rotikka ensikoiraksi ?

zädäm

voisko joku kertoa että sopisko rottis ensikoiraksi ? kaverillani on ollut koko elämänsä koiria ja on hyvä niiden kouluttamisessa ja kasvattamisessa ja olisi valmis auttamaan jos apua tarvittaisiin, mutta olisiko se silti hyvä heti ensimmäiseksi koiraksi ? ittelläni on vähän kokemusta koirista muttei ole koskaan ollut omaa :)

20

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virkakoira

      Kannattaa harkita.
      Jos otat pennun kannattaa tutustua koirankasvatukseen ajoissa. Ja jos tulee vähänkään ongelmia esim johtajuudessa ja hallinnassa kannattaa kääntyä ammattikouluttajan puoleen.

      T:Koiran kavatusta ja työtä 24 v

      • Rakkine....

        Totta kai sun kannattaa hankkia. Rahaa löytyy varmaan 1000 euroa ostohintaan, hoitoon ja vahtimiseen, ettei se rakki ulvo kämpässä, jos mahdollisesti olet töissä, tai juhlimassa.

        Naapurit niistä kärsii tavallisesti eniten. Kaikki hienot naiset hankkii tai niillä täytyy olla joku buudeli. Nyt tulee pimeät, kuka uskaltaa viedä SEN ulos riittävän kauas leikkipaikoista ja kävelyteistä, etteivät kyykistä heti oven eteen.

        Näkökohtia on monia.


      • zädäm
        Rakkine.... kirjoitti:

        Totta kai sun kannattaa hankkia. Rahaa löytyy varmaan 1000 euroa ostohintaan, hoitoon ja vahtimiseen, ettei se rakki ulvo kämpässä, jos mahdollisesti olet töissä, tai juhlimassa.

        Naapurit niistä kärsii tavallisesti eniten. Kaikki hienot naiset hankkii tai niillä täytyy olla joku buudeli. Nyt tulee pimeät, kuka uskaltaa viedä SEN ulos riittävän kauas leikkipaikoista ja kävelyteistä, etteivät kyykistä heti oven eteen.

        Näkökohtia on monia.

        tottakai rahaa löytyy kun koiraa ollaan hankkimassa että tässä mietittiin lähinnä rotua ja roduilla ei oo kauheesti eroa hinnoissa. ja eihän se koira kämpässä ulvo jos sen on kouluttanut ja meillä on aina joku kotona ettei se joutuisi olemaan juuri koskaan yksin.

        naapurit eivät myöskään siitä kärsi ollenkaan jos sen on kouluttanut oikein ja naapurissakin on kaksi koiraa jotka haukkuvat aika paljon mutta se ei ole mitenkään häiritsevää.

        ja itse en ole kauheesti hienoilla naisilla rottweilereita nähnyt. ja viimeistä juttua en ymmärtänyt koska eikä juuri isojen ja pelottavien näköisten koirien kanssa pitäisi uskaltaa mennä pitemmille lenkeille pimeellä.


      • Rottweiler ♥
        zädäm kirjoitti:

        tottakai rahaa löytyy kun koiraa ollaan hankkimassa että tässä mietittiin lähinnä rotua ja roduilla ei oo kauheesti eroa hinnoissa. ja eihän se koira kämpässä ulvo jos sen on kouluttanut ja meillä on aina joku kotona ettei se joutuisi olemaan juuri koskaan yksin.

        naapurit eivät myöskään siitä kärsi ollenkaan jos sen on kouluttanut oikein ja naapurissakin on kaksi koiraa jotka haukkuvat aika paljon mutta se ei ole mitenkään häiritsevää.

        ja itse en ole kauheesti hienoilla naisilla rottweilereita nähnyt. ja viimeistä juttua en ymmärtänyt koska eikä juuri isojen ja pelottavien näköisten koirien kanssa pitäisi uskaltaa mennä pitemmille lenkeille pimeellä.

        Kannattaa kuitenkin opettaa koiran olemaan yksin, jos sattuu tulemaan sellanen tilanne että joutuu jäämään yksin, eikä sitten olekkaan ketään kaverina.
        Ja vaikkakin kaverisi on hyvä kouluttaja, koira on kuitenkin sinun & sinun täytyy ottaa vastuu opettamisesta ja kouluttamisesta.


    • MukkelisMakkelis

      Mun mies hankki aikoinaan ensimmäiseksi koirakseen rotikan. Ei ollu mitään koirakokemusta sitä ennen. Sitä mukaa myös mun ensimmäinen koirani on ollut Rottweiler, mikä siis jo yhdessä kasvatettiin, nyt on kolmas sellainen menossa.

      Mieheni ihan alun alkaen tutustui ennen rotikan hankintaa huolella mm. kirjallisuuden kautta koiran rotumääritelmään, kasvatukseen, koulutukseen ym. Kaikki onnistui tosi hyvin - ison koiran ottaminen on kuiteski tosi vastuullista puuhaa ja kannattaa olla tietoinen oikeastaan omasta itsestään - onko sinusta pomoksi, jos sattuu kohdalle hyvinkin itsepäinenkin yksilö? Onko sulla hyvä itsetunto, sillä sitä koira kuin koira ja varsinkin itsepäinen rotikka osaa testata? Jos itsetunto on tallattu ja maissa ja olet jo valmiiksi "reppana" mitä kaikki muut pyörittää, voit varautua siihen että mikä hyvänsä koira kyllä saa jalansijan lauman pomoksi hyvin herkästi.

      Sitten - itseeni vaikutti ainakin tämä: Kun rottweilereista moni luo semmoisen mielikuvan että se on hurja/vaikea koira. Niin jos itse alkaa ajattelemaan että nyt mulla on tosi "hurja" koira kasvatettavana jne.niin se myös vaikuttaa negatiivisesti sinun suhtautumiseen omaan koiraan. Eli älä ajattele niin, että "mulla on rottweiler" vaan ajatteli niin että "mulla on koira". Koska niin hyväluontoisia ja kilttejä kun rotikat ovatkin johdonmukaisissa ja rakastavissa käsissä, se on nähty kyllä monesti ja tuo äsken mainitsemani asenne voi vesittää sen. Kun itse huomasin muuttaa asenteeni, muuttui koko koirakin. Se oli musta siis peilannut ensin semmosta pelkoa ja epävarmuutta. Aina kannattaa katsoa peiliin kun koiraa kasvattaa :)

      Rotikat on nallekarhuja ja niin mahtavan uskollisia ja huippukavereita joten suosittelen!

      Ihan kyllä tiedoksi, että mieheni eka rotikka oli itse lempeys - sai laittaa vaikka solmuun kun leikittiin ja painittiin, ja se oli vaan tyytyväinen saamastaan huomiosta :) Sittemmin tämä viimoinen, on selkeästi omapäisempi, joka tarvitsee ehdottoman johdonmukaista ja jämäkkää koulutusta sekä ihan eri tavalla ja määrällä virikkeitä ja aktiviteettaja kuin ensimmäisemme. Joten on ne erilaisia luonteeltaan, riippuu siis mitä saat. On varauduttava kuitenkin siihenkin että on annettava tosi paljon aikaa koiralleen, sillä ehkäisee tehokkaasti niitä käytöshäiriöitä kun koira on tyytyväinen!

      Tsemppiä hankintaan jos siihen päädyt!

      • suski

        hei minä olen 3.vuotta miettinyt rotweilerin ottamista asun kerrostalossa ja haluaisin uuden perheenjäsenen ja kaverin minun 4.vleikatulle narttu seropille kumpaa suosittelisit urosta vai narttu rotweilerin pentua? mitkä ovat hyviä kasvattajia?mitä mieltä olet jylhän kennelistä? ja rottwood kennelistä? tai jarabindan kennelistä? miten uros ja narttu rotikka eroaa luonteissa toisistaan? minun kaverilla oli uros rotikka joka oli tosi kiva,kiltti,kaikkien kaveri ja minulla on kokemusta tanskandogista uroksesta ja seropi uroksesta ja tämä on mun eka narttu koira.


      • ROttwoodin kasvatti
        suski kirjoitti:

        hei minä olen 3.vuotta miettinyt rotweilerin ottamista asun kerrostalossa ja haluaisin uuden perheenjäsenen ja kaverin minun 4.vleikatulle narttu seropille kumpaa suosittelisit urosta vai narttu rotweilerin pentua? mitkä ovat hyviä kasvattajia?mitä mieltä olet jylhän kennelistä? ja rottwood kennelistä? tai jarabindan kennelistä? miten uros ja narttu rotikka eroaa luonteissa toisistaan? minun kaverilla oli uros rotikka joka oli tosi kiva,kiltti,kaikkien kaveri ja minulla on kokemusta tanskandogista uroksesta ja seropi uroksesta ja tämä on mun eka narttu koira.

        en suosittelis kumpaakaan. itelläni on 2v uros ROTTWOOD kennelistä ja kasvattajana mitä mahtavin tämä kennelin omistaja/pitäjä. ota selvää rodusta,koulutuksesta yms kun ei välttämättä mene samaan kaavaan sen seropis kans. meillä on rottis mitä kultasin lemipein ja rakastavin mutta jumalauta on sillä se oma pääki! Ja se "muka" pitää.. hoh hoh, eli saadaan aika ajoin taistella kuka on kuka ku herralla menee nesteet hattuun ;)


    • nainen20v!

      Heipparallaa,

      minunki eka koira on rotikka, minkäänlaista ihmeellisistä koiran kasvatusta en ole sille antanut ja on kuin unelma. Hankin pentuni luonteeltaan ihanista ja rauhallisista rotikoista, kasvattaja valitsi minulle pennun. Parempaa kaveria et voi saada, mutta rotikalle täytyy olla selvät rajat ja säännöt. Jos lipsut yhdessä asiassa, alkaa heti testaus lipsuuko toisessa ;)

      Mulla on vieläpä uros rotikka, ja käyn sen kanssa koirapuistoissa. Sillä ei ole minkäänlaisia ongelmia toisten koirien suhteen ja peruskäskyt on oppinut todella nopeasti ja hyvin. Rotikat on viisaita koiria ja niille täytyy olla virikkeitä! Minusta on aivan ihanaa käyä rotikkapoitsuni kans pitkillä metsälenkeillä, jossa se saa juoksennella vapaana ja tulee luokse kun viheltää.

      Mutta tosiaan, rotikoita on erilaisia ja kannattaa harkita pitkään oletko valmis sitoutumaan rotikkaan, sillä se vaatii aikaa ja pitkää pinnaa. Tämä koirarotu ei ole hetken mielijohteesta hankittava. Onnea harkintaasi, ja toivottavasti valitset rotikan jos olet varma päätöksestäsi hankkia koira. Itse mietin 6 vuotta rotikan hankkimista, jonka jälkeen olin varma, että tällaisen mie haluan! Oikea nallekarhu tämä rotu :)

    • ERässssss

      Ei kannata ottaa ensimmäiseksi koiraksi rotikkaa :(

    • suski

      hei minä haluaisin rotweilerin perheenjäseneksi ja kaveriksi minun 4.vleikatulle seropi narttu koiralle mitä mieltä olette?kumpi kannattais ottaa uros vai narttu?

      • boydog

        Ehdottomasti uros mulla kokemusta puhun vain siltä osin.


      • rotgirl

        Heippa suski, Päädyt sitten mihin vaan rotuun, niin ota koira itseäsi varten.. Varsinkin jos päädyt rotikkaan tms toivottavasti harrastat koirasi kanssa jotain,meinaa ihan sohvan valtaajaksi rotikoita ei ole tehty.
        Urokset on usein pikkasen kovempia,mutta koulutettuna "uskollisempia" kun tytöt..narttu taas yleensä helpompi kouluttaa,mutta ne on "naisia" saattaa kokeilla johtajuutta vuosien varrella useimman kerran. Mutta kuten täälläkin on sanottu se riippuu niin paljon yksilöistä :)
        Päätökseesi varmasti vaikuttaa myös vanhempi koirasi.. miten se suhtautuu tyttöihin / poikiin...


    • vastaussta

      Yleensähän uros ja narttu tulee paremmin toimeen kuin kaksi saman sukupuolen edustajaa,mutta tietysti nartunkin voi ottaa kunha kouluttaa hyvin, että sinä olet johtaja eikä niin että koirat rupeavat kilpailemaan siitä kumpi saa johtajan paikan. Koirilla pitää olla samat sännöt,ettei tule kateutta ja riitoja.

      • 2plus3

        ei paljoo koulutus auta kun ja jos tulee valtataistelu.Mulla hyvä tuuri eka koira rotikka siis narttu sen ollessa 1v otin toisen nartun ja nyt olen ottamassa kolmatta sit on kiintiö täynnä ja hyvin sopeutuvat isompi näytti heti kuka on pomo vaik oli nuori itekin.kyllä onnistuu mut kun se valtataistelu on sellanen asia sitä ei kuolutuksella muuteta.


    • jen!

      kannattaa harkita. Rotikka on hyvin vahva rotu, joka tarvitsee johtajan, ei äitiä. Koira on aina koira, eikä niitä tule tuomita niiden rodun perusteella. Jos kaupan nurkalle on jätetty odottamaan rotweiler, harvempi kulkee läheltä, saatika vilkaiseekaan koiraa. Jos samassa paikassa rotikan tilalla istuskelisi spanieli, useimmat menisivät ihastelemaan ja lirkuttelemaan koiralle. Kuitenkin tuo spanieli voisi ihan hyvin puraista innokasta silitteliää. Ihmiset eivät usein tule ajatelleeksi sitä, että jokainen koira on yksilö. Vähän aika sitten uutisoitiin tapauksesta, jossa dogo argentino puraisi juontajaa. Jos paikalla olisi ollut chihuahua, mitään haloota ei olisi noussut. koira lopetettiin, vaikkaa juontajan typerästä toimesta koira puraisi: juontaja kumartui koiraa kohti, joka koirakielellä oli haaste dogolle. Jos tiedät mitä teet, jos osaat olla johdonmukainen johtaja koiralle, tiedät rajat, ja osaat kouluttaa koiraa, tiedät joka tilanteessa mitä tehdä, silloin voit ottaa rotweilerin. Muuten suosittelen aloittamaan esim noutajasta, jotka eivät ole niin itsepäisiä, ja vallanhaluisia. Koiran alkuperäinen käyttötarkoitus on silti aina muistettava: rotweiler on tehty tappajaksi, noutajat ihmisen oikeaksi kädeksi.

    • Voi elämän kevät

      "rotweiler on tehty tappajaksi, noutajat ihmisen oikeaksi kädeksi."

      Olipahan taas kerran typerä toteamus, ohhoijaa

      Kannattaisiko tarkistaa rodun käyttötarkoitus ennenkuin noinkin idiootteja toteamuksia alkaa julkisesti levittämään :(

    • Noutajasta

      Käyttötarkoituksiin puuttumatta voin kyllä suositella labradorinnoutajaa varsinkin ensimmäiseksi koiraksi. Tietenkin rodusta kuin rodusta löytyy helpompia ja sitten niitä haasteellisempia yksilöitä. Mutta tähän voi kasvattaja vaikuttaa valitsemalla teille sellaisen hieman rauhallisemman yksilön.

      Noutajasta sen verran että näin jälkeen päin mietittynä on tullut tehtyä virheitä kasvatuksessa ja niistä tietysti myös hieman kärsitty, mutta ne on ollut kuitenkin helppo paikata. Esimerkiksi hihnassa kulkemista ei opetettu heti alusta lähtien ja kovaa vetoahan siitä seurasi. Onneksi tuollainen 25kiloinen noutaja on vielä helposti hallittavissa. Eikä vedon pois opettaminenkaan kovin kauaa kestänyt. Nyt mennään yleensä täällä maalla koko lenkki vapaana vieressä, eikä siltikään vastaan tulevat koirat aiheuta mitään ongelmaa.

    • rottis ok nro 1

      Mulla ei ollut koskaan ollut koiraa vaan kissoja.Hankin tuttavan kautta rotikan.Mulla kävi tuuri,sain kiltin ja helpon.Kyllä en tiennyt mitään muuta rotikoista ku ulkonäön,mutta sen perusteella en sitä ottanut.Se ois mennyt piikille tai niin sanoivat.Olin siis tottunut kissoihin ja kun rotikka alkoi hakee paikkaansa laumassa voi luoja mikä peto.Sitä ei kyl kestänyt kauaa,aika hyvin osasin toimia,sain hiukan opastusta ja neuvoja.Koira koulussa en käynyt.Se on nyt 3v ja mulla tarkoitus hankkia sille kaveri.Tuskin ehkä rotikkaa mut ei sitä tiiä.Eli kyllä sopii ensikoiraksi mutta koskaan ei tiedä millanen on vastassa ja rotikat voi olla hyvin vaikeita.Mutta ovat sosiaalisia ja mun mielestä aika valppaita ja kovii suojeleen.mm Kissoja vahtaa kotona,on niiden kaveri mut ulkona ei siedä vapaana juoksevii naapurin kissoja koska ne ei kuulu sen laumaan.Hanki rotikka,elämäsi paras hankinta.Ja onnea.

    • 12+2

      Se riippuu hyvin paljon ihmisestä, kenelle rotikka sopii ensimmäiseksi, tai viidenneksi koiraksi. Hyvin työläs rotu verrattuna muihin, vaatien aikaa, motivaatiota ja määrätietoisuutta.

    • teeeeeeeeeee

      ONKS SULLA SIT OLLUT MUITA VAATIVIA KOIRIA ? Meinaan kun noin aina täällä toitottaa ihmiset joilla on ollut labbiksia ja rotikoita. Siis "työläs rotu muihin verrattuna " ? Mihin muihin ? Pittbulliin ? Vanh,eng.Bulldoggiin ? Dogo canarioon ? Tanskandoggiin ? Mihin verrattuna se on TYÖLÄS ja VAATIVA rotu :) ???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe