Valmistalojen hintaeroja(tein oikein listaa)

Mitä rakennuttaa??

Toisinaan tulee kovasti mietittyä, että miksi toisen cyproc-levy on kalliimpaa kun toisen. Niimpä vähän vilasin hintoja. Koitin katsoa että ovat kaikki jotakuinkin samankokoisia ja 1-kerroksisia neljän makuuhuoneen taloja

Aatelitalo 1-120A 179.600 (huoneistoala 120m2)
Sivo200: 203700€ (Huoneistoala 120m2
Kastelli Economy 120: 148980€ (huoneistoala 120m2)

Designtalo Piippola 136: 147000 (huoneistoala 120m2)
Älvsbytalo päivätär: 138940€ (huoneistoala 121m2)
Jukkakoti 117-10: 183820€(huoneistoala 117m2)

Jokeritalo 117-2: 194070€ (huoneistoala 117m2)
Muurametalo Kampinsaari: 162800€ (huoneistoala 121m2)

Dekotalo: ei hintaa
Teritalo: ei hintaa
Planiatalo: ei hintaa

Jokeritalo ja Jukkakoti liki identtiset.

Kannustalon valmistalot tässä koossa n.200 000€

Halvimman ja kalleimman ero siis n.70 000€, joka on paljon. Mutta onko tuolle hintaerolle ihan oikeasti riittäää selitystä?

30

3503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei oo todellista

Vilkaisepa tomitussisältöä...

• Mitä rakennuttaa??

Joo..koitin niitäkin katsoa. Ei ota hullukaan selvää keneltä puuttuu mitäkin.
      Tosin..ainakin kastelliin kuuluu perustus, ja älväriin.

Eli mitä oleellista puuttuu halvemmista malleista, mikä taas kalliimmissa on?

• Huomioikaa tämä

Älvärin paketti on kustannuksiltaan noin 72-75 % tasoa rakentamiskustannuksista. Tahtoo sanoa sitä, että jos haluaa saada talonsa ja tilansa asumiskuntoon, kuvetta pitää kaivaa 1,35-1,4 kertaa älvärin hankintahinnan verran. Tätä ei moni usko, ennen kuin omakohtaisesti joutuu toteamaan tilanteen. Netistä löytyy älvärin rakennuttajien kustannusseurantaa, kannattaa tutustua.

Loppupeleissä älväri ei olekaan enää niin edullinen, muihin verrattuna. Älvärin materiaalit ja rakenteelliset yksityiskohdat ovat selkeästi kilpailijoirta heikompia. Mm. piirustusmerkinnöissä kyllästetyksi mainittu puutavara ei suinkaan ole painekyllästettyä, vaan homenestoaineella pintakäsiteltyä.

• ....

No en jaksa kaikkia käydä läpi enkä edes tiedä, kun pintamateriaaleistahan saa oikeastaan tietoa vasta tarjouksen yhteydessä... Jotain, mitä on omalle kohdalle sattunut. Kyse ei ole moitteista eikä sinänsä mitenkään vioista mutta hintaan (ja meillä talovalintaan) vaikuttavista pikkujutista.

Ainakin Älväristä, Piippolasta ja Economysta puuttuu takka, se on joku 6000 vähintään hintaan lisää, jos haluaa kunnollsen takan niin enemmän.

Älvärissä on muovimatot kosteissatiloissa ja seinillä kosteantilantapetit. Jos ne haluaa laataksi, pitää urakka tehdä kokonaan vesieristyksiä myöden itse, eli tonneja menee...

Noissa edullisimmissa malleissa on säästetty ikkunoiden määrässä ja koossa. sekä mm. väliseinien äänieristyksessä (!).

Kastellilla ja Jukalla on aika vähäiset sisustusvaihtoehdot, pari kolme eri laattaa ja vain valkoiset maalatut seinät. Joillakin toimittajilla taas saa valita tapettia ja sävytettyjä maaleja.

Kuuluuko tomitukseen keskuspölynimuri, millainen ilmanvaihtokone, millaiset kodinkoneet ym...

Onko lattialämmitys vai patterit?

Eli pieniä asioita,joille lopulta tulee hintaa aika paljon, jos toinen firma tekee halvimmilla materiaaleilla ja toinen kalliimmilla :)

• Huomioikaa tämä
        .... kirjoitti:

No en jaksa kaikkia käydä läpi enkä edes tiedä, kun pintamateriaaleistahan saa oikeastaan tietoa vasta tarjouksen yhteydessä... Jotain, mitä on omalle kohdalle sattunut. Kyse ei ole moitteista eikä sinänsä mitenkään vioista mutta hintaan (ja meillä talovalintaan) vaikuttavista pikkujutista.

Ainakin Älväristä, Piippolasta ja Economysta puuttuu takka, se on joku 6000 vähintään hintaan lisää, jos haluaa kunnollsen takan niin enemmän.

Älvärissä on muovimatot kosteissatiloissa ja seinillä kosteantilantapetit. Jos ne haluaa laataksi, pitää urakka tehdä kokonaan vesieristyksiä myöden itse, eli tonneja menee...

Noissa edullisimmissa malleissa on säästetty ikkunoiden määrässä ja koossa. sekä mm. väliseinien äänieristyksessä (!).

Kastellilla ja Jukalla on aika vähäiset sisustusvaihtoehdot, pari kolme eri laattaa ja vain valkoiset maalatut seinät. Joillakin toimittajilla taas saa valita tapettia ja sävytettyjä maaleja.

Kuuluuko tomitukseen keskuspölynimuri, millainen ilmanvaihtokone, millaiset kodinkoneet ym...

Onko lattialämmitys vai patterit?

Eli pieniä asioita,joille lopulta tulee hintaa aika paljon, jos toinen firma tekee halvimmilla materiaaleilla ja toinen kalliimmilla :)

6000 eurolla ei saa älväriin takkaa perustuksinensa. Älvärissä on puhkottava katot ja lattiat, valettava tulisijan perustukset, nostettava tulisijan perustukset yms yms. Tarvit perustusurakoitsijan apua takan pohjan perustusten tekemisessä. Perustusurakoitsijan ns. lisätyöhinnat ovat järkyttäviä.

Pelkkä takka kokoonpanoineen maksa helposti 4000 e. Jos rakennusaika osuu talvikauteen, muuraaminen pakkasessa on kallista ja työlästä.

• Huomioikaa tämä
        Huomioikaa tämä kirjoitti:

6000 eurolla ei saa älväriin takkaa perustuksinensa. Älvärissä on puhkottava katot ja lattiat, valettava tulisijan perustukset, nostettava tulisijan perustukset yms yms. Tarvit perustusurakoitsijan apua takan pohjan perustusten tekemisessä. Perustusurakoitsijan ns. lisätyöhinnat ovat järkyttäviä.

Pelkkä takka kokoonpanoineen maksa helposti 4000 e. Jos rakennusaika osuu talvikauteen, muuraaminen pakkasessa on kallista ja työlästä.

Esim Schiedelin piippu maksaa tarvikkeina jo 2000 e. Siihen työt päälle. Eli takalle tulee hintaa:

- takka 4000
        - piippu 2500
        - takan perustukset 1500 ->
        - materiaalien roudaukset, logistiikka

Jos kaiken joutuu teetättämään alle 8000 ei mitään toivoa. Vain yksi sopimus ja black & decker...

• urpoa pukkaa

Kaikkiin muihin palikkapaketteihin sitä ei voi edes asentaa!
        Melko typerä kommentti!

• Mitä rakennuttaa??
        urpoa pukkaa kirjoitti:

Kaikkiin muihin palikkapaketteihin sitä ei voi edes asentaa!
        Melko typerä kommentti!

Takka ei taida kuulua mihinkään noista valmistaloista, joten se ei voi olla selittämässä hintaeroa.

Se on selvää, että kuluja näiden "valmistalojen" päälle tulee. Minua vain kiinnostaa näiden talojen väliset hinta-erot.

Näyttää ainakin suuripiirteisesti siltä että, kun hinta ylittää 180 000, niin talot muuttuvat jotenkin järkevämmän oloiseksi. Ikkunat isompia ja makuuhuoneet järkevämmän kokoisia yms.

Ehkä se isoin ero sitten tulee ulkonäöstä

• ....

Toi 6000 olikin minimihinta. Olikohan se nyt Piippola, johon D-talo lupasi takan sillä hinnalla (sis sen oman edullisen perustakan). Jos itse tekee ja joutuu noi pohjat tekemään niin toki maksaa enemmän...

• ....
        Mitä rakennuttaa?? kirjoitti:

Takka ei taida kuulua mihinkään noista valmistaloista, joten se ei voi olla selittämässä hintaeroa.

Se on selvää, että kuluja näiden "valmistalojen" päälle tulee. Minua vain kiinnostaa näiden talojen väliset hinta-erot.

Näyttää ainakin suuripiirteisesti siltä että, kun hinta ylittää 180 000, niin talot muuttuvat jotenkin järkevämmän oloiseksi. Ikkunat isompia ja makuuhuoneet järkevämmän kokoisia yms.

Ehkä se isoin ero sitten tulee ulkonäöstä

Takka kuuluu hintaan ainakin Muuramella ja Dekotalolla. Muistaakseni myös Jukalla. Kastellilla ja Designtalolla takka kuuluu noihin kallimpiin (ei siis esittämääsi economyyn ja Piippolaan) avaimet-käteenpaketteihin.

• Huomioikaa tämä
        .... kirjoitti:

Takka kuuluu hintaan ainakin Muuramella ja Dekotalolla. Muistaakseni myös Jukalla. Kastellilla ja Designtalolla takka kuuluu noihin kallimpiin (ei siis esittämääsi economyyn ja Piippolaan) avaimet-käteenpaketteihin.

Älväriin ja muihin rossipohjalla varustettuihin taloihin takka piippuinen on kalliimpi hankinta, kuin sellaisiin taloihin joissa on oikea lattia. Älvärissä ylimääräisiä ongelmia aiheuttaa se että talon rakenteita on purettava takan ja piipun rakentamiseksi. Aluskatteeseen on helppo tehdä reikä piippua varten, mutta aluskatetta joutuu repimään laajemmalta alalta, koska piipun ympärille on rakennettava altapäin tukia, ettei nuohooja tipahda katosta läpi. Älvärin kattotuolien jako on jopa yli 1,5 m. Kattoruoteet piipun ympärillä ovat tyhjän päällä. Jos peltikattoa ei olisi paikoillaan, homma olisi helppo, mutta kun peltikattio ja aluskate ovat paikoillaan, kattoruoteiden päiden tuenta ei enää olekaan niin helppo.

Tulee aina helpommaksi ja halvemmaksi rakentaa valmista heti kerralla, kuin rakentaa ensin purkaa, rakentaa uudelleen.

• Mitä rakennuttaa??

Oleellinen tietohan olisi se, että onko tuo paketin kustannus koko hommasta kalliimmissakin paketeissa sama reilut 70%

• täydellinen toimitus

Selvitäpä Teijolta mitä maksaa heillä tuon kokoinen talo niin saadaan vähän suuntaviivoja sille mitä maksaa oikeasti valmis talo.

• Välittäjä-LKV

Minä Skitso-Välittäjä_LKV
      Minä Trauma-Välittäjä_LKV ja
      Minä Narsis-Välittäjä_LKV
      osaan analysoida?

• dfghjklöliujh

Meillä Kastellin economy avaimet käteen ja siihen kuului takka.

• älä puhu höpöjä

• Reiska remppa

Kastellilla city economy on ainakin peruspakettissa aika köppänen ja siinä on säästetty pois kaikki mahdollinen rakenteista ja materiaaleista. Siten saatu halvemmaksi. Viereiselle tontille tehtiin City economy, 100 neliöö ja hintaa tuli kaikkinensa liittymineen, perustuksineen ja pieni yhden auton tallipahanen 240 000€.

Itse rakensin Hongan low e:n samalla hintaan, paitsi että neliöitä on 20 enemmän ja talousrakennus on isompi. Talo huomattavasti näyttävämpi ja jälleenmyyntiarvoltaan parempi. Talo tehtiin lähes "avaimet käteen". jotain pikku hommia oon tehnyt itse ja tietysti projketin johdon, mikä säästi varmaan ainakin 10 000€.

• reiska remppa

Useimmiten talopakettien hintaerot johtuvat rakenteiden erilaisuudesta, materiaaleista jne. Älvärissä esim on väliseinien rakenteet ohkasta tavaraa ja sen huomaa kun paukauttaa vaikkapa oven kiinni.

Halvalla saa halpaa. Itse en tuijottaisi pelkästään hintaa,. Pakettien vertailu on todella hankalaa. Usein halvalle kuulostavan paketin hinta pompsahtaa kun tekee siitä kilpailijan tasoa vastaavan.

Kannattaa myös huomioida Esim Kastellin omituinen kosteussulun sijoittelu. Itse en Kastellia juuri tämän takia valitsisi. Älvärin perustukset ovat ok, mutta muuten talo on hintaansa vastaava ja jälleenmyynti arvossa aina Älväri.

Halvemmalla saa talon, jos viitsii itse hoitaa esim projektin johdon. Jollain myyjillä on todella hyvä rakentajaverkosto myymilleen taloille ja ostaja saa miltei "avaimet käteen" paketin, mutta säästää vain useita tuhansia euroja hoitamalla hieman itse asioita. Ainakin itse olen valintaani todella tyytyväinen.

• Mitä rakennuttaa??

Jos otetaan esimerkiksi vaikka nyt tuo economy100.Paketti maksaa n.130 000€. Ja lähdetään siitä että tuo kelpaa ilman MITÄÄN muutoksia. Niin vaikea on uskoa että halvemmalla sitä saa jos alkaa itse hoitelemaan mitään.

Mihinkähän remppa reiskan naapurilla paloi paketin päälle reilut 100 000e? JOs ne meni liittymiin,talliin ja perustuksiin, niin nuo rahathan olisi mennyt joka pakettiin.

Se on totta että halpa talo muuttuu arvokkaammaksi kun sitä aletaan muokkaamaan. Valmistalon valitsemisessa ei oikeastaan mitään järkeä olekkaan, jos pakettia sitten lähdetään joka suuntaan veivaamaan.

Kaikenkaikkiaan melkoinen suo koko rakentaminen/rakennuttaminen. Samantyyppiset talot maksaa mitä sattuu. JOku väittää tekevänsä itse hintaan 1000e/m2. Toinen saa menemään tuplat samantyppiseen taloon

• xx

Ja normaali ihminen rakentaa kerran, max 2 elämänsä aikana. Joskus tuntuu että myyjähenkilön supliikkitaidot ovat suuremmassa merkityksessä ainakin sopimusten allekirjoitukseen asti.

• Miettikää??

Järjettömältä tuntuu nuo valmistalojen hinnat kun alkaa miettimään kokonaiskustannuksia.

Ottakaapa piruuttanne selvää omalla lähialuellanne toimivista pienistä rakennusfirmoista/timpuriporukoista. Tietysti ensin selvittäkää luotettavuus ja käytettävät materiaalit.

AInakin tälläseudulla missä itse asun, löytyy muutamia pieniä timpuriporukoita, joilta saa avaimet käteen toimituksia, eikä itselle jää hoidettavaksi kuin luvat liittymät, maalaus ja pihatyöt. Talot tehdään pitkästä tavarasta ja toimitusajat talviaikaan n. 6kk ja kesällä 4-5kk. Työn jälki, eikä materiaalit häpeä millekkään nimekkäämmälle toimijalle.

Vertailunvuoksi oman tarjouskierroksen antia kokonaiskustannuksien osalta, siis mitä olisi kustannukset kun talo on täysin valmist pihoineen. Talo 110m2, autokatos ja 10m2 lämmintä varastoa. Sisustusmateriaalit, kalusteet ja kodinkoneet laskettu keskitason mukaan. Pihatyöt laskettu pelkälle nurmikolle asti, ilman mitään piharakennuksia tai istutuksia. Avaimet käteen, ilman mitään omantyön osuutta.

Design: 220 000
      Deko: 215 000
      Jukka: 230 000
      Lappli 237 000
      Eräs paikallinen: 190 000
      Toinen paikallinen: 170 000

Tuosta ei ole vaikea päätellä kuka meidän talon tekee ensi kesäksi. Toistan vielä, että tavara on laadukasta (esim. runkomateriaali tulee k-raudan kautta) ja työn jälki erittäin hyvää ja huolellista. Paikkakunta Pohjois-Suomessa napapiirin eteläpuolella.

• 32w4er5ty

eikös se ole jo klisee että priimana myyty puutavara nykyään k raudassa ei kelpaa kuin valulaudoiksi kattokaapa materiaalia siellä ja laatuluokitusta

mutta kun itte kaataa metästä tuo sahalle ja kyttää vieressä kun sahataan tulee sellasta kun halutaan

• 66668

Et voisi enempää olla väärässä... nykytalot tehdään luokitellusta puutavarasta, joten itse sahaamasi lankut ei todellakaan käy talosi rakentamiseen!

• koti oma

Valmis taloista puuttuu monesta vesikourut ja kattoturvatuotteet minä tilasin suoraan vesikourut.fi (steel tikas Oy) Tarvikkeet tuli 3 vrk kuluessa tontille ja tilaus kävi kätevästi netin kautta. Ei tarvinnut soitella eikä odotella myyjiä tontille.

• LadallavaiMersulla

Joo tein kans vertailun 4-ovista porrasperäisistä henkilöautoista. Huomasin että toisen valmistaja koripelti täytyy olla kalliimpaa kun toisen, sillä hintahaitari oli 21-74 tuhatta euroa !!

• Mitä rakennuttaa??

Niin..mutta oletko varma että ero selittyy pelkällä koripellillä, vai onko muitakin eroja? Jos on, niin mitä?

• ....

Se on se mielikuva... Juntit/köyhät ajaa Ladalla, paremmat ihmiset Mesellä. Sama paska, vähän eri paketti. Autoja molemmat, jotka toimivat auton lailla. Eli neljä pyörää kuljettaa korin ja sen sisällä ihmisen paikasta A paikkaan B... Joku vaan haluaa maksaa mielikuvasta ja koreasta ulkonäöstä. Joku taas ei. ;)

• RAKENNUSMESTARI
        .... kirjoitti:

Se on se mielikuva... Juntit/köyhät ajaa Ladalla, paremmat ihmiset Mesellä. Sama paska, vähän eri paketti. Autoja molemmat, jotka toimivat auton lailla. Eli neljä pyörää kuljettaa korin ja sen sisällä ihmisen paikasta A paikkaan B... Joku vaan haluaa maksaa mielikuvasta ja koreasta ulkonäöstä. Joku taas ei. ;)

Oon samaa mieltä. Esim Kannustalo on erityisen tuttu mulle, toki muutki valmistajat. Olin niillä vuosia sitte töissä. Niiden brändi on luotu sillee, että ne "mersu ihmiset" ostelee niitä.

Se ei varmasti oo sen laadukkaampi ku mikään muukaan. Ne on vaan onnistunu luomaan sellasen imagon parhaasta ja kalleimmasta talosta. Ne on satsannu oikeisiin asiaoihin. Ne saa paremman katteen.

Ne kohtelee asiaskasta hyvin, maksaa suunnitelijoille hyvin, hyvä markkinointi. Hallin miehiä taas kohdellaan päin helvettiä. Sielä on kymppinä muutama kusipää lessu ja palkat päin persettä, eikä varmasti nouse. Kuitenki ne elementit on ihmisten tekemiä. Siellä ei moniakaan kiinnostanu tehdä niitä niin viimeisen päälle.

Erittäin hieno yritys kuitenki. Arvostan tollasta oivallusta. En ois kuitenkaan sinne töihin jääny.

Älvsbytalo on varmasti monille hyvä ratkaisu ja Kannustalo taas monille se ainut oikea. jne...

Ite en taas ottais miltään valmistajalta mitään talopakettia. Talo pitää tehdä kappaletavarasta ja mahdollisimman pitkälle itse. Jotku taas ei osaa.

• lizzzard

Jotkut sitten haluavat käyttää vapaa-aikansa johonkin muuhun ja maksavat mielellään enemmän siitä, ettei tarvitse vasaraan tarttua. Voi sitten vapaalla vaikka hevospooloa tai tennistä pelata. Kaikilla on erillaiset mielenkiinnon kohteet ja varallisuus. Valitettavasti.

• t0rppa

ei valitettavasti vaan onneksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe