Onko Belgiasta kokemuksia

matkanjohtaja

Lähdemme viikon työmatkalle Belgiaan.

Pärjääkö englannilla miten hyvin?
Kelpaako Visa usein (esim. kuten suomessa)?
Liikennekulttuuri?

Jotain muuta erityistä lähtiessä huomioitavaa???

17

2801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kannata

      mennä sinne, ne on ULKOMAALAISIA , tiedä kuinka epäilyttäviä ovat.

    • älä mene

      ainakaan lasten kanssa

    • matkanjohtaja

      Kyseessä työmatka, ei lapsia mukana!!!!!!!!

      Oikeita vastauksia, please!

    • expat

      belgia on ehkä kaikkein paras maa Euroopassa.Olen asunut täällä kuutisen vuotta, enkä halua enää muuttaa pois.Terveydenhoito ja koulutus ovat korkeammalla tasolla kuin Suomessa, ruoka on herkullista, puhumattakaan oluista ja suklaasta!

      Visa käy tietysti kaikkialla. Itse puhun sekä hollantia että ranskaa, joten en ole tuota englantia kokeillut, mutta varmasti silläkin pärjää. Belgialaiset ovat ystävällisiä ja auttavaisia ihmisiä.Tervetuloa!

      • maria

        luultavasti tiedät suunnilleen kaiken belgialaisista tavoista eli jos voisit hieman neuvoa?
        Elikkä vuosi sitten näin belgialaisen kirjekaverini ensimmäistä kertaa. näin myös hänen vanhempansa aivan pikaisesti. Olen menossa tänä kesänä uudestaan Belgiaan. :) Tällä kertaa viivyn kirjekaverini vanhempien luona neljä päivää. En ole varma miten vanhempia pitäisi tervehtiä kun nään heidät ensimmäistä kertaa? kättely, poskisuukot? Kutsunko heitä rouvaksi ja herraksi aina kun puhuttelen heitä? Ja aion ostaa myös kiitoslahjoja perheelle. Olisiko mitään hyviä neuvoja? Tiedätkö onko belgialaisilla jotain erityisiä tapoja, kun mennään yön yli kestävälle vierailulle?
        Kiitos etukäteen! :)


      • expat
        maria kirjoitti:

        luultavasti tiedät suunnilleen kaiken belgialaisista tavoista eli jos voisit hieman neuvoa?
        Elikkä vuosi sitten näin belgialaisen kirjekaverini ensimmäistä kertaa. näin myös hänen vanhempansa aivan pikaisesti. Olen menossa tänä kesänä uudestaan Belgiaan. :) Tällä kertaa viivyn kirjekaverini vanhempien luona neljä päivää. En ole varma miten vanhempia pitäisi tervehtiä kun nään heidät ensimmäistä kertaa? kättely, poskisuukot? Kutsunko heitä rouvaksi ja herraksi aina kun puhuttelen heitä? Ja aion ostaa myös kiitoslahjoja perheelle. Olisiko mitään hyviä neuvoja? Tiedätkö onko belgialaisilla jotain erityisiä tapoja, kun mennään yön yli kestävälle vierailulle?
        Kiitos etukäteen! :)

        Täällä ollaan ylipäätään erittäin kohteliaita. Aina kannattaa teititellä, jollei sitten tietysti erikseen pyydetä sinuttelemaan. Monsieur/madame tai meneer/mevrouw ovat aina paikallaan puhuteltaessa, kiitettäessä jne.

        Jos se poskisuudelma tuntuu vieraalta niin ihan hyvin voi suomalaiseen tyyliin kätellä. Yleensä belgit kuitenkin tuppaavat kallistumaan suutelupuolelle. Hankalinta on tietää poskisuudelmien lukumäärä - yleensä kolme, mutta välillä kaksi..:)

        Hyvällä kotikasvatuksella täällä pärjää pitkälle, paikalliset tavat eivät niinkään poikkea suomalaisista. Lahjaksi kannattaa tietty antaa jotain suomalaista (marimekkoa, ruisleipää,iittalan lasia(tuikkukynttilänjalat), muumimukeja)riippuen tietysti lahjansaajan tyylistä ja lahjanantajan varakkuudesta...

        Suklaata tai olutta tänne on tietysti turha raahata. Belgit pitävät yleensä omiaan paljon parempina kuin muiden - ihan syystäkin!


    • expat

      Liikenne on täällä paljon joustavampaa kuin Suomessa, eri liikennetilainteissa toimitaan pikemminkin maalaisjärjellä kuin prikulleen sääntöjen mukaan. Monet ajavat paljon ylinopeutta ja onnettomuuksia on liian paljon.

      Tieverkosto on kuitenkin upea, sellaista paikkaa ei melkein olekaan, johon ei kolmikaistaista moottoritietä pääsisi!

    • Fabio

      Kun nyt kerran suklaa mainittiin. Suosittelen harkita Leonidasin sijaan saman tien Neuhaus, Godiva tai vastaavaa huippumerkkiä. Leonidasia mukavasti monesta paikasta Brysselin keskustassa ja onhan sekin ihan ihan hyvää. Ja etenkin kohtuu edullista. Mutta viiden vuoden Belgian kokemuksella tulin samaan tulokseen paikallisten kanssa että laadulla ja laadulla voi olla hinnan lisäksi paljon muitakin eroja. Makuasioista voi toki kiistellä. (Joidenkin brysseliläisten kuulin valittelevan että Leonidasissa on tolkuttomasti enemmän sokeria. En tuota itse selvittänyt.)

      Laatumerkit maksaa julmetusti mutta ovat sen arvoisia. Asia tietenkin erikseen jos suklaata on ajateltu syödä kuin leipää, aivan kuin Marabou suklaata Ruotsin laivoilla konsanaan. Laadukkaat Belgian suklaat on minun mielestä parhaimmillaan uskomattoman hienon makuisia. On tullut leikattua joskus kirjaimellisesti millimetrisiivuja suklaapalasta ja niitä maistellen hyvässä seurassa.

      Tää aihe ihan oma lajinsa, enkä suinkaan ole asiantuntija.

    • Fabio

      Kerron nyt asiaa Brysselin näkökulmasta. Muualla Belgiassa maa voi näyttää aivan toisenlaiselta. Esim. Antwerpen on niin ilmapiiriltään kuin muutenkin ihan eri maata kuin Bryssel.

      Viiden Belgian vuoden aikana asuin vuoden verran Brysselin keskustassa ja loput flaaminkielisessä kunnassa (Tervuren).

      Kuten kaikki tiedämme on Belgia jakautunut selkeästi kahteen eri kultuuriin. Wallonit ovat uskollisia ranskankielelleen sillä lailla ettei heitä kovin helposti saa puhumaan englantia, vaikka ehkÄ hyvin osaisivatkin. Bonjour ja muut kohteliaisuudet hyvä opetella, se auttaa varmasti Wallonian alueella. Suora englannin nopea puhuminen ei tuo pisteitä kotiin.

      Flanderissa tilanne jo toinen. Tuntuvat osaavan Flaamin lisäksi usein sujuvasti niin ranskaa kuin englantiakin. Asuin useamman vuoden Terurenin kunnassa joka on n.40% ei-belgialaisten asuttama. Koska paikkakunnalla on Brysselin alueen englannin kielisten ylpeys Brittish School on kunnassa erityisen paljon brittejä. Tätä ei kuitenkaan huomaa kun asioi kunnan toimistossa. Kaikki viralliset paperit saa VAIN flaamiksi! Tarvitsin kalliin valan tehneen kääntäjän kun hankin suomalaisia viranomaisia varten tarvittavat paperi suomalaisia häitä varten. Sain siis paperi englanniksi isolla rahalla. Vaikka kaikille oli selvää että kunnassa riittää kielitaitoa ollaan kielten kanssa erityisen tiukkoja virallisesti.

      Bryssel on ERITTÄIN kansainvälinen pääkaupunki jos otetaan huomioon ei-belgialaisten asukkaiden lukumäärä (yli 30%) sekä vaikkapa kansainvälisten organisaatioiden lukumäärä ja niiden sekä yksityisten firmojen ulkomaiset työntekijät. (Vaikka EU:n instituutiot työllistävät kymmeniä tuhansia ei se ole kuin vain yksi iso esimerkki kansainvälisestä työnantajasta.)

      Niin. Ulkomaalaisten suuri määrä ei kuitenkaan ole aktivoinut ranskankielisen perusbrysseliäisen kielitaitoa niin kuin olettaa voisi. Ja brysseliläiset ovat olleen perintiesesti ranskankielisiä noin 90% osuudella. Luku varmaan tippunut koko ajan aikoina(?) Paikkakunnalla asuva EI voi sanoa pärjäävänsä hyvin jos ei puhu ranskaa.

      Vaikkei pääkaupungissa aina englannilla toimeen tulekaan onnistuu turisti Brysselissä reisatessaan ihan kohtuullisesti. Aina löytyy joku joka osaa englantia. Wallonian kylissä tilanne varmasti toinen. Flanderin alueella englanti sen sijaan jo siis ihan mahdollinen kommunikaatioväline maaseudullakin.

      • Interested

        Ystäväni asustelee Tervurenissa, ja olen loppumattoman kiinnostunut kyseisestä paikasta. Olen lukenut, että paikka on lähinnä EU-rikkaiden asuttamaa ja nimenomaan brittien omakseen ottama paikka, kuitenkin vanhaa seutua vanhojen puistojen, lampien ja metsän ympäröimää? Voisitko kertoa ilmapiiristä, luonnosta, maisemista, taloista, ihmisistä?


      • Fabio
        Interested kirjoitti:

        Ystäväni asustelee Tervurenissa, ja olen loppumattoman kiinnostunut kyseisestä paikasta. Olen lukenut, että paikka on lähinnä EU-rikkaiden asuttamaa ja nimenomaan brittien omakseen ottama paikka, kuitenkin vanhaa seutua vanhojen puistojen, lampien ja metsän ympäröimää? Voisitko kertoa ilmapiiristä, luonnosta, maisemista, taloista, ihmisistä?

        Kannattaa kysellä enemmän ystävältäsi joka asuu siellä. Minulle Tervuren lähinnä kasa mukavia muistoja lähimenneisyydestä.

        On ihan rauhallinen, puistojen ja metsien ympäröimä kylä joka kuitenkin riittävän lähellä Brysselin keskustaa. Tämä yhdistelmä tietenkin aina nostaa isommassa kaupungissa hintatasoa.

        Joo, Tervuren on kallis. Alueelle kasautunut kohtalainen populaatio diplomaatteja, EU virkamiehiä kuin myös muuten vain varakasta väkeä. Kuvaavaa on että komissaarimme ei asunut juuri tässä kylässä teki hän kertomansa mukaan yleensä juoksulenkkinsä (Liikanenhan on maratoonari) Tervurenin lähimaastossa. Omakotialueen ja metsän rajalla mm. erään Belgian prinssin talo.

        Tämän jälkeen sanottava että minulla ei tietenkään ollut suurta hinkua muuttaa prinssin talon naapuriin. Ei ollut suurta hinkua ostaa tai vuokrata omakotitaloa laisinkaan. ;) Asuin aika lähellä kirkkoa, kaksikerroksisessa asuinhuoneistossa. Kuulostaa hulppealta mutta hyvä muistaa että Beligassa nämä kaupunkien ja kylien keskustoissa olevat townhouse tyyppiset asuinrakennukset ovat todella kapeita. Asunnossani yläkerrassa kaksi makuuhuonetta kylppäari, alakerrassa olohuone ja keittiö terassi.

        Joko alkoi haukotuttaa? Eipä hätä mitään. Juuri tällainen haukotusalue Tervuren minusta onkin. Ihan siisti ja turvallinen kylä, jossa ei paljoa tapahdu. Perheelliselle ihan ok tietenkin. Sinkulle ehkä pahemman kerran tylsä paikka, jonne mennään vain yöksi nukkumaan.

        Vain aristokraattien käytössä aikoinaan ollut puistoalue (Afrikkamuseon vieressä) on nykyisin suosittu ulkoilualue. Kevään ja kesän tullessa alueen nurmikoilla aamusta iltaan luonnon vehreydestä nauttivia perheitä, kuherteluvaiheessa olevia pareja sekä paikallisia asukkaita päiväkavelyllä. Alueella olevissa lammissa kovasti myös kaloja (karppeja?) joita urheilukalastajat onkivat kilpaa, päästääkseen kalat heti nätisti takaisin veteen.

        Ihmiset alueella minun mielestä ihan mukavia. Lähinnä tutustuin kylän keskustan flaaminkielisiin ihmisiin. Varakas porukka tukevasti linnoittautuneena talojensa sisällä. Ellet ole naapuri niin tuskin kovin hyvin tutustut heihin. Tai tietenkin omaisuuden hintaisen glof clubin kautta sekin voi hyvällä tuurilla onnistua vuosin mittaan.

        Minusta alueen ikävin juttu on tuo Afrikkamuseo. Se muistuttaa minua Belgian siirtomaa-ajan tokuttomista vääryyksistä. Se pistää ajatukset miettimään myös Belgian lähimenneisyyden ja nykypäivän murheelisia lukuja. Vauraan Tervureenin ilmapiirissä ongelmat voivat unohtua, mutta Afrikkamuseo takaa sen että aika usein mietin mikä tuossa maassa on oikein vialla.


      • Interested
        Fabio kirjoitti:

        Kannattaa kysellä enemmän ystävältäsi joka asuu siellä. Minulle Tervuren lähinnä kasa mukavia muistoja lähimenneisyydestä.

        On ihan rauhallinen, puistojen ja metsien ympäröimä kylä joka kuitenkin riittävän lähellä Brysselin keskustaa. Tämä yhdistelmä tietenkin aina nostaa isommassa kaupungissa hintatasoa.

        Joo, Tervuren on kallis. Alueelle kasautunut kohtalainen populaatio diplomaatteja, EU virkamiehiä kuin myös muuten vain varakasta väkeä. Kuvaavaa on että komissaarimme ei asunut juuri tässä kylässä teki hän kertomansa mukaan yleensä juoksulenkkinsä (Liikanenhan on maratoonari) Tervurenin lähimaastossa. Omakotialueen ja metsän rajalla mm. erään Belgian prinssin talo.

        Tämän jälkeen sanottava että minulla ei tietenkään ollut suurta hinkua muuttaa prinssin talon naapuriin. Ei ollut suurta hinkua ostaa tai vuokrata omakotitaloa laisinkaan. ;) Asuin aika lähellä kirkkoa, kaksikerroksisessa asuinhuoneistossa. Kuulostaa hulppealta mutta hyvä muistaa että Beligassa nämä kaupunkien ja kylien keskustoissa olevat townhouse tyyppiset asuinrakennukset ovat todella kapeita. Asunnossani yläkerrassa kaksi makuuhuonetta kylppäari, alakerrassa olohuone ja keittiö terassi.

        Joko alkoi haukotuttaa? Eipä hätä mitään. Juuri tällainen haukotusalue Tervuren minusta onkin. Ihan siisti ja turvallinen kylä, jossa ei paljoa tapahdu. Perheelliselle ihan ok tietenkin. Sinkulle ehkä pahemman kerran tylsä paikka, jonne mennään vain yöksi nukkumaan.

        Vain aristokraattien käytössä aikoinaan ollut puistoalue (Afrikkamuseon vieressä) on nykyisin suosittu ulkoilualue. Kevään ja kesän tullessa alueen nurmikoilla aamusta iltaan luonnon vehreydestä nauttivia perheitä, kuherteluvaiheessa olevia pareja sekä paikallisia asukkaita päiväkavelyllä. Alueella olevissa lammissa kovasti myös kaloja (karppeja?) joita urheilukalastajat onkivat kilpaa, päästääkseen kalat heti nätisti takaisin veteen.

        Ihmiset alueella minun mielestä ihan mukavia. Lähinnä tutustuin kylän keskustan flaaminkielisiin ihmisiin. Varakas porukka tukevasti linnoittautuneena talojensa sisällä. Ellet ole naapuri niin tuskin kovin hyvin tutustut heihin. Tai tietenkin omaisuuden hintaisen glof clubin kautta sekin voi hyvällä tuurilla onnistua vuosin mittaan.

        Minusta alueen ikävin juttu on tuo Afrikkamuseo. Se muistuttaa minua Belgian siirtomaa-ajan tokuttomista vääryyksistä. Se pistää ajatukset miettimään myös Belgian lähimenneisyyden ja nykypäivän murheelisia lukuja. Vauraan Tervureenin ilmapiirissä ongelmat voivat unohtua, mutta Afrikkamuseo takaa sen että aika usein mietin mikä tuossa maassa on oikein vialla.

        Jessus, paikka kuulosti hyvältä metsien ja järvien takia. Tokihan kaikki British Schoolit ja Tervuren Colleget antavat vihjettä porvarillisiin aristokraatteihin, mutta luulisi että vanhoihin, luonnonläheisiin paikkoihin valikoituisi enemmän taiteilijoita tai toisinajattelijoita?

        Eikö Africamuseumissa käsitellä siirtomaapolitiikkaa? Ja mitä tarkoitit lähemmin siinä "mikä tuossa maassa on vialla"?


      • Fabio
        Interested kirjoitti:

        Jessus, paikka kuulosti hyvältä metsien ja järvien takia. Tokihan kaikki British Schoolit ja Tervuren Colleget antavat vihjettä porvarillisiin aristokraatteihin, mutta luulisi että vanhoihin, luonnonläheisiin paikkoihin valikoituisi enemmän taiteilijoita tai toisinajattelijoita?

        Eikö Africamuseumissa käsitellä siirtomaapolitiikkaa? Ja mitä tarkoitit lähemmin siinä "mikä tuossa maassa on vialla"?

        Älä ymmärrä väärin. Nautin Tervurenissa asumisesta, varsinkin Brysselin 'keskustan' huonon ilman jälkeen. Asuin Montgomeryn lähellä, Woluve Saint Lambertin alueella.

        Voi olla että Tervurenissa on kovasti taiteilijoitakin. En tiedä. Ja on kylän keskustan kortteleissa kohtuuhintaistakin asutusta. Kerroin vain hiukan karrikoidusti yleistunnelmasta. Sellainen subjektiivinen kokemus jolle laitoin sanat. Vastaavia tunnelmia minulla oli Espoon Tapiolan uimahallin lähellä asuessa 15v sitten. Materialismin vahvaa makua monella lailla sielläkin.

        Tervurenin Afrikkamuseossa oli kovastikin ainakin siirtomaa alueilta tuotua tavaraa. En muista sillä olleen tarinoita joissa olisi tullut ilmi kolikon kääntöpuoli. Siis se josta Belgian kuningas ja muut kumibusineksessa raaoin menetelmin rikastuneet olisivat tulleet esiin hiukan toisessakin valossa.

        Kun saavuin Belgiaan joulun -96 jälkeen yömyöhään oli ensimmäinen ajatukseni jostain syystä: "mikä tässä maassa on vialla". Ehkä se eka fiilis sai siipiä tarpeettomasti. Maan harmaa yleiskuva, rakennusten värittömyys, jatkuva pilvisyys talvellla, ranskankielisten ihmisten käytös ja Brysselin keskustan uskomaton yleinen likaisuus.

        Tunnelia ehkä edesauttoi maassa juuri hetkeä aiemmin velloneet skandaalit. Siis ne ravisuttavat skandaalit joiden vuoksi Brysselin Palace de Justicen rappusilla on varmasti tänäkin päivänä kynttilöitä, kukkia ja muutaman tytön kuva. Onhan joka maassa rikoksentekijöitä. Belgia vain valitettavasti kaiken tiedon mukaan yksi niistä maista joissa oikeuslaitoskin ainakin oli täysin mätä korkeimman oikeuden tuomareita myöten. Ehkä tämä on normaalia maailmalla mutta suomalaisittain asia tuntui sairaalta.

        Kaiken tämän jälkeen korostan siis edelleenkin että NAUTIN Tervurenissa asumisesta, kuin myös Begian vuosista.

        Nykyisin asuin Italiassa, jossa myös paljon upeita asioita ja saman verran harmillisia juttuja. Kerrassaan fantastista asua tässä makaronimiesten maassa, muutamista harmillisista negatiivisista asioista huolimatta.

        Jos on valmis sopeutumaan ja oppimaan uuttaa alkaa pikku hiljaa ymmärtää eri maiden kummallisuuksia. Olen huomannut että minulla tuntuu menevan 2-3vuotta uudessa maassa kunnes kokee olonsa kotoisaksi.


    • maikki

      Olin syksyllä -03 neljän päivän matkalla Brysselissä ja sen voin sanoa, että taskuvarkaita on joka paikassa. Pitäkää huolta rahoistanne ja laittakaa liput, passit ym. ylimääräiset tallelokeroon. En ehtinyt olla kaupungissa kuin kaksi tuntia,kun laukkuni oli kaulan ympärillä ja siellä lompakko. Onneksi heti huomasin lompakkoni hävinneen ja eräs kohtelias belgialaismies ohjasi minut lähimmälle poliisille. Englantia puhuttiin erittäin hyvin ja poliisi oli aivan ihana, ystävällinen, hän laati kuulustelupöytäkirjat englanniksi ja kaikki meni loppujen lopuksi hyvin.
      Eräästä kultasepänliikkeestä sain vielä valkokultaisen sormuksen edullisesti: olin sanonut myyjälle, ettei minulla ole varaa ostaa, kun osa rahoista oli viety ja olin vielä tilannut taksin kentälle, Hän mietti vähän ja tarjoutui itse viemään minut kentälle. Eikä ottanut mitään maksua, sormuksestakin sain vielä 10e alennusta. Että kyllä enkkua osataan ja turisti ainakin pärjää. Hyvää matkaa!

    • ihanaa

      Ma itse olen asunut siella ja voin sanoa,etta on ainakin mun mielesta Euroopan ihanin maa.
      Parjaa kylla Englannillakin,mutta useimmissa paikoissa kylla puhutaan vain ranskaa.

      Visa kelpaa joka paikassa ja liikenteesta sen varran,etta belgialaiset eivat osaa ajaa autoa.Autolla ei kannata kaupunkia kiertaa,silla matka on todella hidasta.Kayta ratikkaa,bussia ja metroa,joilla paasee joka paikkaan ja kuitenkin aika halvalla.

    • Jaahas

      Lyhyestä virsi kaunis;

      Englannilla pärjää pohjois rannikolta Brysseliin, jos turistina tarvitsee asioida virastoissa pärjää myöskin englannilla, eri asia jos asustat siellä... ;)
      Useimmiten törmää siihen ettei sinua haluta ymmärtää(ranskankielinen alue)

      Liikennekulttuurista; todennäköisempää on että lakia rikotaan kuin noudatetaan. Älkää joutuko liikennepoliisin kanssa tekemisiin ilman rahaa(mielellään yli 250€) ja tarvittavia papereita.
      Siellä kun ulkomaalainen(lue: turisti) joutuu maksamaan sakot käteisellä. Tosin erittäin epätodennäköistä koska belgialainen poliisi ei ihan herkästi puutu toisten asioihin ainakaan jos on pienistä peltirutuista kysymys..

      Visa kyllä kelpaa, turistikaupoissa jopa paremmin kuin paikallisen pankin pankkikortti.

      Hyvää olutta, ruokakulttuuri etelä-eurooppalainen, lapsirakasta porukkaa; myös ravintoloissa ja juottoloissa :), tarjoilijat ottavat aina kersat huomioon(tosin työmatka teillä..)

      Brysselin nähtävyydet eivät vie paljoakaan aikaa, kannattaa poiketa trämillä Tervurenissa Afrikka-museossa joka on entisen kuninkaan entinen "huvila"/kesäpaikka.

      Monikulttuurinen paikka tosiaankin, pitäkää lompsasta ja käsilaukusta huoli, käykää pohjoisen ja eteläisen aseman nurkilla pyörimässä ja kansalaisuuksien kirjoa onkin nähty.
      Jos menee kanavan länsipuolelle, oma kokemuksensa sekin. Itäpuoli kaupungista onkin vähän siistimpää ja enemmän puistomaisempaa aluetta, ei sellaista shoppailu aluetta vaan residenssi ja omakotialuetta.

    • Anonyymi

      Mistä johtuu Belgialaisten valtava mieltymys joukkoraiskaamiseen? Johtuuko ruuasta, ilmastosta vai mistä että joka vuosi Belgiassa tehdään n. 200 joukkoraiskausta. Nais ja tyttö parat..

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008026061.html

      Vieläkö Belgia on maailman ihanin maa, kuten joku yllä kommentoi??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe