Alkaako Helsinki-Berliini uudelleen?

Currywurst

Kuulin jostain, että Blue1 aloittaisi keväällä udelleen reitin Helsinki-Berlini. Pitääkö paikkansa? Sen tiedän, että Lufthansa aloittaa likennöinnin ko. reitillä.

9

305

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huhuu!

      Kuulopuheitahan maailmaan mahtuu. Tässä tapauksessa huhussa näyttäisi olevan perää, koska Luftwaffen nettisivuilta löytyy (on varattavissa) Helsinki-Berliini lentoja 2.5.2012 alkaen: ”LH7014 Operated by Blue1”. Ehkä kukaan ei vielä ole kertonut Blue1’lle asiasta. :-)

      • Jännäää

        Tämähän menee jännäksi. Tuore Ikkunapaikka-lehti kertoo, että LH alkaa lentää Berliini - Helsinki - väliä A320:lla kesäkuussa, ensimmäinen lähtö 3.6.2012 klo 06.55. Jutun mukaan hinta yhteen suuntaan tulee olemaan 49 euroa. Haastateltu LH:n pomo taisi nielaista sanan "alkaen". :-)

        Blue1 pääsee siis kilpailemaan allianssikumppaninsa kanssa. Esim. 3.6. lähtee sekä Blue1:n että LH:n lento melkein samaan aikaan, ja LH:n hinta siis tulee olemaan aika paljon halvempi. Taitaa imagokin olla parempi. :-)

        Lufthansan nettisysteemissä näkyvät nyt myös nuo LH:n omat lennot, joten kyllä huhu taitaa pitää paikkansa. Toki ensi kevääseen on aikaa, tässä ehtii vielä moni juttu muuttuu.


    • Ei oo tei tuu

      Voi olla että ei oo koko firma kasassa enää keväällä. Tilit tyhjät ja rahahana SAS:lta kuivunut.

      • Mmkmk

        Koettakaa jo nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että Blue1:n ensisijainen tehtävä ei ole tuottaa voittoa vaan toimia syöttölentoyhtiönä SAS:lle ja Star Alliancelle. Toimintoja on hetkellisen laajenemisen jälkeen jälleen muutettu juuri tuohon suuntaan. Blue1 hoitaa syöttöliikennettä Suomesta Tukholmaan ja Kööpenhaminaan ja toisaalta Blue1:lla on myös muutama lomareittilento Helsingistä.

        On aivan selvää, että tietysti, että Blue1 on pystyssä juuri niin kauan kuin nykyisin voittoa tekevä SAS haluaa. SAS:n lentojen käyttöasteet ovat nousseet merkittävästi ja osaltaan tähän vaikuttaa myös Blue1:n tehokas syöttöliikenne Suomesta. Lähes tulkoon kaikilla SAS:n lennoilla Arlandasta ja Köpiksestä on mukana suomalaisia matkustajia. Jos SAS lopettaisi Blue1:n ja siirtäisi koko syöttöliikenteen itselleen, kustannukset nousisivat, koska SAS:lla henkilökunnan palkat ovat ihan eri luokkaa kuin Blue1:llä.

        Enemmän lisin huolissani tappiota tekevästä Finnairista, koska se ei todellakaan ole syöttölentoyhtiö. Kuinka monta vuotta putkeen Finnairin annetaan kyntää tappioissa ennen kuin se myydään esim. BA:lle?


      • Taitolukuinen
        Mmkmk kirjoitti:

        Koettakaa jo nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että Blue1:n ensisijainen tehtävä ei ole tuottaa voittoa vaan toimia syöttölentoyhtiönä SAS:lle ja Star Alliancelle. Toimintoja on hetkellisen laajenemisen jälkeen jälleen muutettu juuri tuohon suuntaan. Blue1 hoitaa syöttöliikennettä Suomesta Tukholmaan ja Kööpenhaminaan ja toisaalta Blue1:lla on myös muutama lomareittilento Helsingistä.

        On aivan selvää, että tietysti, että Blue1 on pystyssä juuri niin kauan kuin nykyisin voittoa tekevä SAS haluaa. SAS:n lentojen käyttöasteet ovat nousseet merkittävästi ja osaltaan tähän vaikuttaa myös Blue1:n tehokas syöttöliikenne Suomesta. Lähes tulkoon kaikilla SAS:n lennoilla Arlandasta ja Köpiksestä on mukana suomalaisia matkustajia. Jos SAS lopettaisi Blue1:n ja siirtäisi koko syöttöliikenteen itselleen, kustannukset nousisivat, koska SAS:lla henkilökunnan palkat ovat ihan eri luokkaa kuin Blue1:llä.

        Enemmän lisin huolissani tappiota tekevästä Finnairista, koska se ei todellakaan ole syöttölentoyhtiö. Kuinka monta vuotta putkeen Finnairin annetaan kyntää tappioissa ennen kuin se myydään esim. BA:lle?

        Oliko sulla jotain sanottavaa siitä, mitä kysyttiin?

        Berliinin-lennot ovat nyt mukana listassa sivulla
        http://www.blue1.com/fi/fi/Kohteemme/aikataulu/
        ja näyttävät olevan varattavissa myös Blue1:n sivuilta. Eivät kylläkään hinnoiltaan esim. airberlinin tasoa. :-)

        Toisaalta Lontoo on nyt lopetettu vähin äänin.

        Vähän tempoilevaa, etenkin kun Lontooseen oli kaksikin päivittäistä lentoa välillä ja tästä pidettiin suurta melua. Oli keskeinen osa strategiaa, että ns. Euroopan (= muut kuin Pohjoismaat, Blue1:n maailmankuvassa) keskeisiin kohteisiin on tiheä, säännöllinen ja vakaa liikennöinti. Nyt sitten kerrottiin "keskittymisestä pohjoismaiden välisiin reitteihin" ja Euroopan reittien lakkauttamisesta.

        Mutta ehkä Berliini on nyt liitetty Pohjoismaihin? :-)

        Aikataulut viittaavat kyllä siihen, että Berliini tulee vain kesäkauden kohteeksi. Eikä klo 12:10 lähtö erityisen hyvin sopisikaan bisnesmatkustajalle, jos kellekään.

        "Hetkellinen laajeneminen" oli monivuotinen strategia, jossa kyllä aloitettiin ja lopetettiin reittejä aika tiuhaan tahtiin ja sekavannäköisesti mutta kuitenkin oli selvänä linjana, että lennetään "Eurooppaan" _sekä_ ympärivuotisia reittejä _että_ kesäkaudella reittejä lomakohteisiin.

        Mitähän voi päätellä siitä, että Blue1 ei vielä nyt (15. päivä) ole kertonut viime kuun liikennetilastojaan?
        http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/Lehdisto/suoritteet/

        P.S. Liiketaloudelliselta kannalta SAS voisi mainiosti siirtää syöttöliikenteen itselleen. Vaikka sitten ostaisi kapasiteettia joltain alemman kustannustason yhtiöltä. Kuten Blue1 tekee suurelta osin nyt.


      • Ällikällä lyöty
        Taitolukuinen kirjoitti:

        Oliko sulla jotain sanottavaa siitä, mitä kysyttiin?

        Berliinin-lennot ovat nyt mukana listassa sivulla
        http://www.blue1.com/fi/fi/Kohteemme/aikataulu/
        ja näyttävät olevan varattavissa myös Blue1:n sivuilta. Eivät kylläkään hinnoiltaan esim. airberlinin tasoa. :-)

        Toisaalta Lontoo on nyt lopetettu vähin äänin.

        Vähän tempoilevaa, etenkin kun Lontooseen oli kaksikin päivittäistä lentoa välillä ja tästä pidettiin suurta melua. Oli keskeinen osa strategiaa, että ns. Euroopan (= muut kuin Pohjoismaat, Blue1:n maailmankuvassa) keskeisiin kohteisiin on tiheä, säännöllinen ja vakaa liikennöinti. Nyt sitten kerrottiin "keskittymisestä pohjoismaiden välisiin reitteihin" ja Euroopan reittien lakkauttamisesta.

        Mutta ehkä Berliini on nyt liitetty Pohjoismaihin? :-)

        Aikataulut viittaavat kyllä siihen, että Berliini tulee vain kesäkauden kohteeksi. Eikä klo 12:10 lähtö erityisen hyvin sopisikaan bisnesmatkustajalle, jos kellekään.

        "Hetkellinen laajeneminen" oli monivuotinen strategia, jossa kyllä aloitettiin ja lopetettiin reittejä aika tiuhaan tahtiin ja sekavannäköisesti mutta kuitenkin oli selvänä linjana, että lennetään "Eurooppaan" _sekä_ ympärivuotisia reittejä _että_ kesäkaudella reittejä lomakohteisiin.

        Mitähän voi päätellä siitä, että Blue1 ei vielä nyt (15. päivä) ole kertonut viime kuun liikennetilastojaan?
        http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/Lehdisto/suoritteet/

        P.S. Liiketaloudelliselta kannalta SAS voisi mainiosti siirtää syöttöliikenteen itselleen. Vaikka sitten ostaisi kapasiteettia joltain alemman kustannustason yhtiöltä. Kuten Blue1 tekee suurelta osin nyt.

        Nyt ei kyllä löydy mitään Blue1n lentoja Berliiniin, ei Blue1n eikä Lutfhansan sivuilta. Aikataulusivulla kyllä mainitaan mutta ei ole varausjärjestelmässä.

        Nopeaa toimintaa: tällä kertaa reitti lopetettiin ennen kuin sen avaamisesta edes ehdittiin ilmoittaa. Ei tainnut kommunikaatio allianssikumppanin kanssa oikein pelata.

        LH:lla kyllä pääsee sopuhintaan Berliiniin ensi kesänä, jos varaa ajoissa. Ja LH luultavasti vielä jopa on olemassa ensi vuonna.


      • Tarkka I. Lija
        Taitolukuinen kirjoitti:

        Oliko sulla jotain sanottavaa siitä, mitä kysyttiin?

        Berliinin-lennot ovat nyt mukana listassa sivulla
        http://www.blue1.com/fi/fi/Kohteemme/aikataulu/
        ja näyttävät olevan varattavissa myös Blue1:n sivuilta. Eivät kylläkään hinnoiltaan esim. airberlinin tasoa. :-)

        Toisaalta Lontoo on nyt lopetettu vähin äänin.

        Vähän tempoilevaa, etenkin kun Lontooseen oli kaksikin päivittäistä lentoa välillä ja tästä pidettiin suurta melua. Oli keskeinen osa strategiaa, että ns. Euroopan (= muut kuin Pohjoismaat, Blue1:n maailmankuvassa) keskeisiin kohteisiin on tiheä, säännöllinen ja vakaa liikennöinti. Nyt sitten kerrottiin "keskittymisestä pohjoismaiden välisiin reitteihin" ja Euroopan reittien lakkauttamisesta.

        Mutta ehkä Berliini on nyt liitetty Pohjoismaihin? :-)

        Aikataulut viittaavat kyllä siihen, että Berliini tulee vain kesäkauden kohteeksi. Eikä klo 12:10 lähtö erityisen hyvin sopisikaan bisnesmatkustajalle, jos kellekään.

        "Hetkellinen laajeneminen" oli monivuotinen strategia, jossa kyllä aloitettiin ja lopetettiin reittejä aika tiuhaan tahtiin ja sekavannäköisesti mutta kuitenkin oli selvänä linjana, että lennetään "Eurooppaan" _sekä_ ympärivuotisia reittejä _että_ kesäkaudella reittejä lomakohteisiin.

        Mitähän voi päätellä siitä, että Blue1 ei vielä nyt (15. päivä) ole kertonut viime kuun liikennetilastojaan?
        http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/Lehdisto/suoritteet/

        P.S. Liiketaloudelliselta kannalta SAS voisi mainiosti siirtää syöttöliikenteen itselleen. Vaikka sitten ostaisi kapasiteettia joltain alemman kustannustason yhtiöltä. Kuten Blue1 tekee suurelta osin nyt.

        Eipähän ollut kovin iso yllätys, että Berliinin uudelleenaloittamisesta luovuttiin. Lisäksi lopetetaan sekä Bryssel (pian) että Zürich (vähän myöhemmin), joten *kaikki* normaali liikenne (pois lukien kesäkauden lennot lomakohteisiin) ”Eurooppaan” on lopetettu.

        Jostain syystä tästä ei ole informoitu Suomessa, kansainvälisesti kyllä, ks. esim.
        http://worldairlinenews.wordpress.com/2012/01/05/blue1-to-drop-brussels-and-zurich/


    • Jytky tulee

      Blue 1:n toiminta ja tuloskunto on samassa tilassa kun käyt kontillesi lattialle, levität pepunreiän äärimmilleen ja päästät kamalan jytkyn. Se on se tila missä mennään Blue 1:n kanssa.

    • tjrthghrjtjgj

      "Koettakaa jo nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että Blue1:n ensisijainen tehtävä ei ole tuottaa voittoa vaan toimia syöttölentoyhtiönä SAS:lle ja Star Alliancelle. Toimintoja on hetkellisen laajenemisen jälkeen jälleen muutettu juuri tuohon suuntaan. Blue1 hoitaa syöttöliikennettä Suomesta Tukholmaan ja Kööpenhaminaan ja toisaalta Blue1:lla on myös muutama lomareittilento Helsingistä."

      Minkään bisneksenhän ei ole tarkoitus tietenkään tuottaa voittoa, kunhan saadaan palveltua mahdollisimman paljon matkustajia. P***** minä sanon. Tietenkin bisneksen on tuotettava voittoa, jotta se on kannattavaa. Miksi ihmeessä kukaan järkevä pyörittäisi bisnestä kauan, jos se on tappiollista, vain asiakkaiden iloksi? SAS on pyörittänyt Blue1:stä melko pitkään, varsinkin kun Blue1 on ollut voitollinen historiansa aikana vuoden tai kaksi.

      "On aivan selvää, että tietysti, että Blue1 on pystyssä juuri niin kauan kuin nykyisin voittoa tekevä SAS haluaa."

      Eiköhän Blue1:sen kohtalosta päätä tulevaisuudessa joku muu kuin SAS, jonka tulevaisuudesta on spekuloitu jo pitkään. Kiinnostusta yhtiötä kohtaan on ollut Saksasta ja Lähi-idästä. SAS voisi karsia menojaan tuntuvasti ja oikeasti nousta vielä kilpailemaan mm. Finnairin kanssa, jos se karsisi laivastostaan konetyyppejä ja myisi Wideroen ja Blue1:sen. Nytkin SAS saa maksaa osuudestaan Spanairin konkurssista.

      "SAS:n lentojen käyttöasteet ovat nousseet merkittävästi ja osaltaan tähän vaikuttaa myös Blue1:n tehokas syöttöliikenne Suomesta. Lähes tulkoon kaikilla SAS:n lennoilla Arlandasta ja Köpiksestä on mukana suomalaisia matkustajia."

      Voivathan ne kaikki lennot olla täynnä, mutta ei se tee bisnekestä välttämättä kannattavaa. Ei myytyjen lippujen määrä, vaan niistä saatavat tulot.

      "Jos SAS lopettaisi Blue1:n ja siirtäisi koko syöttöliikenteen itselleen, kustannukset nousisivat, koska SAS:lla henkilökunnan palkat ovat ihan eri luokkaa kuin Blue1:llä."

      SAS myös säästäisi, varsinkin karsimalla konetyypeistä, jolloin se säästäisi mm. koulutuksessa ja huollossa. Palkkatasossa tuskin on mitään järisyttävän suuria eroja. Tietysti on vähän vaikeaa verrata yhtiöitä, jotka eivät ole samankokoisia tai lennä edes pääasiassa samanlaisia reittejä. Yleensä nämä tytäryhtiöt aiheuttavat emoyhtiöilleen enemmän päänvaivaa ja kustannuksia kuin voittoa.

      "Enemmän olisin huolissani tappiota tekevästä Finnairista, koska se ei todellakaan ole syöttölentoyhtiö."

      Miksi ihmeessä sen pitäisi olla syöttölentoyhtiö? Luuletko, että se tienaisi enemmän lentämällä syöttölentoja vaikkapa BA:lle tai Lufthansalle? Isommat yhtiöt vain haluaisivat syöttöreitit mahdollisimman halpaan. Siitä asemasta voi olla vaikea kasvaa. Esimerkiksi Golden Air on täysin muiden yhtiöiden pompotettavissa, vaikka se saattaisi omalla bisneksellään menestyä paljon paremmin. Kyllä siinä joutuu isompien yhtiöiden pelinappulaksi.

      Ilmailussa ajat ja talous muuttuu jatkuvasti, harva yhtiö on jatkuvasti plussalla. Finnairin tappiot ovat vielä suhteellisen pieniä ja niitä ratkotaan aivan väärin tavoin.

      Euroopassa suurista perinteisistä lentoyhtiöistä voittoa tehnee ainoastaan Lufthansa. IAG tekee tappiota, Air France-KLM tekee tappiota, Alitalia tekee tappiota, Finnair tekee tappiota ja SAS tekee tappiota.

      Halpalentoyhtiöillä menee puolestaan hyvin. Perinteiset lentoyhtiöt eivät yksinkertaisesti pärjää lyhyillä reiteillä.

      "Kuinka monta vuotta putkeen Finnairin annetaan kyntää tappioissa ennen kuin se myydään esim. BA:lle?"

      Finnair tuskin säilyisi kilpailukykyisenä yksin nykyisellä mallillaan. IAG olisi kumppaneista luonnollisin, mutta ei sekään rahoissa kylve.

      Finnair ajautuu vielä reittiliikenteeltään pitkälti kaukolentojen varaan. Tämä tarkoittaa sitä, että liikenne Suomesta Eurooppaan jää paljolti ulkomaalaisten yhtiöiden käsiin, etenkin Norwegianin. Flyben en usko kauaa Suomessa lentelevän kotimaanlentoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1326
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1275
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1018
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe