Kerrostalossa asuminen

kissavän

Moi,
koko ikäni (19v) olen asunut pk-seudulla kerrostaloissa kissojen (max 2kpl kerrallaan) kanssa. Aika ajoin tuppaa ahdistamaan niiden elämän tylsyys. Vanhempaa kissaa vein säännöllisesti ulos viel n. vuosi sitten, nykyään se ei itse kaipaa ja on sen verran heikossa kunnossa etten sitä enää vie. Paria viime kesää lukuunottamatta kissa sai kesällä 1-2kk oleskella vapaasti mökillämme. Se oli hienoa. Nuorempi taas on niin totaalisen nössö, että ainakaan vielä ulosvieminen ei ole mahdollista.

Miten te aktivoitte kissojenne elämää, vai riittääkö rapsuttelu, pusuttelu ja perustarpeiden ylläpito? Kyllähän kaksi kissaa jonkin verran seuraa toisistaan saaavat, mutta eivät kai tarpeeksi, sillä kummassakin kissassa huomaan mahdollisia turhautumisen merkkejä päivittäin (ns. hyppiväti päin seiniä, tuijottavat pitkään kummastuneina kun vaikka makaan sohvalla tv tuijottaen, naukuvat paljon....).

Vanhempi kissani (15v) tekee nyt kuolemaa ja sen kuoltua olen päättänyt hankkia koiran. Esim. basenjin, joka kuulema tulee kissan kanssa juttuun. Ehkäpä koira toisia 4-vuotiaan kissani elämään lisää virikettä.

Asia todellakin ahdistaa minua. Mikä on teidän kissaihmisten kantojenne laita?

3

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masennusdepressio

      oma kantani on, että jos asuu kerrostalossa, niin ei sinne niitä kissoja kannata ottaa. ei kissoja olet tarkoitettu KERROSTALOslummiin koriste-esineiksi. Väkisinkin niiden elämä menee tylsäksi ahtaassa tunkkaisessa neliöboksissa. Kyllä sitä nyt kuka vain masentuisi jos koko elämänsä eläisi sellaisen vankina ihan vain jonkun ihmisen silmän ilona.

      Ja tuo nuorempi kissa: se on niin kauan nössö ulkoilun suhteen kun pidät sitä sisällä. Vasta kun viet sen ulos tutustumaan ulkomaailmaan, niin vähitellen se tottuu siihen ja pian alkaa nauttia ulkoilusta. Mielellään johonkin metsikköön kävelylle vaikka jo heti huomenna. Kyllä jokainen kissa pelkää ulkona oloa jos ei ole koskaan siellä ollut. On petosta sanoa että "en voi viedä kissaa ulos kun se pelkää olla siellä". Meillä asutaan kissojen kanssa rivarissa ja ulos ne pääsevät takapihalle ja pari kertaa viikossa myös metsikköön narun päässä juoksemaan joskus täysin vapaana juoksentelemaan kesämökille

      • octavia

        "Slummi"... Etköhän nyt yleistä aika rankalla kädellä. ;) Kaikkien kerrostaloasunnot eivät ole ahtaita tunkkaisia neliöbokseja, ootko tällaista huomannut?

        Itse asun yli 70-neliöisessä KERROSTALOasunnossa, joten kissallani on todellakin tarpeeksi tilaa juosta ja leikkiä mielin määrin. Leikitän sitä lähes päivittäin pitkiäkin aikoja, ja ihan tyytyväiseltä on herra vaikuttanut. Ensi kesään mennessä opetan sen valjaisiin ja sitten käydään ulkonakin usein. Voitko kertoa, miten rivariasunto loppujen lopuksi oikein eroaa kerrostaloasunnosta? ;o


        Keskustelun aloittajalle: Jos kissat vaikuttavat tylsistyneeltä, osta joku lelu jonka perässä ne voivat juoksennella (tai nuorempi kissasi ehkä, vanhempi tuskin kertomasi perusteella jaksaa kauheasti juosta :( ). Oma kisuni on hulluna sellaseen ihan Cittaristakin saatavaan keppiin, jonka päässä on värikkäitä höyheniä. Se juoksis vaikka koko päivän sellasen perässä jos vaan ehtisin koko päivän sitä juoksuttaa. Mulla on pentukissa, joten se on tietysti muutenkin aktiivisempi (ja leikkii vaikka tyhjällä vessapaperirullalla jos muuta ei oo tarjolla), mutta jos sun kissat vaikuttaa tylsistyneiltä niin voihan niitä yrittää aktivoida leikittämällä.

        Mä sain eläinlääkäriltä myös sellasen hauskan ruokakipon, jossa on sellaisia... "esteitä" pohjassa, niin että kissa joutuu niiden välistä ensin ujuttamaan ruokansa esille ennen kuin pystyy sen syömään. :) Vähän jotain herkkuraksuja tarjolle sinne, sekin jo aktivoi kisua kun joutuu tekemään vähän aivotyöskentelyä ruokansa eteen.


        (Suomi24 on kyllä ihan väärä paikka kysyä neuvoa tai apua yhtään mihinkään kun aina tulee tylyjä vastauksia ja arvostelua. Kannattaa käydä jossain muualla kysymässä apua, eläinlääkäritkin varmaan kertoo mielellään että millä kissaa voi aktivoida.)


      • kissavän
        octavia kirjoitti:

        "Slummi"... Etköhän nyt yleistä aika rankalla kädellä. ;) Kaikkien kerrostaloasunnot eivät ole ahtaita tunkkaisia neliöbokseja, ootko tällaista huomannut?

        Itse asun yli 70-neliöisessä KERROSTALOasunnossa, joten kissallani on todellakin tarpeeksi tilaa juosta ja leikkiä mielin määrin. Leikitän sitä lähes päivittäin pitkiäkin aikoja, ja ihan tyytyväiseltä on herra vaikuttanut. Ensi kesään mennessä opetan sen valjaisiin ja sitten käydään ulkonakin usein. Voitko kertoa, miten rivariasunto loppujen lopuksi oikein eroaa kerrostaloasunnosta? ;o


        Keskustelun aloittajalle: Jos kissat vaikuttavat tylsistyneeltä, osta joku lelu jonka perässä ne voivat juoksennella (tai nuorempi kissasi ehkä, vanhempi tuskin kertomasi perusteella jaksaa kauheasti juosta :( ). Oma kisuni on hulluna sellaseen ihan Cittaristakin saatavaan keppiin, jonka päässä on värikkäitä höyheniä. Se juoksis vaikka koko päivän sellasen perässä jos vaan ehtisin koko päivän sitä juoksuttaa. Mulla on pentukissa, joten se on tietysti muutenkin aktiivisempi (ja leikkii vaikka tyhjällä vessapaperirullalla jos muuta ei oo tarjolla), mutta jos sun kissat vaikuttaa tylsistyneiltä niin voihan niitä yrittää aktivoida leikittämällä.

        Mä sain eläinlääkäriltä myös sellasen hauskan ruokakipon, jossa on sellaisia... "esteitä" pohjassa, niin että kissa joutuu niiden välistä ensin ujuttamaan ruokansa esille ennen kuin pystyy sen syömään. :) Vähän jotain herkkuraksuja tarjolle sinne, sekin jo aktivoi kisua kun joutuu tekemään vähän aivotyöskentelyä ruokansa eteen.


        (Suomi24 on kyllä ihan väärä paikka kysyä neuvoa tai apua yhtään mihinkään kun aina tulee tylyjä vastauksia ja arvostelua. Kannattaa käydä jossain muualla kysymässä apua, eläinlääkäritkin varmaan kertoo mielellään että millä kissaa voi aktivoida.)

        Kiitos oikein paljon !!! Juu, menen muualta kyselemään...=)

        Juu, nuoremman suhteeen on jo kunnon ulkoilusuunnitelmat (=.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe