Vuokrankorotus 2012 ka 5,3%

Joka vuosi korotus

Jep, ilmoitus tuli, että ensi vuonna vuokrat nousetvat keskimäärin 5,3%.
Edellinen korotus ka. 4,3%

Auts!

Alkaa olla jo kipukynnyksellä kun kokonaisvuokra autopaikkoineen menee yli 1te (80m2/Espoo).

13

2017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otaselvääääää

Lue vuokrasopimuksesi.
      Onko indeksi tai muu ehto, jos on niin ei oikein voi mitään koska oikeudessakin tod. näk. ehto ei ole kohtuuton.
      Jos ei ole mitään korotuksesta sitä ei voi yksipuolisesti korottaa.
      Vain yhdessä sopimalla.

Toinen asia on että lähtö voi tulla mutta ei ehkä ihan heti koska irtisanomisaika ym kestää.
      Jos oikeuteen, niin käsittelyn kestäessä ei ehkä voi häätää pois.
      Tarkista!

Jos liian kallis ympäristöön ja asunnon tasoon verrattuna , etsi parempi/halvempi. Korotukset kuulostavat melko suurilta esim indeksit tasolla 1-3%. Kysy apua vuokralasten asioita ajavilta tahoilta.
      Yritä sovitella vuokranantajan kanssa hän ei ehkä tunne näitä asioita vaan yrittää olla ahne.
      Itse olen vuokranant ja korotan n. 2%/v.

• Joka vuosi korotus

Ei ole ollenkaan mistään ongelmista kyse, kuin "otaselvääääää" kirjoittaa.

Täysin sopimuksen mukainen korotus ja vuokranantaja on yhtiö.

Kirpaisee vain nämä joka vuosi tulevat korotukset.

Millaisia korotuksia muilla on tiedossa? Vuokranantaja "otaselvääääää" vuokralaisella siis n. 2% :-)

• V.A. vuokranantaja

Aikalailla me ollaan nostettu 5% per vuosi. Nostot on silti tehty vuokralaisen vaihtuessa, eli ei pitäisi vituttaa ketään...

Kovat nousut, mutta kulut on noussut törkeesti.

• Laupias.

No, minäpoika olen nostanut sen 4% koska moni muukin.
      Kulut ei ole nousseet mutta eihän se vuokralainen sitä tiedä.

• ryhdistäydy

Vuokranantajan kulut ovat nousseet yhtiövastikkeissa 9% ja pääomaveron korotuksena 7%. Joten eiköhän tuohon verrattuna vuokralaisen 5% korotus ole aika alimitoitettu. Miksi vuokranantajan pitäisi harrastaa hyväntekeväisyyttä ja antaa jonkun asua omistamassaan asunnossa alihintaan?

Voithan käydä hakemassa asuntolainan ja ostaa itse yksiön. SItten voit maksella korkoa lyhennystä 800 euroa 100 euron yhtiövastiketta hyvillä mielin. Tai vuokrata asuntosi eteenpäin ja jännittää, saatko siitä edes tuloa vai joudutko sponsoroimaan vuokralaisesi asumista joka kuukausi 600 euron edestä, kun vuokratulot eivät riitä kattamaan edes asuntovelkaasi...

• höynäytetty

Tarkista vuokrasopimuksestasi, mitä vuokran korottamisesta on sovittu. Jos se on sidottu elinkeinoindeksiin, tarkista laskutapa. Minun vuokranantajalle on Vuokranantajat ry:stä annettu väärää tietoa indeksin laskutavasta ja olen maksanut huimasti ylihintaa omaa tyhmyyttäni. Laskukaavaa on vaikea mistään löytää, mutta näin sen pitäisi olla: uusi indeksi / alkup.(sopimuksen tekohetken) indeksi x alkup. vuokra. Eli jakaja ja kerrottava pysyy samana.

• höynäytetty

Korjaus edelliseen. Siis elinkustannusindeksi, eikä elinkeinoindeksi.

• Mites tuo kaava...

uusi indeksi / alkuperäinen indeksi x alkuperäinen vuokra

Indeksit: http://www.stat.fi/til/khi/2011/11/khi_2011_11_2011-12-14_tau_002_fi.html

indeksi toukokuu 2006: 1623
        indeksi syyskuu 2011: 1823
        alkuperäinen vuokra: 800

1623 / 1823 x 800 = 712 = vuokra alenisi...

Yleensähän, jos on sidottu indeksiin, voi ehto olla, että indeksin % määräinen korotus tietty %, esim. indeksi 2%-yksikköä.

Esimerkki:
        indeksi syyskuu 2010: 1757
        indkesi syyskuu 2011: 1823
        nousu%: 3,76%

Jos olisi indeksi 2 = 3,76 2 = 5,76% nosto.

Näin minä tuon käsitän.

Meillä oli kerran (1998-2003) ehto siten, että elinkustannusindeksi, mutta vähintään 2,5%.

• kaavan mukaan
        RipsaK kirjoitti:

Mites tuo kaava...

uusi indeksi / alkuperäinen indeksi x alkuperäinen vuokra

Indeksit: http://www.stat.fi/til/khi/2011/11/khi_2011_11_2011-12-14_tau_002_fi.html

indeksi toukokuu 2006: 1623
        indeksi syyskuu 2011: 1823
        alkuperäinen vuokra: 800

1623 / 1823 x 800 = 712 = vuokra alenisi...

Yleensähän, jos on sidottu indeksiin, voi ehto olla, että indeksin % määräinen korotus tietty %, esim. indeksi 2%-yksikköä.

Esimerkki:
        indeksi syyskuu 2010: 1757
        indkesi syyskuu 2011: 1823
        nousu%: 3,76%

Jos olisi indeksi 2 = 3,76 2 = 5,76% nosto.

Näin minä tuon käsitän.

Meillä oli kerran (1998-2003) ehto siten, että elinkustannusindeksi, mutta vähintään 2,5%.

Ilmeisesti lukujen yhtälöön sijoittaminen on sinulle liian vaikeaa?

Uusi indeksi (1823) / alkuperäinen indeksi (1623) x alkuperäinen vuokra (800) = uusi vuokra 898,58€

• halpaa %#"¤&#%&

Joululahja: 6.11%

• ja sossu loput

Meikäläinen korotti vuokraa yksiöstä 50e/kk.
      Eli siihen summaan kun kela maksaa asumistukea.

• liejuryömijä

Pientä. Täällä nousi 14 %:ia.

• Sösö

Onkohan 50 e/kk vuokrankorotus liikaa liikehuoneistosta, johon ei ole tehty moneen vuoteen yhtään korotusta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2083
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1906
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      66
      1559
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1212
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1202
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1152
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe