituloisten eläkkeitä jäädytetään tai jopa lasketaan.
P. saa valtion isoa eläkettä kotimaastaan, mutta sitä ei ole nostettu pariin vuoteen vedoten lamaan. Jopa eläkkeen laskuakin on vilauteltu.
Minä pientuloisen eläkeläisenä saan tänään vähempi kuin vuosi sitten. Kun ei ole velkaa niin nostivat verotusta, joten sain kivan joululahjan noin 500 ekua mätkyjä.
Mitäs teen muuta kuin maksan ja itken tai en maksa ja itken ; ).sehän siinä on melkeinhän se niin on ettei eläkeläisillä oo enää velkaa mutta en mää tiedä onko siitä kellekkään enää paljoo mitään hyötyä vaikka onkin velkaa musta ihan tuntuu siltä että sillon kun mun on aika jäädä eläkkeelle eli kymmenen vuoden päästä mahdetaanko sillon maksaa uusille eläkkeitä enää ollenkaan en ainakaan luota siihen asiaan kovin paljoo.
tii-na-... kirjoitti:
sehän siinä on melkeinhän se niin on ettei eläkeläisillä oo enää velkaa mutta en mää tiedä onko siitä kellekkään enää paljoo mitään hyötyä vaikka onkin velkaa musta ihan tuntuu siltä että sillon kun mun on aika jäädä eläkkeelle eli kymmenen vuoden päästä mahdetaanko sillon maksaa uusille eläkkeitä enää ollenkaan en ainakaan luota siihen asiaan kovin paljoo.
Valitin kerran tuttavalleni, että en ole maksanut riittävästi eläkettä itselleni yrittäjänä ollessani, niin ystäväni kertoi, että hän maksoi, mutta eipä ole kummoinen eläke, eikä ollutkaan sama oli kuin omani, tosin olin tienannut muualta eläkettä ennen yrittäjäksi ryhtymistäni. Olethan muistanut maksaa itsellesi kunnon eläkettä. Niin vaikka tiedä häntä onko niitä maksajia sitten tulevaisuudessa.
- tii-na-...
Valitin kerran tuttavalleni, että en ole maksanut riittävästi eläkettä itselleni yrittäjänä ollessani, niin ystäväni kertoi, että hän maksoi, mutta eipä ole kummoinen eläke, eikä ollutkaan sama oli kuin omani, tosin olin tienannut muualta eläkettä ennen yrittäjäksi ryhtymistäni. Olethan muistanut maksaa itsellesi kunnon eläkettä. Niin vaikka tiedä häntä onko niitä maksajia sitten tulevaisuudessa.
mullakin on paljon työvuosia muualla ja maksan eläkettä itselleni saanko sitten koskaan siitä mitään sen aika näyttää mutta näihin eläkesäästöihin en oo lähteny mukaan ollenkaan niitä pitäs olla niin valtavasti että niistä olis jotain hyötyä eikä mulla vielä tähän päivään mennessä oo ollu rahaa laittaa niihin.
tii-na-... kirjoitti:
mullakin on paljon työvuosia muualla ja maksan eläkettä itselleni saanko sitten koskaan siitä mitään sen aika näyttää mutta näihin eläkesäästöihin en oo lähteny mukaan ollenkaan niitä pitäs olla niin valtavasti että niistä olis jotain hyötyä eikä mulla vielä tähän päivään mennessä oo ollu rahaa laittaa niihin.
Ajattelin aina kun tienasin hyvin, että ei lasketa pennejä vaan eletään ja niin elettiinkin. Pojiltani ei puuttunut mitään. Aika aikaansa kutakin. Nyt voi kituuttaa vaikka olisihan se kiva taas olla rikas rouva kuten joskus, mutta onpahan mitä muistella ; ) Niin ja onhan minulla hyvä elämä P:n rinnalla. Matkustellaan, välillä säästetään ja välillä tuhlataan. Olen kiittämätön jos valitan ja kun vielä saan terveenä jatkaa. Niin ja onhan ne Pirkka tuotteet ihan hyviä ja edullisia.
- tii-na-...
Ajattelin aina kun tienasin hyvin, että ei lasketa pennejä vaan eletään ja niin elettiinkin. Pojiltani ei puuttunut mitään. Aika aikaansa kutakin. Nyt voi kituuttaa vaikka olisihan se kiva taas olla rikas rouva kuten joskus, mutta onpahan mitä muistella ; ) Niin ja onhan minulla hyvä elämä P:n rinnalla. Matkustellaan, välillä säästetään ja välillä tuhlataan. Olen kiittämätön jos valitan ja kun vielä saan terveenä jatkaa. Niin ja onhan ne Pirkka tuotteet ihan hyviä ja edullisia.
mää oon kans aina eläny ja elän edelleenkin tätä päivää ja täysillä huomisesta ei tiedä sitähän se elämä on että välillä pitää vähän säästää että on sit mistä tuhlata mutta kellekkään ei kannata säästää koska ite ei niitä mukaan saa niin kannattaa elellä vaan niin mukavasti kun on mahdollista.
tii-na-... kirjoitti:
mää oon kans aina eläny ja elän edelleenkin tätä päivää ja täysillä huomisesta ei tiedä sitähän se elämä on että välillä pitää vähän säästää että on sit mistä tuhlata mutta kellekkään ei kannata säästää koska ite ei niitä mukaan saa niin kannattaa elellä vaan niin mukavasti kun on mahdollista.
Pidän kesämökkini niin kauan kun nautin siellä puuhastelusta. Myyn kun voimat eivät enää riitä ja käytän rahat omiin tarpeisiini. Pojat elävät omillaan eikä heistä tarvitse huolehtia. He nauttivat siitä kun mami menee eikä kitise, käyvät välillä halimassa milloin täällä ja milloin Hollannissa. Eivät he minulta mitään perintöjä odota se on tullut selväksi. Isukki hoitaa sen puolen sitten joskus minunkin puolestani ; )
- Tase pappa
tii-na-... kirjoitti:
niin ja tietysti kaikki säästöt päälle sijoitus asunnot sun muut osakkeet ei muuta kun myymään vaan.
Meillä ruoka on Euroopan hintatason yläpäässä. Vain Norjassa taitaa enää olla kalliimmat elintarvikkeiden hinnat. Tulotaso siellä on paljonb parempi kun meillä. Eläkkeet ja palkat on meillä Euroopan häntäpäässä,ostovoimalla mitattuna.
Ihmettelen, miten joku voi puolustella elintarvikkeiden kalliita hintoja jollakin keskiarvo-tulotasolla.
Vaikka olisi hyvätuloinenkin, niin miten joku voi puolustella kalliita elintarvikkeiden hintoja Kotimaiset tuottajat saavat murto-osan elintarvikkeen tuottajahintana.
Ne väliportaan hyppyset rohmuaa - nipistää ja pihistää hinnasta leijonanosan.
Aika suppeaa näköalattomuutta, jos jotakin sisäänheittohintoja käyttää verrokkina.
Maamme palkanansaitsijoista PÄÄOSA jää keskiansion alapuolelle.
Eläkkeet on monellakin vielä Kelan peruseläke.
Asumisen hinta, vuokrat, lämpö ym.sellainen on Euroopan kalleinta.
Pienituloisella ei ole niitä "sijoitusasuntoja tai osakkeita, saati säästöjä pankissa.
Sairaudesta johtuvat lääkemenot leikkaa monelta eläkeläiseltä tai pienituloiselta aikamoisen siivun niistä "hirmuisista" tuloista.
No - onnekseen joku tulee uskollaan autuaaksi. - tii-na-...
Pidän kesämökkini niin kauan kun nautin siellä puuhastelusta. Myyn kun voimat eivät enää riitä ja käytän rahat omiin tarpeisiini. Pojat elävät omillaan eikä heistä tarvitse huolehtia. He nauttivat siitä kun mami menee eikä kitise, käyvät välillä halimassa milloin täällä ja milloin Hollannissa. Eivät he minulta mitään perintöjä odota se on tullut selväksi. Isukki hoitaa sen puolen sitten joskus minunkin puolestani ; )
näin se pitääkin mennä että jokainen tuhlaa omat tienistinsä ja se on hyvä jos lapset ajattelevat näin ja ehkä nää nyky nuoret aikuiset onkin järkevämpiä ja ymmärtäväisempiä kun joskus ennen muinoin.
- tii-na-...
Tase pappa kirjoitti:
Meillä ruoka on Euroopan hintatason yläpäässä. Vain Norjassa taitaa enää olla kalliimmat elintarvikkeiden hinnat. Tulotaso siellä on paljonb parempi kun meillä. Eläkkeet ja palkat on meillä Euroopan häntäpäässä,ostovoimalla mitattuna.
Ihmettelen, miten joku voi puolustella elintarvikkeiden kalliita hintoja jollakin keskiarvo-tulotasolla.
Vaikka olisi hyvätuloinenkin, niin miten joku voi puolustella kalliita elintarvikkeiden hintoja Kotimaiset tuottajat saavat murto-osan elintarvikkeen tuottajahintana.
Ne väliportaan hyppyset rohmuaa - nipistää ja pihistää hinnasta leijonanosan.
Aika suppeaa näköalattomuutta, jos jotakin sisäänheittohintoja käyttää verrokkina.
Maamme palkanansaitsijoista PÄÄOSA jää keskiansion alapuolelle.
Eläkkeet on monellakin vielä Kelan peruseläke.
Asumisen hinta, vuokrat, lämpö ym.sellainen on Euroopan kalleinta.
Pienituloisella ei ole niitä "sijoitusasuntoja tai osakkeita, saati säästöjä pankissa.
Sairaudesta johtuvat lääkemenot leikkaa monelta eläkeläiseltä tai pienituloiselta aikamoisen siivun niistä "hirmuisista" tuloista.
No - onnekseen joku tulee uskollaan autuaaksi.jokaisella on ollu aikanaan mahdollisuus vaikuttaa siihen eläkkeeseensä.
- mimmimummi
_________++ kirjoitti:
Keskieläke 1370€.
http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/03/16/keskielake-on-1-370-euroa/20113695/139Saan tuon 1300.kuukaudessa ...mutta 600 siitä kun vuokraan mutt pakolliset menot....ei tahdo riittää ..kyllä saa venyttää tosissaan...lääkkeet.. ja muut vaki laskut.
- Tase pappa
tii-na-... kirjoitti:
jokaisella on ollu aikanaan mahdollisuus vaikuttaa siihen eläkkeeseensä.
Ja miten? Kaikki eivät ol, eivätkä voi olla yrittäjiä,joiden eläkemaksut saa määrätä maksaja itse. Voi luistella vapaasti maksujen suuruudesta. Yrittäjän ystävä onkin hyvä Kirjanpitotoimisto. Yrittäjällä on hyvä kirjanpitäjä se paras tulolähde. Useinkin.
Palkkaa saavien työeläkemaksut määrätään sopimuksilla tulo ja menoarvioiden yhteydessä. Siihen ei maksajalla ole nokan koputtamista. Maksat, minkä työmarkkinajärjestöt ja Hallitus viisaudessaan päättävät kulloinkin.
Työnantaja pidättää maksun ja tilittää ne eteenpäin.
Voipa työnantaja lainatakin näitä rahoja yritystoimintaansa.
Pienipalkkainen ei niitä vapaaehtoisa eläkesäästöjä pysty makselemaan.
Kysäisepä - ihan mielenkiinnon vuoksi, monellako työtoverillasi on sellainen. - Mies ja 1000 euroa
Tiedän / tunnen pari naisyrittäjää. Eläke 800 euroa kuukaudessa käteen.
- tii-na-...
Tase pappa kirjoitti:
Ja miten? Kaikki eivät ol, eivätkä voi olla yrittäjiä,joiden eläkemaksut saa määrätä maksaja itse. Voi luistella vapaasti maksujen suuruudesta. Yrittäjän ystävä onkin hyvä Kirjanpitotoimisto. Yrittäjällä on hyvä kirjanpitäjä se paras tulolähde. Useinkin.
Palkkaa saavien työeläkemaksut määrätään sopimuksilla tulo ja menoarvioiden yhteydessä. Siihen ei maksajalla ole nokan koputtamista. Maksat, minkä työmarkkinajärjestöt ja Hallitus viisaudessaan päättävät kulloinkin.
Työnantaja pidättää maksun ja tilittää ne eteenpäin.
Voipa työnantaja lainatakin näitä rahoja yritystoimintaansa.
Pienipalkkainen ei niitä vapaaehtoisa eläkesäästöjä pysty makselemaan.
Kysäisepä - ihan mielenkiinnon vuoksi, monellako työtoverillasi on sellainen.mutta jokaisella on aikanaan ollu mahdollisuus valita opiskelupaikkansa ja vielä senkin jälkeen jos on jo ollu aikansa työelämässä korkeesti koulutetut saa hyvin palkattuja töitä ja tätä kautta hyvän eläkkeen ja kirjoitin jo tuolla aikaisemmin mielipiteeni eläkesäästöistä mulla niitä ei ole.
- keppihevonen
tii-na-... kirjoitti:
mutta jokaisella on aikanaan ollu mahdollisuus valita opiskelupaikkansa ja vielä senkin jälkeen jos on jo ollu aikansa työelämässä korkeesti koulutetut saa hyvin palkattuja töitä ja tätä kautta hyvän eläkkeen ja kirjoitin jo tuolla aikaisemmin mielipiteeni eläkesäästöistä mulla niitä ei ole.
miksei ole? onhan sulla ollut mahdollisuus siihenkin.
- tii-na-...
keppihevonen kirjoitti:
miksei ole? onhan sulla ollut mahdollisuus siihenkin.
niin olis ollukkin mutta ei oo ollu haluja mutta en oo jäämässäkään eläkkeelle teen töitä ja saattaapi olla että vielä kahdenkymmenen vuodenkin päästä jos satun oleen vielä elossa mää tuun pienellä toimeen oon hyvin vaatimaton ja vähään tyytyväinen en kaipaa hienoja puitteita.
mimmimummi kirjoitti:
Saan tuon 1300.kuukaudessa ...mutta 600 siitä kun vuokraan mutt pakolliset menot....ei tahdo riittää ..kyllä saa venyttää tosissaan...lääkkeet.. ja muut vaki laskut.
Oletko hakenut asumistukea?
- Eemil Kostanoff
tii-na-... kirjoitti:
jokaisella on ollu aikanaan mahdollisuus vaikuttaa siihen eläkkeeseensä.
Vammaisilla, kotiäideillä ? Yksinhuoltajilla, omaishoitajilla ?
Mutta ruuan pitää olla kallista koska sinulla on varaa
Lyön vetoa että kannat kaupastasi ilmaiset ruuat muut maksavat puolestasi kalliista ruuasta - tii-na-...
Eemil Kostanoff kirjoitti:
Vammaisilla, kotiäideillä ? Yksinhuoltajilla, omaishoitajilla ?
Mutta ruuan pitää olla kallista koska sinulla on varaa
Lyön vetoa että kannat kaupastasi ilmaiset ruuat muut maksavat puolestasi kalliista ruuastaonko sullakin sama käsitys kun pikkulapsilla että ruoka tulee kauppaan ilmaiseksi luulis ettei enää kuuskymppisillä.
- henrjii
Eläkeläisen tuloilla ei mässäillä. TSika on halpaa, filettä saa 4,80, euroa kilo
- tii-na-...
henrjii kirjoitti:
Sika on halpaa, filettä saa 4,80, euroa kilo
marinoitu vai marinoimaton onks ne niitä lötköpätkiä =)))))
- henrjii
tii-na-... kirjoitti:
marinoitu vai marinoimaton onks ne niitä lötköpätkiä =)))))
ihan naturel, porsaan ulkofilettä
- tii-na-...
henrjii kirjoitti:
ihan naturel, porsaan ulkofilettä
täytyy sanoo että se on kyllä jo halpaa jos sitä varsinkin myydään irtotiskistä mutta ei varmaan aina olisko tullu jonkinlainen tilausvirhe eli erreys kauppiaalle vai onko ostanu ison erän tiukalla päiväyksellä ja jos vielä on suomalaista possua.
- henrjii
tii-na-... kirjoitti:
täytyy sanoo että se on kyllä jo halpaa jos sitä varsinkin myydään irtotiskistä mutta ei varmaan aina olisko tullu jonkinlainen tilausvirhe eli erreys kauppiaalle vai onko ostanu ison erän tiukalla päiväyksellä ja jos vielä on suomalaista possua.
4,99, mutta prisma, ja minimani on myynyt sitä, 4,80 http://printfu.org/read/bongaa-edullisimmat-hinnat-minimanista-40c2.html?f=1qeYpurpn6Wih-SUpOGuma2nh66-xKy1qYW1tr66wK_ItrK5sMqFvLGzvrO9jsGvw7ayrb2_uMiph6vlo6CuiOnhh6fisJaloofa59zi4dbFvcrY1Jig56KWqpTPkK_Zr6KdppHe2ejYn5-hyuHdx-DYxs3jpMrsy87d1s7b45TY3NKbouOX6NOU1tvV0-eV5d_O2uPplKWZl6mg2dLaiLDq
- tii-na-...
henrjii kirjoitti:
4,99, mutta prisma, ja minimani on myynyt sitä, 4,80 http://printfu.org/read/bongaa-edullisimmat-hinnat-minimanista-40c2.html?f=1qeYpurpn6Wih-SUpOGuma2nh66-xKy1qYW1tr66wK_ItrK5sMqFvLGzvrO9jsGvw7ayrb2_uMiph6vlo6CuiOnhh6fisJaloofa59zi4dbFvcrY1Jig56KWqpTPkK_Zr6KdppHe2ejYn5-hyuHdx-DYxs3jpMrsy87d1s7b45TY3NKbouOX6NOU1tvV0-eV5d_O2uPplKWZl6mg2dLaiLDq
juup tota lötköpötkö filettä on useestikkin tarjouksessa siinä on ne kaikki roippeet mukana ja jotkut palat on tosi rasvasia mää en maksais siitä neljääkahdeksaakymmentäkään.
- tii-na-...
tii-na-... kirjoitti:
juup tota lötköpötkö filettä on useestikkin tarjouksessa siinä on ne kaikki roippeet mukana ja jotkut palat on tosi rasvasia mää en maksais siitä neljääkahdeksaakymmentäkään.
ja sitä on ostettava se yks piste kolme kiloo ja noi pakatut palat on just niitä fileitten päitä joissa on rasvaa kaikkein eniten jos mää ostan jostain possunfile palan niin sen jälkeen kun se on punnittu leikkuutan myyjällä siitä rasvat pois en kanna niitä edes kotiin.
- henrjii
tii-na-... kirjoitti:
Mää leikkaan siitä pihvejä, hakkaan ne muovikelmun alla ohuiksi, siloin niistä tippuu ne roippeet, ne roippeet mä sitten paistan pannulla itselleni.
- henrjii
henrjii kirjoitti:
Mää leikkaan siitä pihvejä, hakkaan ne muovikelmun alla ohuiksi, siloin niistä tippuu ne roippeet, ne roippeet mä sitten paistan pannulla itselleni.
Tai teen kola possua, keitän kokonaisen cocakolassa, kaikkine roippeineen, niisä se maku on.
- tii-na-...
henrjii kirjoitti:
tiedän muutaman joka tykkää paistaa niitä roippeita ja nyt sutkin mutta mää en saata voishan se olla jos joskus maistas niin olis herkullistakin hyvä että muistutit pihvien hakkaamisesta oli taas tyystin unohtunu ei muuta kun lihanuija heilumaan.
- henrjii
tii-na-... kirjoitti:
Täälä oli joku asiakas valittanut kauppiaalle, että lihassa on liikaa luita.
Silloin oli kauppias hermostunut, eihän se elukka pysy koossa jos sillä ei ole luita. - tii-na-...
henrjii kirjoitti:
Tai teen kola possua, keitän kokonaisen cocakolassa, kaikkine roippeineen, niisä se maku on.
ei voi olla totta onks se muka hyvää suolaa tietysti laitat siihen mutta tuleeko siihen mitään muuta kun kolaa.
- tii-na-...
henrjii kirjoitti:
Täälä oli joku asiakas valittanut kauppiaalle, että lihassa on liikaa luita.
Silloin oli kauppias hermostunut, eihän se elukka pysy koossa jos sillä ei ole luita.=))))))) sekin on monesti kaupan syy jos pussitetut perunat on sisältä huonoja että kehtaavat myydäkkin sellaisia.
tii-na-... kirjoitti:
näin se pitääkin mennä että jokainen tuhlaa omat tienistinsä ja se on hyvä jos lapset ajattelevat näin ja ehkä nää nyky nuoret aikuiset onkin järkevämpiä ja ymmärtäväisempiä kun joskus ennen muinoin.
Tiina! Ostin tänään norjalaista lohifileetä josta kerroit ja tein ihanaa lohisoppaa.
Katsoimme P.n kanssa teemalta elämän raadollisuutta.
Historia: Hitlerin kätyrit ohjelman, emmekä voineet pidättäytyä kyyneliltä. Se mitä olen kuullut muuttui kuviksi Tv:n ruudulle.
Anton Mussert oli Hollannin natsipuolueen johtaja, jonka toimet ovat maan virallisesta historiasta pyyhitty pois.
P:n muistissa nuo ajat ovat, hän oli tuolloin pieni laiha poika, ruoasta edistetyssä Länsi Hollannissa.
Tulppaanisoppa oli häne mielestään ihan ok, mutta narsissisoppa oli kitkerää.
Mitä vittua me valitetaan.
- ...
Ruokaa monenhintaista.
Kaikista kalleinta ruokaa on se, mikä menee biojätteisiin. Biojätettä kukaan ei kerro ostavansa ruokakaupasta, muta jotenkin ihmeessä sitä kaikkiin talouksiin vaan ilmestyy jostain.
Sen välttämisellä säästää mun mielestä todella paljon. Haaskin minimointi. Tämä tulee esiin just pienperheissä, sinkuilla ja kaksinelävillä. Joopa, kokkaileppa normaali ruoka-annos yhdelle, hyvin hankalaa ja yhtä iso duuni kuin tehdä sitä suurellekin joukolle. Joopa, yks annos kaalisoppaa, helppo homma. Tai kaks pottua, kolme lihapullaa, soossi ja salaatti...
Mä käytän paljon valmisruokia, elikkäs eineksiä. Niistä tulee pakkausjätettä, mutta ei juuri koskaan mitään sinne biojätteeseen. Niissäkin ongelmansa, jos nyt aatttelee syödä illalla lihapiirakan, sama mennä snagarille, kaupassa kun niitä myydään neljän pakkauksissa. Haloo, kuka saa syötyä neljänä iltana peräkkän iltapalaksi lihiksen?
Meilä ei budjettia ruokalaskussa. Mulla kans näppituntuma, että hinnat on nousseet. Se vaikuttaa ostoskäyttäytymiseen ja ruokavalioon. Ja jotain juttuja, mä esim. ostan jotain leimajuustoja, en halvinta edamia. Ei kulu niin paljon, pieni siipale riittää leivänpäällä ja makua on. Sama muutamissa muissakin tuotteissa, ei välttämättä se kilohinta kaikkea ratkaise. Koitan hommata sellaista, mikä tulee syödyksikin. Sellanenkin hauskis, mä syön mieluiten sitä kaikista halvinta jauholenkkimakkaraa. Kalliimmat makkarat mun mielestä älyttömän suolaisia ja pahan makuisia, vaikka niissä on jopa lihaakin:D
Kotiruoka ei välttämättä lyö leiville, raaka-aineet kaikkinensa saattavat maksaa yllättävänkin paljon. Ja niissä maksaa kuorista, siemenistä, varsista, eli ostaa ne suoraan biojätteeseen. Ja maskaaa se sähkökin jne. Leivän tekeminen löisi leiville. Pitäiskin varastosta ettiä ikivanha leipäkone. Meinaan vaan, leivän kulutus meillä vähäistä, tahtoo aina löytyä homeinen leivänpuolikas jääkaapista vietäväksi jätteisiin. Niissäkin liikaa perhepakkauksia. Jos syö muutaman palan leipää viikossa, sellainen ison setsuurin kokonaan syöminen utopistinen asia.
Mun mielestä neljäsataa on kyllä paljon, jos siinä ei ole todellakaan muuta kuin ruokaa. Muuten, mitä järkeä on juoda maitoa? Pilaa ruuan maun, eikä ihminen tarvi maitoa mihinkään aikuisena. Ainoa eläinlaji, joka käyttää sitä vauvaiän jälkeen. Eli jos teillä menee kolmekymppiä maitoon kuussa, sehän on sama, kuin kaataisi maidoin kaupasta viemäriin. Vesi paljon parempi ruokajuoma...
=DW= Menipä tarkistettavaksi.
Helppo tehdä koska ostamme kaiken kortilla.
Muutaman kuukauden keskiarvo liikkuu välillä 320€ - 350€ riippuen miten paljon siinä on muuta kuin ruokaa.
Lehdet, langat, satunnaiset pikku astiat, paperit, pyyhkeet yms.
Kurkkuni vuoksi minun Läkerolini muodostavat kohtuuttoman lisän tuossa laskussa. Noin -35€/kk.
Ylimääräiseksi voi kai laskea laskuun sisältyvän protskuvarmistuksenikin.
Vaimon nettoeläke on 880€/kk joten melko suurihan tuo lasku on siihen suhteutettuna.
Silti ostamme kaiken tarpeelliseksi kokemamme, tietenkin hinnat katsoen.- tii-na-...
toi oli aika hauska toi vaimon nettoeläke on... sullako ei oo sit mitään tuloja näin ymmärsin.
- 60++++--.---.---
Katso omaa napaasi, kaikki tietävät...
- ...
Kompataan.
Mulla ei siis ole tiedossa meitin ruokabudjettia. Mutta mua vähän epäilyttää, sitä nostaa kaikki muut ruokakaupanostokset, kuin ruoka. Etenkin tupakka. Mä tosin poltterlen sätkiä ja hommaan paperit ulkomailta. Mutta jos vetää askin päivässä, se on sitten yksistään jotain 160 kuussa, kaks kun tupakoi, se oiskin sitten yli 300...
Tupakka, keskiolut, lehdet, karkit, vessapaperit, jne, ne nostaa kauppalaskua älyttömästi. Ruuan osuuus jää helpostikkin pienemmäksi, kuin se muu tavara, mikä samalla ostetaan. Joopajoo, laatikko kaljaa viikonlopuksi kahdelle, ei mitenkään paljon, joo se on sitten satanen kuussa. Mutta ruokalaskuun nekin menee.
Kitupiikkinä mä teen tietenkin kotiviiniä :DDD
=DW= tii-na-... kirjoitti:
toi oli aika hauska toi vaimon nettoeläke on... sullako ei oo sit mitään tuloja näin ymmärsin.
Vaikka eläkkeen kertymävuosia minulla on vain 27kpl niin siitä huolimatta eläkkeeni on muutamia euroja suurempi kuin vaimollani.
Pieni kuitenkin.... kirjoitti:
Kompataan.
Mulla ei siis ole tiedossa meitin ruokabudjettia. Mutta mua vähän epäilyttää, sitä nostaa kaikki muut ruokakaupanostokset, kuin ruoka. Etenkin tupakka. Mä tosin poltterlen sätkiä ja hommaan paperit ulkomailta. Mutta jos vetää askin päivässä, se on sitten yksistään jotain 160 kuussa, kaks kun tupakoi, se oiskin sitten yli 300...
Tupakka, keskiolut, lehdet, karkit, vessapaperit, jne, ne nostaa kauppalaskua älyttömästi. Ruuan osuuus jää helpostikkin pienemmäksi, kuin se muu tavara, mikä samalla ostetaan. Joopajoo, laatikko kaljaa viikonlopuksi kahdelle, ei mitenkään paljon, joo se on sitten satanen kuussa. Mutta ruokalaskuun nekin menee.
=DW=Tuplapiikki.
Ennen nykyiseen asuntoomme muuttamista valmistin myös kotiviinä perusraaka-aineista, en pakkauksista ja sen lisäksi keitin ponua rehumelassista.
Viimeiset 8-vuotta olen kotona ollut likimain raitis.
Muutaman uuteolutpanoksen olen tehnyt.
Olutta ostan vain muutaman kerran kesässä viemisiksi tuttavien huviloille.
Tupakointi olisi katastrofi.- tii-na-...
laiska-lasse kirjoitti:
Vaikka eläkkeen kertymävuosia minulla on vain 27kpl niin siitä huolimatta eläkkeeni on muutamia euroja suurempi kuin vaimollani.
Pieni kuitenkin.mutta toisaalta jos on työelämässä nelkytviis vuotta eiköhän sinä aikana kerkee jo hankkia kaikenlaista vaikka vähän säästääkkin pienen eläkkeen ajalle ja kun teitä on kaks niin se on aina enemmän kun yks.
- tii-na-...
tii-na-... kirjoitti:
mutta toisaalta jos on työelämässä nelkytviis vuotta eiköhän sinä aikana kerkee jo hankkia kaikenlaista vaikka vähän säästääkkin pienen eläkkeen ajalle ja kun teitä on kaks niin se on aina enemmän kun yks.
tossa työelämässä olo ajassa ajattelin itteeni nimittäin mulla on nyt jo pari vuotta vaille neljäkymmentä säähän oot ollu tosi vähän aikaa työelämässä.
- tii-na-...
... kirjoitti:
Kompataan.
=DW=aikas kalliiks sulle sätkäpaperitkin tulee kun haet ne ulkomailta ehkä olis kumminkin halvempaa ostaa lähikaupasta.
tii-na-... kirjoitti:
aikas kalliiks sulle sätkäpaperitkin tulee kun haet ne ulkomailta ehkä olis kumminkin halvempaa ostaa lähikaupasta.
Ei nyt ihan pidä paikkaansa. 100 kpl rislapaketti virossa taitaa tänään maksaa jotain 20/25€ kun se suomessa on 130€ ja niitä kun muutaman tuo kerralla ei tarvii moneen vuoteen niitä ostella suomesta, niin jos yksin polttelee. Ja jos ei itse siel käy pyytää kaverit tuomaan.
tii-na-... kirjoitti:
tossa työelämässä olo ajassa ajattelin itteeni nimittäin mulla on nyt jo pari vuotta vaille neljäkymmentä säähän oot ollu tosi vähän aikaa työelämässä.
Selkeät syyt niukkoihin kertymävuosiin.
Vaikka aloitin työnteon verokirjalle 14-vuotisena pitämättä sen jälkeenkään koulu- tai opiskelulomia niin eläkekertymä alkoi siunaantumaan vasta ollessani 28-vuotinen.
Syynä "levottomat jalat", opiskelu ja viehtymykseni "pimeisiin" töihin.
Kun työsopimukseni purettiin 53-vuotisena niin siinä se täysaikaisen työn kertymä olikin.
Nollasin kerran päivärahalaskurin mutta noin puolella palkalla joten sen vuoden % ei paljoa lämmitä ja seuraavat työttömyyspävärahat olivat entistä pienemmät.
Pienistä päivärahoista huomioitiin eläkekertymässä vain 75%.
Oikein optimistisesti summaten saattaisi kertymävuosiksi teoriassa laskea 30, korkeintaan.
Mutta mikään ei tullut yllätyksenä.- tii-na-...
Nittaminax kirjoitti:
Ei nyt ihan pidä paikkaansa. 100 kpl rislapaketti virossa taitaa tänään maksaa jotain 20/25€ kun se suomessa on 130€ ja niitä kun muutaman tuo kerralla ei tarvii moneen vuoteen niitä ostella suomesta, niin jos yksin polttelee. Ja jos ei itse siel käy pyytää kaverit tuomaan.
jos mää lähtisin täältä hakeen rizlaa niin kyllä tulis hintoihinsa ensin ajaisin kaks ja puolsataa kilometriä laittaisin auton parkkiin laivalla yli reissulla pitäs syödäkkin ja mitä kaikkee muuta tulis ostettua.
- 60++++.,.,-.,.
Syökää ulkona, on tosi halpaa.
- ...
Ai niin.
Mä olen aina joskus onnistunut kehittämään kimppakivaa ruokaostoissa. Se kun täysin järjetöntä ostaa kahdelle ihmiselle joulukinkku, sen voi jakaa naapureitten kanssa, sahalla :D
Suurin onkelma siis mun mielestä on järjettömän suuret pakkauskoot. Irtona saa lähinnä heviä. Onneksi joissain kaupoissa on vielä tiskinpätkiä. Tossa oli täällä mökkiseudulla ongelmaa, on juu kaikki kaupat ja automatkan päässä vasta marketit. Eli täältä ei yksinkertaisesti saanut kalaa. Paitsi sitä iänikuista pakattua kirjolohta ja silakoita "tuoreena" sitten jäi jäljelle pakastealla. Onneksi toi M- kauppias on innostunut asiasta ja pitää pientä kalatiskiä nykyään. Kuulemma ihan kannattaa, ihmiset pitää kalasta. Mutta ei aina sitä iänikuista tupakintumpeilla kasvatettua kirjolohta...
Opiskeluaikoina aikanaan kimppakiva toimi ihan hyvin. Ostettiin porukalla useasti elintarpeita, kaikki oli suunnilleen yhtä perseaukisia joten kiinnostusta oli hyvin.
Joku sekoile taas noista keskipalkoista. Kandeis hokata. Työtön tai peruspäivärahalla elävälla on tulot viissatasen kuussa. Elikkäs työttömällä pariskunnalla tai opiskeliparilla käteen jää alle tonni kuussa, kyllä siinä nuudelia kuluu, ei siitä voi kahta sataa kantaa ruokakauppaan mitenkään. Ja eläkkeet tosiaan on yleensä alle tonnin. Eikä valtakunnan keskitason palkalla ole mitään tekemistä ihmisten tulojen kanssa, ne koskee vain töissä käyviä. Alle puolet suomalaista käy töissä, Kaks ja puoli miljoonaa ei käy. Ja kandee hokata lapsiperheet. Etenkin lessuperhe. Ukkeli autonkuljettaja, eukko kokoajan äitiyslomilla, kuustoista kakaraa. Joopa, elätä siinä se pesua parilla tonnilla, ei onnistu , sosku sen sen maksaa.
Ja sekin, pöndellä kotitarve puutarhaa jne. Kaupungeissa kaikki kannetaan kaupasta. Samat eläkkeet ja päivärahat ja palkatkin.
Jostain muuten luin, kasvavin kauppojen näpistelijäryhmä on eläkeläiset...
=DW=- 60++++-----,
Mitä maksaa lounas kiinalaisessa kai samat hinnat Suomessa tosi halpaa ja muutenkin Suomi on halpa maa.
- tii-na-...
jos on kuustoista lasta niin perhe elää jo niillä lapsilisillä plus sit se autonkuljettajan palkka uskoisin että tulevat hyvin toimeen ainakin sillon kun lapset on pieniä.
- ...
tii-na-... kirjoitti:
jos on kuustoista lasta niin perhe elää jo niillä lapsilisillä plus sit se autonkuljettajan palkka uskoisin että tulevat hyvin toimeen ainakin sillon kun lapset on pieniä.
Höpöhöpö, tutustu lapsilisiin, ei ne suuret ole. Ainoa, missä lessuperhe säästää on kierrätys, vaatteet, fillarit jne. Yksikään lessuperhe muuten ei harrasta jääkiekkoa. Siinä tulee jo niin järjettömät kulut, että ei sosku ala niitä maksamaan. Soskunlapuilla ne maksaa ruokakaupassa aina.
Ja toi edellinen oli oikeassa siinä suhteessa, suomessa jotkut asiat on halpoja, esimerkiksi sairastaminen tai kulttuuri. Mutta sen vastapainoksi on yksi satokausi, kallis energia, pitkät välimatkat jne.
Kiinalaisessa en olekkaan käynyt aikoihin, hyvä kun muistutit. Ei tuollaiset taxfreeravintolat kalliita ole. Parhaita pitseriat, pitsoja saa alle ruoka-aineiden hinnan. Verottaja nyt juoksee niiden perässä, mutta halpaa pitsaa saa aina jostakin.
Kalleinpia maitahan on maat, joissa matala elintaso. Siis kalliita niille, jotka haluaisi elää korkean elintason maiden mukaisesti. Pesaukiset köyhät elävät, miten elävät. Samahan se on suomessakin. Ne joilla rahaa, ne käyttää sitä enemmän kuin ne, joilla sitä ei ole :D
=DW= - taivaallinen olo
tii-na-... kirjoitti:
Ja siihen vielä vanhat sukulaiset päälle, niin on taas vanha aika takaisin, vain istua ja katsella taivaan tähtiä ja juoda teetä.
- 60++++-.,-.-..
... kirjoitti:
Höpöhöpö, tutustu lapsilisiin, ei ne suuret ole. Ainoa, missä lessuperhe säästää on kierrätys, vaatteet, fillarit jne. Yksikään lessuperhe muuten ei harrasta jääkiekkoa. Siinä tulee jo niin järjettömät kulut, että ei sosku ala niitä maksamaan. Soskunlapuilla ne maksaa ruokakaupassa aina.
Ja toi edellinen oli oikeassa siinä suhteessa, suomessa jotkut asiat on halpoja, esimerkiksi sairastaminen tai kulttuuri. Mutta sen vastapainoksi on yksi satokausi, kallis energia, pitkät välimatkat jne.
Kiinalaisessa en olekkaan käynyt aikoihin, hyvä kun muistutit. Ei tuollaiset taxfreeravintolat kalliita ole. Parhaita pitseriat, pitsoja saa alle ruoka-aineiden hinnan. Verottaja nyt juoksee niiden perässä, mutta halpaa pitsaa saa aina jostakin.
Kalleinpia maitahan on maat, joissa matala elintaso. Siis kalliita niille, jotka haluaisi elää korkean elintason maiden mukaisesti. Pesaukiset köyhät elävät, miten elävät. Samahan se on suomessakin. Ne joilla rahaa, ne käyttää sitä enemmän kuin ne, joilla sitä ei ole :D
=DW=Nyt älä sössötä jos on järki,,,, siis jos,,,
- ;;;;;;
... kirjoitti:
=DW=http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument
Tuollahan on lapsilisän määrät.
Ensimmäisestä 100,40, toisesta 110,94, ja ne siis lasketaan yhteen, jne. - ...
;;;;;; kirjoitti:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument
Tuollahan on lapsilisän määrät.
Ensimmäisestä 100,40, toisesta 110,94, ja ne siis lasketaan yhteen, jne.Niin.
16 alaikäisestä lapsesta saa yhteensä lapsilisää 2192,76 euroa kuukaudessa. Siihen faijan autonkuljettajatienesti, se on sitten reili neljä tonnia. Lisäksi tulee tietenkin asumistuet, soskust, äitiyspäivärahat...
Mutta kysymys on siitä, ukko tienaa siltikin vaan sen kaks tonnia. Loput impataan muualta.
Montakohan lasta toi hiiva-viivakin elättäisi reilulla kahdella tonnilla?
=DW= - 60++++lll,-.-.,m
taivaallinen olo kirjoitti:
Ja siihen vielä vanhat sukulaiset päälle, niin on taas vanha aika takaisin, vain istua ja katsella taivaan tähtiä ja juoda teetä.
Ajalla voi tehdä vähän töitä ja halvaantua ja siitä avustukset, auttajat jne.
Vain yhdestä ihmisestä Ruotsissa 400000t% euroja korvaukset ja koko ajan oli täysin terve 100% totta. Nyt esillä 3,8milj/e vaatimukset moninelle.
Kaiken voi ostaa. - tii-na-...
... kirjoitti:
=DW=yhdestä lapsestahan se on satasen verran ja kun lapsiluku nousee niin lisä nousee sitä mukaan yks muistikuva mulla on markka ajalta sillon kun lapsilisä oli viissataa per lapsi mun ystävällä oli neljä lasta se sai kolmetuhatta niin kauan kun kaikki oli lapsilisä ikäisiä.
- ??+++++??
... kirjoitti:
Niin.
16 alaikäisestä lapsesta saa yhteensä lapsilisää 2192,76 euroa kuukaudessa. Siihen faijan autonkuljettajatienesti, se on sitten reili neljä tonnia. Lisäksi tulee tietenkin asumistuet, soskust, äitiyspäivärahat...
Mutta kysymys on siitä, ukko tienaa siltikin vaan sen kaks tonnia. Loput impataan muualta.
=DW=Miten päädyit tuohon summaan? Minä en. Tosin, matikkapääni ei ole kehuttava.
Aikamonen saavutus, 16 aaikäistä. Hyvä, että isänmaa saa työvoimaa.
100,40 110,94 141,56 162,15 12x182,73
Unohdiko neljä ensimmäistä tykkänään? - Tukkuhinnoin
... kirjoitti:
Niin.
=DW=Hiiva-viiva elättäisi puoli suomea ja Mosambigin nälkäiset kiljuen.
Pitäisihän moinen eriomaisuus jokaisen tietää. - tii-na-...
... kirjoitti:
Niin.
=DW=kuuleppas hiiva-viiva laske uudestaan ne lapsilisät tuoltahan ne googlesta löytyy se on muuten 2890,54 kuudestatoista lapsesta ja sithän on joku kotihoidontuki koko ajan päällä kyllä se tienisti vaan yli kolmeen tonniin menee sittenhän saa vielä äitiyspäivärahaa koko ajan kun lapsia tulee jatkuvalla syötöllä hyville tienisteille siinä pääsee muutaman vuoden.
- tii-na-...
Tukkuhinnoin kirjoitti:
Hiiva-viiva elättäisi puoli suomea ja Mosambigin nälkäiset kiljuen.
Pitäisihän moinen eriomaisuus jokaisen tietää.no joo kateellisten panettelua kokeile ite jos vaikka saisit paremamman mielen.
- +-??0
tii-na-... kirjoitti:
kuuleppas hiiva-viiva laske uudestaan ne lapsilisät tuoltahan ne googlesta löytyy se on muuten 2890,54 kuudestatoista lapsesta ja sithän on joku kotihoidontuki koko ajan päällä kyllä se tienisti vaan yli kolmeen tonniin menee sittenhän saa vielä äitiyspäivärahaa koko ajan kun lapsia tulee jatkuvalla syötöllä hyville tienisteille siinä pääsee muutaman vuoden.
Vastaus=2707,81
- tii-na-...
+-??0 kirjoitti:
Vastaus=2707,81
oikeessa oot mää laskin yhden liikaa =)))))
200-300 kk menee ruokaan, siinä on pesupulverit ja paperit mukana.
Teen kaiken itse, leivänkin.
Syömme tavallista kotiruokaa, lihaa ja kasviksia joka päivä, en laske jokaista penniä, ostan välillä herkkujakin.
Olen hintatietoinen, ostan tarjouksista aina isompia määriä pakkaseen, nytkin lohta alle 5€ kilo, Costarica alle 2€ paketti. Eurolla Viennetta jäätelökakkuja... Kun "hamstraa" hyviä tarjouksia joutuu harvoin ostamaan kalleimpia elintarvikkeita normaali hinnalla.
On paljon marjoja ja sieniä on pakkasessa sekä kuivattuna ja suolattuna.
Äärimmäisen harvoin, voi sanoa että ei juuri koskaan, jää ruokaa pilaantumaan pois heitettäväksi. Pakastin on käytössä, ruuat eivät siellä ole kauan, syömme vanhemmat ensin, joten eivät ole kauan säilytettävinä.
En ole pihi vaikka siltä voi vaikuttaa, minusta on turhaa tuhlata tarpeettomasti.
Auto on vanha, vuodelta 2000 oleva Pösö, sillä ajelee vielä kauan.
Ostelen kummilapsille ja lapsenlapselle aina matkoiltani jotain, annan rahaa merkkipäivinä ja muulloinkin.
Vatteita ja iho-voiteita ym "turhaa" tulee osteltua, olen ajatellut että koska sellainen tuottaa iloa niin miksipä ei, myös matkoissa en nuukaile.
Asunnossa on ollut remonttia, siihen on mennyt rahaa, mökkikin kaipaisi kunnostusta.- avkt.
Käännyin Mekkaan ja Herra antoi kaikki.
- tii-na-...
näinhän se on että sillon kannattaa ostaa varastoon kaappiin ja pakkaseen kun tuotteet on hyvässä tarjouksessa eikä aina valittaa kuinka kallista on.
- Pirre*
Aika paljon, ellet vetänyt hatusta jänistä :)
Menoista vielä, unohdin äsken suurimman menoerämme, lääkkeet.
Useita satoja euroja saa pulittaa kuukaudessa.
Itselläni on Allegialääkkeitä ja suihkeita, monenlaisia särkylääkkeitä ja suonenvetoon lääke, sekä jumiutuneeseen niskaan, voimistelu ei auta. Unilääkettäkin olen saanut tilapäiseen käyttöön, nyt en ole tarvinnut. Tilapäisiä lääkekokeiluja lisäksi lukemattomia. Syön lääkkeitä varoen, pienimmän mahdollisen määrän millä parjää.
Miehellä on toistakymmenentä pilleriä vuorokaudessa, osa hyvin kalliita.
Onneksi on maksukatto, KELA.lta tulee ilmoitus kun se on täyttynyt, raja oli muistaakseni 600€ tienoilla vuosi per henkilö.
Ei lääkkeet senkään jälkeen ilmaisia ole, mutta todella paljon halvempia.Uskomatonta kuinka paljon teillä kuluu rahaa lääkkeisiin. Kun katson lääkeboxiani siellä on kaikenlaista kuitenkin tarvitsen vain kolme pilleriä päivittäin. Varuiksi lääkkeitä siellä on aina, mutta ne ovat varattu ulkomaanmatkoja varten.
Yksi 100 kpl Femar pillerieräni maksaa 438 ekua, mutta maksan itse niistä vain alle viisi ekua.
Pakolliset
thyroxin, Femar, kalsium, glucosamin
Olen lopettanut omegat ja muut hömpötykset.
- aakkikko
Yhden hengen taloudessa sapuskaan kului vuosikaudet n.200 e/kk.
Reilu vuosi sitten iski parikin riesaa lähes yhtaikaa, keliakia sekä
laktoosi-intoleranssi.
Nykyisin sapuskaan menee n.400 e/kk.
Gluteenittomat tuotteen ovat lähes kullankalliita:)))Keliaakikko saa sentään 20€ kuukaudessa kelalta korvauksia tai jotain. Eihän se paljoa ole, mutta ei se ruokalasku yhdeltä ihmiseltä sen takia ainakaan noin paljoa nouse vaikka olisi intolerinssikin.
- väriaine
Nittaminax kirjoitti:
Keliaakikko saa sentään 20€ kuukaudessa kelalta korvauksia tai jotain. Eihän se paljoa ole, mutta ei se ruokalasku yhdeltä ihmiseltä sen takia ainakaan noin paljoa nouse vaikka olisi intolerinssikin.
Kyllä jokainen tietää omat ruokalaskunsa, joten turha siitä on alkaa jankkaamaan muuta. Se jankkaaminenhan ei ole kivaa.
väriaine kirjoitti:
Kyllä jokainen tietää omat ruokalaskunsa, joten turha siitä on alkaa jankkaamaan muuta. Se jankkaaminenhan ei ole kivaa.
Ihan kuinka haluat.
- vesivanhinvoitehista
Nittaminax kirjoitti:
Keliaakikko saa sentään 20€ kuukaudessa kelalta korvauksia tai jotain. Eihän se paljoa ole, mutta ei se ruokalasku yhdeltä ihmiseltä sen takia ainakaan noin paljoa nouse vaikka olisi intolerinssikin.
Meillä kummallakin on laktoosi-intolerassi. Ei ainakaan ruokalaskua nosta, jos juo vettä maidon sijasta. Tosin, intoleranssiakin on monen asteista, ja olen kuullut, että se hellittäisi ajan myötä.
Keliakiaa pidän paljon hankalampana vaivana. vesivanhinvoitehista kirjoitti:
Meillä kummallakin on laktoosi-intolerassi. Ei ainakaan ruokalaskua nosta, jos juo vettä maidon sijasta. Tosin, intoleranssiakin on monen asteista, ja olen kuullut, että se hellittäisi ajan myötä.
Keliakiaa pidän paljon hankalampana vaivana.Keliakia on pikkusen hankala mutta sen kanssa tulee toimeen kun tutkii heille tarkoitettuja keittokirjoja. Ainoat mielestäni kalliit tuotteet ovat leipä ja jauhot, mutta niitä valmiiksi tehtyjä pakaste leipiäkään tarvii syömällä syödä.
Ruokavalion muutos riittää. Keittoja, vihanneksia, kalaa, lihaa ynm. Makkaraakin saa syödä lähes poikkeuksetta.- keliaa
Nittaminax kirjoitti:
Keliakia on pikkusen hankala mutta sen kanssa tulee toimeen kun tutkii heille tarkoitettuja keittokirjoja. Ainoat mielestäni kalliit tuotteet ovat leipä ja jauhot, mutta niitä valmiiksi tehtyjä pakaste leipiäkään tarvii syömällä syödä.
Ruokavalion muutos riittää. Keittoja, vihanneksia, kalaa, lihaa ynm. Makkaraakin saa syödä lähes poikkeuksetta.Rva/nti Besserwisser on hyvä ja käy katsomassa gluteiinittomien tuotteiden hintoja.
"...valmiiksi tehtyjä pakaste leipiäkään tarvii syömällä syödä."
Eikä voisikaan, niin paskalta ne maistuvat.
"Ruokavalion muutos riittää."
Kiitos !! Eipä olisi tullut mieleenikään. On se vaan hienoa että on edes yksi fiksu paikalla. keliaa kirjoitti:
Rva/nti Besserwisser on hyvä ja käy katsomassa gluteiinittomien tuotteiden hintoja.
"...valmiiksi tehtyjä pakaste leipiäkään tarvii syömällä syödä."
Eikä voisikaan, niin paskalta ne maistuvat.
"Ruokavalion muutos riittää."
Kiitos !! Eipä olisi tullut mieleenikään. On se vaan hienoa että on edes yksi fiksu paikalla.Turhaan mua haukut besservisseriksi. Omalla likallani todettiin keliakia yli kymmenen vuotta sitten ja ukkoni siskolla on sama sairaus. Aivan varmasti olen tietoinen mitä kluteenittomat ruuat maksavat ja miten niitä kalliita tuotteita voi välttää.
- ex-hamsteri
Olen huomannut, että parhaiten säästää kun ei osta mitään varastoja, eli syö ensi kaapit tyhjäksi ja ostaa pieniä määriä ja aina kaikista halvinta,mutta tapansa kullakin.
Minulle kävi vaan nii, etten pakastimesta ottanut mitään ja ostin vaan lisää, piti heittää lopulta pois.- ohrieska
Meillä alkaa olemaan tuon homman aika, josta viimeisin lauseesi kertoo. Paljon on rahaa mennyt hukkaan.
Ruokalaskua ei tarkkailla, mutta synnilliseltä tuntuu haaskata ruokaa pakasteesta. Muuten ruokaa menee haaskioon minimalisesti. Sen verran on nuukuuteen aikoinaan opetettu, ja ruo'an kunnioitukseen. Noin käy helposti, pakastimen pohjalle tai takimmaiseksi unohtuu helposti ruokia jos ei pidä varaansa.
Kun vielä kävin töissä, tuli pakastimeen kiireessä työnnettyä tavaraa katsomatta mihin ne tyrkkää. Silloin tuli joskus yllätyksiä.
Pidän valmiit ruuat eri hyllyllä, lihat, kalat ym.. omallaan, aika hyvin on tullut syötyä. Pitää panna vanhimmat eteen. Käyn kerran pari viikossa kaupassa, katson lähtiessä tarjoukset.
Kieltämättä välillä on pakastin täynnä. Varsinkin syksyllä kun on vielä marjoja ym. paljon. Käytän välillä loppuun kaikki lihat, kalat ja ruuat.
Nyt on aikaa, jotenkin nautin siitä kun voin kiireettömästi touhuta ruuan laiton kanssa.auli-auli kirjoitti:
Noin käy helposti, pakastimen pohjalle tai takimmaiseksi unohtuu helposti ruokia jos ei pidä varaansa.
Kun vielä kävin töissä, tuli pakastimeen kiireessä työnnettyä tavaraa katsomatta mihin ne tyrkkää. Silloin tuli joskus yllätyksiä.
Pidän valmiit ruuat eri hyllyllä, lihat, kalat ym.. omallaan, aika hyvin on tullut syötyä. Pitää panna vanhimmat eteen. Käyn kerran pari viikossa kaupassa, katson lähtiessä tarjoukset.
Kieltämättä välillä on pakastin täynnä. Varsinkin syksyllä kun on vielä marjoja ym. paljon. Käytän välillä loppuun kaikki lihat, kalat ja ruuat.
Nyt on aikaa, jotenkin nautin siitä kun voin kiireettömästi touhuta ruuan laiton kanssa."auli-auli"
Minä olen intohimoinen Ydinvoiman kannattaja, joten ostan aina tuoretta kotimaista, paukkui sitten pakkanen kuinka.
Vanhana menen myös hellan eteen kun on siinä valmista ruokaa.
Pakastin saa vieläkin olla asentamatta, vaikka valmiina keittiössäni onkin.
S-Market saa edelleenkin hoitaa kotimaisten marjojen pakastamisen.
Arvolihat ja Kalat haen Hagiksenhallista (Stadi)
H.hunksz kirjoitti:
"auli-auli"
Minä olen intohimoinen Ydinvoiman kannattaja, joten ostan aina tuoretta kotimaista, paukkui sitten pakkanen kuinka.
Vanhana menen myös hellan eteen kun on siinä valmista ruokaa.
Pakastin saa vieläkin olla asentamatta, vaikka valmiina keittiössäni onkin.
S-Market saa edelleenkin hoitaa kotimaisten marjojen pakastamisen.
Arvolihat ja Kalat haen Hagiksenhallista (Stadi)
H.Te Stadilaiset olette siellä, minä olen täällä susirajalla:)
On täälläkin kauppoja, ihan totta. Pitää minulla jokin harrastus olla:)auli-auli kirjoitti:
Te Stadilaiset olette siellä, minä olen täällä susirajalla:)
On täälläkin kauppoja, ihan totta. Pitää minulla jokin harrastus olla:)"auli-auli"
Muistaakseni, rajan asukkailla oli aina jotain kivaa säilöäkseen tuoreita juttuja.
Ihqupohjoisessa kuivasivat pakkasessa elukoita.
Nyppivät niistä sitten Höyhenet ulkorappusilla.
Suolasivat aidon Voin jumalalliseksi, kattoon laittoivat leivät riippumaan ja palastelivat ne Kirveellä tai mahdottomaman kovina syöttivät Sialleen, sille joka oli ulkopuolella.
Hapantivat Särjet kalliolla.
Kyllä sinusta tulee vielä miehelle kunnon nainen.
Alahan ajatella:)
H.- auli-auli.
hunksz kirjoitti:
"auli-auli"
Muistaakseni, rajan asukkailla oli aina jotain kivaa säilöäkseen tuoreita juttuja.
Ihqupohjoisessa kuivasivat pakkasessa elukoita.
Nyppivät niistä sitten Höyhenet ulkorappusilla.
Suolasivat aidon Voin jumalalliseksi, kattoon laittoivat leivät riippumaan ja palastelivat ne Kirveellä tai mahdottomaman kovina syöttivät Sialleen, sille joka oli ulkopuolella.
Hapantivat Särjet kalliolla.
Kyllä sinusta tulee vielä miehelle kunnon nainen.
Alahan ajatella:)
H.Annoit hyviä vinkkejä, niiden parissa kaamoskin menee huomaamatta.
Pohjanmaalla syntyneenä tiedän kuinka leivät kuivataan katonrajassa. Ei ollut pakastinta.
Siihen aikaan oli maalaistaloissa kärpäsiä, kesäisin antoivat oman arominsa. Kovaa oli leipä, mutta hampaat pysyivät vahvoina. Pari-kolme kertaa vuodessa leivottiin ja paljon kerralla.
Itse leivät syötiin ja siatkin. Vara on viisautta eikä - - .
Asuessamme 4h-perheenä rinnetalossa pidin alakerran ikkunattomassa, maan sisäisessä varastossa muutaman viikon elintarvikevarastoa.
Kuivia, säilyviä tuotteita sekä täyssäilykkeitä.
Vesiastioita varasin 400-litralle.
Siellä oli myös kaksiliekkinen keitin polttoaineineen.
Seurasin yli 20-vuotta päiväyksia ja niiden perusteella kierrätin varastoa.
Miksi varasto?
Jos itänaapurin Tsernobyl-tyyppiset ydinvoimalat olisivat poksahtaneet niin alakerran ikkunattomat tilat olisivat toimineet kohtalaisen tasoisina säteilysuojina.
Kaakkois-Suomessa, rajan pinnassa, olisi epäedullisissa tuuliolosuhteissa hälytysaika ollut melko lyhyt.
Yläkerran rakenteet 16cm 7cm betonia. Ei 40cm mutta tyhjää parempi.
Minulla on Valkoviini-intoleranssi.
Se on ainoa ruoka joka korventaa mahaani, se ei lisää ilmanvaihtoani, mikä on ihan ihqua.
Ei myöskään Punaviini, se ei myöskään korvenna, joten lääkärin (jota nyt en enää muista) ja Netin määräämästi tulee sitä nautittua.
Olut hellii vatsaani, valitettavasti äänekkäästikin, mutta eipähän tule turvotusta.
Kaksi salkkua kuukaudessa plus Kaalit ja satunnainen Jauheliha a' 400 gr.
Pari Punkkupulloa ja röökit.
Aikasti 300 € se taitaa syömiseen mennä, taidan olla tyypillinen sinkkumies.
Huom! Sinkku.
H.- utelias ulla
Oletkos taas vapaana?
Jossain vaiheessahan ilmoitit naisille ettet suostu pettämään joten turha yrittää.
"utelias ulla"
Niin kauan kun olen palstoilla ollut, olen ollut vapaa.
Mutta painottanut aina että en hyväksy pettämistä.
Elikkä enste avioero tai oikea pesäero.
Olisin kyllä aikasti huvittunut jos joku sen tekisi lirkutellen netissä:)
Vaan en kylläkään ihan yllättynyt.
H.- eleonoora.
Olen sinkku ja ruokamenot ovat 200-400 kk:ssa, riippuen siitä, minkä verran vieraita käy.Viineihin menee 0-50 kk:ssa ja lääkkeisiin 5-10 euroa.Eläke 2000, mutta asumiskustannukset ovat melkoiset omakotitalossa näin kalliin öljyn aikana.
- Kalle-Poikanen
Minä olen myös sinkku . 10 euroa menee kauppaan joka päivä.
- zz-zz
Lounasruokailu noutopöydästä maksaa meidän kylällä 7€. Yksineläjän ei kannata itse kokkailla muuta kuin aamu ja iltapalan.
- Elääkö lounaalla
Ja höpön höpön.
Kyllä tulee kalliiksi. Yksi lounasruoka 30 päivää tekee jo 210 euroa. Ja siihen aamu, ja iltapalat, ja mahdolliset vierastarjoilut.
Meillä syödään kaksikertaa päivässä, lisäksi aamu, päivä ja iltakahvit, ja lisäksi jotain välipalaa. Ja hedelmiä on aina tarjolla. Ruokamenot 300 kk kahdelta henkilöltä. - ZZ_ZZ
Elääkö lounaalla kirjoitti:
Ja höpön höpön.
Kyllä tulee kalliiksi. Yksi lounasruoka 30 päivää tekee jo 210 euroa. Ja siihen aamu, ja iltapalat, ja mahdolliset vierastarjoilut.
Meillä syödään kaksikertaa päivässä, lisäksi aamu, päivä ja iltakahvit, ja lisäksi jotain välipalaa. Ja hedelmiä on aina tarjolla. Ruokamenot 300 kk kahdelta henkilöltä.Halvemmaksi tulee itsekokkaus, mutta jos on yksin, niin pääsee helpommalla ja on sapuska monipuolisempaa.
Eihän rahalla kaikkea mitata. - tii-na-...
ZZ_ZZ kirjoitti:
Halvemmaksi tulee itsekokkaus, mutta jos on yksin, niin pääsee helpommalla ja on sapuska monipuolisempaa.
Eihän rahalla kaikkea mitata.mää oon kans sitä mieltä että yksinäisen kannattaa käydä syömässä ulkona saa monipuolista ruokaa niinkun sanoit eikä tartte montaa päivää syödä samaa kyllä sille kotona tehdyllekkin ruualle tulee hintaa jos teet oikee monipuolista salaattia niin tarvikkeet siihen kyllä maksaa.
- Jätetty mies.
tii-na-... kirjoitti:
mää oon kans sitä mieltä että yksinäisen kannattaa käydä syömässä ulkona saa monipuolista ruokaa niinkun sanoit eikä tartte montaa päivää syödä samaa kyllä sille kotona tehdyllekkin ruualle tulee hintaa jos teet oikee monipuolista salaattia niin tarvikkeet siihen kyllä maksaa.
Ihan oot oikeassa. 8,50 maksaa prisman ruokalassa, erittäin hyvä ruoka jälkiruokakahveineen.
- tii-na-...
Jätetty mies. kirjoitti:
Ihan oot oikeassa. 8,50 maksaa prisman ruokalassa, erittäin hyvä ruoka jälkiruokakahveineen.
ja eiks niistä saa ottaa vielä niin paljon kun itse haluaa vai laitetaanko ne valmiiks lautaselle jos saa ite ottaa niin kyllä varmasti saa vatsansa täyteen.
- Jätetty mies.
tii-na-... kirjoitti:
ja eiks niistä saa ottaa vielä niin paljon kun itse haluaa vai laitetaanko ne valmiiks lautaselle jos saa ite ottaa niin kyllä varmasti saa vatsansa täyteen.
Saa ottaa niin paljon kuin "sielu sietää ".
Noutopöydästä siis.
Jälkiruoaksi on mm kahta eri pizza laatua ja kahvia , jossa taitaa olla rajoitus 1kuppi/asiakas. - Taas jätettiin.
Jätetty mies. kirjoitti:
Saa ottaa niin paljon kuin "sielu sietää ".
Noutopöydästä siis.
Jälkiruoaksi on mm kahta eri pizza laatua ja kahvia , jossa taitaa olla rajoitus 1kuppi/asiakas.P.s Illalla keitän kahvit ja syön 50% tarjouspullan , joita on kaupassa aina aamuisin.
- törsäilyä
Meijän perheessä menee melkoisesti rahaa ruokaan, vaikka täällä emämaassa se on halvempaa kuin siellä rajan toisella puolella. :) Muutama satanen kuussa. Samasta kassasta maksetaan kyllä pesuaineet, vessapaperit ynnämuut tarpeelliset jutut.
Tupakanpolton lopettamisen jälkeen syön työlounaanikin ravintolassa. - naapurin täti
Minulta ja koiralta menee -400€, siihen sisältyy pesuaineet ja paperit. Valmisruokia en käytä, syön paljon hedelmiä ja juon kivennäisvettä, mitä ostan neljän ison pullon pakkauksessa, tällä seudulla on huono vesi. Summa vaihtelee, riippuen kuinka usein lapsenlapset syö täällä ja muita kahvitteluvieraitakin käy.
Kaupunkilaisena minulta puuttuu ne paljon kehutut sieni ja marjametsät, pakko vaan ostaa kaikki.
Tuolla nuorempien palstoilla on kavereita jotka kehuvat elävänsä 50€ / kk. Käsittämätöntä. Toki minullakin oli sellainen joka eli 100 silloisella markalla, eli opiskeleva poika joka kävi tyttöystävineen viikonloppuna kotona syömässä, tyhjensi pakaste/jääkaapin sisällön, vessapaperit ja pesuainepakkaukset ja vei kotiinsa seuraavan viikon avuksi.
Meidän ruokalaskut kyllä hipoivat taivaita. Oi niitä aikoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673447- 152096
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371121
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.39974