Objektiivi-adapterit..

pekka1238

Ostin Olympus Pen E-PL1 kameran ja talosta löytyy jonkun verran vanhoja Pentax K-bajonetti objektiivejä lähiinnä -80 luvulta.
Luin että olisi saatavissa jonkilaisia adaptereja jolla saisi nuo vanhat putket kiinni tuohon Olympukseen.
Mutta onko kukaan kokeillut mokomia, lähinnä olisin kiinnostunut mimmoista jälkeä tulee että kannattaako mokomaa edes harkita, ei kehtaisi sikaa säkissä ostaa.

6

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhassa varaa

      "ei kehtaisi sikaa säkissä ostaa"

      kokeile kaupassa.

      yleisesti ottaen 80-luvun optiikka on pääsääntöisesti oikein hyvää jos katsotaan piirtoa.
      Piirtävät varsin terävää.
      Kehitys liittyy lähinnä vastavalo-ongelmiin, eli kotrasti häviää vanhoilla 'maitolasioptiikoilla' huomattavasti helpommin kuin uusilla monikalvopinnoitetuilla lasilajeilla.
      Lisäksi kromaattinen aberraatio ei ollut filmiaikana ongelma siinä määrin kuin nykyään digiaikana, joten vanha lasi saattaa tuottaa tavallista enemmän tämän kaltaisia ongelmia.

    • Vertaaja
      • pekka1238

        Jep, tuommosta vähän niinkuin kahtelin, käsin-säätämiseksihän se menee mutta niinhän sitä säätettiin ennenwanhaankin. Pitänee ostaa mokoma ja kokeilla. Varsinkin 50 mm f:1,7 Ricoh:in normaalia tekisi mieli testata, se teki ainakin filmille ihan hyvää jälkeä. Mokomasta saisi hyvän muotokuva linssin.


      • muotokuvalinssi?
        pekka1238 kirjoitti:

        Jep, tuommosta vähän niinkuin kahtelin, käsin-säätämiseksihän se menee mutta niinhän sitä säätettiin ennenwanhaankin. Pitänee ostaa mokoma ja kokeilla. Varsinkin 50 mm f:1,7 Ricoh:in normaalia tekisi mieli testata, se teki ainakin filmille ihan hyvää jälkeä. Mokomasta saisi hyvän muotokuva linssin.

        Mitenkäs tuollaisesta 50 millisestä saadaan muotokuvalinssi (terävyysalue, polttoväli, perspektiivi muotokuvaetäisyydellä).
        Uskotko sinäkin, että polttoväli pitenee n. 100 milliseksi kun kennoa pienennetään?
        Taitaa istua sitkeässä tuo ”polttovälikerroin” -termin väärinymmärtäminen.


      • Eikös se..
        muotokuvalinssi? kirjoitti:

        Mitenkäs tuollaisesta 50 millisestä saadaan muotokuvalinssi (terävyysalue, polttoväli, perspektiivi muotokuvaetäisyydellä).
        Uskotko sinäkin, että polttoväli pitenee n. 100 milliseksi kun kennoa pienennetään?
        Taitaa istua sitkeässä tuo ”polttovälikerroin” -termin väärinymmärtäminen.

        niin ole vain onko meitä kustu silmään noilla "vastaa sitä ja sitä" polttoväliä kinokoossa jutuilla.


      • muovikuvalinssilude
        muotokuvalinssi? kirjoitti:

        Mitenkäs tuollaisesta 50 millisestä saadaan muotokuvalinssi (terävyysalue, polttoväli, perspektiivi muotokuvaetäisyydellä).
        Uskotko sinäkin, että polttoväli pitenee n. 100 milliseksi kun kennoa pienennetään?
        Taitaa istua sitkeässä tuo ”polttovälikerroin” -termin väärinymmärtäminen.

        "Mitenkäs tuollaisesta 50 millisestä saadaan muotokuvalinssi (terävyysalue, polttoväli, perspektiivi muotokuvaetäisyydellä)."

        ihan helposti.

        "Uskotko sinäkin, että polttoväli pitenee n. 100 milliseksi kun kennoa pienennetään?"

        en.

        "Taitaa istua sitkeässä tuo ”polttovälikerroin” -termin väärinymmärtäminen."

        no se riittää kun kuvakulma kapenee.
        Tai käyttää löyhempää rajausta.
        Tai kuvaa miljöötä mukaan.
        Tai etsii sopivan leveän mamman joka täyttää kuvaruudun pulloposkillaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      302
      772
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe