Alistaminen puistossa

Joobax

kuuluu useimmiten koirien väliseen LEIKKIIN! Jos huomaatte, että koirat tekevät vuoroin leikkielkeitä ja sitten toinen hyppää toisen selkään ja altavastaaja ehkä kellahtaa vielä selälleen maate, se on koirien leikkiä parhaimmillaan! Tuon jälkeen "alistaja" saattaa itse pinkaista kovaan karkumatkaan ja altavastaaja lähtee vauhdilla perään saalistamaan.

Hyvät ihmiset, älkää olko niin herkkiä koirienne kanssa! Katsokaa, tekevätkö koirat leikkieleitä. Leikin erottaa siitäkin, että usein sen tempo on hyvin nopea ja erilaiset tilanteet vilistävät. Leikin lomassa koirilla on toistensa lupa tehdä sellaista, mikä muussa tilanteessa aiheuttaisi tappelun. Leikki kehittää koirien sosiaalisia taitoja, eikä sinne tarvitse ihmisen mennä jatkuvasti sörkkimään ja kertomaan, miten kuuluu keskustella. Toiset koirat voivat myös murista hurjasti hampaat irvessä, mutta tuota ennen koira on ollut pylly pystyssä kertoen, että tuleva käytön on sitten vain leikkiä..

Voisin väittää, että suurin osa täälläkin paasattavista alistamistilanteista on puhtaasti koirien leikkiä tai leikkiin kutsua. Töniminen ja tassulla lääppäiseminen on leikkiin kutsumista. Antakaa nyt koirien temmeltää ja opetelkaa koiran kieltä välttävästi. Koiranne ahdistuu varmasti eniten teidän epävarmuudesta, ei leikistä puistossa.

26

2171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oonko ainoo?

      Nämä yllä mainitut ovat mielestäni aivan parhaita leikkejä! MUTTA, en ymmärrä sitä, miksi annetaan uroskoirien roikkua narttujen selässä ja naureskella asialle ja pitää sitä hellyyttävänä:

      "Katsokaa mauno sai tyttöystävän!"

      Narttukoira ahdistetaan usemman voimalla kulmaukseen jonka jälkeen pihtiotteilla pidetään kiinni vartti tolkulla. Jos mietitään koiran fysiikkaa on nartun täysi mahdottomuus etutassuilla tai muullakaan ulokkeella tönäistä takana roikkuva uros irti perseestä. Ja ne uroskoirien omistajat jotka joskus on saanut repiä koiransa nartun perseestä irti, tietää että siinä pitää vääntää pihtilukko auki ihan molemmin käsin.

      Oma narttuni rähisee nykyisin kosiopojat pois perästään aivan ensimmäisenä puistoon tullessa, jonka jälkeen päästään aloittajan kuvaamiin mainioihin leikkeihin! Mutta aina välillä saa katsoa niitä onnettomia narttuja (ja uroksiakin!) joiden puistossakäynti muistuttaa apinaemon roolia....

      Eli kun uroksesi silmät lasittuu ja katse on naulittuna yhteen ja samaan koiraan, kuola suun pielistä valuen säntää uudestaan ja uudestaan koiran selkään, kyse ei enää ole niin kovin kivasta leikistä.

      Toivottavasti ette nyt lynkkaa mun täysissä hengen ja ruumiin voimissa kirjoittamaa tekstiä ja tajuatte pointin, ettekä tartu yksittäisiin sanoihin!

    • oonko ainoo

      Ja vielä, tämäkin on täysi ääripää aloittajaan verrattuna, eikä tarkoituksenani ole aloittaa mitään väittelyä tai keskustelua, huomauttaa vaan ettei ne poikaystävähommat ihan oikeesti oo hauskoja!

      Itse en hyväksy näissä tilanteissa lainkaan seuraavia kommentteja kummaltakaan osapuolelta: "Ei se sitä lopeta ennenku narttu komentaa sen pois". Välttämättä nartulla tai nartun omistajalla ei ole tarpeeksi älliä tai uskallusta siirtää urosta pois selästä, eikä nylkyttäjän omistaja jaksa juosta koiraansa repimässä irti. "Ei se sitä haittaa, kaikki nylkyttää sitä. Se on tottunut siihen!" En usko että se on kovinkaan mukavaa vaikka sitä tapahtuisikin usein....

    • Joobax

      Normaalisti narttu antaa astua itseään vain tärppipäivillä. Jos narttu on saanut olla pennusta asti tekemisissä koirakavereiden kanssa, se osaa kyllä komentaa innokkaat urokset selästään. Astumisleikit kuuluvat olennaisesti pentujen leikkeihin ja myös aikuisten. Leikkiessä uroksetkin oppivat, kuinka homma hoituu ;) Eri asia on sitten tuollainen yli-innokkuus, joka ei ole leikkiä, mutta senkin luulisi jäävän, jos narttu komentaa.

      Tässä pohdintaa: Syntyykö ihmisen huomassa passiivisia narttuja? Jos ihminen on aina nyppimässä uroksia pois selästä pentuaikana ja hoitamassa sen puolen, eikö narttu opi itse komentamaan uroksia?

      "Oma narttuni rähisee nykyisin kosiopojat pois perästään aivan ensimmäisenä puistoon tullessa, jonka jälkeen päästään aloittajan kuvaamiin mainioihin leikkeihin! "
      Hienoa! Koirien välinen kommunikaatio toimii.

      • voi elämän kevät

        joopajoo..älkääs inhimillästäkö liikaa koiria.
        UROS on UROS ja sillä on viettinsä ,

        Astumisleikit..nojoo .
        Ei se mitään leikkiä ole aikuisella uroksella :)

        Ei synny passiivisia narttuja vaan saatanan stressaantuneita narttuja jos joka helvetin kerta urokset pomppii selkään ja omistajat eivät välitä pätkääkään.

        Kyllä tuo rottweileri narttuni osaa ajaa urokset hemmettiin.

        En vaan viitti katella ja anna sen ärsyyntyä turhaan.

        Koirapuisto on sairaan keinotekoinen paikka koiralle.


      • Joobax
        voi elämän kevät kirjoitti:

        joopajoo..älkääs inhimillästäkö liikaa koiria.
        UROS on UROS ja sillä on viettinsä ,

        Astumisleikit..nojoo .
        Ei se mitään leikkiä ole aikuisella uroksella :)

        Ei synny passiivisia narttuja vaan saatanan stressaantuneita narttuja jos joka helvetin kerta urokset pomppii selkään ja omistajat eivät välitä pätkääkään.

        Kyllä tuo rottweileri narttuni osaa ajaa urokset hemmettiin.

        En vaan viitti katella ja anna sen ärsyyntyä turhaan.

        Koirapuisto on sairaan keinotekoinen paikka koiralle.

        "Astumisleikit..nojoo .
        Ei se mitään leikkiä ole aikuisella uroksella :)"

        Koirat leikkii läpi iän.

        "Ei synny passiivisia narttuja vaan saatanan stressaantuneita narttuja jos joka helvetin kerta urokset pomppii selkään ja omistajat eivät välitä pätkääkään."

        Koiralauomoissa ei ole ihmistä jatkuvasti kieltämässä ja siellä ollaan kuitenkin hyvän vähän stressaantuneita. Siis jos puhutaan vapaista koirista, eikä tarhasellaisista. Kommunikaatio pelaa.

        Liian voimakkaalla komentamisella saa aikaiseksi passiivisia koiria. Miksei myös jatkuvalla suojelulla synny osin passiivisia narttuja? Sun pitää nyt vähän perustella näkökantaasi paremmin, pelkkä "eipäs" ei riitä ;)


      • voi elämän kevät
        Joobax kirjoitti:

        "Astumisleikit..nojoo .
        Ei se mitään leikkiä ole aikuisella uroksella :)"

        Koirat leikkii läpi iän.

        "Ei synny passiivisia narttuja vaan saatanan stressaantuneita narttuja jos joka helvetin kerta urokset pomppii selkään ja omistajat eivät välitä pätkääkään."

        Koiralauomoissa ei ole ihmistä jatkuvasti kieltämässä ja siellä ollaan kuitenkin hyvän vähän stressaantuneita. Siis jos puhutaan vapaista koirista, eikä tarhasellaisista. Kommunikaatio pelaa.

        Liian voimakkaalla komentamisella saa aikaiseksi passiivisia koiria. Miksei myös jatkuvalla suojelulla synny osin passiivisia narttuja? Sun pitää nyt vähän perustella näkökantaasi paremmin, pelkkä "eipäs" ei riitä ;)

        "Koirat leikkii läpi iän"

        Ei liity mitenkään nylkyttämiseen / selkään hyppäämiseen.
        Aikuinen koira EI leiki silloin kun se hyppää nartun selkään ja alkaa nylkyttämään ,olkoon kyseessä uros tai narttu. yuoandöstand :)
        Nylkyttäminen on alistava ele.

        Nämä niiamiset ja kellahtamiset ja muut leikkiin kutsumis eleet ova täysin eri asia



        "Koiralauomoissa ei ole ihmistä jatkuvasti kieltämässä ja siellä ollaan kuitenkin hyvän vähän stressaantuneita. Siis jos puhutaan vapaista koirista, eikä tarhasellaisista. Kommunikaatio pelaa."

        jep , perustellaan.
        Koirapuistossa koirat eivät ole mikään lauma vaan täysin vieraita toisilleen.
        Ei pääse muodostumaan minkäänlaista arvojärjestystä.



        Tuo liian voimakas komentaminenkin , riippuu täysin koiran rodusta.
        Collien saat täysin lukkoon ja juoksemaan karkuun kun karjaiset.

        Rottweileri ei mene lukkoon , eikä passivoidu.

        Suojelemalla omaa koiraasi saat uskollisen kumppanin joka luottaa sinuun.


      • Joobax
        voi elämän kevät kirjoitti:

        "Koirat leikkii läpi iän"

        Ei liity mitenkään nylkyttämiseen / selkään hyppäämiseen.
        Aikuinen koira EI leiki silloin kun se hyppää nartun selkään ja alkaa nylkyttämään ,olkoon kyseessä uros tai narttu. yuoandöstand :)
        Nylkyttäminen on alistava ele.

        Nämä niiamiset ja kellahtamiset ja muut leikkiin kutsumis eleet ova täysin eri asia



        "Koiralauomoissa ei ole ihmistä jatkuvasti kieltämässä ja siellä ollaan kuitenkin hyvän vähän stressaantuneita. Siis jos puhutaan vapaista koirista, eikä tarhasellaisista. Kommunikaatio pelaa."

        jep , perustellaan.
        Koirapuistossa koirat eivät ole mikään lauma vaan täysin vieraita toisilleen.
        Ei pääse muodostumaan minkäänlaista arvojärjestystä.



        Tuo liian voimakas komentaminenkin , riippuu täysin koiran rodusta.
        Collien saat täysin lukkoon ja juoksemaan karkuun kun karjaiset.

        Rottweileri ei mene lukkoon , eikä passivoidu.

        Suojelemalla omaa koiraasi saat uskollisen kumppanin joka luottaa sinuun.

        "Koirapuistossa koirat eivät ole mikään lauma..."

        Ajattelin tuossa kohtaa siis koiria, jotka elävät laumassa. Esim. ulkomailla tämä on arkipäivää.

        On olemassa pehmeitä rotikoita, kuten myös kovia collieita.

        Siinä on vissi ero tuossa leikkin lomassa tapahtuvassa selkäännousussa ja varsinaisessa nylkyttämisessä. Kaikki ei ole alistamista eikä todellakaan astumisyritystä. Toisaalta leikin aikana on turvallista myös testata toista ja todeta kumpi määrää ilman tappeluita.


    • 12

      Itselläni on uroskoira ja koirani on aina todella innoissaan päästessään koirapuistoon, leikkii ja tutustuu muihin koriin ensimmäisen kirjoittajan kuvaamalla tavalla. Mutta melkein joka kerta jossain vaiheessa koirani alkaa ahdistella jotain nartuista. Jos komennan koirani pois se aloittaa sen hetken päästä uudestaan. Joskus komennot menevät kuuroille korville sillä koira on niin innoissaan päästessään muiden koirien seuraan. Toki monet nartut osaavat pitää puoliaan ja komentavat uroksen pois mutta aina löytyy narttu joka ei sano mitään. En itsekkään pidä siitä ja tämän vuoksi todella harvoin koirapuistossa käyn. Tilanteelle vain on melkein mahdotonta tehdä mitään jos narttu itse ei puoliaan pidä. Enkä mene koirapuistoon sitä varten että saan koko ajan juosta koirani perässä irroittamassa sitä jonkun nartun selästä. Joten uskonkin että monet uroskoirien omistajat eivät tahallaan anna koiriensa roikkua narttujen selässä.

    • voi elämän kevät

      "Joten uskonkin että monet uroskoirien omistajat eivät tahallaan anna koiriensa roikkua narttujen selässä."

      Ahaa , vai näin uskot.
      minä en usko , vaan olen todennut että uroskoiran omistajat eivät välitä vittuakaan koiransa häsläämisestä,
      Eräskin rhodesiankoira oli jatkuvalla syötöllä narttu rottweilerini kimpussa ja omistaja vaan lässyttävällä äänellä (mies) tuli hokemaan koiralleen ;" äläs nyt tolleen tee"
      Arvaa uskoiko rhodesiankoira..ei välittänyt pätkääkään tämän urpon lässyttämisestä.
      Toinen kerta oli yksi idiootin bokserin omistaja ..pyysin ottamaan uroksensa pois hyppimästä narttuni selästä , koirani oli tuolloin 6 kk.

      Tämä älypää akka vaan totesi että hänenkin koiraansa on pienenä alistettu .
      jouduin itse repimään pannasta hänen koiransa irti.

      Mä uskon että suurin osa koirapuistoissa käyvistä on idiootteja joilla ei lelukoiraa vaativampaa pitäisi antaa kasvatettavaksi

    • 12

      Kyllä näin uskon. Ainahan löytyy poikkeuksia, mutta tuntemani koiranomistajat eivät käyttäydy tuolla tavalla. Uroskoiralla on viettinsä. Mutta ethän voi asiaa tietää jos et koskaan urosta ole omistanut. Itse juuri tämän takia siellä todella harvoin käyn.

      Ihmettelenkin vaan miksi ylipäänsä käyt koirapuistossa jos siellä käyvät ovat mielestäsi idiootteja? :D

      • Voi elämän kevät

        Hmmm.. Vai en tiedä uroskoiran vieteistä .

        En enäää käykkään puistossa , lopetin siellä käymisen koirani täyttäessä vuoden .
        Sitä ennenkin kävin ainoastaan 8:san jälkeen illalla jotta idiootit olivat kerinneet häipyä


    • koirapuistoilija

      Itse uroksen ja nartun omistajana voin yhtyä tuohon, ettei sitä "äidin kullannuppua" pitäisi olla sieltä aina pelastamassa. Oppii kyllä pitämään puolensa kun itse joutuu puolustautumaan ja se viesti menee uroksillekin paremmin perille. Näin ainakin omilla nartuilla. Toki käy varmaan joskus niinkin että joku jää uroksen silmätikuksi ja vaikka kuinka narttu antaisin kyytiä, niin ei usko. Omani uroksenii otan kyllä siinä vaiheessa kiinni, mutta en ole ensimmäisenä väliin juoksemassa. Ja ei kyllä tulisi mieleenkään mennä toisten koiriin käsiksi! Eräs nainen nappasi kerran minun koiraani niskasta kiinni, tuumasin vaan, että varmaan kannattaa miettiä kaks kertaa jos ei reikiä käteensä halua.. Toiset narttujen omistajat kun eivät ymmärrä että se on uroksille, varsinkin nuorille ihan normaalia käydä vähän kokeilemassa..

      • voi elämän kevät.

        " Omani uroksenii otan kyllä siinä vaiheessa kiinni, mutta en ole ensimmäisenä väliin juoksemassa"

        Varaudu sitten siihen että nartun omistaja on se ensimmäinen joka repii uroksesi irti.
        Kannattaiko olla hiukan aktiivisempi , jos koirasi puree vierasta käteen voi olla lähtö koirien taivaaseen lähellä.
        Vai oletko sitä mieltä että koirasi on oikeutettu puolustamaan itseään narttukoiran omistajaa vastaan.


    • 2 koiran omistaja

      Itse leikatun uroksen & nartun (ei leikattu) omistajana voin sanoa et se ei todellakaan ole kivannäköistä,et uros nylkyttää jatkuvasti narttua.Meillä herra harrastaa nylkyttämistä mennen tullen palatessa & en todellakaan anna sen niin tehdä.Meillä se ei todellakaan ole mitään leikkimistä,vaan alistamista.Tosin,emme puistoile enään niin useasti juuri tuon nylkyttämisen takia

      • Joobax

        Huomaat kuitenkin leikin ja hormoonihyrräämisen eron, etkös niin? ;) Tosin leikatulla uroksella niitä hormooneja ei enää pahemmin ole, mutta opittu käytös istuu tiukassa. En tiedä teidän taustoja, sinä tiedät parhaiten.

        Mulla on välillä hoidossa leikattu uros, joka myöskin pyrkii välillä astumaan mun leikkaamatonta narttua. Siitä ei kuitenkaan mitään tule ja lopputuloksena mun narttu astuu urosta. Narttu on hieman vanhempi kuin uros ja kookkaampi. Kyllä siinä käydään keskustelua leikin lomassa, että kumman sana painaa enemmän, enkä siihen puutu. Tärkeää se on niille ratkaista leikkiessä omat voimasuhteensa. Eipähän tule konflikteja sitten sisätiloissa, kun on ahtaampaa.


      • 2 koiran omistaja
        Joobax kirjoitti:

        Huomaat kuitenkin leikin ja hormoonihyrräämisen eron, etkös niin? ;) Tosin leikatulla uroksella niitä hormooneja ei enää pahemmin ole, mutta opittu käytös istuu tiukassa. En tiedä teidän taustoja, sinä tiedät parhaiten.

        Mulla on välillä hoidossa leikattu uros, joka myöskin pyrkii välillä astumaan mun leikkaamatonta narttua. Siitä ei kuitenkaan mitään tule ja lopputuloksena mun narttu astuu urosta. Narttu on hieman vanhempi kuin uros ja kookkaampi. Kyllä siinä käydään keskustelua leikin lomassa, että kumman sana painaa enemmän, enkä siihen puutu. Tärkeää se on niille ratkaista leikkiessä omat voimasuhteensa. Eipähän tule konflikteja sitten sisätiloissa, kun on ahtaampaa.

        Mielestäni se on täysin alistamista.Jos uroksemme menee nylkyttään narttua 6 narttu ärähtää,ei se ole siitä moksiskaan,vaan menee uudestaan & uudestaan.


      • Voi elämän kevät
        Joobax kirjoitti:

        Huomaat kuitenkin leikin ja hormoonihyrräämisen eron, etkös niin? ;) Tosin leikatulla uroksella niitä hormooneja ei enää pahemmin ole, mutta opittu käytös istuu tiukassa. En tiedä teidän taustoja, sinä tiedät parhaiten.

        Mulla on välillä hoidossa leikattu uros, joka myöskin pyrkii välillä astumaan mun leikkaamatonta narttua. Siitä ei kuitenkaan mitään tule ja lopputuloksena mun narttu astuu urosta. Narttu on hieman vanhempi kuin uros ja kookkaampi. Kyllä siinä käydään keskustelua leikin lomassa, että kumman sana painaa enemmän, enkä siihen puutu. Tärkeää se on niille ratkaista leikkiessä omat voimasuhteensa. Eipähän tule konflikteja sitten sisätiloissa, kun on ahtaampaa.

        Usko nyt , nylkyttäminen ei ole minkäänlaista LEIKKIÄ , se on koiran yritys alistaa toinen koira.
        Mistä ihmeestä oletr saanut päähäsi sen olevan leikkiä ?


      • Joobax
        2 koiran omistaja kirjoitti:

        Mielestäni se on täysin alistamista.Jos uroksemme menee nylkyttään narttua 6 narttu ärähtää,ei se ole siitä moksiskaan,vaan menee uudestaan & uudestaan.

        No sehän ei sitten tapahdu leikin lomassa, eikös niin?


      • 2 koiran omistaja
        Joobax kirjoitti:

        No sehän ei sitten tapahdu leikin lomassa, eikös niin?

        Joobax: Täytyykö tuo vääntää rautalangasta???EI,kyseessä EI todellakaan ole leikki


      • Joobax
        2 koiran omistaja kirjoitti:

        Joobax: Täytyykö tuo vääntää rautalangasta???EI,kyseessä EI todellakaan ole leikki

        Ilmeisesti pitää vääntää vähintään ratakiskosta, että leikin lomassa tapahtuva astuminen on edelleen leikkiä, mutta kuvaamasi toimintahan ei tapahdu leikin lomassa, vai mitä?. Jos koira hyppää pelkästään toisen selkään nylkyttämään, ei ole leikkiä. Jos painileikkien keskellä toinen tekee astumiselkeitä, se on leikkiä. En tiedä ymmärrätkö lauseet tahallasi väärin..


      • voi elämän kevät
        Joobax kirjoitti:

        Ilmeisesti pitää vääntää vähintään ratakiskosta, että leikin lomassa tapahtuva astuminen on edelleen leikkiä, mutta kuvaamasi toimintahan ei tapahdu leikin lomassa, vai mitä?. Jos koira hyppää pelkästään toisen selkään nylkyttämään, ei ole leikkiä. Jos painileikkien keskellä toinen tekee astumiselkeitä, se on leikkiä. En tiedä ymmärrätkö lauseet tahallasi väärin..

        Leikin lomassa tapahtuva astuminen EI ole mitään leikkiä vaan valtataistelua.

        Omat narttukoirani leikkivät vaan kun alkavat hyppimään toistensa selkään ja nylkyttämään muuttuu leikki rähinäksi.

        Minun kuvaamani tapahtuu leikin lomassa ja alkaa olemaan leikki kaukana välillä.


      • Joobax
        voi elämän kevät kirjoitti:

        Leikin lomassa tapahtuva astuminen EI ole mitään leikkiä vaan valtataistelua.

        Omat narttukoirani leikkivät vaan kun alkavat hyppimään toistensa selkään ja nylkyttämään muuttuu leikki rähinäksi.

        Minun kuvaamani tapahtuu leikin lomassa ja alkaa olemaan leikki kaukana välillä.

        Juupas eipäs juupas eipäs =D meillä ei rähistä. Onko sitten olemassa huumorintajuisempia koiria ja tosikkoja? Hmm taitavat tulla emäntiinsä ;D


      • 2 koiran omistaja
        Joobax kirjoitti:

        Ilmeisesti pitää vääntää vähintään ratakiskosta, että leikin lomassa tapahtuva astuminen on edelleen leikkiä, mutta kuvaamasi toimintahan ei tapahdu leikin lomassa, vai mitä?. Jos koira hyppää pelkästään toisen selkään nylkyttämään, ei ole leikkiä. Jos painileikkien keskellä toinen tekee astumiselkeitä, se on leikkiä. En tiedä ymmärrätkö lauseet tahallasi väärin..

        Joobax: Edelleen: EI tapahdu leikinlomassa!On edelleen alistamista!


      • Joobax
        2 koiran omistaja kirjoitti:

        Joobax: Edelleen: EI tapahdu leikinlomassa!On edelleen alistamista!

        My point exactly ;)


      • voi elämän kevät
        Joobax kirjoitti:

        Juupas eipäs juupas eipäs =D meillä ei rähistä. Onko sitten olemassa huumorintajuisempia koiria ja tosikkoja? Hmm taitavat tulla emäntiinsä ;D

        Joo..Nyt loppui jo ratakiskokin


    • 5+15

      Kyllä minä revin vieraan koiran oman narttuni selästä ihan taatusti jos on uroksen omistaja niin kädetön ettei väliin tule .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe