Miksi uskovat valehtelevat?

Nopertede

Miksi uskovilla on tarve valehdella ihmeparantumisista ja ilmestyksistä? Yhdestäkään sellaisesta ei ole pitävää todistetta.

9

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öw

Miksi yleistät?

Pidän itseäni uskovana, mutta minulla ei ole mitään tarvetta hehkutella ihmeparantumisista taai ilmestyksistä.

• Minä en näe aloituksessa yleistystä.

Voisi kysyä "Miksi kaikilla uskovilla " tai "Miksi monilla uskovilla ". Kun kysytään vain "Miksi uskovilla ", niin oletus on jälkimmäinen versio.

Vrt.: Miksi ihmiset uskovat jumaliin? Miksi ihmset tappavat toisiaan? jne.

• "Miksi uskovilla on tarve valehdella ihmeparantumisista ja ilmestyksistä?"

Se pönkittää uskoa.

• Kristinuskon kirja.

Nopertede.

Ystävällisesti huomioinet, että on Korkeimpaan uskovia, joilla ei ole juuri mitään tekemistä kirkon rakentaman oppijärjestelmän kanssa. Heidän ( minun ) uskonsa perustuu realismiin uskossaan.

On todella syytä erottaa eri lailla uskossa olevat !

Otan selvennyksi yhden esimerkin. Jumala ei vaikuta mitenkään konkreettisesti maaplaneetallamme. Kaikki rukoukset ovat tässä mielessä täyttä huuhaata.

• Voisitko selittää hieman tarkemmin.

"Heidän ( minun ) uskonsa perustuu realismiin uskossaan. - - - Otan selvennyksi yhden esimerkin. Jumala ei vaikuta mitenkään konkreettisesti maaplaneetallamme."

Miten voi realismiin pitäytyen uskoa johonkin, mistä ei ole konkreettista havaintoa?

• vain_ihminen

Mietin tuota sanaa "valehdella" tässä yhteydessä. Onko jokainen ihmeparantumiskertomus suoraan valhetta, vai voisiko taustalla olla myös kertojan aito usko siihen, että Jumalalla on ollut sormensa pelissä kun vointi on parantunut? (itse siis koen, että valehtelua on tietoinen väärän tiedon levittäminen - ei se, että itse uskoo kerrotun asian olevan totta - sitä voisi kutsua ennemminkin virheeksi.)

Käsittääkseni on todistettu, että ihmismielelläkin on suuri merkitys parantumisprosessissa. Tai ainakin siinä, että kokee parantuvansa.

Itsekin suhtaudun kovin skeptisesti näihin ihmeparantumistarinoihin... vaikka uskova ihminen olenkin. Mutta lume-efektiin uskon kyllä. Ja toisaalta myös siihen, että Jumala voi vaikuttaa tässäkin maailmassa.

• Varmasti maailmassa tapahtuu paljon selittämättömiä asioita, jotka kuitenkin kokijalleen ovat totisinta totta. Se, onko kysymyksessä sitten jokin oikeasti "yliluonnollinen" tai Jumalallinen ihme, vai esimerkiksi psykologisesti tai muuten tieteellisesti selitettävä ilmiö, on varmasti aina tapauskohtausta. Ehkä ihmisiltä ei tarvitse viedä pois uskoa ihmeisiin. Kuten vain ihminenkin totesi, voi ihmismielellä olla suuri vaikutus esim. parantumisprosessissa. Ja onhan meidän mielessämme ja maailmassa yhä paljon tutkimatonta. Toki jos jotakin ihmettä, vaikkapa parantamista, aletaan käyttää hengellisen vallankäytön välineenä, ollaan eksytty jo väärille poluille. Tahallinen valehtelu tuollaisessa asiassa on tietysti aina väärin.

Sanna Husso, pappi

• Kristinuskon kirja

Sanna Husso, pappi

Palstan aloittajan jatkoksi, Raamattu on " täynnä " ihmeparantumisia ja ilmestyksiä.

Ovatko ne valehtelua vai totta ? Kirkkohan käyttää niitä hengellisen vallankäytön välineenä !

Olen omalta puolelltani vastannut hänelle. Omaan esimerkkiini vielä, Jeesus sanoi " Taivasten valtakunta on sisäisesti teissä ". Ei ulkoisesti.

• John Steinbeckin sanoin: Ei asian tarvitse olla vale, vaikka se ei totta olisikaan.

Meillä ihmisillä on uskomaton kyky huiputtaa itseämme. Me voimme soveltaa aivan erilaisia kriteerejä eri asioissa jopa huomaamatta sitä itsekään.

Esimerkiksi henkilö uskoo lauseen puolikkaasta ilman mitään todisteita asian, joka tukee hänen uskoaan, mutta ei sitten millään aukottomasti todistettua faktaa, joka ei sovi hänen uskomuksiinsa.

Edellä kirjoitettu pätee tietysti niihin, jotka toistavat kuulemiaan kertomuksia. He taitavat olla enemmistönä.

Sitten on pieni joukko, joka sepittää niitä.

Luultavasti osa kertomuksista syntyy kuten muutkin legendat. Jostain pienestä ja arkipäiväisestä alkanut tarina elää omaa elämäänsä' ja kasvaa toistettaessa ylimaallisiin ulottuvuuksiin.

Osa kertomuksista voi syntyä siten, että normaali sattuma tulkitaan omien odotusten mukaiseksi ihmeeksi. Esimerkiksi parantuminen, joka johtui lääkkeistä, tulkitaankin henkimaailman ansioksi.

Sitten on vielä ne kertomukset, joita tehtaillaan tietoisesti pitämään lauma koossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      7106
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3722
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3259
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      233
      2384
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2125
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      41
      1978
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1869
    8. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      24
      1818
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1768
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1753
    Aihe