Astianpesukone, kylmään vai kuumaan veteen?

Jomppa

Astianpesukone, kylmään vai kuumaan veteen liitettynä. Tästä aina keskustellaan ja kaikki ovat ehdottomia omissa mielipiteissään.
Tuntemani pesukoneita korjaava henkilö oli keskustellut valmistajan edustajan kanssa. Koneet tulisi liittää kylmään käyttöveteen. Koneissa käytetään nykyisin paljon "kierrätysmuovista" valmistettuja osia ja nuo osat eivät kestä kauan jos kone liitetty kuumaan veteen.

22

22510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keittiöguru

Olet oikeassa, koneitten valmistajat antavat suosituksensa kytkemisestä kylmään veteen.

Myös eräs käytännön seikka poultaa kylmään veteen kytkemistä; silloin kone ottaa ohjelman alussa ensimmäisen huuhteluveden kylmänä. Kun sinulla on koneessasi maitoisia juomalaseja, ei maito "pala" kiinni lasiin.

Moni tiskikoneen omistaja on moittinut konettaan, että se on alkanut harmaannuttamaan juomalaseja... poikkeuksetta aina on kysymys kuitenkin ollut tästä kuumaan veteen kytkennästä.

Kolmanneksi; markkinoilla on enään vain yksittäisiä keittiöhanoja, jossa apk-venttiilin voi vaihtoehtoisesti vaihtaa joko kylmälle tai kuumalle vedelle. Yleisesti ottaen kaikki ottavat pelkästään kylmän veden.

• putkari

on kyllä markkinoilla, esim oraksen perushana 375 voidaan taas nykyjään kytkeä lämpimälle vedelle vaikka tämä mahdollisuus oli pari vuotta poissa

• huolto

kytkennällä ei ole koneen tai mahdollisen aqua-stopin kannalta mitään merkitystä.
      Kone ja hyvälaatuiset astiat eivät kärsi kuumavesiliitännästä.

Kuka maksaa kuumavetesi lämmityksen, sen mukaan haluat kytkennän joko kuumalle tai kylmälle.

Kuumalle tulovedelle kytketty kone pesee hieman nopeammin(mutta ei paljon).

ei muuta oikeata merkitystä.

Koneen kaikki osat kyllä kestävät molemmat kytkennät.

• Osku

Olen huollon kanssa samaa mieltä asennustavasta ja mikä energiamuoto ja kuka on energian maksaja. Minulla on omakohtaisia kokemuksia molemmista liitännöistä josta seraavassa muutamia. Olen asunut kahdessa omakotitalossa jossa on öljylämmitys ensimmäiseen kytkin astianpesukoneen kylmään veteen pesuaika oli suhkoht pitkä, vaihdoin liitännän kuumaan veteen pesuaika lyheni,samalla asensin pannun kuumavesipuolelle termostaatin jolla voi säätää lämmpötilan vaikka 50-60 asteiseksi kone hoitaa lopun lämmön lisäyksen, eipä polta käsitiskaaja käsiään ja onhan saatavissa termostaattihanat rajoittimilla. Pojalla on suora kaksiaika sähkölämmitys, ja asennus kylmään veteen pesuaika on huomattavasti pidempi kuin minulla, mutta hänellä on mahdollisuus pistää kone käymään klo 22 jälkeen. ELI halvemmalla energialla kuten (Öljy) mieluummin termostaatilla rajoitettuun kuumaan veteen, kalliimmalla energialla kuten (Sähkö) kylmää veteen niin, riittää suihkussa paremmin lämmintä vettä.Että näin meillä. Ps. kummassakin tapauksessa koneet ovat ketäneet ja pessyt ihan normaaliin tapaan.

• Mika

Ainakin AEG:lla on kondensoivia koneita, jotka käyttävät kylmää vettä kondensoivan pinnan jäähdyttämiseen kuivausohjelmassa. Jos kone on kytketty kuumaan veteen, ei astioiden kuivaus toimi, kuten valmistaja on suunnitellut.

Kannattanee lukea koneen käyttö- ja asennusohjeet.

• huolto
        Mika kirjoitti:

Ainakin AEG:lla on kondensoivia koneita, jotka käyttävät kylmää vettä kondensoivan pinnan jäähdyttämiseen kuivausohjelmassa. Jos kone on kytketty kuumaan veteen, ei astioiden kuivaus toimi, kuten valmistaja on suunnitellut.

Kannattanee lukea koneen käyttö- ja asennusohjeet.

tuo on aivan totta.
        koskee myös toisia husqvarnoja, eluxeja jne. saman firman koneita.

• mari
        Osku kirjoitti:

Olen huollon kanssa samaa mieltä asennustavasta ja mikä energiamuoto ja kuka on energian maksaja. Minulla on omakohtaisia kokemuksia molemmista liitännöistä josta seraavassa muutamia. Olen asunut kahdessa omakotitalossa jossa on öljylämmitys ensimmäiseen kytkin astianpesukoneen kylmään veteen pesuaika oli suhkoht pitkä, vaihdoin liitännän kuumaan veteen pesuaika lyheni,samalla asensin pannun kuumavesipuolelle termostaatin jolla voi säätää lämmpötilan vaikka 50-60 asteiseksi kone hoitaa lopun lämmön lisäyksen, eipä polta käsitiskaaja käsiään ja onhan saatavissa termostaattihanat rajoittimilla. Pojalla on suora kaksiaika sähkölämmitys, ja asennus kylmään veteen pesuaika on huomattavasti pidempi kuin minulla, mutta hänellä on mahdollisuus pistää kone käymään klo 22 jälkeen. ELI halvemmalla energialla kuten (Öljy) mieluummin termostaatilla rajoitettuun kuumaan veteen, kalliimmalla energialla kuten (Sähkö) kylmää veteen niin, riittää suihkussa paremmin lämmintä vettä.Että näin meillä. Ps. kummassakin tapauksessa koneet ovat ketäneet ja pessyt ihan normaaliin tapaan.

Siis kun tuo ajattelupuoli ei ole kaikkein parhaiten hallinnassanin, niin mitenkäs sitten tuo ajattelumalli (kylmään/kuumaan) etenee, kun
        a) asun kerrostalossa
        b) maksan itse sähköni
        c) sähkö ei lämmitä käyttövettä

• Osku
        mari kirjoitti:

Siis kun tuo ajattelupuoli ei ole kaikkein parhaiten hallinnassanin, niin mitenkäs sitten tuo ajattelumalli (kylmään/kuumaan) etenee, kun
        a) asun kerrostalossa
        b) maksan itse sähköni
        c) sähkö ei lämmitä käyttövettä

Vastaan mielelläni "Marille" omilla elämänkokemuksen tuomilla eväillä:

a) olen itsekin asunut kerrostalossa, vuokraan sisältyi vesimaksu (kylmä/kuuma) €(mk)per henkilö, käytti vettä enenmän tai vähemmän, ei kannattanut tiskivettä lämmittää sähköhellalla koska hanasta tuli jo kertaalleen maksettua lämmintä vettä (ei ollut astianpesukonetta), tämähän olisi nostanut sähkölaskua.

b) koska maksat itse sähkölaskusi sinun ei kannata astianpesukoneella lämmittää vettä koska hanasta tulee jo sinun kertaalleen maksettua lämminta vettä, sinuna laittaisin koneen lämpimään veteen jos koneessa on tämä mahdollisuus eikä koneen valmistaja suosittele ainoastaan kylmään kytkemistä pesuaikakin on jonkinverran lyhyempi. Suosittelen ostamaan sellaisen koneen jonka voi asentaa sekä kylmään että kuumaan veteen.

c) sähkö ei lämmitä käyttövettä:,viittaan edelliseen kohta b) sinun ei kannata pesukoneen sähkövastuksilla lämmittää kylmää vettä (sillä sähkömittarisi pyörii vinhasti) vaan ota valmiiksi lämmitetty ja maksettu vesi hanasta pesukoneeseen. Minulla on Ase Scandia Cylinda 1300, siis peruskone ilman mitään digitaalisia kikkailuja, on toiminut kuumassa vedessä (lämmitän öljyllä kuuman veden on termostaatti olen säätänyt kuuman veden 55 asteiseksi,mahtaako kerrostalossa olla tämän kuumenpaa ?)vuodesta 1984, toimii edelleen ja pesee hyvin.

Kiitos asiallisesta "loogisesti" ajatellusta kysymyksestä,tällaisiin kysymyksiin vastaisi joku muukin minun laillani ajatteleva henkilö "luulisin".

Toivottavasti minun ajatukseni kirkastaa sinun jo ennestään kirkkaita ajatuksiasi !

• Kepa
        Osku kirjoitti:

Vastaan mielelläni "Marille" omilla elämänkokemuksen tuomilla eväillä:

a) olen itsekin asunut kerrostalossa, vuokraan sisältyi vesimaksu (kylmä/kuuma) €(mk)per henkilö, käytti vettä enenmän tai vähemmän, ei kannattanut tiskivettä lämmittää sähköhellalla koska hanasta tuli jo kertaalleen maksettua lämmintä vettä (ei ollut astianpesukonetta), tämähän olisi nostanut sähkölaskua.

b) koska maksat itse sähkölaskusi sinun ei kannata astianpesukoneella lämmittää vettä koska hanasta tulee jo sinun kertaalleen maksettua lämminta vettä, sinuna laittaisin koneen lämpimään veteen jos koneessa on tämä mahdollisuus eikä koneen valmistaja suosittele ainoastaan kylmään kytkemistä pesuaikakin on jonkinverran lyhyempi. Suosittelen ostamaan sellaisen koneen jonka voi asentaa sekä kylmään että kuumaan veteen.

c) sähkö ei lämmitä käyttövettä:,viittaan edelliseen kohta b) sinun ei kannata pesukoneen sähkövastuksilla lämmittää kylmää vettä (sillä sähkömittarisi pyörii vinhasti) vaan ota valmiiksi lämmitetty ja maksettu vesi hanasta pesukoneeseen. Minulla on Ase Scandia Cylinda 1300, siis peruskone ilman mitään digitaalisia kikkailuja, on toiminut kuumassa vedessä (lämmitän öljyllä kuuman veden on termostaatti olen säätänyt kuuman veden 55 asteiseksi,mahtaako kerrostalossa olla tämän kuumenpaa ?)vuodesta 1984, toimii edelleen ja pesee hyvin.

Kiitos asiallisesta "loogisesti" ajatellusta kysymyksestä,tällaisiin kysymyksiin vastaisi joku muukin minun laillani ajatteleva henkilö "luulisin".

Toivottavasti minun ajatukseni kirkastaa sinun jo ennestään kirkkaita ajatuksiasi !

Todellisuudessa erotus on energioiden hinnan erotus. Jos vesi lämpiää vaikka kaukolämmöllä kerrostalossa hintaan 3snt/kWh tai asunnossa sähköllä hintaan 8snt/kWh ja kone käyttää pesuun 2kWh, niin ero on silloin maksimissaan 10snt/pesukerta. Yleensä kone kuitenkin käyttää sähköä, joko veden lämmittämiseen siksi että se ei ole tullessaan riittävän kuumaa, tai siksi että se jäähtyy koneessa. Lisäksi täytyy huomioida että kuumaliitännässä kone voi käyttää kuumaa vettä, vaikka se muuten tekisi jonkin huuhtelun kylmällä vedellä ja huuhtelu tulee silloin kalliimmaksi.

Pitää muistaa että taloyhtiönkään vesi ei ole ilmaista ja jos sen kuluja ei peritä täysmääräisinä vesimaksussa, niin sitten se maksetaan yhtiövastikkeessa tai vuokrassa.

• ppp

Jos sitä säästön kannalta pitää miettiä, niin eikö kannattaisi sitten tiskata käsin?
      Kylmään se liitetään.

• huolto

"Jos sitä säästön kannalta pitää miettiä, niin eikö kannattaisi sitten tiskata käsin?
        Kylmään se liitetään. "

Ole hyvä ja perustele molemmat lauseet...

• Tiskaaja-Tuija
        huolto kirjoitti:

"Jos sitä säästön kannalta pitää miettiä, niin eikö kannattaisi sitten tiskata käsin?
        Kylmään se liitetään. "

Ole hyvä ja perustele molemmat lauseet...

Niin sehän on tutkittu ja vuosia sitten, että käsin kuluu enemmän vettä ja pesuainetta kuin koneella. Arvelen, että myös enempi enegiaa, koska ei ole hääviä tiskata käsin jääkylmällä vedellä, joka kait olisi halvenpaa.

Kone vie alta 20 litraa pesulta ja käsin meni yhden tutkimuksen mukaan pesijästä riippuen 20-380 litraa, tosin tuo 380 oli ääritapaus. Lisäksi konetta voi ajatella satsauksena parisuhteeseen: astiat koneeseen ja sitten vaan hetekaa naristamaan! Paremmin innostaa kuin tiskaamisesta nääntyneenä! ;)

• Kepa
        Tiskaaja-Tuija kirjoitti:

Niin sehän on tutkittu ja vuosia sitten, että käsin kuluu enemmän vettä ja pesuainetta kuin koneella. Arvelen, että myös enempi enegiaa, koska ei ole hääviä tiskata käsin jääkylmällä vedellä, joka kait olisi halvenpaa.

Kone vie alta 20 litraa pesulta ja käsin meni yhden tutkimuksen mukaan pesijästä riippuen 20-380 litraa, tosin tuo 380 oli ääritapaus. Lisäksi konetta voi ajatella satsauksena parisuhteeseen: astiat koneeseen ja sitten vaan hetekaa naristamaan! Paremmin innostaa kuin tiskaamisesta nääntyneenä! ;)

Moni tiskaa käsin, niin että hana valuu koko ajan ja silloin vettä kuluu iloisesti. Käsin pestessä vesi menee niin härskin näköiseksikkin että eihän siinä edes kehtaa astiota pestä ja jos sen kerran vaihtaa, niin vettä on jo kulutnut enemmän kuin mitä kone käyttää koko pesuun, vaikka käsin huuhtelu on vielä tekemättä.

Sitä en myöskään ymmärrä että astiat ensin pestään käsin ja laitetaan sitten koneeseen?!?! Meillä ei ole koskaan huuhdeltu astioita, vaan raapaistu kananluut ja perunan puolikkaat pois ja hyvin lähtee puhtaaksi vaikka käytetään "kevyitä" pesuohjelmia.

Oma kone on kyteketty kuumaan veteen, enkä ole havainnut ongelmia. Kuuma vesi on meillä 55 asteista. Meillä kone on ajastettu yleensä aamuksi ja silloin se taitaa käytännössä ottaa melko kylmää vettä kun putkellinen ehtii jäähtyä aina veden oton välissä.

• tarkka äijä
        Kepa kirjoitti:

Moni tiskaa käsin, niin että hana valuu koko ajan ja silloin vettä kuluu iloisesti. Käsin pestessä vesi menee niin härskin näköiseksikkin että eihän siinä edes kehtaa astiota pestä ja jos sen kerran vaihtaa, niin vettä on jo kulutnut enemmän kuin mitä kone käyttää koko pesuun, vaikka käsin huuhtelu on vielä tekemättä.

Sitä en myöskään ymmärrä että astiat ensin pestään käsin ja laitetaan sitten koneeseen?!?! Meillä ei ole koskaan huuhdeltu astioita, vaan raapaistu kananluut ja perunan puolikkaat pois ja hyvin lähtee puhtaaksi vaikka käytetään "kevyitä" pesuohjelmia.

Oma kone on kyteketty kuumaan veteen, enkä ole havainnut ongelmia. Kuuma vesi on meillä 55 asteista. Meillä kone on ajastettu yleensä aamuksi ja silloin se taitaa käytännössä ottaa melko kylmää vettä kun putkellinen ehtii jäähtyä aina veden oton välissä.

Ei meillä kyllä pistetä astoitten mukana mitään ylimääräisiä paskoja tiskariin ja ilmeisesti siksi moni kysyykin, miksi teillä on tuo 79-mallinen cylinda edelleenkin kunnossa. Se on sitten liitetty uudesta asti muuten kuumaan veteenkin. Samoin pyykinpesukoneeseen ei laiteta mitään vaatteita esim. taskuja tarkastamatta.

• Brysselin Jorma
        tarkka äijä kirjoitti:

Ei meillä kyllä pistetä astoitten mukana mitään ylimääräisiä paskoja tiskariin ja ilmeisesti siksi moni kysyykin, miksi teillä on tuo 79-mallinen cylinda edelleenkin kunnossa. Se on sitten liitetty uudesta asti muuten kuumaan veteenkin. Samoin pyykinpesukoneeseen ei laiteta mitään vaatteita esim. taskuja tarkastamatta.

Tarkka Äijä tekee vain jatkossakin pökäleensä sinne vesiklosettiin. Ihan oikein ettei ole lähtenyt tiskikonettaan uloillaan tukkimaan. Voisi olla anatomis-fysiologisestikin aika haastava suoritus.

Astioita on sen sijaan järjetöntä huuhdella ennen pesua. Meidän koneessa on ainakin pohjalla sihti, johon roskat jäävät ja joka tyhjätään rutiininomaisesti pesun jälkeen. Säästyy aikaa, vettä eikä viemärit tukkeudu.

• Kepa
        Brysselin Jorma kirjoitti:

Tarkka Äijä tekee vain jatkossakin pökäleensä sinne vesiklosettiin. Ihan oikein ettei ole lähtenyt tiskikonettaan uloillaan tukkimaan. Voisi olla anatomis-fysiologisestikin aika haastava suoritus.

Astioita on sen sijaan järjetöntä huuhdella ennen pesua. Meidän koneessa on ainakin pohjalla sihti, johon roskat jäävät ja joka tyhjätään rutiininomaisesti pesun jälkeen. Säästyy aikaa, vettä eikä viemärit tukkeudu.

Jos huuhtelee astiat, niin sitten pitää joka huuhtelun jälkeen puhdistaa lavuaarin sihti. Jos ei huuhtele astioita, niin riitää että silloin tällöin puhdistaa koneen sihdin. Se on heti pesun jälkeen melko helppo tehdä kun se sinne kertynyt moska on puhdasta. Meillä APK kone pyörii kerran päivässä ja sihti puhdistetaan 2 tai 3 kertaa kuussa.

Voi tietenkin olla että 25 vuotta vanhat koneet on tosiaan vain "huuhtelukoneita".

• passiiivipare
        Kepa kirjoitti:

Jos huuhtelee astiat, niin sitten pitää joka huuhtelun jälkeen puhdistaa lavuaarin sihti. Jos ei huuhtele astioita, niin riitää että silloin tällöin puhdistaa koneen sihdin. Se on heti pesun jälkeen melko helppo tehdä kun se sinne kertynyt moska on puhdasta. Meillä APK kone pyörii kerran päivässä ja sihti puhdistetaan 2 tai 3 kertaa kuussa.

Voi tietenkin olla että 25 vuotta vanhat koneet on tosiaan vain "huuhtelukoneita".

"Voi tietenkin olla että 25 vuotta vanhat koneet on tosiaan vain "huuhtelukoneita".

Pitää paikkansa, nykyisessä kämpässä on 26-vuotias kone ja se ei todellakaan pese ilman että astiat olisi huuhdeltu ...

• zarahustra

Meidän kone suositellaan lämpimään veteen: " Energiansäästö. Kun kytket tämän astianpesukoneen lämminvesiliitäntään voit saavuttaa keskimäärin 35 prosentin energiansäästön. Eli EKOPlus yhdessä lämminvesiliitännän kanssa voi tuottaa sinulle jopa 60 % energiansäästön! " ARG Pro Clean Favorit

• aaeegg

Menee minun ymmärrykseni yli, vesi kuumennetaan jollakin tapaa kuiteskin. Jos ei joudu itse lämmityskuluja kuumasta vedestä maksamaan, niin silloin säästö voisi olla luvatun kaltainen.

• kylmään

Meillä astianpesukone oli liitetty kuumaan veteen. Muutaman vuoden käytön jälkeen kone puhalsi vedet pihalle. Putkimiehen tutkittua asiaa, kone oli liitetty kuumaan tuloveteen ja tulovesiputki paisunut kolminkertaiseksi ja viimein irronnut klemmarista. Nykyään putket ei kestä 60-70 sateista tulovettä.

• Oskaripo

Kannattaa lukea koneen mukana tullut asennus/käyttöohje, kohta vesiliitäntä, ei koskaan KUUMAAN vaan lämpöiseen;

Astianpesukoneiden valintaoppaasta ote:
        Vesiliitäntä kylmä tai lämpimään veteen jonka lämpötila on korkeintaan 60 C astetta
        Tuloveden lämpötila ei vaikuta pesutulokseen. Työtehoseuran mukaan lämminvesiliitäntä lyhentää pesuaikaa jopa 35 % ja pienentää sähkönkulutusta 20-60 %

Itse olen kytkenyt astianpesukoneen Siemens lämpimään ( en kuumaan, ohjekirjan mukaan kylmä tai lämmin ) veteen
        järjestelmässä on käyttövesipuolella termostaatti, jolla olen säätänyt veden lämpötilaksi noin 55-57° C ( suositeltava )
        Itselläni on kattilassa on ORAS CU22 SYÖTTÖSEKOITUS V. Käyttövesijärjestelmän säätöalue vähintään 55° C, enintään 65° C, otan lämpimän veden astianpesukoneeseen, suihkun ja käsienpesualtaiden vesi ei pääse polttamaan
        Korroosion, lämpimän käyttöveden riittävyyden, bakteerikannan ym. asioiden takia pidän kattilaveden 75-85 °C, näinollen legionellariskiä ei ole.

Kevennys joka oli pesukoneen mainoksessa:
        Älä tapa vaimoasi pyykinpesulla-anna koneen tehdä se.

• Peloton_Pelle

Älä pane sitä minkäänlaiseen veteen, voit saada sähköiskun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      49
      1986
    2. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      67
      813
    3. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      773
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      108
      738
    5. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      722
    6. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      50
      714
    7. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      689
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      663
    9. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      35
      646
    10. Salaisuus rakas.

Mun täytyy kertoa sulle nyt salaisuus rakas. Sä olet todella hyvä sun työssä. Pus!
      Ikävä
      47
      630
    Aihe