Ilmaiset ruokapaketit

Mitä mieltä olet niistä ja haetko itse? Meidän ikäluokka suhtautuu ruokaan erilailla kuin nuoremmat, jotka ottavat mitä ilmaiseksi annetaan. Elämänkokemusta alkaa jo olla. Kun oltiin lapsia, ei suomessa syöty niinkuin nyt. Kaikki oli ansaittava työllä.Elämä oli vaatimatonta.Nykyään maistuu guanabanamehu ja guavaa, mangoa,passionhedelmää ym saa lähimmästä ruokakaupasta.Minut opetettiin kotona kunnioittamaan ruokaa.Minusta on vaikeaa heittää mitään syötävää roskiin. Onneksi on koiruli, jolle maistuu kaikki tähteet:)

32

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No kyllä mä yritän ainakin syödä kaiken, minkä hankin ja aika vähän multa menee biojätteisiin mitään. Jos kerran kahdessa viikossa jotain sinne laitan, niin siinä se on. Perunatkin syön kuorineen.

Mutta mutta....olen kuitenkin ikuisena urbaanina oppinut omaksumaan uusia asioita ja valmis kokeilemaan kaiken maailman kummallisuuksia, joten ei minulle noissa suurissa nykyvalikoimissa ole mitään ihmeellistä.

• ...

Pärjännyt ilman.

Mutta kyllä suomessa on paljon ihmisiä, jotka oikeasti tarvivat suoraa ruoka-apua. Ainoa varma keino kai saada aamulla mahansa jotain, jos yksinkertaisesti ei ole rhaa, eikä ala ruokaa varastamaan on järjestää itsensä vangituksi. Vanki kun on pakko ruokkia.

Onneksi ei noin pahassa jamassa ole ite ikinä ollut, vaikka on tässä joskus grillattu näkkileipää nuorempana ja ollut ties minkälaista kaurapuurosta kehitettyä risottoa eväänä opiskeluaikoina.

Mä olen tästä biojätteestä kai keuhkonnut täälläkin. Kaikkein kalleinta on ruoka, mitäå kannetaan kaupasta jääkaapin kautta biojäteastiaan. Nostaa halvankin ruuan kilohintaa muuten melko paljon.

Mulla on tuttuja, jotka on hakeneet ja jonottaneet ruokaa kehnosta elämäntilanteestaan johtuen. Suomeksi työttömyyden takia. Osalla vielä kalliita lääkkeitä, kukaan ei ole ollut mikään juoppo. Sitä voi sattua, käytännössä kenelle tahansa.

Näissä ruokapaketeissä yksi erittäin paha-, halveksuttava-, nolo-... puoli.

Ne stana on aina jotain uskisjuttuja. Ostetaan sieluja ruualla. Hitto, ennen mä isken vitosen pummin kouraan, kuin pelastusarmeijan pataan. Ja se stanan Hurstikin on joku mikäliehelluntailainen. Vitit se mitään pyyteetöntä ole!

Se on pyyteetön, siis se kauppias, joka "unohtaa" lukita omat jäteastiansa. Se ei ole poissa sen myynnistä, mutta ihmiset saa murkinaa, ilman rahaa ja kauppias saa katteensa kyllä, roskiin heitetävä ruoka kun on budjetissa hävikkinä.

Marginaalinen ryhmä "cityvihreitä" harrastaa dyykkaamista. Niitten mielestä on "mageeta" käydä hakemassa ruokaa roskista. Tosiasia mun käsittääkseni on, ois niillä rahaakin ostaa ruokaa, mutta niistä on paljon kivempaa käydä välillä jossain Goalla rentoutumassa kavereitten kanssa kun maksaa ite ruuastaan.

Toi on marginaaliryhmä, mutta ne haittaa ja pilaa oikeasti nälkäisten ihmisten dyykkaamisa. Hitto, vievät köyhiltä ruuat roskiksesta >:/

Mutta jos itellä tulis tilanne, että nyt ei yksinkertaisesti ole syötävää, kyllä mä sitä hommaisin jostain, dyykkaamalla, pummaamalla, varastamalla, teeskentelemällä uskovaista, ihan miten tahansa.

Kyllä ruoka-apu on tarpeellinen asia. Jättäisivät perkele sen jeesssustelun pois, ois joku sitoutumaton hyväntekeväisyyskanava, joka olisi tarpeeksi iso, että ei tarvitsisi nälkäistä nöyryyttää uskontojutuilla.

=DW=

• Rimmir tänään

Haen sitten jos (Luoja auttakoon ettei koskaan tarvitsisi) niin köyhäksi tulen, ettei ole vara ostaa ruokaa. Nyt on kaupoissa aivan liian paljon ruokaa joka siellä menee pilallekin. Varsinkin jauhoissa on monesti vanha päivämäärä. Joskus myös ihmetyttää ihmiset jotka voivat laittaa maitopurkin vaikkapa siivousväline hyllyyn kaupassa, mitähän varten?

Kyllä nykyään lapsiperheet saavat olla töissä monta tuntia, jotta saavat ostettua sen viikottaisen ruokakassinsa. Ja monilla lapsilla on varmaankin ainoat ateriat joko tarhassa tai koulussa. Niinkin köyhää varmasti monessa perheessä on tänä anno vuonna 2011.

• Kyllä minulle on sosiaaliluukku ja ilmainen ruoka-apu se vihoviimeinen keino. Mulla on periaatteena, että jos mitään ei ole, haen sitten vasta. Sairastin rankasti muutaman vuoden ja rahat meni sairaalalaskuihin ja hoitokuluihin. Kävin sosiaalitukea kysymässä, kun ajattelin, että nyt minulla on tosi hätä. En saanut mitään! Silloin päätin, että kuolen mieluummin,kuin menen tyhjää ruikuttamaan.Ei koskaan enää....

• Pyrin syömään kaiken, minkä ostan. Pahalle tuulelle sitä tulee, jos joku menee huolimattomuudessa pilalle. Jos joku tyrkyttää esim. rautatieasemalla tai messuilla ilmaisnäytettä, niin otan vastaan, mutta et nähtävästi tarkoittanut tätä?

Jos puhutaan ruoka-avusta, niin en ole onneksi ollut siinä tilanteessa, jossa olisi tarvinnut hakea apua. Luulen, että on monia todella apua tarvitsevia, jotka eivät kehtaa hakea apua. Toivoisinkin, että tuo ruoka-apu saavuttaisi apua tarvitsevat hienovaraisemmalla tavalla.

Kai sitä tilastoista näkisi ihmisten tulot ja esim. sairasmenot. Aivan hyvin voisi tässä yhteiskunnassa olla palkallisia ihmisiä, jotka tarkistaisivat näiden toimentulon rajamailla olevien elinolot. Tarjoavaisivat hienovaraisella, näkymättömällä tavalla apua ilman nöyryytyksiä.

• Työttömillä yksinhuoltajaäideillä on kovaa. Olen ollut yksinhuoltajana vähän aikaa.

• safirella kirjoitti:

Työttömillä yksinhuoltajaäideillä on kovaa. Olen ollut yksinhuoltajana vähän aikaa.

Uskon sen. Tuli vain ensimmäisenä mieleeni yksinelävät vanhukset. Monilla vanhemmilla ikäluokilla eläkkeet ovat pienet ja lääkekulut suuret.

Siis tässä maassa kerätään tilastoja tilastojen perään. Voisihan niitä joskus käyttää inhimillisellä tavalla ja tarjota apua tarvitseville?

• Sairaalakaverini, inkeriläinen paluumuuttaja, syytti roimasta ylipainostaan juuri ko. paketteja.
      Palaajat olivat porukassa keskittyneet pakettien keräilyyn.

Muutaman vuorokauden tuttavuuden perusteella minulla ei ole syytä näiltä osin hänen juttujaan epäillä.

• Perhekunnittain paketteja hamstraavilla itäturisteilla ei ole vähäisimpiäkään pakettien keräämisestoja.

Jos katsovan sisällöstä jotain tarpeettomaksi niin siitähän pääsee helposti eroon.

• Eräs väitti romanialaisten ajavan autoilla Hurstin ruokapaketteja hakemaan. Ilmeisesti jakeluun pitään lisätä drive-in luukku! :)

• :--))

Mitä mieltä? Toivottavasti joillekin niistä on todellista apua.
      Miksi hakisin, tuskin täällä niitä edes jaetaan. Miksi veisin ruokaa todella nälkäänäkevän suusta?
      Ihan kahden tuloilla on vallan varaa mällätä mielin määrin.

Apu tuntuu olevan yhä useammille tarpeen, niin muistelen lukeneeni.
      Meidän 2-kilon koirulille ei jätteitä syötetä.
      Ruokaa kunnioitamme, hyvin vähän menee biojätteisiin.
      Tosin paljon ruokaa menee jätteisiin, monta kassillista kymmenestä.

• Meidän 10 kilon koiruli on ruokahulluin koira, minkä olen tuntenut..Siihen uppoaa mitä vaan.Ihmettelin kun kissa ei ollut pitkään aikaan tuonut hiiriä takaovelle. Yhtenä aamuna kun vein koiran ulos, syy selvisi. Oven edessä oli hiiri ja hauveli nappasi sen suuhunsa.Ruokaa se saa niin paljon, että on hiukan ylipainoinen.Mä tiedän yhden tapauksen, että rikas henkilö haki hevoselleen kassi kaupalla ilmaista leipää:)

• :--))
        safirella kirjoitti:

Meidän 10 kilon koiruli on ruokahulluin koira, minkä olen tuntenut..Siihen uppoaa mitä vaan.Ihmettelin kun kissa ei ollut pitkään aikaan tuonut hiiriä takaovelle. Yhtenä aamuna kun vein koiran ulos, syy selvisi. Oven edessä oli hiiri ja hauveli nappasi sen suuhunsa.Ruokaa se saa niin paljon, että on hiukan ylipainoinen.Mä tiedän yhden tapauksen, että rikas henkilö haki hevoselleen kassi kaupalla ilmaista leipää:)

No, kaikkea kanssa. Meitin vanha neiti kaappasi muutamat myyrät tai mitkä mönkijäiset lienivätkiin mökillä, kun kehuttiin. Urheasti oli rinta veressä.

Ei se teitinkään koiruli ole ihan niitä suurimpia, mutta rakkaus ei kokoon katso.
        Meidän neiti alkaa olemaan kai jo dementikko, poloinen.
        Ikää on 17,5 vuotta. Ainoa on hänen suuri halunsa, jäljelle jäänyt, ruokaan. Ukon pottuvarpaitakin luulee makupaloiksi. :))

Jos ihminen rakastaa eläimiä, hän rakastaa ihmisiäkin. ♥

• ...
        :--)) kirjoitti:

No, kaikkea kanssa. Meitin vanha neiti kaappasi muutamat myyrät tai mitkä mönkijäiset lienivätkiin mökillä, kun kehuttiin. Urheasti oli rinta veressä.

Ei se teitinkään koiruli ole ihan niitä suurimpia, mutta rakkaus ei kokoon katso.
        Meidän neiti alkaa olemaan kai jo dementikko, poloinen.
        Ikää on 17,5 vuotta. Ainoa on hänen suuri halunsa, jäljelle jäänyt, ruokaan. Ukon pottuvarpaitakin luulee makupaloiksi. :))

Jos ihminen rakastaa eläimiä, hän rakastaa ihmisiäkin. ♥

Eriävä mielipide.

Minä en käyttäisi sanaa rakkaus. Mutta elukoista mä pidän. Hyvin paljon, ei erikoisemmin väliä elukasta, aina on pärjätty.

Ihmises on puuseestä.

Katos. Tulin tuloksen. Aina kun tulee paha mieli, veetuttaa, tympii jne. Aina on syynä joku/jotkut ihmiset. Ainoa elukkarotu, josta en pidä. Sitäpaitsi, minkään kasvinkaan kanssa ei ikinä ole ollut mitään ongelmia. Vain ihmiset on tympeitä.

=DW=

• Minä kyllä rakastan. Tosin, en ole koskaan edes pitänyt lapsista, joita meille ei suotukaan. Luoja kai ajatuksemme tulkitsi?
      Niin, pahin eläin on ihminen.

• Eikös ne ruokapaketit ole tarkoitettu niille joilala ei ole varaa ostaa ruokaa.Tuntisin itseni aika rotaksi jos hakisin paketin pois sellaisen suusta joka sitä tarvitsee?
      Niissä on hyviä peruselintarvikkeita, ei kuitenkaan mitään herkkuja.
      Joissain kaupungeissa sosiaalitoimi taikirkko kerjää niihin lisäksi vielä ruokaa, joka saattaa sitten olla hiukan herkunkin puolelle vibahtavaa ;)

• Aivan samaa mieltä! Mutta jos sattuisi jotain, että apua tarvitsisin, en yhtään häpeäisi sitä hakea!

• safirella kirjoitti:

Aivan samaa mieltä! Mutta jos sattuisi jotain, että apua tarvitsisin, en yhtään häpeäisi sitä hakea!

Sehän on selvä.
        Mun mielest ruoka on elämän perusjuttu, sitä ilman ei pidä kenenkään olla.
        Se on ollu aina mun motto, ruokaa pitää kaapissa olla.
        Niin itsellä kuin muilalkin omilla ihmisillä. Siitä ei tingitä.
        Kai se on peruja äidiltä, joka eli sota-ajan muksujen kans ja oli tiukkaa, kai ihmiset lähinnä naapuriavun turvin pärjäs, vuorotellen.
        Sieltä on perintönä se, että ketään ei jätetä nälkään...
        Eräänkin apupaketin olen koonnu ihmisille, joilla ei ole mitään...varsinkin jouluna.
        Ja kyllä meillä suvunki kesken on tapana antaa jouluna ruoka- ja juomalahjoja..

• korst

Toivottavasti paketit menee tarvitseville.

Jos minä ajautuisin siihen jamaan että siihen jonoon pitäisi lähteä,

hakisin köyden ja vahva oksaisen puun.

• Sama täällä, melkein. Jätin köyhyyden ja epäasiallisen kohtelun vuoksi vakavan sairauden hoidon kesken.Nyt on elämässä läheinen ihminen, enkä enää haluaisi päättää yksin. Silloin olin yksinäinen ja itsenäinen.

• No, en mä mielelläni ruokaa pois heitä. Joskus menee leipää homeeseen. Jos ruokaa jää ateriasta yli, niin sen voi syödä seuraavana päivänä. Mut en mä ota ruokaa ilmaiseksi, jos se ei täytä tiettyjä kriteerejä. Mies on joskus saanut työpaikalta jotain joulukoreja, joissa on on ollut mm. valkoista puuroriisiä ja jotain makeeta. Olen vienyt riisin ja makeat pelastusarmeijalle.

• Se homeinenkin leipä kelpaa harakoille ja variksille, niiden ruuansulatus on jautaa...

• anjaniina_ kirjoitti:

Se homeinenkin leipä kelpaa harakoille ja variksille, niiden ruuansulatus on jautaa...

Hyvä tietää. Mä olen pannut leivät aina kompostiin. Kyl mä lintujakin ajattelen. Mulla on niitä varten kolme punaviinimarjapensasta tontin peränurkassa . Saavatpahna ainakin c-vitamiinia. Niin ja lintulaudalla on aina talvisin siemeniä.

• safirella ei kirj

On muuten kumma, miten niissä kauniisti pakatuissa työpaikan joululahjoissa on usein ihan surkeeta tavaraa. Melkein tulee paha mieli:(

• sedna2003 kirjoitti:

Hyvä tietää. Mä olen pannut leivät aina kompostiin. Kyl mä lintujakin ajattelen. Mulla on niitä varten kolme punaviinimarjapensasta tontin peränurkassa . Saavatpahna ainakin c-vitamiinia. Niin ja lintulaudalla on aina talvisin siemeniä.

Talvisin ne tarttee ihraa ;) siis oikeesti.
        Linturaukan massu on niin pieni ja talvella se hukkaa paljon energiaa, jota antaa vain ihra...
        Mä olen ruokkinut tässä paljon pikkulintuja ja ne näyttää vuosi vuodelta lisääntyvän.Se on hyvä.
        Luen ansiokseni, et ne jotka jää talveks pärjää, talon yläpohja on auki toisesta päästä ja ne pääsee sinne lämmitteleen, jos pakkasta on liikaa...
        Syksyisin se on hiukka riesa, kun tykkäävät kuljettaa tuota villaa omiin pesiinsä, sitä on sit tuossa pihassakin aina tuppoina...

• safirella ei kirj kirjoitti:

On muuten kumma, miten niissä kauniisti pakatuissa työpaikan joululahjoissa on usein ihan surkeeta tavaraa. Melkein tulee paha mieli:(

Heh ;))) se ny on se ja sama, mitä työnantaja antaa ;) meillä se on kinkkuraha ja se on kiva juttu, muusta en niin sit välitäkkään.
        Parempia on lahjat joita yritykset lähettää..

• anjaniina_ kirjoitti:

Talvisin ne tarttee ihraa ;) siis oikeesti.
        Linturaukan massu on niin pieni ja talvella se hukkaa paljon energiaa, jota antaa vain ihra...
        Mä olen ruokkinut tässä paljon pikkulintuja ja ne näyttää vuosi vuodelta lisääntyvän.Se on hyvä.
        Luen ansiokseni, et ne jotka jää talveks pärjää, talon yläpohja on auki toisesta päästä ja ne pääsee sinne lämmitteleen, jos pakkasta on liikaa...
        Syksyisin se on hiukka riesa, kun tykkäävät kuljettaa tuota villaa omiin pesiinsä, sitä on sit tuossa pihassakin aina tuppoina...

Juu, talipalloteline on kans aina täys. Meidän linnuilla on mahdollisuus mennä autotallin vintille. Kylmänähän se talli on, mutta seinissä on puruvuoraus. Sinne voi kaivautua.

• safirella ei kirj kirjoitti:

Nykyään mies taitaa saada punaviinipullon, jos sitäkään.

• Eipä ole tullut tarvetta hakea.

Kaupasta haen mitä tarvitsen, ja joskus kyllä kuten tänäänkin ärsyttää huomata etttä kaupasta tuotu tavara on alkanut jo saman tien homehtua vaikka kuinka oli valitsevinaan kunnollista.

Valmiiksi pakatut annokset kaupoissa ovat yleensä aivan liian isoja yksineläjälle, joten niitä pitää välttää tai sitten kotona jakaa useampaan sopivan kokoiseen erään ja pakastaa. Tärkeintä on opetella ostamaan riittävän vähän, sitä ei arvaakaan perhe-elämää joskus kauankin kokeneena miten vähän yksi eläjä lopulta tarvitsee.

• Niin! Ja paljon on luotu uusia työpaikkoja laittamalla kaikki valmiiksi tai puolivalmiiksi. Mikä määrä energiaa säästyisi,jos ei käytettäisi pakastettuja perunavalmisteita? Niitä nyt on helppo tehdä itse.Kuinkahan kauan tätä aikaa kestää, että kaikki syödään jäädytettynä ja sulatettuna? Olin suurkeittiössä töissä 10 vuotta sitten. Sinne tuotiin lähes kaikki valmiina ja suurin osa tuotteista pakastettuna. Ruokalassa söi joka päivä 1000-1100 henkilöä.

• Saituuden, ahneuden ja häveliäisyyden keskinäisessä kamppailussa on häveliäisyyteni voittanut.

Poikkeuksen tekee "sardiineja työtä vastaan" toiminto.
      Aika ajoin tunkeudun loma-asuntomme aamulenkini varrella olevaan kalasatamaan mahdollisuuksien mukaan auttelemaan paattien laituriin kiinnittymistä.
      Lisäksi järjestelen kuomalavoja tarpeen mukaan.
      Vaivani palkaksi kerään laiturille tippuneita, kookkaita ja ehdottoman tuoreita sardiineja kertatarpeen verran.

Josku tavoitan sivuun heitetyn miekkakalan kalan pään miekkoineen ja paksuine poskilihoineen.

Iltaruskoni lämpö ei arvosta suurin vaivoin hankkimaani, maksutonta kalansaalista vaan on ilmoittanut syövänsä kalaa vain kerran viikossa.

• mimmimummi

Otsikko ilmaiset ruokapaketit jo melkein sai karvat pystyyn.. tiedän yhden todella varakkaan ihmisen hakevan joka viikko ruoka kassin...ensin pitää kuunnella ns. jumalansanaa puolituntia..sitten jaetaan avustus. En tiedä mutta tämä todella kiukuttaa, kun niitä avun tarvitsioita olisi paljon.
      Ikäihminen on kyseessä ja perikunta kaiketi odottaa kielipitkällä rahojaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4152
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2938
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      11
      1213
    4. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      910
    5. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      40
      888
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      117
      753
    7. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      734
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      37
      725
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      104
      667
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      135
      657
    Aihe