5-vuotias narttumme on alkanu pissata sisälle, mikä avuksi???

lavisa

Elikkä siis meilla on keväällä 6v täyttävä Portugalinvesikoira narttu, joka oli sisäsiisti kunnes viimeisen pari kuukauden aikana on alkanut pissailla sisälle. Ulkona pääsee käymään aina just ennen nukkumaan menoa ja aamulla heti, kun herätään ( 7-8h väli) ja ennen ei ollut mitään ongelmaa, tai no mitä nyt sai toista oikeasti herätellä ulos :D nyt on pissat lattialla olohuoneessa melkeimpä aina. Päivällä pääsee ulos tottakai myös. Pari kertaa on paskatkin ollu lattialla ja matolle pissaillu. Muutimme lokakuun alussa uuteen asuntoon, mutta samalla alueella asumme edelleen ja remontoimme syyskuun täällä ja koirat oli mukana aina ja niillä oli omat sängyt täällä odottamassa eikä ikinä ollut mitään ongelmaa, häntä vispasi ku viimeistä päivää kun tänne päästiin. Riiviömäisiä piirteitä, kuten sohvalle hyppimistä ( ehdoton ei ollut) , ruuan varastamista, pöydälle hyppimistä... Vuosi sitten on kohtu leikattu pois, eli juoksuja ei ole tulossa.

3

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahtapekka

      No varmaankin se muutto laukaisi tuon käyttäytymisen. Koira merkkaa asuntoa omakseen. Aikuinen koira pystyy kevyesti pidättämään yön. Ei pitäisi edes mikään kiire aamulla olla ulos. Tuo kuvailemasi muukin riiviökäytös viittaa siihen, että johtajuusongelmaa pukkaa. Usein omistajat sietävät koiraltaan kaikenlaisen muun dominoivan käytöksen, vasta asunnon merkkailu saa havahtumaan.
      Siis: oletteko koiranne johtajia? Suosittelen perehtymään aiheeseen, johtajuus tuo avun ongelmaanne. Jos aihe tuntuu vaikealta, löytyy kyllä kouluttajiakin jotka neuvovat. Lukekaa esim. Koiraneuvolan keskustelupalstoja.

    • Lavisa

      tuo riiviömäinen käytös saatiin kuriin kun koira meille vuosi sitten muutti, oli ihan kamala ongelma ja oltiin jo luopumassa siitä sen takia ja nyt on alkanut uudelleen. Vähentynyt on kylläkin. Ollaan yleensä jompikumpi aina kotona kun vuorotyötä teen eli eroahdistuksesta en usko myöskään johtuvan, ikinä ei ole ollut merkkejä siihen. Kyllä meillä on selvä järjestys talossa, me ollaan miehen kanssa johtajia ja se oli aluksi meillä ongema kun edellisen omistajan kanssa oli ollut ongelmia sen suhteen. Itse en siedä ollenkaan dominoivaa käytöstä koiralta, koiran täytyy tietää paikkansa :) Puolentoista vuoden aikana, minkä tuo meillä on ollut ei ole ollut kuin alussa ongelma se, tottelevaisuus on parempi kuin meidän vanhalla koiralla joka meillä on ollut päälle 8v :)

    • pahtapekka

      Ahaa, siis teillä on toinenkin koira! Kilpailu on siis niitten välillä, tämä Portugalin tyttö viestittelee ehkä sille vanhemmalle, että tää uus kämppä on minun eikä sinun. Useimmiten, kun kuulee näitä aikuisten sisällemerkkaustapauksia, on kotona useampi koira.
      Miettikää vielä kriittisesti koiran kokonaiskäytöstä. Kun se sisälle merkkaaminen on juurikin sitä dominoivaa käytöstä.
      Usein koira oppii noudattamaan tietyt omistajien käskyt oikein nätisti, ja siitä huolimatta pitää johtajuuden itsellään. Varsinkin jos se on aiemmassa kodissaan siihen jo oppinut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe