Kiva Kalle 1940-luvulta

Kivan Kallen kaveri

Hei kaikki!

Kaipailen apuanne saadakseni tietoa opettavaisesta 1940-luvulla ensimmäisen kerran ilmestyneestä Kiva Kalle -lastenkirjasta. Onko kirja kenellekään tuttu? Entä sen kirjoittaja Evert Smeds, löytyykö hänestä mitään tietoa? Kaipailen tietoa myös kokemuksistanne, tuntemuksistanne ja mielikuvistanne kirjaan liittyen. Millaisessa tilanteessa olette itse lapsena lukeneet kirjaa tai onko teille luettu? Millainen sosiaalinen tilanne kirjaan on liittynyt? Oikestaan kaikki tieto ja kaikenlaiset kokemukset olisivat avuksi minulle.

4

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihankiva?

      "Tahraakaan ei siedä pientä
      niin hän astuu Suomen nientä"

      Kyllä Kalleen mukavia lapsuusmuistoja liittyy, vaikeampi niitä on eritellä. Minulle tätä on kyllä allunperin luettu joskin muistini mukaan olen Kalleen palannut vielä lukutaitoisenakin. Tuntuu vähän siltä,että jo lapsena tämä onneton Pekka keräsi enemmän sympatiapisteitä.

      Nyt jo vähän vanhempana tulee mieleen "Rakkan johtajan" juuri tapahtunut kuolonuneen nukkuminen. Varsin kun tämän kirjoittajalla on eräälläainen nostalginen muistijälki myös edellisen isään.

      No, toisaalta. Mukavaahan se olisi jos menneen polven kakarat olisivat painaneet opetukset syvälle sieluunsa, vaikkakin ehkä tylsempää?

      Edellä olevan sepustin ihan vaan siksi, että sattumalta tähän törmäsin ja kirja oli tuossa käden ulottuvilla.

    • CatRat

      Tuttu on!

      "Katsos kuinka Kalle syö,
      toiset laudalta hän lyö.
      Voileipiä viisi vain,
      maitoakin laseittain.
      Siks on Kalle roteva,
      voimakas ja komea.
      Iloinen ja xxxxväinen,
      urheilussa ensimmäinen.
      Miesten mies on miekkonen,
      koulukin käy leikiten.

      Näin "huonosti" muistan kirjan runoja - luettuani niitä viimeksi 70-luvulla... Lukukokemus on ilmeisesti ollut väkevä.

      Kirja oli enoni (s. 1949) lapsuuden kirja, jota luimme siskoni kanssa mummilassa. Sitten Kalle katosi jonnekin, ja enonikin kaipailee sitä.

      Muistan, että oikein opettelimme kirjan runoja, niin hyviä ne mielestäni lapsena olivat. Luin kirjan ties kuinka monta kertaa. Kuvituksesta pidin muuten, mutta yhdessä runossa esiintyi vanha mies, joka oli mielestäni pelottavasti piirretty.

      Lastenkirjojen klassikko (vrt. Jörö-Jukka ja Max & Moritz), jonka sietäisi päästä uudestaan painoon.

    • HIETALA

      ÄITINI MYÖS KAIPAILEE EM.KIRJAA ELI MUISTOA LAPSUUDSTAAN...JOS JOLLAKIN ON TIETOA MISTÄ VOI SAADA OSTAA HYVÄKUNTOISENA,KÄYTETTYNÄ: KIVA KALLE kirjan ? ILMOITTAKAA..PLEASE!

      • lukija

        Hei vaan,
        minulla on kirja, joka on Savon mummolasta. En halua myydä sitä, koska sillä on paljon tunnearvoa. Mutta kopioida voisin kirjan äidillesi. Ystävällisin terveisin Susanna


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe