Moi,
koko ikäni (19v) olen asunut pk-seudulla kerrostaloissa kissojen (max 2kpl kerrallaan) kanssa. Aika ajoin tuppaa ahdistamaan niiden elämän tylsyys. Vanhempaa kissaa vein säännöllisesti ulos viel n. vuosi sitten, nykyään se ei itse kaipaa ja on sen verran heikossa kunnossa etten sitä enää vie. Paria viime kesää lukuunottamatta kissa sai kesällä 1-2kk oleskella vapaasti mökillämme. Se oli hienoa. Nuorempi taas on niin totaalisen nössö, että ainakaan vielä ulosvieminen ei ole mahdollista.
Miten te aktivoitte kissojenne elämää, vai riittääkö rapsuttelu, pusuttelu ja perustarpeiden ylläpito? Kyllähän kaksi kissaa jonkin verran seuraa toisistaan saaavat, mutta eivät kai tarpeeksi, sillä kummassakin kissassa huomaan mahdollisia turhautumisen merkkejä päivittäin (ns. hyppiväti päin seiniä, tuijottavat pitkään kummastuneina kun vaikka makaan sohvalla tv tuijottaen, naukuvat paljon....).
Vanhempi kissani (15v) tekee nyt kuolemaa ja sen kuoltua olen päättänyt hankkia koiran. Esim. basenjin, joka kuulema tulee kissan kanssa juttuun. Ehkäpä koira toisia 4-vuotiaan kissani elämään lisää virikettä.
Asia todellakin ahdistaa minua. Mikä on teidän kissaihmisten kantojenne laita?
Kissan tylsä elämä kerrostalossa
39
3844
Vastaukset
- khhkkkh
Ei sitä koiraa kannata kerrostaloon hankkia.
Ja miksiköhän ei koiraa kerrostaloon? Jos se saa tarpeeksi liikuntaa, eihän se muuta tee siinä kerrostalohuoneessa kuin syö ja nukkuu.
Mutta joo, meillä asutaan minä, avomies, 2 kissaa ja degut kerrostalossa. 2h kk, 48m2. Kissoja ei kiinnosta ulkoilu kuin parvekkeella. Virikkeinä kissoille on iso raapimapuu ja leluja (aktivointileluja, palloja, hiiriä jne). Lisäksi kissoille jätetään tv päälle kun ei itse olla paikalla tai ollaan toisessa huoneessa. Kaiken lisäksi tykkäävät välillä katsella degujen touhuja ja painivat keskenään. Molemmat ovat melkoisia sohvaperunoita.- bujashaka
eläimiä ei ole tarkoitettu kerrostaloihin ja betoniviidakkoihin vaan omakotilatoihin, suurille pihoille, metsänkeskelle, sinne mistä me ihmisetkin olemme tulleet, otathan huomiin vaikka ihminen on karannut sisätiloihin, ei kaikkia ole luotu tätä varten. koirat ja kissat ovat parhaimmillaan luonnossa ja ulkona.
- huono argumentti
bujashaka kirjoitti:
eläimiä ei ole tarkoitettu kerrostaloihin ja betoniviidakkoihin vaan omakotilatoihin, suurille pihoille, metsänkeskelle, sinne mistä me ihmisetkin olemme tulleet, otathan huomiin vaikka ihminen on karannut sisätiloihin, ei kaikkia ole luotu tätä varten. koirat ja kissat ovat parhaimmillaan luonnossa ja ulkona.
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin eläimet on tarkoitettu luontoon, ei ihmisten lemmikeiksi.
- paperikassi myös..
Mun kissa tykkää pahvilaatkoista. Suljen laatikon teipeillä umpinaiseksi ja leikkaan kissan mentävän reijän. Toinen on avonainen kurkkulaatikko, siinä se makoilee ja seuraa touhujani.
- H
Ei ainakaan meillä pelkkä rapsuttelu riitä, vaan päivittäinen leikki. Saavat liikuntaa ja vähän aivoillekin työtä.
Eli jahdataan pingispalloja ja noudetaan leluhiiriä, leikitään onkileluilla tai kissan tanssittajalla, "jahdataan" toisiamme (vähän niinkuin hippaa!) jne. Ja tehdään temppuja (tassu, maate, hyppy, alitus/ylitys, huitominen, yläviitonen...) kissat oppii ihan siinä missä koirat kaikenlaista, kun on malttia ja johdonmukaisuutta opettaa ja kunnon palkinnot! Niin ja raksuja nuo tykkäävät saalistaa ja etsiä hyllyiltä, sohvalta, maton alta...
Lisäksi on käytössä aktivointipalloja ja lautoja, joita tosin kyllästyvät käyttämään jos niitä ei välillä oteta pois ja "unohdeta" hetkeksi. Leikkiväthän nuo keskenäänkin, mutta tuo yhteinen touhuaminen saa ne vauhtiin, sen jälkeen usein jatkavat juoksentelua keskenään. Kissanminttu saa nuo myös villiintymään ja painimaan, ja olen hieronut sitä pari kertaa viikossa olkkarin matolle. Käytössä on myös muutama korkea kiipeilyteline ja verkotettu ja kalustettu perveke, jossa ovat yleensä aamulla, iltapäivällä ja ennen nukkumaan menoa.
Muutenkin touhutaan kotona yhdessä, siivotaan ja laitetaan ruokaa (herkutellaan toki myös;), kuunnellaan musiikkia, harjaillaan ja höpötellään;) Meillä käy säännöllisesti myös tuttuja koiria hoidossa, ja niidenkin kanssa leikitään (painitaan ja hippaillaan), tosin nuo koirat yleensä villiintyy vähän liikaa ja kissat saavat hörhellyksestä tarpeeksi aika nopeasti;)
Vanhemmiten kissat kyllä nukkuvat hiukan enemmän, ja leikkiin saa huokutella joskus kauemmin. Mutta kehräyksestä ja kaikesta päätellen ihan tyytyväisiä sisäkissoja nuo ovat!- Tottelee jos...
Ei opi kissat siinä missä koirat ei miellyttämisen haluinen koirakin on helpompi saada käskyjä noudattamaan kuin kissa.Itselläni ollut n 10 kissaa ja 1 koira. Minulla 10 v kissa nyt.Kissa tottellee vain kuin räppää kuonolle ei kissa ymmärrä puhetta.Minun kissa on yöt ulkona vielä kuin on lämmintä haluaa ulos noin klo 22 illalla.
- H
Tottelee jos... kirjoitti:
Ei opi kissat siinä missä koirat ei miellyttämisen haluinen koirakin on helpompi saada käskyjä noudattamaan kuin kissa.Itselläni ollut n 10 kissaa ja 1 koira. Minulla 10 v kissa nyt.Kissa tottellee vain kuin räppää kuonolle ei kissa ymmärrä puhetta.Minun kissa on yöt ulkona vielä kuin on lämmintä haluaa ulos noin klo 22 illalla.
Meillä ei kyllä yksikään kissa tottele kuonoon "räppäämällä". Sanoja nuo ymmärtävät, ja paljon!
Miellyttämisen halusta ei ole kyse kun temppuillaan, koska kissat tekevät noita temppuja ihan selvästi omaksi ilokseen sekä palkinto mielessä;) Siinä se riemu kissan kanssa temppuillessa onkin, että kissa ei tee mitään miellyttääkseen minua, vaan kissa pitää saada nauttimaan aidosti tekemisestä, onnistumisen riemusta ja yhdessä olemisesta.
- ???????
Kissoille on löytyy nykyään leluja, esim. kiipeilypuita joissa on piilojakin. Sitten on virikkeellisiä leluja, joilla kissaa voi aktivoida, eiköhän nuo koirien namijemmalelut käy kissoillekkin ?
itse ns. kiusan mun kissa usein, heittelen ilman ja laitan se pussiin ym sellaista... jotkut sanoo että se ei ole hyvää.. mutta en ole koskaan nähnyt kissaa joka tykkää niin paljon huomiosta ja joka on ainaa lähellää niin tosiaan luulen ettää hän tykkää
- mjauuuuu
En viitsi olla päivääkään leikkimättä oman kissani kanssa, koska sen huomaa ihan selvästi että kissa turhautuu jos se ei saa purettua saalistusviettiään. Monta lyhyttä leikkihetkeä on parempi kuin yksi pitkä. Opettele ensin huolehtimaan jo niistä elukoista mitä sinulla on, ennen kuin otat niitä lisää. Kissoja ei todellakaan tarvitse pitää ulkona, se on vain ihmisten romantisointia että pitää olla niin luonnollista. Mutta virikkeellisen elämän luominen sisäkissalle vaatii vähän viitseliäisyyttä. Ulkolenkit ovat toki hyviä, tai ulkotarha.
- stinakatrina
Kissa voi hyvin kun siitä pidetän huolta eikä jätetä yksin parvekkeelle tyhjälle parvekkeelle huutamaan
Naapuritalossa( kerrostalo muuten ) omistaja nainen ei välitä yhtän kissastaan kumma että on sen ottanut itselleen jättää sen yksinään kesällä kuumalla montapäivää ja yötä huuti ja itkuvalitti siellä kuumalla parvekkeella yksinään pahalta tuntui katsella ja kun sitä oli yli kolmepäivää jatkunut pitihän ilmottaa eläinsuojeluyhdistykselle
Kaipa sieltä (ainakin lupasivat ottaa selvää ja käydä katsomassa ja sanomassakissan hoitamisesta )Kissalla ei mitään leluja ei mitään kiipeilypuuta yritti parvekkeen pinnojen välistä ulos muttei päässyt pieni kissahan se on . Hetken ilmeisesti ainakin oli vain sisäll ä eli perille oli huomautus mennyt silloin muttatuskin seuraa kissa saanut Nyt kun on kylmää ja betoniset parvekelattiat ei houkuta tekemään mitään kissaa pitää usein parvekkeella ja varmast on kylmä kissalla olla ja usein tuntikausia värjöttää vain siellä kostealla parvekkeella ei ole mitään muuta kuin muovilaatikko missä voi olla muttta sehän o vielä paljon kylmempi kuin betonilattia
MIKSI OTATTE KISSOJA JOTKA ETTEI OIKEASTI VÄLITÄ NIISSTÄ ETTEKÄ HOIDA JA HUOLEHDI ELÄINRÄÄKKKÄYSTÄ IHAN ON- k
Hei.
Voisitko vielä uudestaan ilmoittaa oman paikkakuntasi eläinsuojeluyhdistykselle tuosta tapauksesta?
Viesti ei selvästikään ole mennyt perille, joten siltä naiselta pitäisi kissa ottaa heti pois. Voi vain kuvitella mitä kärsimystä kyseinen kisuli huutaa; nälkä kylmyys.
- sazzzz
käy sä sanomassa siitä. Sulla o kuitenkin todisteet.
- scorpix
Voihan.. Miteen ihmisen elämä voi olla noin rajoittunut.. maailmassa on paljon suurempia huolenaiheita, kun mitähän se kisu ajattelee. Eläimiin liiaksi kiintyminen on osoitus ko. henkilön vaillinaisen yhdyskunnallisen pätemisen siirtämistä vaikka esim. kissan hallinnointiin ja ns. rakkaudella huolehtimiseen.
Hyvä..!
Kissa, koira ja vaikkapa papukaija on hyviä terapeutteja; ehkä, jos niitä käsitellään oikein.- H
Joo, on paljon huolenaiheita maailmassa, mutta tämä nyt sattuu olemaan kissapalsta ja täällä luonnollisesti keskustellaan kissoista, jopa niinkin syvällisesti että pohditaan mitä se kissa ajattelee;) Ja kissaa on kyllä sangen vaikeaa "hallinnoida", vai mitä tuolla mahdoit tarkoittaa?! Toki kaikkia eläimiä tulee käsitellä lajityypillisesti, eikä inhimillistää...
Yksi ihmisen sivistystason mitta on mielestäni se, kuinka hän kohtelee ja kunnioittaa eläimiä.
- Ruf,ruff
Minun kissa viihtyy päivisin parvelkkeella .Parveke on verkotettu ja siellä on penkki ja tuoli.Myös matot ja pehmikkeitä,jotka kerätään sisään lämpimääm yöksi.Sisään kissa pääsee aina ,kun haluaa ,eikä jää koskaan kotiin tai parvekkeelle yksin,vahtimatta.
Sisällä kissalla on kaikenlaisia virikkeitä.On kiipeily mahdollisuus ja " juoksuputki ",mitä myöten se ravaa useasti.Leluja on palloista hiiriin !
Kissa on kumminkin ihan oma persoonansa ja tekee just niinkuin itse haluaa !
Sitä ei voi "lahjoa" eikä saada tekemään mitään mitä se ei itse halua. - 2 pojan äiskä
Meillä on kaksiossa 2 kissaa. Vanhempaa käytin pentuna valjaissa ulkona, ei oikein tykännyt ja nuoremmalle kun puin valjaat päälle, se sai kauhean paniikkikohtauksen, meni pitkin seiniä ja lopulta onnistui solmimaan koipensa niihin valjaisiin. Hyvä ettei loukannut.
Ihan tyytyväisiltä nuo vaikuttavat, turvallinen paikka niille onkin olla neljän seinän sisällä, eivät ainakaan jää auton alle tai kukaan ei pääse tekemään niille pahaa. - Pauliina-täti
Hei!
Ihanaa huomata, kuinka paljon kissan omistajissa on fiksuja lemmikeistään välittäviä ihmisiä. Sisäkissan pitäminen vaati paljon viitseliäisyyttä ja ilmeisesti juuri laiskuuden vuoksi ihmiset päästävät rakkaita? lemmikkejään pihalle kaikkien vaarojen keskelle. Kissan kanssa pitää leikkiä ja sille pitää antaa virikkeitä kuten pienelle lapselle.
Minusta on epäreilua, että esim. meidän naapurimme saa kissastaan kaikki hyvät puolet (saa rapsutella kissaansa ja saa kissan kiitokset ruokkimisesta) ja sitten hän jättää meidän huoleksemme ja ongelmaksemme ne virtsanhajut ja kakkat talomme nurkissa ja kukkapenkeissä. Pitäisikö meidän omia kissa kokonaan, että saisimme myös ne hyvät puolet tuosta komeasta ilmestyksestä? Itse en päästäisi niin hienoa kissaa vapaasti juoksentelemaan. Harmittaa kissan puolesta, että tunnen vihaa hänen omistajiaan kohtaan.
Sotajalalle en fiksuna ihmisenä viitsi ryhtyä. Olen kerran asiasta asiallisesti huomauttanut kun löysin autokatoksemme välikatosta naapurin kissan kaulapannan ja palautin sen. Sanoin varovasti, että ei kannattaisi pitää kissaa vapaana ja että olin helpottunut etten löytänyt heidän kissaansa kuolleena takertuneena säilyttämiimme tavaroihin. Kissa oli onneksi päässyt itse irti. No, edelleen kissa juoksentelee vapaana asumallamme taajama-alueella.
Taidan yrittää jotakin kissakarkotetta, koska naapurimme ei näytä ymmärtävän ettemme halua jakaa kissaa heidän kanssaan. Meillä on ihan omat lemmikit. - Kattilaan matka
Kissan paikka ei todellakaan ole ulkona vapaana juoksemassa.Siellä on autoja ja muita vaaroja.
Vapaana juoksevan kissan voi hyvin ottaa kiinni (mikä ei kyllä ole ihan helppoa : ))
ja viedä kissataloon .Jos ei omistajaa löydy ,niin kissa annetaan uuteen kotiin tai
lopetetaan tietyn ajan kuluttua.(Kaikkia kissoja ei vain voida pitää ,mikä tietysti on surullista )
Suurin osa kuitenkin löytää omistajansa tai hyvän uuden ja vastuullisen kodin. - amaliar93
Yksi tarina kerrostalokissan elämästä:
http://9xcat.blogspot.com/ - Santtu-kissan iskä
Miksi ihmiset kiusaavat kissoja pitämällä niitä vankeina kerrostalo-asunnossa?
- 65489654
Ylös!!! Sama ongelma mulla kuin aloittajalla
- Haluaisin ulos..
Tarvitsen itsekkin apua. Kissani pyristelee ulos valjaista ja pannasta kun yritän viedä sitä ulos. Mitä teen?
- ...
Jos kissasi pelkää valjaita, niin aloita totuttamalla kissa valjaisiin. Jätä valjaat lattialle ja houkuttele kissa pikkuhiljaa lähemmäksi valjaita herkkujen avulla. Lopulta palkitse kissa herkulla kun se itse koskettaa valjaita. Toista tämä useampana päivänä. Jatka harjoitusta laittamalla valjaat hellästi kissan selän päälle ja syötä samalla herkkuja, jolloin kissa pysyy rauhallisena. Lopulta laita valjaat päälle ja leiki kissan kanssa, anna herkkuja ja rapsuttele. Kun valjaat ei enää pelota, voi ulkoilun aloittaa.
- dfgdgeryhndxnhxte
Paras kaveri kissalle on toinen kissa, joka mahdollisesti olisi myös samaa ikähaarukkaa.
Itse omistamme 3 kissaa jotka ovat kaikki sisäkissoja. Kissoilla on toistensa lisäksi kattoon asti ylettyvä raapimapuu, sekä kaksi pienempää raapimapuuta. Lelujen väsääminen itse kissoille ei ole hankalaa, ja yleensä parhaimmat lelut voivat olla hyvinkin yksinkertaisia. Esimerkiksi teräksiset pullonkorkit jotka kilisevät ovat ihan ykkösiä, samoin suklaamunien sisällä oleva rasia jonka sisään pistää vaikka helmen niin että kolisee. Lisäksi kaupoista löytyy kissoille erilaisia aktivointileluja, joista voi olla myös hyötyä. Näissä on kuitenki se ongelma, että tuppaavat olemaan melko hintavia. Lisäksi jos kissa ei lelusta innostu, saattaa harmittaa että sellaiseen meni pistämään sen parikymppiä tai ylikin. Ulos valjaissa vieminen kesäisin on myös tottakai jännittävä kokemus sisäkissalle.- ulkoilu on jees
Miksei kissaa voi viedä ulos muulloinkin kuin vain kesällä? Ei sitä kylmä jos se on tottunut joka päivä ulkoilemaan ja pistämään tassua toisen eteen.
- dfgdgeryhndxnhxte
ulkoilu on jees kirjoitti:
Miksei kissaa voi viedä ulos muulloinkin kuin vain kesällä? Ei sitä kylmä jos se on tottunut joka päivä ulkoilemaan ja pistämään tassua toisen eteen.
Tottakai kissaa voi viedä myös talvisin, meillä vaan ei talvella suostuta menemään edes ovesta ulos. Eli kissakohtaista!
- 7+7
dfgdgeryhndxnhxte kirjoitti:
Tottakai kissaa voi viedä myös talvisin, meillä vaan ei talvella suostuta menemään edes ovesta ulos. Eli kissakohtaista!
Ei kissakohtaista vaan tottumuskysymys!
- 8+6
7+7 kirjoitti:
Ei kissakohtaista vaan tottumuskysymys!
Kyllä se on kissakohtaista.
- kuryjtre g
Mulla sama kuin aloittajalla! Toinen kissa vaan syö, enkä tiedä miten saisin aktivoitua niitä.. Ahdistaa.
- 3 kotikissaa
Omilla kissoillani on samanikäisiä kavereita (3 kissaa, jotka 9kk-13kk), kattoon ylettyvä kiipeilypuu ja pari pienempää lisäksi, aktivointileluja, leluja yleensä ja leikitän huiskilla ja ulkoilutan valjaissa niitä, jotka siitä pitävät.
Aktivointileluja voi tehdä myös itse vaikka vessapaperirullista, joita teippaa tähän tyyliin pahville ja sitten vaan raksut sinne: http://3.bp.blogspot.com/-StRfylJDEac/T4bTKpv4J9I/AAAAAAAABsw/N5N1_zO3cOA/s1600/P1010064.JPG
Ei tule kalliiksi ja suurimmalle osalle noita hylsyjä kuitenkin tuppaa kertymään.
Voisin suositella myös sulkahuiskia, joilla kissoja leikittäisi. Omat kissat on ihan hulluna niihin ja aika halvallakin niitä saa, mutta eivät välttämättä kestä kissan käsittelyssä kauaa (riippuu kissasta). Itsekin voi toki väsätä mallin mukaan, jos haluaa yrittää säästää kuluissa.
Temppukoulutus on myös hyvä vaihtoehto varsinkin ruoan perään olevalle kissalle. Saa vähän tehdä töitä ruokansa eteen eikä pääse ahmimaan. Kaikki kissat eivät jaksa vaivautua, mutt ne jotka jaksaa, tuntuu myös nauttivan siitä. Esim. tassun antamisen opettaminen on suht helppoa, kissa yrittää luonnostaa koukkia tassulla kädestä herkkuja. - hur ja kur
Koivunranka oksineen yhdellä seinustalla ja videotykillä lintudokumentteja :) Myös formulat käy.
- LilliXee
Ja kun aurinko paistaa, niin peilillä lyysää seinälle valopalloja.
- yhyyyy
Onko se jotenki parempi pitää kissaa vankina omakotitalossa ku kerrostalossa?
- JoAnn
Kyllä toisesta kissasta on yleensä kissalle enemmän seuraa kuin koirasta, kissoilla on oma kieli ja ihan omat juttunsa. Tietty koira on parempi kuin ei mitään mutta hankkisin ehdottomasti toisen kissan kaveriksi jos jää yksin. Koiran kanssa ulkoillaan ja kissa joutuu jäämään silloinkin taas "ulkopuolelle".
Lyhyetkin ulkoiluhetket piristävät kissan arkea, runsaat kiipeilymahdollisuudet eli isoja raapimapuita, päivittäinen leikittäminen esim.huiskulla jne, herkkujen/raksujen piilottelu..Kissakirjoista saa vinkkejä.
Kissakaveri on ehdottomasti yksi isoimmista sisäkissan virikkeellistäjistä. Silti useampaakin kissaa tulisi virikkeellistää.
Muistakaa pitää kissanne normaalipainoisina ja huolehtia laadukkaasta ravinnosta. Ravinnon monipuolisuus rikastuttaa myös kissan elämää, kannattaa nähdä vaivaa nirsonkin kissan kanssa sen eteen :). - on kisu ,
ei pidä ottaa liian tosissaan näitä juttuja. muista antaa kissalle hyvä laatuista ruokaa ja puhdasta vettä siivoo laatikko päivittäin ja leiki kissan kanssa ja pidä hyvänä siittä kissa nauttii (rakkaudesta) ja jos on mahdollista voit laittaa valjaisiin ja viedä ulos varovasti huom jos kissa haluaa et sinä muista aina kissasi ehdoilla !
- vapaa ja onnellinen
Jos kissan ehdoilla mennään, niin se tietää vapautta. Vapaana kissa on onnellisimmillaan. Vastuuton on se omistaja, joka ottaa kissan sellaisiin oloihin, jossa se ei saa olla vapaana.
- friikki
vapaa ja onnellinen kirjoitti:
Jos kissan ehdoilla mennään, niin se tietää vapautta. Vapaana kissa on onnellisimmillaan. Vastuuton on se omistaja, joka ottaa kissan sellaisiin oloihin, jossa se ei saa olla vapaana.
Omistajana sinä olet ilmeisesti onnellimillasi,kun kissasi on kaukana sinusta,etkä nää sitä.Kaikkia niitä onkin ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693