Luulen, että minulla on Aspergerin oireyhtymä

LoveHurts:''(

Hei! Olen siis 13-vuotias, ja luulen, että minulla on Aspergerin oireyhtymä.

Olen ollut koulukiusattu 7-vuotiaasta saakka. Vetäydyn omiin oloihini, pelkään suuria väkijoukkoja ja avaroita tiloja. Minulla on pakkomielle kauhuelokuviin. Itsellä niitä on lähelle 70 omassa hyllyssä. Katselen TODELLA usein, niin että läksyt ja muut unohtuvat usein tehdä. Luen myös Stephen Kingin kirjoja todella paljon ja pidän paljon monologeja kauhusta. Monesti koulussa lukkiudun vessaan, kun ihmiset ahdistavat. Olen koulussa, jossa puhutaan englannin kieltä kaikilla tunneilla, paitsi äidinkielentunneilla. Ratkoin jo 5-vuotiaana murtolukuja ja 4-vuotiaana kertotauluja. Olen lahjakas kielissä ja matematiikassa. Minulla on ollut syömishäiriö. Poika, johon olin ihastunut hieman, ehdotti minulle, että voisin joskus mennä ulos tämän kanssa. En suostunut. En halunnut. On parempi olla yksin.

Asperger-testi näytti minulle 141 pistettä, joka on mielestäni paljon. Pelkään, että minulla on Aspergerin oireyhtymä, ja yritän kysyä vanhemmiltani, voisiko mahdollisesti päästä juttelemaan psykiatrille, lääkärille tai terveydenhoitajalle, mutta vanhemmat vain sanovat, että se on sellainen muoti, että kaikki esittävät Aspergeria. Mitä voisin tehdä tässä tilanteessa?

12

1265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muoti-Ilmiöinen

      Tuohan on vain muoti-ilmiö. Älä yritä kuulua massaan.

      • Autismi on pop

        Autismi on nyt "in". Joutuu japanilaisen nuorisokulttuurin vaikutuksesta. On siistiä sulkeutua huoneeseensa pelaamaan väkivaltapelejä ja suunnittelemaan itsemurhaa.


    • LoveHurts:''(

      Onko muita neuvoja?

      Tuntuu siltä, että tarvitsen kovasti apua tähän.

    • byyyd

      Paljon vaihtoehtoja? 1)Et mitään. 2)Jankutat vanhemmille. 3)käyt kouluterveydenhoitajalla.

      On mahdollista että sulla on se, mutta on hyvin kummallista jos vanhempasi eivät olisi sitä huomanneet. Sitten voi myös olla:

      "Vetäydyn omiin oloihini, pelkään suuria väkijoukkoja ja avaroita tiloja.""Monesti koulussa lukkiudun vessaan, kun ihmiset ahdistavat.""On parempi olla yksin."

      - Koulukiusaaminen, yleinen ahdistuneisuus, persoonallisuus.

      "Ratkoin jo 5-vuotiaana murtolukuja ja 4-vuotiaana kertotauluja." - vaikea uskoa.

      Miten lahjakas kielissä ja matikassa? Olet 13.. Eli ehkä 7. lk? Suurin osa on silloin hyvin perillä noista. Entä muut aineet? Mikä syömishäiriö?

      Kaiken lisäksi olet murrosikäinen.. >Ehkä kouluterveydenhoitajalle olisi paras mennä, ei tarvitse kysyä vanhemmilta lupaa, kunhan koulussa sanot opettajalle että haluat puhua terveyden hoitajan kanssa. Jos tuntuu paremmalta ei tarvitse kertoa miksi, kunhan vaadit.

    • ythdehjtyjuy

      Olen 8-luokkalainen poika ja kyllä minäkin luulen että mulla on Aspergerin oireyhtymä.

      Kavereita minulla ei ole ollut ainuttakaan kuuteen vuoteen. Minua se ei ole pätkääkään haitannut, mutta muita se tuntui ala-asteella haittaavan. Ala-asteen opettaja kehoitti minua menemään välitunneilla muiden mukaan. Hän sanoi, että minäkin tarvitsen kavereita. Terveydenhoitajalle sanoin jokavuotisessa terveystarkastuksessa, että minulla on "tarpeeksi kavereita". Nyt yläasteella luokanohjaalaani ei näytä paljoa kiinnostavan, onko oppilailla kavereita vai ei.

      Päiväkoti-iässä olin yleisesti ottaen kiinnostunut tieteestä: Biologiasta, maantiedosta, fysiikasta, historiasta... Leikkeihini liittyi usein asioita joita olin juuri tieteestä oppinut.
      Noin 7-11-vuotiaana olin todella kiinnostunut kartoista ja joukkoliikenteen aikatauluista. Vietin paljon aikaa niiden parissa yksin omassa huoneessani. Nykyään olen kiinnostunut arkkitehtuurista - suunnittelen asuintaloja yksin omassa huoneessani.

      Olen kyllä sikäli TODELLA onnekas ettei minua ole kiusattu. Koko elämäni olen ollut juuri se hiljainen ja ujo poika joka joutuisi helposti kiusatuksi.

      • kyllä se siitä

        mut yhtä asiaa en nyt ihan ymmärrä. suhtaudutko aspergeriin kuin se olisi maailman loppu? koska sitä se ei ole! loppujen lopuksi onko sillä edes väliä? ja jos on niin miksi? yritätkö selittellä sillä asioita vai mitä?

        Jos sinulla on asperger niin suhtaudu siihen siten että se on ok. ei se tee sinusta mitenkään huonompaa ihmistä kuin joku muu. Ja mitä kavereihin tulee niin haluatko kavereita? vastaa rehellisesti. Jos haluat niin aloita roheasti tutustuminen, ole toiselle ystävä. vaikka toiselle yksinäiselle joka tarvitsee ystävää.

        on hienoa ettei sinua ole kiusattu :) keskity olennaiseen ja yritä olla rehellinen itsellesi ^^

        ja ennen kuin kukaan rupeaa syyttelemään minua tekopyhäksi tms. niin tiedoksi että olen ihan tosissani!


      • ythdehjtyjuy
        kyllä se siitä kirjoitti:

        mut yhtä asiaa en nyt ihan ymmärrä. suhtaudutko aspergeriin kuin se olisi maailman loppu? koska sitä se ei ole! loppujen lopuksi onko sillä edes väliä? ja jos on niin miksi? yritätkö selittellä sillä asioita vai mitä?

        Jos sinulla on asperger niin suhtaudu siihen siten että se on ok. ei se tee sinusta mitenkään huonompaa ihmistä kuin joku muu. Ja mitä kavereihin tulee niin haluatko kavereita? vastaa rehellisesti. Jos haluat niin aloita roheasti tutustuminen, ole toiselle ystävä. vaikka toiselle yksinäiselle joka tarvitsee ystävää.

        on hienoa ettei sinua ole kiusattu :) keskity olennaiseen ja yritä olla rehellinen itsellesi ^^

        ja ennen kuin kukaan rupeaa syyttelemään minua tekopyhäksi tms. niin tiedoksi että olen ihan tosissani!

        Sain vasta muutama viikko sitten tietää mikä on Aspergerin oireyhtymä, ja siitä lähtien olen siis luullut että minulla on sellainen. Itsetuntoni on sen jälkeen noussut TODELLA paljon, koska nyt ymmärrän ja osaan selittää itselleni miksi minulla on niin paljon vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä. En suhtaudu Aspergerin oireyhtymään kuin maailmanloppuun.

        Kuten edellisessä viestissäni sanoinkin, niin minua se ei ole pätkääkään haitannut ettei minulla ole kavereita (Luetun ymmärtäminen kohdalleen!). Ja silloinkin kun minulla oli muutama kaveri eli noin 4-8-vuotiaana, leikin mielummin yksin kuin heidän kanssaan.


      • ristiriitaista
        ythdehjtyjuy kirjoitti:

        Sain vasta muutama viikko sitten tietää mikä on Aspergerin oireyhtymä, ja siitä lähtien olen siis luullut että minulla on sellainen. Itsetuntoni on sen jälkeen noussut TODELLA paljon, koska nyt ymmärrän ja osaan selittää itselleni miksi minulla on niin paljon vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä. En suhtaudu Aspergerin oireyhtymään kuin maailmanloppuun.

        Kuten edellisessä viestissäni sanoinkin, niin minua se ei ole pätkääkään haitannut ettei minulla ole kavereita (Luetun ymmärtäminen kohdalleen!). Ja silloinkin kun minulla oli muutama kaveri eli noin 4-8-vuotiaana, leikin mielummin yksin kuin heidän kanssaan.

        tarkoitukseni ei ollut millään muotoa loukata tms. mutta viesteistäsi sai kuvan että suhtautuisit aspergeriin kuin olisi kamalaa jos sinulla olisi se, nyt taas viestistä saa käsityksen että sinusta olisi melkein hyvä jos sinulla olisi se, koska se käy selityksestä itsellesi. Ei, en tuomitse että se olisi väärin. mutta eikö se ole ristiriitaista... tai siis miksi koko keskustelu jos sillä ei oikeasti ole kummempaa merkitystä?

        Kaveri asiasta en oikein voi sanoa mitään koska en tunne sinua. mutta hienoa jos voit sanoa olevasi tyytyväinen tilanteeseesi sillä saralla. oma asiasi se loppujen lopuksi on. mutta henkilökohtaisesti tietenkin mietin onko asia tosiaan niin, mutta kuten sanoin oma on asiasi. Kai sinä sen parhaiten tiedät.
        mutta onko sinulla muka "vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä".. juuri sanoit että olet tyytyvöinen siihen ettei sinulla ole kavereita. mitä ongelmia sinulla sitten muka on?! noiden kahden asian perusteella voisi melkein sanoa että ongelmasi "sosiaalisen kanssakäymisen kanssa" saattaa hyvinkin olla oma asennoitumisesi. En halua olla ilkeä tai mitään sellaista. Mutta kannattaisiko katsoa peiliin ja tarkasti ?

        muuten luetunymmärtäminen kannattaa itseltäkin tarkistaa. ja mieti hyväksytkö mahdollisuuden että sinulla voi olla asperger vai onko se vain tekosyy? joskus on hyvä pysähtyä miettimään


    • Sherloc

      Sinulla todennäköisesti on se jos et osaa kuoria perunoita ja haukut naapurinsetää möhömahaksi.

    • nyt

      jos haluat jutella esim psykiatrille niin et tarvitse vanhempien lupaa... menet vaan kouluterkalle ja pyydät apua ajanvaraamiseen.
      Seuraavaksi haluan sanoa sinulle että aspergerin oireyhtymässä ei ole mitään pahaa. Olet 13 siinä iässä lapset ( muut luokkalaiset yms) osaavat olla julmia, mutta jaksa yrittää. Ei onni tipu taivaista sen eteen on tehtävä jotain. Itse vaihdoin juuri koulua koska edellisessä olo oli niin hankalaa, uudessa koulussa minua pidettiin todella outona (ja pisetään yhä), kuulin ensimmäisenä päivänä itseäni kutsuttavan loukkaavasti, vaikkei kenelläkään ollut mitään oikeutta täysin tuntemattomina ihmisinä. ja olen sentään useamman vuoden sinua vanhempi.
      luulen että voisit vielä keskustella vanhempiesi kanssa psykiatrille menosta, sano vaikka että haluaisit koulupsykiatrille ja pyytäisit heitä tiedustelemaan asiasta terkalta (jos itse et esim. uskalla) Tärkeää olisi ottaa ensiaskel ja suunta kohti itsellesi parempaa nyt kun se on vielä mahdollista ja suurimmat vaikeudet ovat vielä vältettävissä. Ole rohkea. Kerro vanhemmillesi tunteistasi jos he vielä sanovat sitä vain "muotiilmiöksi" niin kerro miten paha olosi on muutenkin sillä minusta tuossa on kyse muustakin. ihan tosissaan jos vanhempien kanssa juttelu ei kuitenkaan tuota tulosta niin käänny terkan puoleen. ja tee se kun sinulla on mahdollisuus. usko minua joka olen tehnyt sen virheen ja vain pitänyt pahaa oloa sisälläni ja sen takia kärsin nyt vielä vuosienkin päästä vaikka olenkin muuten noussut jaloilleni .

      onnea ja menestystä :) toivottavasti kaikki kääntyy parhainpäin

    • Ihme vittuilua!!!!!

      Siis ei jumlauta mitä tekstiä täällä nentit kirjoittaa. Haistakaa pitkä paska. Teillä ei ole hajuakaan siitä mitä aspergerin ja autismin kanssa on elää päivästä toiseen.
      Siien oireyhtymään liittyy PALJON uutakin kuin erikoinen persoona jonka te näette ulospäin. Aspergereille on tyypillistä aistiyliherkkyydet ja maailman hahmottaminen on todella erilaista monella heista kuin teillä typerillä nenteillä.
      Ette te voi käsittää sitä koskaan, mutta lopettakaa edes toi kiusaaminen herranjumala!!!

      Miltä teistä tuntuisi olla aina väsynyt ja jos katsotte valoon, koko muu maailma pimenee ja kuuloaisti ei toimi? Aspergereillä voi olla juuri niin ettei heillä toimi kuin yksi aisti kerrallaan ja se aiheuttaa sitä että hän vetäytyy pois muiden keskuudesta koska kukaan ei tunnu ymmärtävän häntä ollenkaan. Siksi häntä kiinnostaa hyvinkin rajatut aiheet ja hän saa niistä sellaista mieletöntä iloa jota hä ei teidän kanssanne koskaan tule saamaan!!
      Hävetkää kiusaajat ja koittakkaa olla tukena aspergereille, jotta hekin saisivat olla osa tätä yhteiskuntaa, jossa heidän on pakko olla, aivan kuten teidänkin!!!
      Jos asperger haluaa puhua, antakaa hänen puhua vaikka se teistä typeryksistä olisikin omituista, sillä luultavasti asperger on teitä sata kertaa älykkäämpi.

      Perkele että pistää vihaksi toi kiusaaminen!!!

    • Rakkaat assit! <3

      Jos luet tämän, niin kaikkea hyvää sinulle elämääsi. Minullakin on aspergerin syndrooma ja älä välitä näistä kiusaavista nenteistä täällä netissä. He ovat ilkeitä tahalleen koska ovat niin pirun tyhmiä. Nauti elämästäsi ja ota selvää siitä mitkä ovat mahdollisuutesi saada virallinen diagnoosi.
      Jos se on kohdallasi vaikea saada (ns. hyvätasoisiksi luokitellut eivät aina saa diagnoosia helposti koska diagnosoiminen on niin kallista puuhaa), niin älä silti lannistu, tunnistathan jo AS-piirteet itsessäsi ja siitäkin on hyötyä paljon itsellesi.
      Koita elää mahdollisimman rutiineihin perustuvaa elämää, se auttaa assia jaksamaan paremmin. Puhu puhu puhu ongelmistasi vaikka netissä ja jos nentit, kuten tässä kin ketjussa, hyökkäävät kimppuusi, älä lannistu vaan iloitse siitä että olet heitä huomattavasti spesiaalimpi ja he ovat vain hölmöjä tavallisia tallaajia jotka ovat kateellisia sinun lahjakkuuksillesi.
      ISO halaus kaikille asseille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe