Hiekkalaatikon pesu

Nopee kymysys

Millä kannattaisi pestä kissojen laatikot ja kuinka usein?

37

13147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsddsds

      Olen käsittänyt että noin kerran viikkoon vaihdetaan kaikki hiekat ja hiekkalaatikko pestään 2-3vk:n välein. Voihan sen pestä vaikka joka kerta hiekkojen vaihdon yhteydessä.

      Pesu kannattaa tehdä mielestäni ihan vain vedellä, jotta kissan omat hajut eivät lähde. Ainakaan mikään hajustettu pesuaine ei sovi laatikon pesuun. :)

      • Anonyymi

        Tuossa olet oikeassa. Ensin haalealla pahin pois, ja kuumalla vedellä kunnon huuhtelut.
        Kissan omat tietyt tuoksut säilyvät, tunnistaa siis omaksi vessakseen.


    • klorite

      Klorite laimennettuna on hyvä pesuaine. Huuhtele hyvin. Sain vinkin yhdeltä vanhalta kissakasvattajalta. Pesen astiat n kerran kuussa . Saman Klorite-vinkin kuulin myöhemmin jossain siivousohjelmassa.

      • Anonyymi

        Kloritea mäkin oon käyttänyt kissan pytyn pesuun vuosikymmeniä mut nykyään kolorite ei haise kloritelta eikä se poista kissan pissan hajua. Millä nyt pestä pytty? En tosiaan halua että mun kotini haisee kissan pissalta.


    • kissulii

      Minulla on yksi leikattu kissa, joka tekee osin tarpeensa ulos. Silti kissanvessa täytyy pestä 1-2 krt viikossa. Mahtaa olla hyvät hajut harvemmin pestyissä????
      Olen käyttänyt tavan wc-pesuainetta tilkan ja tiskiharjaa ja hyvä huuhtelu.
      Käytössä paakkuuntuva kissanhiekka ja paakut poistan 2 krt päivässä.
      Eikä haise kissanvessa.

      • deddddede

        WC-pesuainetta en kyllä käyttäisi. Hirveää myrkkyä. Ja jos tuollaisella myrkyllä pesee 2 kertaa viikossa, niin laatikostahan katoaa kaikki kissan hajut?

        Hiekkalaatikon tulee haista. Ei tietenkään pahalle ja seisseelle, mutta kissalle! Minusta kloriitti on ihan jees, koska kissoillahan on jokin ihme kiintymysuhde kloriitin hajuun. Toisaalat kloriittikin voi viedä kissan omat hajut pois, mikä ei kyllä kaikkia kissoja häiritse.

        Meidän laatikosta vaihdetaan tosiaan hiekat kerran viikkoon ja pesu tehdään 2-3vk:n välein. Laatikko ei juurikaan haise, koska kissalla on hyvä ruokavalio ja näin ollen sen uloste ei haise pahalle. Toki pissa haisee, mutta meidän hiekka tekee siitä kökköä ja näin ollen itse laatikkoon ei pissaa osu.


      • kloriitilla

        Tervetuloa haistelemaan, itse kun pesen todella harvoin ja vaihdan hiekatkin kokonaan tosi harvoin. Meillä vieraatkin ihmettelee miksei haise vaikka kissoja on 10 kpl, joten laatikoitakin on useampia.

        Suurin syyllinen haisevaan laatikkoon on huonolaatuisessa hiekassa joka ei hajuja pidä, ei niinkään siinä kuinka usein pesee. Jos joutuu pesemään usein, se kertoo hiekan olevan huonolaatuista ja varsinkin jos kissat vielä osittain käyvät ulkona. Toinen syyllinen on hiekan vähäinen määrä, jolloin pissat pääsee valumaan pohjaan saakka.

        Paras pesuaine on todellakin kloriitti, se tappaa mahdolliset tautien aiheuttajat ja desinfioi laatikon kunnolla. Kloriitin haju vielä innostaa kissoja tekemään tarpeet laatikkoon, jos jollakin on ongelma sillä alueella.

        Tolu on ihan hyvä ja ihan Fairykin sopii, kaikki vaan pitää huuhdella kunnolla, ettei aineita jää laatikkoon.


    • hyvälle tuoksuupi

      Minulla on kastroitu uros ja pissa ei haise ollenkaan. Siivoan laatikon aamuin illoin ja pesen joka toinen viikko kloridivedellä ja harjala. Meillä ei ole kissan hajua ollenkaan. Ja jos muutenkin on siisti ihminen että siivoaa kotinsa usein niin ei siellä ole hajuja lemmikeistä.

    • kyllä misu tietää

      En tiedä onko kaikilla sitten huono hiekka, mutta itse pesen vain n.1krt/kk, ja yhtään ei kyllä haise silti. Käytän extreme classic hiekkaa ja kippaan sen aina kerralla astiaan. Sitä sitten joka toinen päivä siivoan ja kun hiekka loppuu kokonaan, ja siihen menee siis noin kuukausi/3vkoa, pesen laatikon kupuineen kloriitilla ja kippaan uuden säkin.

      Minulla on vieläpä kaksi kissaa. Liekö sitten ravitsemuksessa syy ettei kakkaa tule niin paljoa vai missä, mutta hyvin tosiaan riittää tuo säkki. Terveet kisut ovat, syövät ja juovat hyvin. Laatikko on kuvullinen ja siinä on heiluriovi ja hiekka matto edessä, erittäin toimiva setti on ollut meillä.

    • me kaks.

      turhaa hösläämistä. pesen laatikon n. kerran vuoteen. ja hiekka on top kattia. ja useita kertohja päivässä otan pissoja j a kakkoja pois. ja lakasen edustaa.

      • Heh*

        melkein samaa mieltä, mutta kuiteskin muutaman kerran useammin vuodessa pesen ton pyhän laatikon.

        Jos kissalla on kaikki muut asiat kunnossa ruuasta ulkoiluun niin toi laatikko jää pienemmälle huomiolle. Pikkasen huonomminkin hoidettuun lodjuun kisuli tekee aivan ohimennen tarpeensa jos kaikki muut asiat on kohdillaan.

        Mutta jos lyöt laimin kissan muut tarpeet ja vielä hiekkalaatikon niin sitten saat tuntea tämän omissa nahoissasi. Kakkaongelmat alkavat heti ja millähän muulla tavalla kissa pystyisi viestittämään, että nytten kaikki ei ole kohdillaan?


    • Jasqa

      Koita tätä

      http://www.biovasa.fi/desinfiointi-puhdistus-tuotteet/biokoticlean-kodin-desinfioiva-pesuaine-pinnoille

      Pesen tuolla itse, pesee, desinfioi eikä sisällä haitallisia kemikaaleja. Kissan pissan hajua ei oikein saa millään irti jos laatikon (muovinen) pohja on kynsien pohjalta naarmuilla, mutta tuo auttoi meillä. Tuo jättää ilmeisesti vielä desinfioivan pinnan jälkeensä niin ei ala haisemaan niin helpolla muutenkaan.

      Suosittelen viikottaista pesua (meillä tosin kolme kissaa, joista nuorin on aika paskalinko :P )

    • tilli_85

      Mäntysuopa tai tolu on ne joilla itse hiekkalaatikot pesen kerran pari viikossa. Kokonaan uudet laatikot hankin kerran vuodessa. Kaksi kissaa raapivatpohjat laatikoista siihen kuntoon että ei puhtaaksi enään saa.

    • jussin mamma

      kerran kuukaudessa, kun vaihdan kristallihiekan. Ei haise. Käytän hiekkaa noin 25 cm kerrosta. Ulkovarastossa on paakkuuntuvaa, ja sekin astia pestään kerran kuukaudessa (käyttö vähäisempi,kun kissa vain leikkimässä 3-5 tuntia päivässä varastossa) Ulkotarhan vessan pesen kesäisin kerran kuukaudessa ja talvella en ollenkaan.

    • AlluKolli

      Itse pesen ja desinfoin hiekkaastiat viikottain.

    • Straycat

      Kloriitilla pesen laatikon kerran viikossa (tai joka toinen viikko, jos kissa ulkoilee enmmän) hiekanvaihdon yhteydessä. Tai no ei meillä hiekkaa käytetä, vaan puupellettiä, joka on kotimaista, täysin hajutonta, eikä sotke paikkoja.

      Onneksi opetin kissan jo pennusta pellettiin, ettei ole tarvinnut käyttää ällöjä kissanhiekkoja jotka pölyää ja ovat siten ihmisille epäterveellisiä.

    • jouluflunssa

      Pesen hiekkalaatikot noin kerran kuukaudessa tai aina silloin jos alkaa siltä näyttää että on putsin paikka.

      Ensin huuhtelen laatikot vedellä ja pesaisen käsitiskiaineella ja kun ne ovat näkyvästä scheissesta ja pissaroiskeista puhtaat, laitan ne tiskikoneeseen.

      Aivan, tiskikoneeseen normaaliohjelmalle jossa ärhäkkä tiskiaine ja kuuma vesi putsaa hiekkikset todella puhtaiksi ja pöpöttömiksi.

      Tämän toimenpiteen jälkeen laitan tiskikoneen tyhjänä kuumalle pikapesulle joka takaa sen että seuraavaksi koneeseen voi huoletta laittaa ihmisten ruoka-astioita.

      • mummu

        Oho tiskikoneen een kissankakkakipot ou nou


    • uhfewö

      Pestään silloin kun alkaa haista. Samalla vaihdetaan kaikki kuivikkeet uusiin. Pesuun ei saa käyttää mitään myrkyllistä ainetta, kuten kloriittia. Parhaiten toimii raaka etikka. Vie hajut ja huuhtoutuu hyvin pois. Pissat ja kakat kannattaa siivota niin usein kun ehtii. Vähintään kerran päivässä. Silloin laatikkoa ei tarvitse sen kummemmin huoltaa pitkiin aikoihin.

    • soolo

      Meillä siivotaan kaikki paakut joka aamu, ja tilalle laitetaan uutta hiekkaa, Laatikko pestään kloriitilla kerran viikossa. Ei haise.
      On se kissa aika oppivainen, Oma Sooloni ei ole kerrtaakaan pissannut ttai kakannut muualle, kuin omaan vessaansa.

    • näinmä

      päivittäin paakut ja kerran vk.tolu fairy klorite tarpeen .

    • Nimimerkkii

      En ole kertaakaan 3v kissan laatikkoa pessyt... 😅 Reilu puolen vuoden välein vaihdan laatikon suojapressun, jolloin saa täysin uuden ja puhtaan muovin pohjalle. Käytössä Ever Cleanin hiekat, joten eipä haise mikään eikä valu pressulle ylimääräistä.

      • Soolo

        NIMIMERKKI

        Noin harvoin puysattuna, VARMASTI KISSAN PISSA HAISEE, et ehkä iyse tunne sitä, mutta kuka tahansa muu haistaa sen ammoniakin hajun.


    • byre

      Kun käyttää hyvää kuiviketta ja siivoaa jätökset laatikosta viipymättä, ei tarvitse pestä juuri koskaan. Raakaa etikaa noin 5 minuutiksi astiaan ja huuhdellaan pois. Myrkytöntä ja vie tehokkaasti hajut.

    • sisäsiisti

      Ihan sama millä pesee ja miten usein. Kakkabakteerit pöllyävät ympäriinsä ulostusastiasta jo pienen ilmavirtauksen johdosta. Vielä enemmän aina astiaa hämmentäessä. Mikrobejahan ei asunnosta poistettua saa.

      • trollilletässä

        Höpö höpö.


      • pikkutrollille
        trollilletässä kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Olet varmaan saanut pipin päähäsi nimenomaan kissasi kakkabakteereista.


      • Soolo
        pikkutrollille kirjoitti:

        Olet varmaan saanut pipin päähäsi nimenomaan kissasi kakkabakteereista.

        nm. sisäsiisti

        Mitähän basilleja olet saanut kehoosi, kun jokaisella saitilla jaksat jauhaa samaa juttua.
        Mitähän bakteereja ja viruksia itse levität ilmaan. PÖPÖ-virusta nyt ainakin.


    • nolemu

      Minä todellakin pesen noin kerran kuussa, hajuttomalla tiskiaineella ja kloriittia, jos hengitys antaa myöten, jos ei niin höyrypesurilla kuumennan.

      Kissoja on monta, mutta niin astioitakin, ja hiekka on niin laadukasta eläinkaupan hiekkaa, ettei haise. Hiekkaa on astiassa riittämiin.

      Joskus ripuliaikaan koko putsaus tietenkin useammin.

      Nenäni on herkkä ja vaihto-puhdistus alkaa silloin kun astiat alkavat haista.

      • tiedoksisullekin

        Ei sulla kovin herkkä nenä ole, kun kissaa asunnossasi pidät. Nimittäin kissan virtsa on kaikkien eläinten virtsaa voimakkaimman hajuinen. Kissan virtsa on myös kaikkein eniten allergioita aiheuttava verattuna muihin eläimiin. Todennäköiseseti hajuaistisi on tuhoutunut kissanvirtsahöyryisessä asunnossasi. tai sitten olet vain tottunut hajuun, etkä enää huomaa sitä. Kissojesi kantamat mikrobit on levinnyt asunnossasi kaikkiin paikkoihin ja asuntosi ei sovellu enää tavallisten terveiden ihmisten olopaikaksi. Mikrobit tarttuvava kissojen kanssa samassa huoneilmassa oleviin henkilöihin. Joten levittelet allergeeneja ihmisiin aina siellä, missä liikut. em. syistä johtuen olet todellinen riesa yhteiskunnassamme.


      • huutonaurua

        Aika hilpeää mieltä herätti tuo kirjoitus.
        Tottahan tiedän miltä kissanpissa haisee. Olen sentään pitänyt pitkään kahta siitoskollia taloudessani. Ja nyt toinen, eläkeläinen ei tietysti enää merkkaa, mutta jättää köntsän peittämättä ja ison rodun edustajana kasa on aivan kuin ihmisen. Nenuni on kärsinyt pahasti sisäilmasta, homeista ja kehittynyt monikemikaaliherkkyys. Ja kaikki keinotekoiset hajut on pahasta. Ei luonnolliset hajut, ei virtsa ,oli se ihmisen tai eläimen. Eikä ulosteet. Ne on vain epämiellyttäviä, ei pahoja. Ei hien haju. Mutta hajuvedet sitten pahemmin.

        Pystyn nimeämään tapaamani ihmisen käyttämän shampoon merkin, jos vain tunnen sen. Kaikkia en tietysti tunne, koska en osta hajustettuja. Jopa ulkona lenkillä tupakoijasta ja hajustetusta ihmisestä jää sellainen hajuvana. Vaikka en näkisi, mutkaisen metsäisen maaston takia, tiedän että jossain menee tupakki-ihminen tai hajuvesi-ihminen. Eikä koskaan ole ollut väärässä arvio.
        Tietenkin tiedän kuljettavani kissan allergeeneja mukanani, mutta ne ei ole mikrobeja. Ne on proteenia ihosta. Sisäkissojen mikrobisto ei ihan suurena uhkana ole ihmiselle. Allergisuus tietenkin, mutta toisaalta välttelen paljon kaikkia tilanteita tuon hajuherkkyyden vuoksi.
        Kämppäni on loistopaikka, eläimille ja siksi jos joskus pitää myydä, tulee uusi eläintenomistaja ostamaan tämän.

        Eli jos metsäpolulla havaitsen että tästä on kulkenut tupakoiva ihminen äskettäin, en pitäisi hajuaistiani menetettynä.


    • kerranvk

      vähintäin kerran viikkoon on pestävä.viikolla kerätään paakut virtsasta ja uloisteista.ja jos mikrobeja pelkää ostaa m3suojaimet puhdistaessa ja arvostelevat ihmiset kun asunnostaan poistuvat ja ottaavat käsidesin ja antibiootit matkaan.yskiköön nenäliinaan mä oon sun ysköksilles arka!pyydän.

    • PelonVallassa

      parin viikon välein, itse peren mäntysaippualiuksella ja vedellä. Kloriitti on myös hyvä.

    • Kätkäläinen

      itse pesin etikalla,ja kissat 6 kk olevat leikkaamattomat tytöt ovat vasta kotiutumassa,katsotaan kuinka käy,tosin laitoin toisen boksin pelleitteineen jossa olivat aikaisemmin myös tehneet tarpeensa viereen mikäli vierastavat nyt tuota etikkaa,tosin etikka ämpäri ollut vessassa,joten sikäli tuttu tuoksu. ovat pellettiin tottuneet ihan pienestä pitäen.

    • Soolo

      Aika moni kirjoittajista pesee minusta aivan liian harvoin kissan vsn.
      MEILLÄ KISSAN, YHDEN, PUTSATAAN VÄHINTÄÄN KERRAN PÄIVÄSSÄ AINKIN., MUTTA EI AINAKAAN KISSAN PISSA HAISE. Kissa on siisti eläin ja omani ei varmaankaan menisi aina vsn, jos sitä ei olisi putsattu.

    • Anonyymi

      Itsellä 7v leikattu kolli ja 4kk leikkaamaton kollipoika (syksyllä vien leikattavaksi), joilla käytössä 2 päältä mentävää hirkkalaatikkoa paksulla kerroksella Compact Caren multicattia. Siivoan jätökset kerran päivässä ja lisään uutta hiekkaa, itse laatikot pesen n. 3k välein jolloin vaihdan hiekat kokonaan. Suosittelen pesuun ihan tavallista yleispesuainetta ja laimennettua kloriittia.
      Vanhemmalla katilla aiemmin haisi voimakkaasti ja ripuloi helposti, mutta onneksi siirryttiin viljattomiin nappuloihin niin loppui. Molemmat syövät 50/50 viljattomia nappuloita ja perus märkäruokaa.

      • Anonyymi

        Meillä asuu kaksi kissaa ja kolmessa vessalaatikossa käytän Monsterin hiekkaa. Helppo siivota 2-3 kertaa päivässä. Vessat pesen kerran kk, mutta en en koskaan heitä kaikkia hiekkoja pois.

        Kun kissat on hyvällä viljattomalla ruualla, niin ei ole hajuhaittoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe