Varsin usein palstoilla havaitsee varsinkin pidempään ulkomailla asuneen ja hyvin viihtyneen omaavan useista eri syistä johtuen vaikeuksia sopeutua pysyvään asumiseen Suomessa.
Kannustaisinkin kaikkia paluuta harkitsevia ja suunnittelevia järjestämään vaikkapa puolen vuoden koeajan Suomessa jos suinkin mahdollista, ennen varsinaisen paluuratkaisun tekoa.
Sen ansiosta saattaisi välttyä monilta murheilta ja se mahdollistaisi suuntaan tai toiseen tapahtuvan ratkaisun teon tynemmin ja kaiken organisoinnin paremmissa puiteissa. Puolessa vuodessa saattasi myös Suomen "uutuuden viehätyskin" karista ja tulisi paremmin mitattua viihtymistään ja uudestaan pakkansa löytämistä arkisemmissa puiteissa.
Toki elämäntilanteet ja kunkin henklökohtaiset painotukset ja mieltymykset ovat yksilöllisiä.
Varatkaa koeaika ennen paluuta
24
364
Vastaukset
- paluumuuttaja ei enä
Viisas neuvo, sillä itse olen yrittämällä yrittänyt sopeutua Suomeen vuosikymmenten jälkeen mutta ei onnistu millään.
Syy: suomalainen mentaliteetti ja epäkohteliaisuus.
Tämä ei ole yleistämistä sillä itselläni niin paljon kokemuksia että en puhu pötyä.
Olen aivan järkyttynyt siitä millaisia suomalaiset ovat. - Pianpoislahteva
Koeaika Suomessa on suositeltavaa. Itse tein sen erehdyksen, etta muutin takaisin kaikkine tavaroineni (henkilokohtaista yms) jotka maksoivat tietenkin arm and a leg lahettaa tanne. Kaikki naytti ruusuiselta, vaan parin kuukauden oleskelun jalkeen karvas totuus oli kuin kylmaa vetta kasvoille.
Me ulkomailta tanne takaisin muuttaneet olemme havainneet todella suomalaisten kapeamielisyyden, eivat hyvaksy meita senlaisina kuin olemme, ovat epakohteliaita, rasisteja, juovat liikaa, Suomi on liian kallis maa sairastaa, ilmaston suhteen ... mita siihen voi sanoa muuta kuin etta luistimet pitaisi olla jotta voi menna talvella kadulle ulos ja ostoksille.
He eivat ole kiinnostuneita muiden maiden kulttuurista, katsovat vain omaan napaansa kuin Suomi olisi muka maailman keskus. Ehka heilla on niin suuri alemmuus kompleksi.- asdf sdft sdt
Kannattaa ehkä yrittää ottaa toiset suomalaiset 'sellaisina kuin he ovat' ja nähdä itsessäänkin ne samat piirteet ja nauraa niille. Omat viathan ne lopulta toisissa eniten ärsyttää, niinhän väitetään.
Minusta tuntuu, että minulle tulee Suomessa olemaan loppumatonta tarinamateriaalia kanssaihmisissä. Muualla asuneena sitä osaa tavallaan nähdä heidän vikansa selvemmin. Nyt kun vielä opin ymmärtämään omat vikani ja korjaamaan ne, niin Suomi voi alkaa parantua, minusta. Kukin voi korjata vain itseään.
Olen kyllä itsekin vielä siinä kehitysvaiheessa, että suomalaisten viat saattavat ärsyttää. Yritän oppia edellisistä saarnoistani itse jotain, vähitellen. Uskoisin, että niin on paras. Miten te muut? - Maija pakkailee
asdf sdft sdt kirjoitti:
Kannattaa ehkä yrittää ottaa toiset suomalaiset 'sellaisina kuin he ovat' ja nähdä itsessäänkin ne samat piirteet ja nauraa niille. Omat viathan ne lopulta toisissa eniten ärsyttää, niinhän väitetään.
Minusta tuntuu, että minulle tulee Suomessa olemaan loppumatonta tarinamateriaalia kanssaihmisissä. Muualla asuneena sitä osaa tavallaan nähdä heidän vikansa selvemmin. Nyt kun vielä opin ymmärtämään omat vikani ja korjaamaan ne, niin Suomi voi alkaa parantua, minusta. Kukin voi korjata vain itseään.
Olen kyllä itsekin vielä siinä kehitysvaiheessa, että suomalaisten viat saattavat ärsyttää. Yritän oppia edellisistä saarnoistani itse jotain, vähitellen. Uskoisin, että niin on paras. Miten te muut?asdf sdft sdt
Viestiisi:
Kyllähän se niin on kuin sanot, osittain.
Tunnen kyllä omat vikani ja siitä on kiittäminen juuri sellaisia
suomalaisia jotka ovat epäystävällisiä.
Joskus nuorempana olin kuten sanotaan: supisuomalainen:)
Kun sitten asuin Ruotsissa kymmeniä vuosia ja sain aina
positiivista palautetta työstäni, opin ymmärtämään miten tärkeää on rohkaista toista ihmistä.
Ja miten paljon mukavampaa on olla iloinen ja ystävällinen
kärttyisillekin ihmisille, se kun ei maksa mitään.
Ja miten ystävällisesti ruotsalaiset puhuvat ja kohtelevat toisia, poikkeuksiahan heistäkin löytyy tottakai, mutta suurin osa minun kokemukseni mukaan on todeta ruotsalainen luonne on erilainen kuin meidän suomalaisten.
En halua koskaan muuttua ikäväksi kärttyiseksi ja toisia kyttääväksi kgb agentiksi, ei!
Viihdyn itsenikin kanssa parhaiten kun olen ystävällinen ja auttavainen toisia kohtaan, sellaisiakin jotka ovat epämiellyttäviä.
Ainahan se ei helppoa ole, mutta pyrkimykseni on tämä.
Juu, kiitos kaikille kirjoittajille ja onnea Suomeen muuton kanssa, huumorilla pärjää aika pitkälle:)
Ja sillä tiedolla, että epämiellyttävät ja katkerat ihmiset eivät ole saaneet ehkä koskaan kokea rakkautta ja kaunista, miellyttävää kohtelua ja kasvatusta.
Voimme kasvattaa toinen toisiamme ja elää ihmisinä toisten ihmisten joukossa ja muistaa että kukaan meistä ei ole täydellinen, en minäkään:)
---no mutta melkein:) - xcgf dg gfdf
Maija pakkailee kirjoitti:
asdf sdft sdt
Viestiisi:
Kyllähän se niin on kuin sanot, osittain.
Tunnen kyllä omat vikani ja siitä on kiittäminen juuri sellaisia
suomalaisia jotka ovat epäystävällisiä.
Joskus nuorempana olin kuten sanotaan: supisuomalainen:)
Kun sitten asuin Ruotsissa kymmeniä vuosia ja sain aina
positiivista palautetta työstäni, opin ymmärtämään miten tärkeää on rohkaista toista ihmistä.
Ja miten paljon mukavampaa on olla iloinen ja ystävällinen
kärttyisillekin ihmisille, se kun ei maksa mitään.
Ja miten ystävällisesti ruotsalaiset puhuvat ja kohtelevat toisia, poikkeuksiahan heistäkin löytyy tottakai, mutta suurin osa minun kokemukseni mukaan on todeta ruotsalainen luonne on erilainen kuin meidän suomalaisten.
En halua koskaan muuttua ikäväksi kärttyiseksi ja toisia kyttääväksi kgb agentiksi, ei!
Viihdyn itsenikin kanssa parhaiten kun olen ystävällinen ja auttavainen toisia kohtaan, sellaisiakin jotka ovat epämiellyttäviä.
Ainahan se ei helppoa ole, mutta pyrkimykseni on tämä.
Juu, kiitos kaikille kirjoittajille ja onnea Suomeen muuton kanssa, huumorilla pärjää aika pitkälle:)
Ja sillä tiedolla, että epämiellyttävät ja katkerat ihmiset eivät ole saaneet ehkä koskaan kokea rakkautta ja kaunista, miellyttävää kohtelua ja kasvatusta.
Voimme kasvattaa toinen toisiamme ja elää ihmisinä toisten ihmisten joukossa ja muistaa että kukaan meistä ei ole täydellinen, en minäkään:)
---no mutta melkein:)Olet sinä täydellinen. Ai niin, näin Ebayssä kivan teepaidan, jossa oli teksti: Nobody's perfect. But I'm nobody.
Hei, eikös me maahanpalaajat ja miksei muutkin maahanmuuttajat voitaisi perustaa joku yhteisö? Pidettäisiin yhteyttä, tavattaisiin, kirjoiteltaisiin, soiteltaisiin? Ehkä meille on jo perustettu sellainen? Toisaalta on ehkä hyvä pyrkiä sulautumaan perussuomalaisiin (ei siihen puolueeseen välttämättä).
Toivon tosiaan minäkin, ettei hymy hyydy naamaltani vaan paremminkin levitän sitä totistenkin naamoille. Kai sitä paljolti kukin levittää ilmapiiriä ympärilleen.
Minä en oikeastaan tunne paljon ruotsalaisia, mutta suomalainen kumppanini on ystävällinen ja kohtelias ja samanlaisia kuulostavat olevan hänen sukulaisensa ja ystävänsäkin. Että kyllä Suomessa aina asuneissakin on hienoja, sivistyneitä ihmisiä. Maastamuutto on yksi tapa kehittää itseään, mutta ei varmaan ainut tapa. Minulle se on ollut mullertava kokemus. Olen kiitollinen ulkomaanvuosistani. Olen myös iloinen koti-Suomesta ja ystävistä siellä. - pois, pois
xcgf dg gfdf kirjoitti:
Olet sinä täydellinen. Ai niin, näin Ebayssä kivan teepaidan, jossa oli teksti: Nobody's perfect. But I'm nobody.
Hei, eikös me maahanpalaajat ja miksei muutkin maahanmuuttajat voitaisi perustaa joku yhteisö? Pidettäisiin yhteyttä, tavattaisiin, kirjoiteltaisiin, soiteltaisiin? Ehkä meille on jo perustettu sellainen? Toisaalta on ehkä hyvä pyrkiä sulautumaan perussuomalaisiin (ei siihen puolueeseen välttämättä).
Toivon tosiaan minäkin, ettei hymy hyydy naamaltani vaan paremminkin levitän sitä totistenkin naamoille. Kai sitä paljolti kukin levittää ilmapiiriä ympärilleen.
Minä en oikeastaan tunne paljon ruotsalaisia, mutta suomalainen kumppanini on ystävällinen ja kohtelias ja samanlaisia kuulostavat olevan hänen sukulaisensa ja ystävänsäkin. Että kyllä Suomessa aina asuneissakin on hienoja, sivistyneitä ihmisiä. Maastamuutto on yksi tapa kehittää itseään, mutta ei varmaan ainut tapa. Minulle se on ollut mullertava kokemus. Olen kiitollinen ulkomaanvuosistani. Olen myös iloinen koti-Suomesta ja ystävistä siellä.Oma kokemukseni on valitettavasti ollut se, että sitä yksipuolista tervehtimistä ja hymyilyä jaksaa toimittaa vähän aikaa, ehkä vuoden, pari, ja kun siihen ei saa vastakaikua, niin lopulta antaa periksi. Yhteisöillä on yhteiset säännöt, niitä ei yksi ihminen käy muuttamaan. Vertaa tätä vaikka siihen, miten itse ehkä muutuit jossakin toisessa maassa, jossa sinulta odotettiin kaikkialla ystävällisyyttä. Jos et käyttäydy mukavasti ja kohteliaasti muita kohtaan, sinua ei hyväksytä yhteisöön ja sinua aletaan syrjiä.
Suomessa käyttäytymissäännöt ovat erilaiset. Jos olet pirteä ja hieman puhelias, voidaan jopa katsoa, että sinussa saattaa olla jotain vikaa. Suomessahan höpöttävät vain hullut tai humalaiset. Minusta se on sääli. Toki huonokäytöksisiä ihmisiä löytyy muualtakin, mutta Suomessa on kummallinen sosiaalinen kulttuuri. On surkuhupaisaa, että täällä huomaa ilahtuvansa jopa siitä, kun joku tervehtii hymyillen - se on sen verran harvinaista.
Itse en ole vielä vuosien jälkeenkään tottunut tähän. On edelleen aivan yhtä kaameaa, kun haluaisi vain huvin vuoksi vaihtaa pari sanaa esimerkiksi naapurin tai kaupan kassan kanssa, ja vastaukseksi tulee kiusaantunutta, hieman epäuskoista mutinaa. Jos tekeekin mieli tokaista jotain, vaikka säästä tai jostakin tuotteesta tai henkilön tyylikkäästä kampauksesta, niin vastaus saattaa olla pöyristyttävän tökerö.
Miltei missä vain muualla suomalainen pidättyväisyys koetaan omituisena ja epäkohteliaana. En todella ihmettele tätä ja kaipaan pois täältä.
- Maija pakkaa laukut
Pianpoislahtevalle:
Allekirjoitan mielipiteesi ja olenkin vakaasti sitä mieltä
että suomalaisilla on MAAILMAN huonoin itsetunto.
Siitä se johtuu ja kasvatuksesta.Suomessa hyväksytään vielä tänä päivänä 1800 -luvun kasvatus että lapsia saa repiä ja riuhtoa, pahoinpidellä ja siiitä oli keskustelufoorumeilla kirjoituksia ja useat poliitikotkin hyväksyvät lasten ruumiillisen kurituksen.
Piiskaamallako itsetunto paranee? Ei parane, ja jälki näkyy ihmisten rasistisessa ja kateellisessa käyttäytymisessä.
Alaspainetaan syyttömiä, kun itseä on alaspainettu, niin pitäähän se jollekin kostaa ja kohteita löytyy.
Juupa, täällä minä pakkailen tavaroitani, enkä itke sitä että 90 000 euroa köyhempänä lähden takaisin sinne missä parhaiten viihdyin ja tulen viihtymään.
Minua ei haittaa somalit ja muut maahanmuuttajat
vaan se mikä minua haittaa on kyttääjäsuomalaiset jotka ovat joka kulmassa moralisoimassa toisia ihmisiä aivan kuten uskonnolliset lahkolaiset.
Juupa, rahalla ei ole väliä ja statuksilla, vaan hyvillä ihmisuhteilla.
Siinäpä miettimistä monelle katkeralle statussuomalaiselle, oletko onnellinen rahojesi talojesi ja rantatonttiesi kanssa?
Kun ihmisten kanssa et toimeen tule vaan naapurien pelkkä olemassaolo ärsyttää, jos ei ihon väri ole oikea sinun mielestäsi!
Uggh, olen sanottavani sanonut teille Suomen takapajuinen kansa! - pianpoislahteva
Maija pakka laukut :
Hei, niin minakin melkein niita pakkaamassa olen. Oli jo lentolippukin (yksin suuntainen tietenkin) vaan vakava sairaus sen esti, joten olen nyt TOISTAISEKSI Suomen kamaralla. Vaan pakko muuttaa takaisin sinne mista tulinkin, ja olin paljon onnellisempi.
Kiva lukea etta joku muukin tuntee samoin kuin mina. Eika me ainoita olla, muut vain pitaa suunsa supussa, tai eivat voi lahtea uudelleen pois.
Hyvaa matkaa meille molemmille !- t4rkkailija
Ei kai pitäisi arvostella, teitäkään, mutta saanko sanoa, että voisihan sitä kukin yrittää olla itse se muutos, mitä etsii. Jos haluaa kohteliaisuutta lisää, on itse sellainen, näyttää esimerkkiä. Jokainen voi omalta osaltaan muuttaa yhteisöä, jossa elää.
Minusta yksi hieno asia poissaolossa on ollut se, että se on antanut enemmän kykyä katsella suomalaisten, siis meidän suomalaisten, vikoja ja hyviä ominaisuuksia. Tunnen itseäni paremmin nyt. Tunnistan monissa suomalaisissa piirteitä, jotka ennen olivat minussa vahvempia kuin nykyään. Eikös se juuri ole yksi tapa ravistella yhteiskuntaa, että käydään asumassa muualla ja tuodaan uusia tuulia kotimaahan? Vaikkei sitä ympäristö tuntuisi arvostavan. Muutos voi olla hidasta, mutta sitä voi tapahtua.
- 5ilti kaipaan
Minusta on alkanut tuntua siltä, että suomalainen yhteiskunta on piittaamaton ja ihmiset arvioivat toisensa rahassa. Jos he voivat hyötyä sinusta, sinulle ollaan kohteliaita, mutta jos paljastat, ettet ole rikas ja että jopa arvelet tarvitsevasi työttömyystukea aluksi, saat kuulla olevasi täysi nolla. Ehkä minä olenkin täysin hyödytön ihminen. Keski-ikäinen, enkä pienistä tuloistani ole saanut säästettyä kuin pienen pesämunan, joka sekin hupenee pian, jos Suomeen tulen. Uskaltaako sinne tulla?
Tulen työlläni toimeen asuinmaassani. Suomessa en tiedä, miten helposti löytäisin työtä ja asunnon ja miten siellä voisi elää. Ehkä siitä tulee hyvin kallis kokeilu. Ehkä muutan taas pois. En kyllä tiedä, minne. Kaksoiskansalaisuus minulla on, mutta tänne on Suomesta niin pitkä matka. Suomeen on ikävä. Tänään tuntuu, etten oikein jaksa. Mitenkähän Suomessa jaksaa sitten?
Miksi pitää aiheuttaa pahaa mieltä toinen toisillemme? Mitä hyötyä siitä on kenellekään, jos saa sivallettua köyhempää ivallisin sanoin? tekeekö raha sinusta jotenkin paremman ihmisen? - finlandeza
Huomenta, olen aivan samaa mielta, koeaika on ehdoton.Ei se elama missaan ole todellakaan aina ruusuilla tanssimista. Mutta Suomessa on toimiva yhteiskunta ,se on takuu varmaa ja se on jo paljon se...mita siita jos on talvella pimeaa ja kylmaa jos elama muuten hyvin:):)
Itse olen palaamassa osittain Suomeen eli tulen 3kk "koeajalle" ja jatkossa myos unelmani on elaa puolet vuodesta Suomessa ja toinen puoli Kreikassa missa olen asunut jo 20vuotta ja perustanut perheen taalla. En kannata radikaalia irtautumista silla juurethan ne taallakin on jo niin monen vuoden jalkeen ihan kuin Suomessakin........eli 50-50:):)
ps. ja kylla niita tylsia ja hymyttomia ihmisia loytyy ympari maailmaa...kylla suomalaiset ovat ystavallinen kansa ihan milla mitta taulukolla tahansa mitattuna. Mielipiteeni perustuu siihen , etta tyskentelen kansainvalisessa hotellissa ja on kokemusta eri kansallisuuksista..Hei ja viela pieni lisays tuohon edelliseen...mita hymyttomyyteen tulee niin ok...ei missaan ihmiset hymyile jos itse olet naama rutussa ja negatiivinen...eli hymya huuleen niin varmasti saat paremman vastaanoton ja kohtelun tassa maailmassa. ja myos Suomessa.
Tiedan mista puhun ,silla kun asuu ulkomailla on helppo syyllistaa sen asuin -maan oloja ihmisia jne. omasta pahasta olosta ja todellakin osittain varmasti se niista johtuukin MUTTA olen naita asioita kovasti miettinyt ja tullut siihen tulokseen etta olemme itse oman onnemme seppia eli positiivisella mielella eteenpain, olipa se sitten Suomi tai mika tahansa maa maailmassa.- - EU ->
>> .... jatkossa myos unelmani on elaa puolet vuodesta Suomessa ja toinen puoli Kreikassa missa olen asunut jo 20vuotta ja perustanut perheen taalla.
Verotuksellisesti ajatellen kiintoista kuvio, eli se, kumpi maa tullaan katsomaan verotukselliseksi asuinpaikaksi. Mikäli verotuksellisesti keskeisien siteiden katsotaan olevan massa x, niin vaikka viettäisi yli puolivuotta maasa xy, niin silti pysyy verotuksellisesti asuvana maassa x.
Kreikan kohdalla on haastavat ajat ja spekuloidaan sillä pystyykö se jäämään EU:n. IMF:n Lagarde kuitenkin ilmaisi vakuuttuneisuutensa Euroopan ja euron selviämisestä, sekä siitä, että Kreikkaa autetaan menemään yli vaikeiden aikojen. Toivotaan, että hänen vakuuttelunsa myös toteutuvat.
"Christine Lagarde, the chief executive of the International Monetary Fund (IMF), has pledged to support Greece through its economic problems and says the euro is unlikely to collapse in 2012."
- http://www.fundweb.co.uk/europe/euro-will-survive-2012-says-lagarde/1043993.article
Mikäli verotukseen littyvät asiat ovat kuvion kannalta tärkeitä ja muutavat perheen taloudellista tilannetta, niin kannatta selvittää ne ensin jotta tietää onko sillä alueella tulossa mutoksia tai voiko itse vaikutaa lopputulokseen ja millä ehdoilla.
Jep, tuo 50 - 50 tilanne on perusjuurista huolimata persoona ja ajatelutapaakin muokkaavaa. Ihminen oppinee tietynlaiseksi kameleontiksi, joka haasteineen rikastuttaa ja puolestaan kehittää henkistä jostavuutta ja sopeutuvuutta.
- pianpoislahteva
Lykkya tyko sinulle Finlandeza. Paras ratkaisusi olisi olla papereilla taalla Suomessa ja sitten matkailla edestakaisin Kreikan ja Suomen valilla. Tunnen monia monia suomalaisia naisia Kreikassa, jotka eivat missaan nimessa muuttaisi asuun tanne vakituisesti. Meista kun on vain tullut liian # kreikkalaisia# oltuamme kauan pois.
Mita kohteliaisuuteen tulee, se ei tepsi taalla. Vaikka kuinka hymya vaantaisi ja hyvathuomenet, niin enemman kuin usein on vastauksena vain kylma tuijotus, ei mitaan huomisen toivottamista ei millaan kielella. Tama patee sekaan minuun etta ulkomaalaiseen mieheeni. Harmalaiset ovat synkaa kansaa, elama on vaikeaa, kaikesta valitetaan kaiken aikaa.
Asuttuani itsekin Kreikassa suurimman osaa elamaani, ja siella perhe ja kaikki, muutto tanne Suomen kamaralle ja sopeutuminen oli erittain vaikeaa, jos koskaan ylipaansa sopeudunkaan.
Jos ja kun muutat, katsopa internetista Caisa tapahtumat, meilla paluumuuttajilla on oma klubi, ja tapaamme PALMU yhteison merkeissa Kaisaniemessa kerran kuussa. Saisit varmaan sielta tietoa/ apua/ tukea.
Kalosorises ! - Maija joka pakkasi
Oli mielenkiintoista lukea ketjua !
Nyt olen asunut yli kolme viikkoa täällä Ruotsin puolella jälleen.( 3,5 v Suomessa)
Onnellisena ja iloisena omana itsenäni:)Olen jotenkin "pöllähtäneessä"
mielentilassa vieläkin, enkä meinaa tajuta, että olen tosiaan täällä
enkä siellä missä en viihtynyt päivääkään!Onhan se ollut rankkaa mutta mitäs siitä, elämäähän tämä vain on ja seikkailua loppuun asti!
Alue missä asun on täynnä maahanmuuttajia, vihattuja somaleja jne, kirjava joukko.
Minä tykkään, sillä heidän kanssaan voi jutella tuosta vaan, sanoa vaikkapa vain pari sanaa ja hymyillä ja heti saa vastauksen ja hymyn takaisin!
Päinvastoin kuin suomalaiset, sorry vaan mutta kyllä suomalaisilla on synkkä
ja epäsosiaalinen luonteenlaatu!
Ruotsinsuomalaiset ovat erilaisia , heidän kanssaan tulee helposti toimeen ja juttua syntyy!
Nyt on elämä taas kuin ruusuilla tanssimista, kun saa elää mukavien ihmisten seurassa ja omana itsenään, pelkäämättä saavansa nyrpeitä katseita ja kärttyisää
vastausta.En koe olevani maahanmuuttaja kuten suomalaisten keskuudessa, meitä muualla asuneitahan kohdellaan eri tavoin, kuin olisimme huonompaa väkeä, kun lähdimme ihanaisesta Suomi maman sylistä pois:)
Hyvää jatkoa kaikille ja suosittelen miettimään sata kertaa sitä paluumuuttoa:)- d sdg fhdg
Vaikutat aika negatiiviselta ihmiseltä. Eikö maailmalla asuminen tehnytkään sinusta positiivista ja muuta ihanaa? Olet samanlainen kuin me muutkin suomalaiset; muualla asuneena pystyt nyt vain huomaamaan eron ympärilläsi olevissa ihmisissä. Seuraava kehityksen askel olisi kai se, että tajuaisit, millainen itse olet. Sitten voisit ehkä elää tasapainoisen onnellisena maassa kuin maassa, luuletko?
Muutan pian Suomeen 20 vuoden poissaolon jälkeen. Odotan olevani muuttooni tyytyväinen. Jos en ole, syy on luultavammin minussa kuin asuinmaassa. Nykyinen asuinmaanikin on ihan ok. Miksei Suomi olisi? Siellä on minunlaisiani ihmisiä, he puhuvat suomea, luonto on ihana jne.
- huumasa....
Ajatus muutosta Suomeen ei tule ehkä 39 vuotta sitten olisi ollut aika.
Lomailukin Suomeen taitaa olla loppu. Kansa on muuttunut ei tietenkään kaikki, on heitä jotka ovat näkeneet maailmaa.
Suomen "viehätys" kesti jonkun viikon.- fgsfdg fthtry
Olipa siinä harvinaisen kömpelösti laadittu ajatelma.
'Kansa on muuttunut, ei tietenkään kaikki'; tarkoitatko, että mielestäsi ne, jotka ovat 'nähneet maailmaa', eivät ole muuttuneet, eli ovat 'pysyneet hyvinä? Kaikki oli ennen paremmin, ihmisetkin? Silti läksit pois. Sinäkään et sitten ole muuttunut?
Maailmalla olo voi saada pienen pään ihan sekaisin. Omat arvot ja asenteet ja tavat ja riitit yhtäkkiä ovatkin valtaväestön mielestä outoja ja naurettavia. Yritetään sopeutua, muuttua, kasvaa. Sitten käydään Suomessa ja sielläkin tuntuu olo oudolta. Helpointa olisi pysyä kotiseudullaan, tarvitsisi kasvaa vähiten. Paluumuuttaja saa kokea sopeutumisen kahdesti. Se kasvattaa tai murtaa. Minä toivon kasvavani, kun kohta muutan Suomeen. Kaipaan sinne, mörököllien maahan.
Terveisin mörökölli.
- Maija pakkasi laukut
Kahden maan vertailua( olen työni puolesta myös asunut 4 eri maassa)
Kun mietin 3,5 oleskeluani Suomessa ja niitä todella uskomattoman epäystävällisiä kohteluita valtion virkanaisten (kela ja verovirasto)( nimenomaan naispuolisten) taholta
en voi muuta kuin sanoa että huhh huhh!
Nyt kun olen asioinut jälleen Ruotsin vastaavissa virastoissa ( Ruotsissa kaikki samassa paikassa)
Ja muisteltuani entisiä kymmenten vuosien kokemuksia, voin vain todeta:
Ruotsalainen luonne on ystävällinen.
Kolahtiko? ja jos kolahti, kysyn: eikö totuus miellytä?
Pianpoislähtevälle: Onnea matkaan ja muista että ihminen sairastuu fyysisestikin, jos ympäristö ahdistaa.Minulle kävi niin, ahdistuin Suomessa ja olisin varmaan sairastunut lopultakin jollen olisi tullut järkiini ja palannut takaisin Ruotsiin!
Kiitän puheenvuorosta:) Kannattaa myös varata aikaa siihen paluushokkiin ja tiedostaa sen olemassaolo. Itse olen nyt neljä vuotta ollut takaisin Suomessa ,kun 8 vuotta olin kolmessa muussa maassa. En vieläkään välillä hoksaa että olen Suomessa ja asiat hoituu suomenkielellä. Toisaalta, ADHD luonteeni takia kaipaan haasteita, kielen takia niitä ei ole lainkaan, arki on ns. helppoa kun on sukulaiset lähellä ja itseasiassa heidän lähellä olonsa ahdistaa jonkin verran.
Nyt sitten olenkin jonkin aikaa miettinyt taas että muuttaisin takaisin PK seudulle ... en tiedä tuoko se lisää haastetta mutta ehkä enemmän onnea seks suuntautumisen takia .. Ulkomaille lähtö on tietenkin koko ajan mielessä, mutta olen laiska taas pakkaamaan kamoja ja lennähtelemään edestakaisin... toisaalta ... noissa maissa missä olen ollut olisi helppo palata. Elämä on - miettimistä. Paluushokkia mullakin on ollut, mutta ehkä enemmän sitten omaan itseeni kohdistuvaa, ei yhteiskuntaa ja kanssaeläjiä kohtaan.- - EU ->
Kiinnostavaa tilastoa muuttoliikkestä. Oheisesa linkissä koko artikeli:
"Muutto ulkomailta kasvattaa Suomen väkilukua luonnollista väestönlisäystä selvästi enemmän. Viime vuonna Suomeen muutti 15 770 henkilöä enemmän kuin maasta muutti pois. Tilastokeskuksen mukaan muuttovoitto oli ennätyssuuri."
"Maahanmuuttajista Suomen kansalaisia oli 7 660 ja maastamuuttajista 9 190."
- http://www.taloussanomat.fi/uutiset/2012/01/26/suomen-muuttovoitto-nousi-ennatykseen-viime-vuonna/201221809/12
- - memories???
jep kokemusta on paluumuutosta 9 v kanadassa-- 2 v suomessa,,kiitti se riitti-- ja nyt liki 25 v kanadassa takaisin..oli se iso operaatio raijata perhe suomeen --ja takaisin ,mutta kylla kannatti..se takaisinmuutto kanadaan nimittain.
ja nyt tiedamme kotimaamme-- se on kanada.
mukava siella suomessa on lomailla kuukausi,mutta jo sen jalkeen haluaa takaisin kotiin.
voi niita byrokratian rattaiata,joissa meita suomessa myllattiin,,uskomatonta pyoritysta , virastossa seisomme kanadan passit kadessa,ja meilta kysytaan,,,mista me tiedamme teidan olevan kanadan kansalaisia? voi herran pieksut sentaan..maailman parhaiten koulutettu kansa..juu-juu - VilleVallaton60
Olen 51 vuotias suomen kansalainen jolla on myos USAn kansalaisuus.Olen miettimassa paluuta Suomeen 30 vuoden Amerikassa asumisen jalkeen.Avioero on syyna muuttooni. Sukulaiset on sanoneet auttavansa sopeutumaan mutta onko liian positiivista ajatella etta biologin koulutuksella saisin toita Ita Suomesta?
- Minni Hiiri
Anteeksi vain, mutta miksi puhutaan aina etta vika on itsessa, etta pitaa olla kohtelias jms? Ja miksi luullaan etta ihminen tulisi kohteliaammaksi oleskeltuaan ulkomailla?
En luokittele itseani nyt niin epakohteliaaksikaan, vaan joskus kun tulee sanottua totuus, niin ei suomalaiset sita halua kuulla, vaan alkavat heti puolustautumaan. Totuus ei siis kay.
VilleVallaton
Olen pahoillani erostasi. Ehka etsit nyt uutta elamaa Suomesta ja tyotakin. En voi sinua tassa kysymyksessa auttaa, katsopa finlandforum.org sivuilta jos jotain apua loytaisit. Lama tulossa tannekin hurjaa vauhtia, koko etela-Euroopan se jo vallannut ja eihan Suomikaan valiin jaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100