Jep, ilmoitus tuli, että ensi vuonna vuokrat nousetvat keskimäärin 5,3%.
Edellinen korotus ka. 4,3%
Auts!
Alkaa olla jo kipukynnyksellä kun kokonaisvuokra autopaikkoineen menee yli 1te (80m2/Espoo).
Vuokrankorotus 2012 ka 5,3%
13
2017
Vastaukset
- otaselvääääää
Lue vuokrasopimuksesi.
Onko indeksi tai muu ehto, jos on niin ei oikein voi mitään koska oikeudessakin tod. näk. ehto ei ole kohtuuton.
Jos ei ole mitään korotuksesta sitä ei voi yksipuolisesti korottaa.
Vain yhdessä sopimalla.
Toinen asia on että lähtö voi tulla mutta ei ehkä ihan heti koska irtisanomisaika ym kestää.
Jos oikeuteen, niin käsittelyn kestäessä ei ehkä voi häätää pois.
Tarkista!
Jos liian kallis ympäristöön ja asunnon tasoon verrattuna , etsi parempi/halvempi. Korotukset kuulostavat melko suurilta esim indeksit tasolla 1-3%. Kysy apua vuokralasten asioita ajavilta tahoilta.
Yritä sovitella vuokranantajan kanssa hän ei ehkä tunne näitä asioita vaan yrittää olla ahne.
Itse olen vuokranant ja korotan n. 2%/v. - Joka vuosi korotus
Ei ole ollenkaan mistään ongelmista kyse, kuin "otaselvääääää" kirjoittaa.
Täysin sopimuksen mukainen korotus ja vuokranantaja on yhtiö.
Kirpaisee vain nämä joka vuosi tulevat korotukset.
Millaisia korotuksia muilla on tiedossa? Vuokranantaja "otaselvääääää" vuokralaisella siis n. 2% :-) - V.A. vuokranantaja
Aikalailla me ollaan nostettu 5% per vuosi. Nostot on silti tehty vuokralaisen vaihtuessa, eli ei pitäisi vituttaa ketään...
Kovat nousut, mutta kulut on noussut törkeesti. - Laupias.
No, minäpoika olen nostanut sen 4% koska moni muukin.
Kulut ei ole nousseet mutta eihän se vuokralainen sitä tiedä. - ryhdistäydy
Vuokranantajan kulut ovat nousseet yhtiövastikkeissa 9% ja pääomaveron korotuksena 7%. Joten eiköhän tuohon verrattuna vuokralaisen 5% korotus ole aika alimitoitettu. Miksi vuokranantajan pitäisi harrastaa hyväntekeväisyyttä ja antaa jonkun asua omistamassaan asunnossa alihintaan?
Voithan käydä hakemassa asuntolainan ja ostaa itse yksiön. SItten voit maksella korkoa lyhennystä 800 euroa 100 euron yhtiövastiketta hyvillä mielin. Tai vuokrata asuntosi eteenpäin ja jännittää, saatko siitä edes tuloa vai joudutko sponsoroimaan vuokralaisesi asumista joka kuukausi 600 euron edestä, kun vuokratulot eivät riitä kattamaan edes asuntovelkaasi... - höynäytetty
Tarkista vuokrasopimuksestasi, mitä vuokran korottamisesta on sovittu. Jos se on sidottu elinkeinoindeksiin, tarkista laskutapa. Minun vuokranantajalle on Vuokranantajat ry:stä annettu väärää tietoa indeksin laskutavasta ja olen maksanut huimasti ylihintaa omaa tyhmyyttäni. Laskukaavaa on vaikea mistään löytää, mutta näin sen pitäisi olla: uusi indeksi / alkup.(sopimuksen tekohetken) indeksi x alkup. vuokra. Eli jakaja ja kerrottava pysyy samana.
- höynäytetty
Korjaus edelliseen. Siis elinkustannusindeksi, eikä elinkeinoindeksi.
Mites tuo kaava...
uusi indeksi / alkuperäinen indeksi x alkuperäinen vuokra
Indeksit: http://www.stat.fi/til/khi/2011/11/khi_2011_11_2011-12-14_tau_002_fi.html
indeksi toukokuu 2006: 1623
indeksi syyskuu 2011: 1823
alkuperäinen vuokra: 800
1623 / 1823 x 800 = 712 = vuokra alenisi...
Yleensähän, jos on sidottu indeksiin, voi ehto olla, että indeksin % määräinen korotus tietty %, esim. indeksi 2%-yksikköä.
Esimerkki:
indeksi syyskuu 2010: 1757
indkesi syyskuu 2011: 1823
nousu%: 3,76%
Jos olisi indeksi 2 = 3,76 2 = 5,76% nosto.
Näin minä tuon käsitän.
Meillä oli kerran (1998-2003) ehto siten, että elinkustannusindeksi, mutta vähintään 2,5%.- kaavan mukaan
RipsaK kirjoitti:
Mites tuo kaava...
uusi indeksi / alkuperäinen indeksi x alkuperäinen vuokra
Indeksit: http://www.stat.fi/til/khi/2011/11/khi_2011_11_2011-12-14_tau_002_fi.html
indeksi toukokuu 2006: 1623
indeksi syyskuu 2011: 1823
alkuperäinen vuokra: 800
1623 / 1823 x 800 = 712 = vuokra alenisi...
Yleensähän, jos on sidottu indeksiin, voi ehto olla, että indeksin % määräinen korotus tietty %, esim. indeksi 2%-yksikköä.
Esimerkki:
indeksi syyskuu 2010: 1757
indkesi syyskuu 2011: 1823
nousu%: 3,76%
Jos olisi indeksi 2 = 3,76 2 = 5,76% nosto.
Näin minä tuon käsitän.
Meillä oli kerran (1998-2003) ehto siten, että elinkustannusindeksi, mutta vähintään 2,5%.Ilmeisesti lukujen yhtälöön sijoittaminen on sinulle liian vaikeaa?
Uusi indeksi (1823) / alkuperäinen indeksi (1623) x alkuperäinen vuokra (800) = uusi vuokra 898,58€
- halpaa %#"¤&#%&
Joululahja: 6.11%
- ja sossu loput
Meikäläinen korotti vuokraa yksiöstä 50e/kk.
Eli siihen summaan kun kela maksaa asumistukea. - liejuryömijä
Pientä. Täällä nousi 14 %:ia.
- Sösö
Onkohan 50 e/kk vuokrankorotus liikaa liikehuoneistosta, johon ei ole tehty moneen vuoteen yhtään korotusta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292083
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051906Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841679Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy661559Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331212- 851202
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561152- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023