lastulevy seinät

ella-maija

ajattelin maalata vanhan mummonmökin lastulevyseinät. Seiniä ei ole maalattu pariin kymmeneen vuoteen. Mikä maali sopisi parhaiten? Pitääkö seinät pestä ennen maalausta jollain aineella? Vai riittääkö pelkkä pölyjen poistaminen? Jotain kittiä kai tarvii käyttää naulan reikiin. Kuinka homma sujuisi kätevimmin?

9

9477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määmy

Mikäli mökissä on tupakoitu sisällä, syytä pestä hyvin kaikki maalattavat pinnat. Huonolla onnella kellertyvyys tulee maalin läpi.
      Muuten hyvä poistaa pölyt, esim. pölyimurilla etenkin raoista.

Ensin kittaat naulanreiät ja kuivuttua hiot pinnat (tämä kannattaa tehdä ennen pesua).

Värisilmästä saa Maalarinpesu nimistä ainetta, mieluummin annostele alle kuin yli ohjeen.

Naulanreikiin käy yleiskitti, tai puukitti. Lastulevy on kuitenkin puuta.

Maalaus sujuu parhaiten, aloitat nurkasta ja maalaat levyn kerrallaan rissalla ja tauotat hieman ennen rakoa. Teet tasausvedot alhaalta ylös. Raon maalaat pensselillä, sudit suhteellisen tasaisesti (myös nurkat kannattaa maalata pensselillä) ja jatkat rissalla maalaamista.

Seinän ylä ja ala reunat rajaat joko pensselillä tai rajaajalla.
      Mikäli maalin sävy on vaalea tai samaa sävyä mitä aikaisemmin, yksi rajauskerta riittää. Mikäli käytät rajaustyynyä, laitetaan se kiinni noin sentti ennen katonrajaa ja liuutetaan haluttuun tasoon.

Katto -ja lattialistojen poisto helpottaa hommaa.

Remontti-Ässä käy hyvin maaliksi.

• määmy

Lattiaa kannattaa suojata joko sanomalehdillä tai kaupasta myytävällä paperilla vähintään metrin leveydeltä.

Mitä tarkemmin seivän viertä menee, sitä vähemmän siivoamista.

• kn äknm äknjm äkjmn

Tarjouslateksi.

Se nyt kannattaa katsoa, että kyseessä ei ole mikään pohjamaali, niissä ei peittävyyttä ja kun ei kiiltoa, menee nopeasti likaiseksi.

Kyllähän seinät voi pestä, ei siitä kyllä mitään hyötyä ole. Paras olisi hijaista pikkaisen ja sitten pyyhkiä pölyt. Kittiä saa sieltä mistä maaliakin. Kiteillä taipumus kutistua ajanoloon, kannattaa värätä joku aika siihen hommaan ja kittailla ja hioskella useampaan kertaan.

Osta hyvä tela ja pari hyvää pensseliä, jatkovarsi helpottaa hommaa kovasti, nekään ei paljoa maksa. Totuus kuitenkin on, se ja sama missä katuluudan varressa se tela on kiinni, ei se tela sitä tajua:D

Niijuu, yleensä joutuu maalaamaan pari kertaa, että peittää ja että sävy tulee tasainen. Siinä yks syy valkoisen värin suosioon, kun aina maalaa valkoisella, näyttää helpommalla hyvältä.

Maalaaminen helppoa, tympeintä huonekalujen jne kanniskelu ja rajausten tai teippausten tekeminen. Maalarinteippi tahtoo olla paikasta, minne aurinko ei paista, se pitää muistaa irrottaa, ennenkuin maali on kuivaa, eikä se tahdo edes pysyä kiinni. Vanhat sanomalehdet kelpaa kyllä suojapapereiksi, kiiltävä aikakausilehti parempaa, mutta pienempää arkkia...

• määmy
      • He heh

Missä kottorissa määmy siirtelee papereita?

• määmy
        He heh kirjoitti:

Missä kottorissa määmy siirtelee papereita?

Palkkakonttorissa, lasken viidelle hegelle palkkaa ja minä saan suurempaa palkkaa mitä toiset -> minulle euro, Annille euro, minulle euro, Sepille euro, minulle euro Tiinalle euro, minulle euro, Kallelle euro.

• ap.

Kuinkahan paljon maalia tarvitaan? Yritin laskea Tikkurilan nettilaskimella, muttei onnistunut. Paljonko maalia yleensä kuluu esim. 10 neliön maalaamisen? Kiitos kaikille vastanneille.

• m m_M öhbö-- bihbj

Jaaa uluu..

No aina enepi kuin maalitehdas mainostaa. Ja aina sitä sitten ostaa liikaa pakkauskokojen vuoksi. Kerro se neliömäärä aluksi kahdella, ainakin kaks kertaa maalaamaan oudut kuitenkin, että tulee hyvä. Valitse sävy, joka hyllykamaa, sekoitettavissa väreissä aina sävyheittoja. Sitten vaan sudit. Jos maali loppuu kesken, haet sitten lisää. Jos jää yli, panet varastoon ja sitten kymmenen vuoden kuluttua kiikutat sen ongelmajäteleitokseen :D

Noin niinkuin ukkona, joka tehnyt ikänsä remontteja, eikä enää viitsi suunnitellakkaa, Se ja sama, millanen kämppä, mistä lähtee sairaalaan kuolemaan. Mun remontit on tehty, tehköön perikunta ihan millaset myyntiremontit kuin haluaa, ei kiinnosta mua.

Tarkotin viimesessä kappaleessa, ei pidä ottaa pulttia pikkujutuista. Senkun telailet jotain seinään, että itelläs kivempi mieli ja sellasta maalia, että ei käy liikaa lompakole. Maalaushommissa kun tulee jano ja keskaria tahtoo kulua. Tätä kulunkia jostain syystä kukaan ei laske remonttibudjeteihin :D

• He heh.
        m m_M öhbö-- bihbj kirjoitti:

Jaaa uluu..

No aina enepi kuin maalitehdas mainostaa. Ja aina sitä sitten ostaa liikaa pakkauskokojen vuoksi. Kerro se neliömäärä aluksi kahdella, ainakin kaks kertaa maalaamaan oudut kuitenkin, että tulee hyvä. Valitse sävy, joka hyllykamaa, sekoitettavissa väreissä aina sävyheittoja. Sitten vaan sudit. Jos maali loppuu kesken, haet sitten lisää. Jos jää yli, panet varastoon ja sitten kymmenen vuoden kuluttua kiikutat sen ongelmajäteleitokseen :D

Noin niinkuin ukkona, joka tehnyt ikänsä remontteja, eikä enää viitsi suunnitellakkaa, Se ja sama, millanen kämppä, mistä lähtee sairaalaan kuolemaan. Mun remontit on tehty, tehköön perikunta ihan millaset myyntiremontit kuin haluaa, ei kiinnosta mua.

Tarkotin viimesessä kappaleessa, ei pidä ottaa pulttia pikkujutuista. Senkun telailet jotain seinään, että itelläs kivempi mieli ja sellasta maalia, että ei käy liikaa lompakole. Maalaushommissa kun tulee jano ja keskaria tahtoo kulua. Tätä kulunkia jostain syystä kukaan ei laske remonttibudjeteihin :D

joo, maalaaminen on helppoa, senkun kättä heiluttaa, niin helppoa että sitä pystyy kännissäkin tekemään...
        Ja sen huomaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe