Kauan undulaatti säilyy hengissä ilman hoitoa?

tai muut linnut?

olen kirjoittamassa novellia johon tietoa kaipailen. Myös tieto muiden lintujen kuin undulaattien osalta kiinnostaisi. Siis jos kuvitellaan, että linnuille on jätetty häkkiin vettä ja ruokaa kunnolla, mutta sitten jätetty yksin, kauan säilyvät hengissä? Onko joku lintulaji joka kyseisessä tilanteessa säilyisi pisimpään? Ja vaikuttaako asiaan esim. Se onko lintuhäkit peitelty kankaalla tms. Olisin erittäin kiitollinen vastauksista!

13

2894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kanarianhemppo

      Mihin tuollaista tietoa tarvitset? Kaikilla linnuilla on nopea aineenvaihdunta, joten niillä pitää aina olla raikasta vettä ja siemeniä yms.

    • ap

      Kuten kerroin, olen kirjoittamassa novellia. En omista lintuja itse, eikä minulla ole niistä mitään kokemusta, joten ei ole tietoa, jotta kykenisin arvioimaan tuollaista asiaa. Enkä tee mitään sillä tiedolla, että linnuilla pitää olla vettä ja siemeniä aina, se nyt on itsestäänselvyys. Haluaisin vain tietää kauanko säilyvät hengissä, jos ne jättää hoidotta niin, että jätettäessä on täydet vesi ja ruokavarastot. Eikö kukaan tosiaan osaa vastata? En jaksaisi kirjastosta alkaa jahtaamaan tietoa, eikä lähellä ole eläinkauppaa, ajattelin, että täältä saisi nopean vastauksen.

    • -M-

      No riippuu tietysti siitä miten isot ne jätetyt täydet ruokavarastot on, eli lintu säilyy kyllä hengissä niin kauan kuin sitä ruokaa ja vettä riittää ja saatavana on säiliökuppeja johon mahtuu tavaraa jopa useammaksi viikoksi parin linnun tarpeisiin ja esim kaninpulloon saa vettäkin varastoon varsin pitkäksi aikaa. (Se on sit asia erikseen missä kunnossa esim vesi on pari viikkoa pullossa muhittuaan ja kuinka paksusti puhdistamattoman häkin pohjalla on ryönää)

      Kuten sanottu niin linnulla on kuitenkin suht nopea aineenvaihdunta ja sen jälkeen kun kipot on tyhjiä niin jo päivä-pari vedettä ja/tai ravinnotta tappaa. Tuttavallani tuli aikoinaan peippohäkissä ruumiita viikonlopun aikana kun hoitaja unohti täyttää pienehköt kupit. Jonkun verran linnun koko vaikuttaa, seeprapeipolla ja undulaatilla ei pieneen kehoon paljoa vararavintoa mahdu ja kuolema voi pahimmillaan tulla tosiaan jopa päivässä, isompi papukaija voinee muutaman päivän pidempään sinnitellä.

      • lintu158

        kävin kysymässä samaa eläin kaupassa ja kuulemma riittävällä vedellä lintu pärjää 2-3 pv. Sen jälkeen vaikka ruokaa olisi lintu saattaa yksinäisyydestä (kumppanista riippumatta) ikävöidä seuraa niin että lakkaa syömästä.


    • -M-

      Njoo, no mulla nyt perusoletuksena on että linnulla on _aina_ lintuseuraa jolloin ihmisen paikallaolemattomuus ei oleellisesti henkisesti haittaa (jossei nyt puhuta jostain ihmiseen ihan liian tiukasti leimaantuneesta käsinruokitusta isosta papukaijasta). Yksinäinen lintu toki häiriintyy piankin seuran puutteesta jos ei mitään muuta elävää talossa ole, sosiaalisia parvieläjiä kun useimmat lemmikkilinnut ovat.

    • bububub

      undu n. 2-3 pvä,sitten se on kaikki nin sotkussa että tarvi vaihtaa vedet ja ruoat !

    • alkuperäinen kyselij

      Kiitos paljon hyödyllisistä vastauksista ja anteeksi että pääsen nyt vasta kiittelemään. Voisitteko vielä auttaa eräässä kuvitteellisessa jutussa?
      Kuvitellaan, että linnut on jätetty yksin vaikka kolmeksi päiväksi. Niille on jätetty niin paljon ruokaa ja vettä kuin mahdollista. Sitten kun ne ovat olleet jossakin huoneessa yksin nuo päivät hiljaisuudessa ja huoneeseen tuleekin yhtäkkiä joku, niin olisivatko linnut hiljaa (koska olisivat kolmen päivän jälkeen niin kuoleman kielissä) vai alkaisivatko ne mahdottoman kirkumisen yhtäkkiä havaitessaan jonkun tulevan huoneeseen?

      Novellissani lintujen pitäisi olla yksin viikko ja sen jälkeen vielä elossa. Siis niin, että niiden EI tarvitsisi olla hyväkuntoisia, mutta kuitenkin niin, että ne pystyisivät lentämään joten kuten. Olisiko tuo täysin epäuskottavaa. Jos siis kuvitellaan, että yhdessä häkissä olisi vain kaksi lintua, parikin vesiastiaa tms. ja vaikka häkin pohjalle jätetty ruokaa kunnolla johonkin astioihin.

      • kanarialintu+peipot

        Sinä, joka kyselet tuollaista taidat olla rääkkääjä. Haluat jättää lintusi yksin, kun itse huitelet maailmalla. Et sinä mitään tutkimusta tee tai novellia kirjoita, vaan olet kyllästynyt lintujen hoitamiseen. Anna lintusi jollekin, joka todella haluaa huolehtia niiden hyvinvoinnista.


      • dfhsdfg
        kanarialintu+peipot kirjoitti:

        Sinä, joka kyselet tuollaista taidat olla rääkkääjä. Haluat jättää lintusi yksin, kun itse huitelet maailmalla. Et sinä mitään tutkimusta tee tai novellia kirjoita, vaan olet kyllästynyt lintujen hoitamiseen. Anna lintusi jollekin, joka todella haluaa huolehtia niiden hyvinvoinnista.

        Olen minäkin kirjoittanut aikanaan dramaattista tarinaa kouluun ja käyttänyt jotain tuon kaltaista juonessa, mutta ksikoin kyllä ajat päästä. Ei ole niin tarkkaa kun tarina on fiktiota.


    • alkuperäinen kirjoit

      No voi hyvänen aika! Juttuhan on niin, että jos minä OLISIN rääkkääjä, niin silloin en todellakaan kyselisi täällä tällaisia, vaan silloin vain jättäisin linnut yksin ihan kyselemättä, koska sellaiselle rääkkäjälle olisi ihan V**** sama.

      Jos jollakin on niin kieroutunut mieli, että pystyy rääkkäämään lintuja, niin sellainen ihminen ei ajattele niin, että kysynpä lintu palstalta neuvoja, jotta voin sitten rääkätä lintujani rauhassa. Haloo! Kyllä se sellainen ihminen vaan rääkkää kyselemättä.

      Tämä oli kyllä arvattavissa, että moni ei varmasti uskalla vastata, koska pelkää, että olen joku hullu rääkkääjä. Voin kertoa että EI, en todellakaan ole. Rakastan kaikkia eläimiä. Lintuja en omista enkä koskaan tule omistamaankaan, koska minuun sattuu jo pelkkä ajatus, että olisin vanginnut linnun (jonka mielestäni pitää saada lentää vapaana) häkkiin. Anteeksi vain kaikki lintujen omistajat.

      Satun nyt vain kirjoittamaan novellikokoelmaa, jonka aion lähettää Otavan Pentti Saarikoski kirjoituskilpailuun ja yhtä novellia varten tätä tietoa kaipailen. Kenenkään ei tätä tietysti ole pakko uskoa, mutta toivoisin silti vähän uskoa ihmisten hyvyyteen ja rehellisyyteen.

    • -M-

      Kuten sanottu, _ jos_ sitä ruokaa ja vettä vaan on riittävästi asiallisissa astioissa joissa linnut ei pääse ihan mahdottomasti sotkemaan ruokaa, niin linnut ovat varmasti vielä hengissä ja todennäköisesti viikonkin päästä vielä ihan hyväkuntoisinakin, mikäli esim vesi ei ole niin sotkuiseksi mennyt että alkaa aiheuttaa vatsaongelmia. (Niin kauan kuin sapuska riittää niin tämähän ei linnun näkökulmasta oleellisesti poikkea esim tilanteesta jossa omistaja on lomamatkalla viikon tai pari ja joku tuttu käy vaan säännöllisesti pikaisesti tarkistamassa että kaikki on OK ja ruokaa ja vettä riittää.)

      Reagointi vieraaseen(?) huoneistoon tulijaan riippuu paljon lajista ja yksilöstä. Arempi iso papukaija saattaa olla ihan hiljaa ja vierastaa outoja ihmisiä tai rääkyä pelosta, undut ja peipot taas esim todennäköisesti toisilleen jotain varoitushuutoja antaa omituisista liikkujista reviirillä ja sitten vähän varuillaan jäävät tarkkailemaan tilannetta. Kesympi porukka voi innostua laulelemaankin kun huomaavat ettei tulija(t) ole vaarallisia.

      Jos se ruoka on päässyt vaikka edellispäivänä loppumaan ja tirpat nälkiintyneitä/janoissaan niin siinä tapauksessa kyllä todnäk ovat aika hiljaista porukkaa (energiaa ei riitä enää mihinkään ylimääräiseen ettei mahdollisten petojen huomio kiinnity heikentyneeseen yksilöön) ja alkavat äännellä vasta kun kunto paranee (jos paranee).

    • Joopajoo

      Lähdenpä kokeilemaan omilla unduillani tätä, kun jostain kumman syystä minulla ei ole vastausta tähän..Haha!

      • Nelli100

        Olet ilkeä! Se on eläin rääkkäystä. Hän kirjoitti novelia ja sinä kokeilet sitä oikeasti! Törkeää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe