Kuuluuko siihen perinteisesti nuuskaaminen, korpun kastaminen maitoon, kovien rinkuloitten kastaminen kahviin, kahvin hörppääminen lautaselta, sokeripalan pitäminen huulien välissä, pillilupi, pottuvoi ja leipäressu, viilin syönti talkkunan kera ynnä saunassa käynti lauantaisin?
50-60-vuotiaiden elämäntyyli
71
348
Vastaukset
- kerettiläinen
Oikeaoppiseen elämäntyyliin kuuluu. Jalo uskonpuhdistajamme pyrkii poistamaan vääristyneitä asenteita palstalta.
- 2. kerettiläinen
No niinpä taitaa olla:) Monelle nykyajan 50 naisella on kohotettu rintoja ja monella on vähän silikoniakin.Meikki on vuosi vuodelta hiukan voimakkaampi(pakko paklata enemmän, että näyttää hyvältä) Tässä iässä ihmiset tuntuvat enemmän yksilöiltä, kuin nuorena.(ikä on sivuseikka,äly ja luonne ratkaisevat) Suosittelen avaajalle vanhenemista.
- ap.
Kinkerit pidettiin kerran vuodessa ja joka talossa vuorotellen. Siellä oli pöytä koreana erilaisista käntyistä ja kaiken huipennukseksi oli kakkuarvonta ja minä voitin kerran ja ylpeänä vein kakun kotiin. Kolehti kerättiin tottakai.
- Cloetta...
ap. kirjoitti:
Kinkerit pidettiin kerran vuodessa ja joka talossa vuorotellen. Siellä oli pöytä koreana erilaisista käntyistä ja kaiken huipennukseksi oli kakkuarvonta ja minä voitin kerran ja ylpeänä vein kakun kotiin. Kolehti kerättiin tottakai.
Olen 52.vuotias ja asunut ikäni kaupungissa. Tuollaiset kinkerimeiningit tai pöydät koreina käntyistä, ovat aivan hepreaa minulle. Lapsuuteni ei juurikaan poikennut tämän päivän lapsuudesta, tietenkään silloin ei tekniikalla ollut niin suurta merkitystä mutta tavat olivat jokseenkin samat ja niitä toteutin myös omien lapsieni ollessa pieniä.
Tänä päivänä voisi sanoa, ettei ainakaan elämäntyylistä tai -tavoista voi päätellä ihmisen ikää vaan enemmänkin taustasta ja kulttuurista, missä on elänyt. Varmasti vielä jossakin päin SUomea kastetaan korppua kahviin sun muuta mutta veikkaan, että suurin osa keski-ikäisistä elää aika lailla tätä päivää ja juo kahvinsa ihan niin kuin kuka tahansa muukin. - ap.
Minä en liioittele. Kaipa tiedän itse, missä olen lapsena aikaa viettänyt. Pappia kunnioitettiin suuresti.
- ap.
Cloetta... kirjoitti:
Olen 52.vuotias ja asunut ikäni kaupungissa. Tuollaiset kinkerimeiningit tai pöydät koreina käntyistä, ovat aivan hepreaa minulle. Lapsuuteni ei juurikaan poikennut tämän päivän lapsuudesta, tietenkään silloin ei tekniikalla ollut niin suurta merkitystä mutta tavat olivat jokseenkin samat ja niitä toteutin myös omien lapsieni ollessa pieniä.
Tänä päivänä voisi sanoa, ettei ainakaan elämäntyylistä tai -tavoista voi päätellä ihmisen ikää vaan enemmänkin taustasta ja kulttuurista, missä on elänyt. Varmasti vielä jossakin päin SUomea kastetaan korppua kahviin sun muuta mutta veikkaan, että suurin osa keski-ikäisistä elää aika lailla tätä päivää ja juo kahvinsa ihan niin kuin kuka tahansa muukin.Korppua voi syödä niinkin, että laittaa voita päälle.
- ............
Eikö nuuskaaminen ole teinipoikajääkiekkoilijoiden harrastus?
Korpun kastaminen maitoon, meikällä on laktoosi-intoleranssi.
Kovien rinkuloitten, korvistenko, miksi kahviin?
Pappasi ryysti kahviaan tassilta.
Sokeripala, kuka nykyihminen imee sokeria?
Pillilupi, tarkoittanet pilliklubia, en polta, kuin välillä liikoja seteleitäni.
Pottumuusi puikuloista on herkkua, sinäkö syöt vain kaupan jauheista tehtyä?
Leipäressu, onko se koira?
Talkkunaa en syö, kalkkunaa kylläkin.
Minä voin käydä saunassamme vaikka joka päivä.- ap.
Ennen vanhaan eli 60-luvulla käytiin saunassa vain kerran viikossa. Aina sai pelätä, että kaivosta loppuu vesi ja sitten sitä raahattiin jostain kauempaa naapurista. Se kaivovesikin oli ruosteista ja sitä puhdistettiin mairei-vedensuodattimella.
Talvella sulatettiin lumesta saunavettä.
Minä kävin naapurista aina iltapäivisin hakemassa hinkillisen vastalypsettyä maitoa. - ..............
ap. kirjoitti:
Ennen vanhaan eli 60-luvulla käytiin saunassa vain kerran viikossa. Aina sai pelätä, että kaivosta loppuu vesi ja sitten sitä raahattiin jostain kauempaa naapurista. Se kaivovesikin oli ruosteista ja sitä puhdistettiin mairei-vedensuodattimella.
Minä kävin naapurista aina iltapäivisin hakemassa hinkillisen vastalypsettyä maitoa.Minä olin kaupungin kasvatti. Kerran viikossa, Osulan yleisessä saunassa, naisten puolella, isä miesten. Samasta kaupasta ostin monesti hulikakkua.
Nyt päivän kunniaksi syömään kuoripottuja. :))
Isille Onnea! ap. kirjoitti:
Minä kävin naapurista aina iltapäivisin hakemassa hinkillisen vastalypsettyä maitoa.Suomessakin on näköjään monelaisia alueita. Meidän asuma-alueella oli vesijohtoverkosto jo ainakin 1940-luvulla. Pohjavedenottamoitakin oli 2 kpl. Oli useampia lähteitä pienellä alueella. Nykyään vesi tulee kauempaa.
- ap.
sedna2003 kirjoitti:
Suomessakin on näköjään monelaisia alueita. Meidän asuma-alueella oli vesijohtoverkosto jo ainakin 1940-luvulla. Pohjavedenottamoitakin oli 2 kpl. Oli useampia lähteitä pienellä alueella. Nykyään vesi tulee kauempaa.
Jotenkin surullista, kun ovat puhelinpylväätkin vieneet pois eikä kotipuhelimia enää ole.
ap. kirjoitti:
Jotenkin surullista, kun ovat puhelinpylväätkin vieneet pois eikä kotipuhelimia enää ole.
Mitä surullista siinä on? Minusta on kiva, kun maisemaa rumentavat puhelin- ja sähköjohdot poistettiin ja kaikki tulee maakaapeleina. Luulisin, että sellaisen nostalgisen kotipuhelimen saia simkortillakin.
- ..............
Hulikakku oli ohuehko sekaleipä, reikäsellainen, joka oli muotilla otettu taikinasta, viipaleitten paikat jo valmiina.
- tii-na-...
ap. kirjoitti:
Minä kävin naapurista aina iltapäivisin hakemassa hinkillisen vastalypsettyä maitoa.mää oo syntyny viiskyt seittemän ja asuttiin sillon jo kerrostalossa vesi tuli ja meni varmaan oli saunavuorot mökillä kyllä saunottiin aina viikonloppuisin isänäiti teki mulle pullamössöö ja se ehkä pisti sokeripalan huulien väliin hörpätessään kahvia mut se olikin syntyny jo joskus tuhatkahdeksansataa luvulla mun vanhemmat ei sillei tehny vaikka olivat syntyneet jo kahdeksantoista ja kakskytkolme ihan olivat jo silloin nuorekkaita ja nykyaikaisia ja loppuun asti mites kuvittelet että me nykyiset viiskymppiset oltas menty ajassa taakseppäin nythän eletään jo kakstuhatta lukua ainakin meillä jos ei teillä.
- ap.
tii-na-... kirjoitti:
mää oo syntyny viiskyt seittemän ja asuttiin sillon jo kerrostalossa vesi tuli ja meni varmaan oli saunavuorot mökillä kyllä saunottiin aina viikonloppuisin isänäiti teki mulle pullamössöö ja se ehkä pisti sokeripalan huulien väliin hörpätessään kahvia mut se olikin syntyny jo joskus tuhatkahdeksansataa luvulla mun vanhemmat ei sillei tehny vaikka olivat syntyneet jo kahdeksantoista ja kakskytkolme ihan olivat jo silloin nuorekkaita ja nykyaikaisia ja loppuun asti mites kuvittelet että me nykyiset viiskymppiset oltas menty ajassa taakseppäin nythän eletään jo kakstuhatta lukua ainakin meillä jos ei teillä.
Minähän sanoinkin, että palasin takaisin 60-luvulle, kun tulin tänne palstalle. Täältä henki jotakin vanhanajan tuulahduksia.
- tii-na-...
ap. kirjoitti:
Minähän sanoinkin, että palasin takaisin 60-luvulle, kun tulin tänne palstalle. Täältä henki jotakin vanhanajan tuulahduksia.
mutta mietit kumminkin ollaanko me viis kuuskymppiset sen sorttisia kun sun ajatukset kuuskytluvun saman ikäisistä no sun kirjoituksista kävi ilmi että oot kasvanu maalla siellä on varmaan ollut ja onkin ollut vähän vanhemman oloisia ihmiset kun kaupungissa.
- ap.
tii-na-... kirjoitti:
mutta mietit kumminkin ollaanko me viis kuuskymppiset sen sorttisia kun sun ajatukset kuuskytluvun saman ikäisistä no sun kirjoituksista kävi ilmi että oot kasvanu maalla siellä on varmaan ollut ja onkin ollut vähän vanhemman oloisia ihmiset kun kaupungissa.
Kyllä siellä edelleen sokeripala roikkuu huulien välissä ja kaikki muut tavat, joita aloituksessa kerroin, ovat ennallaan.
Se onkin taito osata samaan aikaan puhua ja roikottaa sitä sokeripalaa huulien välissä ilman, että se tipahtaa. En ole kyllä koskaan kokeillut, mutta pitäisi varmaan.
Mitäs pahaa noissa vanhoissa tavoissa on? Samat vaatteetkin tulevat muotiin, jotka 60-luvulla olivat in. - Rimmir tänään
ap. kirjoitti:
Kyllä siellä edelleen sokeripala roikkuu huulien välissä ja kaikki muut tavat, joita aloituksessa kerroin, ovat ennallaan.
Se onkin taito osata samaan aikaan puhua ja roikottaa sitä sokeripalaa huulien välissä ilman, että se tipahtaa. En ole kyllä koskaan kokeillut, mutta pitäisi varmaan.
Mitäs pahaa noissa vanhoissa tavoissa on? Samat vaatteetkin tulevat muotiin, jotka 60-luvulla olivat in.)))) , niin silloin ennen olivat sokeripalatkin kovempia ja pysyivät kauemman aikaa huulella :))
- tii-na-...
ap. kirjoitti:
Mitäs pahaa noissa vanhoissa tavoissa on? Samat vaatteetkin tulevat muotiin, jotka 60-luvulla olivat in.no kyllä kai täällä meilläkin päin on niitä sokeripalan roikuttajia mutta saman ikäiset ystäväni ei edes käytä kahvissa sokeria on ne sokeripalan roikuttajat vähän vanhempaa sukupolvee ei kai niissä mitään pahaa ookkaan niissä tavoissa mutta noi sun aloituksessa mainitsevat asiat tuskin vaan enää kuuluu tän ikästen elämäntyyliin,
- ap.
Rimmir tänään kirjoitti:
)))) , niin silloin ennen olivat sokeripalatkin kovempia ja pysyivät kauemman aikaa huulella :))
Minä olen aina ollut Sirkun ystävä, mutta kyllä se olisi saanut pysyä kovempana.
Muistui vielä mieleen, että Helsinkiin muuttaneille sukulaisille lähetettiin perunasäkkejä junalla. Eipä se elämä monellakaan muuttunut paremmaksi, kun muutti Helsingin seudulle. Melkeinpä voi sanoa, että päinvastoin.
Moni lähti Ruotsiin töihin. Eipä hurraamista siinäkään. - tarkennusta lukuihin
ap. kirjoitti:
Mitäs pahaa noissa vanhoissa tavoissa on? Samat vaatteetkin tulevat muotiin, jotka 60-luvulla olivat in.ap:lle sen verran, että 60 luvun teemoja alettiin hehkutella jo 80 luvun lopulla, ja siitä lähtien vaatteisiin alkoi tulla 60 luvun piirteitä. Niin, että ei ne 60 luvun vaatteet ole olleet pitkään aikaan t u l o s s a muotiin. 70-lukukin tuli ja on hiipumassa. 60 luku on pitänyt sitkeesti pintansa 70 luvun rinnalla. Sonia Rykielin uusissa malleissa on väljähköt housut, joissa on vekkejä vyötäröllä. Kasari nousussa siis.
Luulen että nykyiset kasikymppisetkin ovat liian nuoria tuota luonnostaan harrastaakseen. Tulevat 50-luvulla poikavuodet mieleen, silloin vanhempi väki noin käyttäytyi, olisivat nyt noin 110-vuotiaita...
- ap.
Hauska kuulla, kun nimität kasikymppisiä "liian nuoriksi". Minä olen syntynyt 60-luvun alkupuolella ja muistan elämän olleen tuollaista. Lapset laitettiin aina heinälatoon heinien päälle hyppimään. Ei tullut mieleen silloin, että se oli työtä.
- ap.
Heinät kuivatettiin seipäissä ja ne olivat rutikuivia ja pölyisiä latoon vietäessä. Niitten päällä hypittiin se takia, että ne menisivät pienempään tilaan, kun tuotiin uusia heinäkuormia pellolta.
Mummu huusi Paula-lehmälle SIUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!! ap. kirjoitti:
Hauska kuulla, kun nimität kasikymppisiä "liian nuoriksi". Minä olen syntynyt 60-luvun alkupuolella ja muistan elämän olleen tuollaista. Lapset laitettiin aina heinälatoon heinien päälle hyppimään. Ei tullut mieleen silloin, että se oli työtä.
Noo, mun vanhemmat olisivat 80 jos eläisivät eikä heilläkään enää ollut noita tapoja (paitsi lauantaisauna, se oli pakko kun muut päivät kuluivat työssä), ne olivat selvästi heitä vanhempien käytössä...
- ap.
Niinhän ne kesät lapsena olivat aina lämpimiä ja silloin tietenkin kuljettiin paljain jaloin. Uimaan menivät lapset keskenään eikä kukaan vahtinut.
ap. kirjoitti:
Niinhän ne kesät lapsena olivat aina lämpimiä ja silloin tietenkin kuljettiin paljain jaloin. Uimaan menivät lapset keskenään eikä kukaan vahtinut.
Tutulta kuulostaa .Samanlaista oli elo meidänkin kulmillä. Lupiaskin kauppalistat ja kinkerit ym.
Mun 1887 syntynyt äidin äiti joi kahvin asetilta sokeripalan kanssa, mutta mä en tiedä, tekikö hän sitä jo 5kymppisenä, koska en ollut silloin vielä syntynyt. Mummo kun oli jo 70 mun syntymän aikoihin. Samoihin aikoihin syntynyt isän isä poltti klubia ja sisällä tietenkin. Mun isä poltti Norttia pelkästään pannuhuoneessa, mutta lopetti sen ennenkuin mä tajusin tommosia asioita. Korviksia en ole kuullut kenenkään uittavan kahvissa. Oletko tullut kaukaakin aikakoneellasi?
- :))
Mun isä poltti Jymyä. Teki sätkiä, sitä ennen kuivatti tupakkaa, ja siivilöi sen säilykepurkista tekemällään jauhimella.
- Rimmir tänään
Kaiken tuon, paitsi nuuskaamisen, kokenut lapsuudessani ja nuoruudessani. Tuo leipäressu oliko se sitä hapanleivästä tehtyä sörsselia johon laitettiin sitten voisilmä? Vaan eikö ollutkin hyvää. Varsinkin kun hapanleipä oli omasta viljasta ja äidin leipomaa.
Nuo korput tehtiin jos ennen viikottaista leipomista oli joku pitko jäänyt syömättä.
Talkkunaa söimme puurona ja viili oli omatekemää juuresta ja se syötiin kanelin ja sokerina maustamana taikka puolukoitten kanssa . Puolukat tietenkin itsepoimittuja.- ??
Siis leipäressu = jankki?
Leipäpuuro, kuivat leivänpalat keitetään vähässä vedessä? - ap.
Meillä laitettiin kuumaan maitoon. Voita ja sokeria päälle.
- Rannikon flikka
Mulle nuo ruuat on aivan outoja. Asuimme rannikolla ja siellä syötiin paljon kalaa. ja leikittiin Kymmenen tikkua laudalla, Pullonpyöritystä, Totuus vai tehtävä, Ei juu, vaarinhousut yms.
- Rannikon flikka
Muistatteko mustanpekan pelikortit? Mau-mau karkit, suihkuhävittäjätikkarit, filmitähtipurkan?Sitten leikittiin"Kuka pelkää mustaa miestä" en tiedä mitä sillä tarkoitettiin, nokikolaria kai.
- ap.
Vanhemmat ihmiset tykkäsivät piparminttupastilleista ja pihlajanmarjakarkeista. Minä söin purukumeja, joissa oli erilaisia keräilykuvia sekä pyöreitä intiaanipallopurukumeja. Fazerin parhain -karkkia, milky waytä (tulikohan se vasta 70-luvulla...), mariannea, tikkareita, lakritsapatukoita, suffelia jne.
- Kysyn vaan
Ajattelitko itse alkaa tekemään niin kun kohtapuoliin ylität 50- rajan?
- ap.
En minä oikein tiedä. Jos sitä alkaa tuollaiseksi ihan itsestään, niin minkäs sille voi... nuuskasta tuskin tykkäisin.
Hymyilyttää kun luen aloitustasi.
Kas kun tämä aikakakausi on siitä niin ihana ettei ole mitään sääntöä kuinka pitäisi elää ja mitä siihen kuuluu tällä iällä.
Jos haluaa elää noin kun kysyt niin siitä vaan toisaalta siihen voi kuulua ihan mitä itse haluaa.
Yleisesti ottaen viis-kuuskymppiset on tosi nuorekkaita tänä päivänä.
Niin mieleltään kuin muutenkin.- ap.
Minä kaipaisin kefiiriä...
WP: Kefiirin ja muidenkin fermentoituneiden maitotuotteiden myönteisiin terveysvaikutuksiin on uskottu jo kauan: kefiiriä käytettiin muun muassa tuberkuloosin hoitoon. Sen lisäksi, että kefiiri sisältää useita vitamiineja ja hivenaineita, sen väitetään hoitavan lukuisia sairauksia, pidentävän elinikää ja olevan hyväksi ruoansulatukselle[6]. Erään tutkimuksen mukaan kefiiri saattaa suojata allergioilta[7]. Venäläiset puolestaan käyttävät kefiiriä krapulalääkkeenä, koska se sisältää hieman alkoholia. - kefiros
ap. kirjoitti:
Minä kaipaisin kefiiriä...
WP: Kefiirin ja muidenkin fermentoituneiden maitotuotteiden myönteisiin terveysvaikutuksiin on uskottu jo kauan: kefiiriä käytettiin muun muassa tuberkuloosin hoitoon. Sen lisäksi, että kefiiri sisältää useita vitamiineja ja hivenaineita, sen väitetään hoitavan lukuisia sairauksia, pidentävän elinikää ja olevan hyväksi ruoansulatukselle[6]. Erään tutkimuksen mukaan kefiiri saattaa suojata allergioilta[7]. Venäläiset puolestaan käyttävät kefiiriä krapulalääkkeenä, koska se sisältää hieman alkoholia.Ei tarvitse kaipailla, kun valmistaa itse. Mulla on jääkaapissa kefiirisienijuuri pienessä lasipurkissa jossain kirkkaassa nesteessä. Olisko puhdasta vettä tai suolavettä tai maitohappovettä. En tiedä. On saattanut mennä vanhaksi, kun ei ole tullut tehtyä kefiiriä.
Nuuskaaminen on nuorten hommaa eikä pillilupiakaan enää saa. Pakko yrittää kääriä sätkät itse, jos se käsien tärinältä nyt ylipäätään onnistuu. Korppuja ja rinkuloita ei uskalla syödä edes kaffeeseen kastettuna, menee vielä muruja tekareiden alle. Tuore pulla on ainoa jota edes uskaltaa ajatella kastettavaksi. Viili talkkunan kera on kyllä oivaa einestä kuten velli ja keitot. Pihvit, paistit sun muut sitkeät ruoat voi unohtaa täysin, tekareilla ei irti saa ja eihän mahakaan niitä kestäisi.
Päivät tässä kuluvat leppoisasti kiikkustuolissa keinutellessa ja ratiota kuunnellessa, telkkaria ei oikein tahdo enää nähdä. Lauantaina saunassa käydään pikipäin, mutta reistailevan pumpun takia vaan alalauteella ja matalassa lämmössä. Rollaattorilla joskus tulee lähdettyä pinkoon hurvittelemaan, nitropurkkia on tietenkin hätävaraks rintataskuun varattu. Niin jotta kohta alkaa sullakin nämä leppoisat vanhuuden päivät!- ap.
Onpas sinulla komea kissa. Minäkin pelastin yhden kissan kesällä, kun se oli hyljätty tuonne metsikköön eikä sitä kukaan kaivannut löytöeläintalostakaan.
Menikö se kunto nopeastikin noin huonoksi? ap. kirjoitti:
Onpas sinulla komea kissa. Minäkin pelastin yhden kissan kesällä, kun se oli hyljätty tuonne metsikköön eikä sitä kukaan kaivannut löytöeläintalostakaan.
Menikö se kunto nopeastikin noin huonoksi?Katti oli tosiaan komia ja narttukissaksi etenkin, ruoka-aikaan hyvin viihtyi kotona. Vaan sitten tuli kissallekin noutaja kunnioitettavassa 16 vuoden iässä. Kalleriaan jätin elämään omaa elämäänsä muistona menneestä!
Jalo teko oli hylätty kissa pelastaa ja vielä ottaa omaksi kissaksi. Julmasti lemmikkejä hylätään eikä aikuisille kissoille niin vaan ottajaa löydy löytöeläintalostakaan.
Samana päivänä kun täytin 50 alkoi ruumis rapistua ja näkö heiketä! Kannattaa kuule sunkin liikkua ja mennä niin kauan kun alle 50 olet, sitten on peli menetetty ja puupalttoota vaan odotellaan!
Ja kissan viikset ja katin kontit!:) Uskoakseni kertaakaan armeijasta lähdettyäni en ole ollut vastaavassa kestävyyskunnossa kuin nyt. Esim. eilen 3km uintia ja tänään 35km fillarilla.norMix kirjoitti:
Katti oli tosiaan komia ja narttukissaksi etenkin, ruoka-aikaan hyvin viihtyi kotona. Vaan sitten tuli kissallekin noutaja kunnioitettavassa 16 vuoden iässä. Kalleriaan jätin elämään omaa elämäänsä muistona menneestä!
Jalo teko oli hylätty kissa pelastaa ja vielä ottaa omaksi kissaksi. Julmasti lemmikkejä hylätään eikä aikuisille kissoille niin vaan ottajaa löydy löytöeläintalostakaan.
Samana päivänä kun täytin 50 alkoi ruumis rapistua ja näkö heiketä! Kannattaa kuule sunkin liikkua ja mennä niin kauan kun alle 50 olet, sitten on peli menetetty ja puupalttoota vaan odotellaan!
Ja kissan viikset ja katin kontit!:) Uskoakseni kertaakaan armeijasta lähdettyäni en ole ollut vastaavassa kestävyyskunnossa kuin nyt. Esim. eilen 3km uintia ja tänään 35km fillarilla.Meidän kulmilla oli sellanen puupalttoon teko kurssikin jokunenaika sit. Yks tuttu nainen siellä itselleen teki sellasen. Tuli sillon televisioskin siitä juttu.
Ja mitä siihen kuntoon tulee ei taida olla ikään sidottu, niinkuin totesit.Irkka kirjoitti:
Meidän kulmilla oli sellanen puupalttoon teko kurssikin jokunenaika sit. Yks tuttu nainen siellä itselleen teki sellasen. Tuli sillon televisioskin siitä juttu.
Ja mitä siihen kuntoon tulee ei taida olla ikään sidottu, niinkuin totesit.Uteliaisuuttani kysymään, että missäs tämä naistuttusi tätän kirstuaan säilyttää kunnes se tulee varsinaiseen käyttöönsä? Ajattelin vaan, että jossain kerrostaloyksiössä pitäisi varmaan keksiä joku korvaava käyttö odotusajaksi. Saiskohan siitä kenties kapiokirstun, vaatekaapin tai kenties baarikaapin joutoajaksi? :)
Toinen kysymys myös herää. Mikä lienee puupaltoon rakentamisen perimmänen pointti? Periaatteessa tietty tulee halvemmaksi kuin kaupasta ostettuna vaan kenen hyväksi säästö sitten loppujenlopuksi menee? Eriasia sitten on, jos haluaa lähteä viimeiselle reisulleen juuri itselleen räätälöidyssä arkussa. Jotenkin vaan tuntuu, ettei tuollakaan taida siinä vaiheessa niin merkitystä enää olla.- ap.
norMix kirjoitti:
Katti oli tosiaan komia ja narttukissaksi etenkin, ruoka-aikaan hyvin viihtyi kotona. Vaan sitten tuli kissallekin noutaja kunnioitettavassa 16 vuoden iässä. Kalleriaan jätin elämään omaa elämäänsä muistona menneestä!
Ja kissan viikset ja katin kontit!:) Uskoakseni kertaakaan armeijasta lähdettyäni en ole ollut vastaavassa kestävyyskunnossa kuin nyt. Esim. eilen 3km uintia ja tänään 35km fillarilla.Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin työnsin sen kissan pojalle ja hänen avokilleen, koska he olivat suunnitelleet jo pidempään kissan hankintaa. Minulla ei ole koskaan ollut kissaa paitsi nyt on ollut hoidossa, kun isäntäväki oli reissussa.
Minä jo mietin, että pitäisikö sinulle lähettää kävelykeppi, kun olet niin raihnainen?! - ap.
norMix kirjoitti:
Uteliaisuuttani kysymään, että missäs tämä naistuttusi tätän kirstuaan säilyttää kunnes se tulee varsinaiseen käyttöönsä? Ajattelin vaan, että jossain kerrostaloyksiössä pitäisi varmaan keksiä joku korvaava käyttö odotusajaksi. Saiskohan siitä kenties kapiokirstun, vaatekaapin tai kenties baarikaapin joutoajaksi? :)
Toinen kysymys myös herää. Mikä lienee puupaltoon rakentamisen perimmänen pointti? Periaatteessa tietty tulee halvemmaksi kuin kaupasta ostettuna vaan kenen hyväksi säästö sitten loppujenlopuksi menee? Eriasia sitten on, jos haluaa lähteä viimeiselle reisulleen juuri itselleen räätälöidyssä arkussa. Jotenkin vaan tuntuu, ettei tuollakaan taida siinä vaiheessa niin merkitystä enää olla.Verkkokellari olisi hyvä paikka, mutta niissä on melko kapeat ovet.
norMix kirjoitti:
Uteliaisuuttani kysymään, että missäs tämä naistuttusi tätän kirstuaan säilyttää kunnes se tulee varsinaiseen käyttöönsä? Ajattelin vaan, että jossain kerrostaloyksiössä pitäisi varmaan keksiä joku korvaava käyttö odotusajaksi. Saiskohan siitä kenties kapiokirstun, vaatekaapin tai kenties baarikaapin joutoajaksi? :)
Toinen kysymys myös herää. Mikä lienee puupaltoon rakentamisen perimmänen pointti? Periaatteessa tietty tulee halvemmaksi kuin kaupasta ostettuna vaan kenen hyväksi säästö sitten loppujenlopuksi menee? Eriasia sitten on, jos haluaa lähteä viimeiselle reisulleen juuri itselleen räätälöidyssä arkussa. Jotenkin vaan tuntuu, ettei tuollakaan taida siinä vaiheessa niin merkitystä enää olla.En osaa sanoa säilytyspaikkaa. Asuu ymmärtääkseni omakotitalossa. En tunne lähemmin tapausta. Töiden kautta tuttu henkilö. Siihen "väliajan" käyttöönkään en pysty vastaamaan.
Se rakentamis tarkotus ehkä hänen tapauksessaan vois olla toi itselleen yksilöllisesti räätälöity??? Totta, aika harva on tainnu siinä vaiheessa ruveta kapinoimaan et tää ei oo mulle sopiva:)))ap. kirjoitti:
Verkkokellari olisi hyvä paikka, mutta niissä on melko kapeat ovet.
Naapureilla ois varmaan ainakin taas jotain puhumista:DDD
ap. kirjoitti:
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin työnsin sen kissan pojalle ja hänen avokilleen, koska he olivat suunnitelleet jo pidempään kissan hankintaa. Minulla ei ole koskaan ollut kissaa paitsi nyt on ollut hoidossa, kun isäntäväki oli reissussa.
Minä jo mietin, että pitäisikö sinulle lähettää kävelykeppi, kun olet niin raihnainen?!No pääasia, että katti pelastui. Ja kunhan aikasi lainakissaa hoitelet, niin kohta on sullakin oma karvakasa jaloissa kyhnäämässä!
Voi kiitos, ilman muuta lähetä keppi. Mutta sitten sellaisella puolikaarenmutoisella päällä varustettu, nin voin käyttää sitä varasählymailana jos sattuu oma pelin tiimellyksessä särkymään. JA onhan sillä kätevää rapsuttaa selkäänsäkin, kun ei käsi yllä!- ap.
norMix kirjoitti:
No pääasia, että katti pelastui. Ja kunhan aikasi lainakissaa hoitelet, niin kohta on sullakin oma karvakasa jaloissa kyhnäämässä!
Voi kiitos, ilman muuta lähetä keppi. Mutta sitten sellaisella puolikaarenmutoisella päällä varustettu, nin voin käyttää sitä varasählymailana jos sattuu oma pelin tiimellyksessä särkymään. JA onhan sillä kätevää rapsuttaa selkäänsäkin, kun ei käsi yllä!Voisin ehkä hankkia, jos asuisin okt:ssa. Minun mielestäni kissan kuuluu saada nauttia ulkoelämästä vapaana tai minua ainakin häiritsisi, jos itse olisin sulkenut kissan sisätiloihin koko elämäksi. Kesällä tämä kissa hyppi tahtonsa mukaan ikkunan kautta ulos ja sisään siellä uudessa kodissaan.
Myöskään en ole koskaan halunnut ottaa mitään häkki-/terraarioeläintä, koska eihän siinä olisi minulle muuta kuin työtä ja rahanmenoa ja minä olen laiska ihminen.
Haittaako, että keppi on pahkasta tehty (sellainen käsitys minulla ainakin on)? Tietysti siinä on koukku päässä; onko niitä muunkinlaisia keppejä?
Sinulla kyllä ajatus kulkee virkeästi, ikäiseksesi...
Ookkonää tosissas ;) Pilliklubi oli likkakaveri papan juttu. Pelattiin hänen kans kasinoo, juotiin Apsia ja syötiin Fazerin sekalaisia.
Talkkuna oli piimän kans ihan hyvää oma mummu hörpi kahvia lautaselta, mä kupista.
Mutta vieläkin voin laittaa sokeripalan suuhun.. jos juon kaffet sellasenaan; harvemmin, mut ei se mikään ihme ois..!
;)- ap.
Mikä on apsi?
- ,,
ap. kirjoitti:
Mikä on apsi?
Apsi oli limsaa, ja Kiss-kisskino ja Appelsiini olivat Fazerin parhaita, karkkeja siis.
- ,,
,, kirjoitti:
Apsi oli limsaa, ja Kiss-kisskino ja Appelsiini olivat Fazerin parhaita, karkkeja siis.
ap. kirjoitti:
Mikä on apsi?
Sulle jo kommenttia tullukin. Mulla tulee mieleen aina meillä punainen limu, niinkun jaffa.. Fazerin parhaat ei kovin paljo oo muuttuneet, oisko niitä vaan sanottu "sekalaisiksi" en muista.
Yks pointti oli se, kun tää pappa pelasi meidän, eli opetti, kasinoo, saatto olla muitakin korttipelejä.
Ei taidettu olla ihan kouluiässä vielä, vaikkakin nää muistot liittyy aina kesään. :)- ap.
Sibone kirjoitti:
Sulle jo kommenttia tullukin. Mulla tulee mieleen aina meillä punainen limu, niinkun jaffa.. Fazerin parhaat ei kovin paljo oo muuttuneet, oisko niitä vaan sanottu "sekalaisiksi" en muista.
Yks pointti oli se, kun tää pappa pelasi meidän, eli opetti, kasinoo, saatto olla muitakin korttipelejä.
Ei taidettu olla ihan kouluiässä vielä, vaikkakin nää muistot liittyy aina kesään. :)Mummu hoiti kaikki vatsa- ja muut vaivansa keltaisella jahvalla, sen muistan.
- Sibone*
ap. kirjoitti:
Mummu hoiti kaikki vatsa- ja muut vaivansa keltaisella jahvalla, sen muistan.
Vatsatautiin kait vieläkin usein suositellaan jaffaa.. pitäisköhän kokeilla muihinkin..
- .............
oli ne ihania lauantait ennen, sauna lämpesi ja oli pullan tuoksu...saunakahvit illalla pullan kanssa ja ei ollut edes tietoa kolmosoluesta vielä...
- oi ihana 60-luku
Äitin leipomaa pullaa ja muita kullanhohteista lapsuusmuisteloa. Tässä teille sensuroirua 60-lukua:
http://www.youtube.com/watch?v=KBCsp1rHB2Q&feature=related
Biisi oli jossakin vaiheessa soittokiellossa. - Huh..huh..;)))
;)))) Oliko tämä aloitus joku huumorille tehty vitsi. En voi mitään. Mutta, täällä nauran kippurassa...kovien rinkuloitten kastaminen kahviin? ym.. pillilupi? Sellainen huvi kyllä itselläni. Meneeköhän tämä nyt itsensä paljastamiksi liikaa? Kun jalan laittaa yöllä peiton ulkopuolelle...ja sitten kun rupeaa paleltamaan jalkaterää niin vetääkin takaisin peiton sisään...Voi sitä elämän riemua ja lystiä. Kandee kokeilla ja ihan ilmaista vielä. Ei maksa mitään;)))
Tsau:Friidu 54 v.:ee.
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144662Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3614054Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk223630Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja373530Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122821- 2812467
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3231910- 1001852
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi481566Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111203