Hyviä ruotsin kielen itseopiskelumateriaaleja?

Kertausmielellä

Ruotsit on koulussa opiskeltu mutta aika hyvin jo unohdettu. Siksipä kaipailisinkin vinkkejä hyvistä ruotsinkielen itseopiskelumateriaaleista. Lähinnä jokin kirja cd viritelmä on mielessä, sillä en halua rajoittaa itseäni tietokoneen äärelle. Ja vielä jos saisin mahdollisimman nopeasti etenevän kurssin niin aina vain parempi.

Joka kirjakaupassa näyttää olevan myynnissä Andre Wickströmin kertojaäänellä varustettu Opi ruotsia -paketti jossa on hulppeat 10 CD:tä, mutta näytepätkän perusteella kirja opettaa sitä järkyttävää suomenruotsia. Koska en halua leikata korviani irti hirveää suomenruotsalaista mongerrusta kuunneltaessa, niin haluisin audion vielä riikinruotsiksi.

Onko kenelläkään kokemusta esim. Teach Yourself -sarjasta? Pidin sarjan saksankielen oppimateriaalista.

12

2668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa koeilla onneaan Adlibrisin ja Bookplusin nettisivuilta, voisi olla parempi valikoima nimenomaan ruotsinruotsin ääntämiselle rakentuvia oppimateriaaleja.

    • Ei suomenruotsia

      Ruotsissa toimiva Univerb.se tarjoaa kurssimateriaalia ruotsinkielen itseopiskeluun ja opetus on täysin Ruotsissa yleisesti puhuttua "rikssvenska".
      Kyseessä on kielen peruskurssi suomalaisille.
      www.univerb.se/produkt/spraakkursser/svenska/univerb-ruotsin-kielikurssi-32.htlm

      • ruåtsi

        Kyseisiä tuotteita saa Suomestakin. www.opinyt.fi verkkokauppa myy Univerbin kielikursseja. Sieltä olen itse tilannut.


    • det är inte svårt

      Helposti apua kun valitset televisiosta kanavan 5, joka näyttää paljon Ruotsin tv:n ohjelmia juuri hakemallasi aksentilla! Siinä kotitöitä puuhastellessa, pyykkiä silittäessä tai netissä laskuja maksaessa toisesta korvasta sisään riikinruotsia. Viimeksi katselin hauskaa musavisaa, joka tuli samaan aikaan kuin kakkoselta Tartu Mikkiin.

    • gymnasist

      Hei!

      Suosittelen lämpimästi Galleri -nimistä lukion b-ruotsin oppikirjasarjaa. Kurssejen aiheet ovat enimmäkseen mielenkiintosia, kaikkia teemoja kattaavia. Osa audioista on riikinruotsiksi (esim. suurin osa kappaleen äänitteistä, myös osa teksteistä) ja osa luonnollisesti suomenruotsiksi. Kannattaa harkita, sillä kurssikirjoja löytyy kuitenkin yhteensä jopa seitsemän kappaletta joka siis kattaa lukion b-ruotsin pakolliset sekä syventävät kurssit. Jos saat mahdollisuuden tutustua oppikirjaan, niin kannattaa ainakin vilkasta. Motivoi ainakin minua ruotsin opiskeluissani :)

      • tt

        Suosittelen opettelimisen jättämistä,täysin tarpeeton, englannilla pärjää missä vain.


      • Kantapään kautta
        tt kirjoitti:

        Suosittelen opettelimisen jättämistä,täysin tarpeeton, englannilla pärjää missä vain.

        Niin minäkin luulin! Mutta nytpä ollaankin tilanteessa, että joudun opiskelemaan ruotsia kesälomalla, kun aikoinaan lukiossa ei kiinnostanut :(


    • Jargen

      mitähän tarkoittaa prata sönder suomeksi?

      • seijais

        prata sönder on käsittääkseni että asiaa on puitu niin pitkälle ettei se enää etene.


    • !!!

      Reflex - uppdatera din svenska on hyvä kertauskirja. on tarkoitettu ennen ammattikorkeakouluun menoa mutta sopii myös itseopiskeluun, itselle siitä ollut paljon apuaruotsin kertaamisessa.

      ja kyll äonhan se nyt kiva jos ruotsiin menee että osaa kiletä eikä tarvi puhua englantia siellä! " maassa maan kielellä" edes vähän!

    • hevonen on häst

      Jos on mahdollisuus kuunnella ruotsia tevestä, niin siitä vaan. Ne Andren paketit liene turhia. Kun muutin tänne 1900-luvulla kävin elokuvissa ja luin lehtiä sekä kävin paljon ravintoloissa joissa oli helppo tutustua ihmisiin,. en kyllä ostais Andren oppikirjoja.

    • heiccu1

      Ruotsalaiset tv sarjat/elokuvat niistä oppii ja myös sitä puhekieltä! Musiikki. Ja kivaa vaihtelua kirjoille. Itse olen pitänyt hyvänä Hålligång 1 ja 2 kirjoja jotka suunnattu aikuisille, noi Lukion kirjat tahtoo olla aikuisille vähän " teinejä" aihepiireiltään, niin ei ole niinkään motivaatiota niihin. Hålligång tekstit liittyy vapaa-aikaan ja työelämään. Kirjat aihepiireiltään aikuisille tehty, ja useimman kansalaisopistotkin sitä sarjaa käyttää. Myös Reflex uppdatera din svenska on hyvä joka siis (EVK B1) tarkoitettu kertauskirjaksi niille jotka ei lukiota käynyt ja suuntaa Amk. Myös Gröna Linjen on selkeä kirja, itse sitä parhaillaan opiskelen, siinä kielioppiasiat hyvin selitetty.
      Mutta sitä mieltä olen että Tv tai ihan puhuttu ruotsi paikanpäällä ruotsissa tai suomessa opettaa parhaiten.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe