Hei kaikki!
Kaipailen apuanne saadakseni tietoa opettavaisesta 1940-luvulla ensimmäisen kerran ilmestyneestä Kiva Kalle -lastenkirjasta. Onko kirja kenellekään tuttu? Entä sen kirjoittaja Evert Smeds, löytyykö hänestä mitään tietoa? Kaipailen tietoa myös kokemuksistanne, tuntemuksistanne ja mielikuvistanne kirjaan liittyen. Millaisessa tilanteessa olette itse lapsena lukeneet kirjaa tai onko teille luettu? Millainen sosiaalinen tilanne kirjaan on liittynyt? Oikestaan kaikki tieto ja kaikenlaiset kokemukset olisivat avuksi minulle.
Kiva Kalle 1940-luvulta
4
342
Vastaukset
- ihankiva?
"Tahraakaan ei siedä pientä
niin hän astuu Suomen nientä"
Kyllä Kalleen mukavia lapsuusmuistoja liittyy, vaikeampi niitä on eritellä. Minulle tätä on kyllä allunperin luettu joskin muistini mukaan olen Kalleen palannut vielä lukutaitoisenakin. Tuntuu vähän siltä,että jo lapsena tämä onneton Pekka keräsi enemmän sympatiapisteitä.
Nyt jo vähän vanhempana tulee mieleen "Rakkan johtajan" juuri tapahtunut kuolonuneen nukkuminen. Varsin kun tämän kirjoittajalla on eräälläainen nostalginen muistijälki myös edellisen isään.
No, toisaalta. Mukavaahan se olisi jos menneen polven kakarat olisivat painaneet opetukset syvälle sieluunsa, vaikkakin ehkä tylsempää?
Edellä olevan sepustin ihan vaan siksi, että sattumalta tähän törmäsin ja kirja oli tuossa käden ulottuvilla. - CatRat
Tuttu on!
"Katsos kuinka Kalle syö,
toiset laudalta hän lyö.
Voileipiä viisi vain,
maitoakin laseittain.
Siks on Kalle roteva,
voimakas ja komea.
Iloinen ja xxxxväinen,
urheilussa ensimmäinen.
Miesten mies on miekkonen,
koulukin käy leikiten.
Näin "huonosti" muistan kirjan runoja - luettuani niitä viimeksi 70-luvulla... Lukukokemus on ilmeisesti ollut väkevä.
Kirja oli enoni (s. 1949) lapsuuden kirja, jota luimme siskoni kanssa mummilassa. Sitten Kalle katosi jonnekin, ja enonikin kaipailee sitä.
Muistan, että oikein opettelimme kirjan runoja, niin hyviä ne mielestäni lapsena olivat. Luin kirjan ties kuinka monta kertaa. Kuvituksesta pidin muuten, mutta yhdessä runossa esiintyi vanha mies, joka oli mielestäni pelottavasti piirretty.
Lastenkirjojen klassikko (vrt. Jörö-Jukka ja Max & Moritz), jonka sietäisi päästä uudestaan painoon. - HIETALA
ÄITINI MYÖS KAIPAILEE EM.KIRJAA ELI MUISTOA LAPSUUDSTAAN...JOS JOLLAKIN ON TIETOA MISTÄ VOI SAADA OSTAA HYVÄKUNTOISENA,KÄYTETTYNÄ: KIVA KALLE kirjan ? ILMOITTAKAA..PLEASE!
- lukija
Hei vaan,
minulla on kirja, joka on Savon mummolasta. En halua myydä sitä, koska sillä on paljon tunnearvoa. Mutta kopioida voisin kirjan äidillesi. Ystävällisin terveisin Susanna
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000588944124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?132405Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1911560Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja221317- 71960
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.41897Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72814Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57812En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.41762Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä75662