Aspatyö ja masennus

Ihmeellistä***

Olen ollut nyt 3 viikkoa pois kassanhommista. Olen tehnyt sitä sivutoimisesti 8 vuotta. Minulla on nyt ollut masennus poissa koko tuon 3 viikkoa. Olen ollut sellaisissa hommissa missä asiakkaani kivoja, ystävällisiä, tyytyväisiä ja hymyileviä ihmisiä ja saan kovasti kiitoksia. Olen päivittäin ollut jopa onnellinen!

Nyt huomaan miten masentunut olen ollut kassanhommissa. Vaikka se on henkisesti kevyempää työtä kuin tämä toinen työni, ja olen siitä tykännyt vaihtelun vuoksi, niin nyt tuli vaan mieleen että miten paljon työ on minulle masennusta aiheuttanut. Vaikka olen tottunut ilkeisiin ja pahansuopiin ihmisiin, enkä jää niitä märehtimään, niin olen yllättynyt miten paljon ilkeiden ihmisten kanssa tekemisissä olo on mielialaani vaikuttanut. En ole myöskään ollut yhtään ärtynyt.

Miksi aspa on likasanko johon puretaan omia angsteja? Joo joo asiakas maksaa palkan ja saa siksi kyykyttää toista, mutta kuka maksaisi henkisen pahoinvoinnin lisän.

Asiakkaat vois itse miettiä omalla kohdallaan, miltä tuntuisi olla jatkuvasti työnpakosta toisten ilkeilyjen kohteena.

57

4573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhhhoijaa

      Olet tehnyt oikean ratkaisun kun et kassanhommiin sovellu.
      Onnea.

    • että sillee

      se, että asiakas "maksaa sun palkan" ei oikeuta kohtelee huonosti! ei todellakaan. ihmisiä mekin ollaan, ihan siinä samassa missä nää asiakkaat ja asiakkaita me kaikki ollaan. ite ainakin baarissa töissä ollessa laitoin asiakkaan pihalle tai en myynyt hänelle, jos käyttäytyminen oli epäsopivaa tai törkeää.

      • aasiakas

        Niinpä. Asiakaspalvelusta valitetaan kyllä koko ajan ja eihän sitä kuulemma mistään saa... kunnollista. Asiakkaat on niiiiiin opetettu että kaikesta valitetaan ja "vaaditaan" asiakaspalvelua että yhä enemmän on oikeasti TÖRKEITÄ asiakkaita jotka nokkaansa nostaen väittää saaneensa huonoa palvelua vaikka juuri ruumiinosia luetellen siinä valittivat täysin tuntemattomalle imiselle.


      • hehehh
        aasiakas kirjoitti:

        Niinpä. Asiakaspalvelusta valitetaan kyllä koko ajan ja eihän sitä kuulemma mistään saa... kunnollista. Asiakkaat on niiiiiin opetettu että kaikesta valitetaan ja "vaaditaan" asiakaspalvelua että yhä enemmän on oikeasti TÖRKEITÄ asiakkaita jotka nokkaansa nostaen väittää saaneensa huonoa palvelua vaikka juuri ruumiinosia luetellen siinä valittivat täysin tuntemattomalle imiselle.

        totta ulkomailla käydessäni on ollu ihan eri meininki pikkukaupoissa ja vähän isommissakin.


      • roogu
        hehehh kirjoitti:

        totta ulkomailla käydessäni on ollu ihan eri meininki pikkukaupoissa ja vähän isommissakin.

        Provikkapalkalla/yrittäjänä varmaan näin onkin, ja NIINÄ KUUKAUSINA kun provikkapalkkaisena tai yrittäjänä pääsee selkeästi yli valtakunnan keskipalkan, niin palvelukin (= mitähän tuo vielä ostaisi...;)) tietenkin sujuu hymyssä suin. Toista on sitten aseellisen ryöstäjän, varkaita, murtoja, väkivaltaa ja petollisia työntekijöitä kohdatessa!!!


      • asiakas.

        mutta mitä asiakas voi tehdä jos asiakaspalvelijan käyttäytyminen on epäsopivaa tai törkeää ?


      • ijhteonwbtiuo
        asiakas. kirjoitti:

        mutta mitä asiakas voi tehdä jos asiakaspalvelijan käyttäytyminen on epäsopivaa tai törkeää ?

        Vaihda kassaa. Ei tarvitse aina mennä saman luokse ellet ole koukussa draaman kehittelyyn.


      • kirjallinen palaut
        asiakas. kirjoitti:

        mutta mitä asiakas voi tehdä jos asiakaspalvelijan käyttäytyminen on epäsopivaa tai törkeää ?

        Jos koet että sinua palvellaan huonosti ilman syytä tai että asiakaspalvelija käyttäytyy epäammattimaisesti parhain asia minkä voit tehdä on antaa paikalle kirjallista palautetta. Jos kyseessä on kauppa sieltä pitäisi löytyä palautelaatikko, jonka luona voi kirjoittaa palautteen (kyllä, työpaikkojen esimiehet käyvät jokaisen näistä lapuista läpi). Jos kyseessä on ravintola tai joku muu paikka voit pyytää paikalle sinua palvelleen ihmisen esimiestä tai pyytää työntekijältä yhteystietoja (sähköpostia, puhelinumeroa, mahdollista aikaa kun esimies on jälleen tavattavissa yms.) jonka avulla pystyt antamaan perille menevän palautteen. Aktiivisen esimiehen palkkalistoilla olevat työntekijät saavat kyllä kuulla palautteesta ja jos työntekijä on ennenkin törttöillyt voi tämä yksikin palaute vaikuttaa paljon.

        Tietysti näitä samoja keinoja voi käyttää myös positiivisen palautteen antamiseen, koska silloin työntekijät oppivat tiedostamaan ne hyvät puolensa ja myös käyttävät niitä mielellään :)


    • Örinäää

      Hohhoijaa taitaa itse olla kassoja kiusaava mulkku

    • kokemusta on

      Hyvä että vaihdoit työtä. Ei kenenkään tarvitse sietää ilkeitä asiakkaita. Sivityneet asiakkaat osaavat kyllä tehdä mahdollisen valituksen asiallisesti mutta kun suurin osa asiakkaista on ns.törkykansaa jotkaa vaan huutaa ja haukkuu,,,niin ei tee paljon mieli palvella sellaisia. Paras tapa on silloin heittäytyä välinpitämättömäksi ja myönnellä vaan ja antaa toisen purnata kunnes hiljenee. Olen itsekin asiakaspalvelutyössä ja se on todella raskasta, kun saat toisen työpaikan en enää ikinä mene asiakaspalvelutehtäviin. Siitä työstä pitäisi saada vittuilulisä. Ja pomotkin voisii isekin kokeilla kokonaisen päivän kyseistä työtä niin tietäisivät. Sitten tämän päivän trendi on että asiakaspalveluihmisiä on liian vähän, jolloin he rasittuvat entisestään, etten ihmettele että ihmiset masentuu.

      • pomottaja-asiakas

        Pomothan ovat aloittaneet myös ruohojuuritasolta. Ja työ pitää osata ottaa työnä. Se on ammattitaitoa. Ottaa osaa asiakkaan murheisiin ja unohtaa ne samalla kun paina työpaikkansa oven kiinni. Joka työssä on hyvät ja huonot puolensa.


    • 236mkiol

      niin no kassa neitinä oleminen on vihon viimestä :)))))))))))))))))

      • Niin tai näin

        Tuolla älykkyysosamäärällä ei taideta päästä edes kassalle asti...


    • Huolehtija-Martta

      En itse ole ollut kassahommissa, mutta tsemppauksena haluan sanoa, että teette tärkeää työtä. Monella ihmisellä ainoita ihmiskontakteja päivän aikana voivat olla kaupan kassat :). Itse ainakin tulen tosi hyvälle mielelle, jos joku asiakaspalvelija on oikeasti ystävällinen - eikä sen tarvitse olla edes suuri ele: ystävällinen tervehtiminen, silmiin katsominen jne. voi tuoda hyvän mielen. Varmasti on totta, että ärtyneet asiakkaat "näkyvät" työssä enemmän kuin ne kiitolliset asiakkaat (jotka varmasti harvoin tuovat kiitollisuuttaan esille).

      Itsekin olen silloin tällöin asiakaspalvelussa, ja olen huomannut, että itsetunto vaikuttaa tosi paljon siihen, miten asiakkaiden käyttäytymisen kokee. Jos itsellä huono päivä, tuntuu vaikkapa vain tervehdyksen jättävä asiakas tosi pahalta. Pitäisi oppia olemaan ottamatta itseensä asiakkaan huonosta päivästä johtuvaa käytöstä.

      Onko sinulla keinoja, joilla purat päivän "taakan"? Ystävien kanssa keskustelu, lenkkeily tai mitä sitten tykkäätkin tehdä?

      On totta, niin kuin itse sanot, että jokaisen meistä olisi hyvä miettiä, miltä itsestä tuntuisi olla asiakaspalvelussa. Ja mikä mahdollisuus on piristää jonkun asiakaspalvelijan päivää ystävällisellä käytöksellä ja vaikkapa positiivisella palautteella!

      Tsemppiä sulle!:)

    • kiireinenasiakas

      kassoilla on yleensä pahimmat lusmut !! kuten aloittaja muut työt kaupassa paljon vaativimpia,yleensä vajakit pistetään kassalle kasaamaan jonoja.

      • -------

        Aika monilta ihmisiltä on kyllä surkastunut se aivojen osa, joka huolehtii peruskohteliaasta käytöksestä ja toisten huomioon ottamisesta normaalielämässä. Kun vaan jaksettaisiin muistaa se kylmä vanha totuus, että varpaat, joille nyt tallot, voivat olla yhteydessä p*****seen, jota myöhemmin nuolet.


      • että sillee

        juu, ohan se vaativaa ottaa tuote hyllystä ja laittaa uus tilalle :D kassalla pitää osaa ratkoo monet ongelmat. tekniset viat, virheet ym. et eiköhän se oo ressaavampaa! lusmuile sä vaan.


      • Pullasorsa

        Kiire...heheh. Minä katsoin kerran mihin kiireisellä tyypillä oli niin palava halu, kun ohitti minut kaahaten ja muita vaarantaen. MENI KIRPPUTORILLE!
        Eläkeläisillähän tuo kiire vielä pahenee. Mokomakin muotisana....sama kuin "Oh my God" amerikkalaisilla ja englantilaisilla - toistuu kuin tauti...ja äklöttää.
        kassatyttöjä tarvitaan ja moni on valittu varmaan nätin ulkonäkönsä vuoksi.


      • Boekki

        Aha? Kyllä meidän kaupassamme kassat huolehtivat rahankulusta, asiakaspalvelusta (keskeisin osa kaupankäyntiä tavaranvaihdon lisäksi, eiväthän ne tavarat itse itseään maksa), rahamaattien toiminnasta, kassojen laskusta ja tilityksestä, pohjakassojen laittamisesta sekä pullokoneen toiminnasta. Niiden lisäksi vastasimme asiakkaiden kysymyksiin, selvitimme pitkiä aikoja kuittivirheitä (useat ihan kassasta riippumattomia, yleensä OSASTOLLA olevat "vaativan työn tekijät" kun ovat laittaneet hyllyyn väärän hinnan tai unohtaneet tarjouslapun hyllyyn) ja soittelimme takseja yms asiakkaille. Osastolla työskentelevät vetivät kuorman sisään ja laittoivat tavarat hyllyyn sekä kirjasivat tilauksia. Eivätkä h*lvetti soikoon osanneet sitäkään yksinkertaista hommaa tehdä kun jatkuvasti oli s**tana väärät laput hyllyssä ja vastaan tuli v*ttuilua jos kehtaa mennä arvostelemaan osastolaisten työtä, koska on vain "tyhmä kassa joka ei mitään tee". Kyllä minä osaan laittaa tavarat oikeille paikoilleen ja hinnan oikeaan paikkaan, osaatko sinä?


    • Örinäää

      Kiireinenasiakas, onko sinun Kazakstanin serkun nimi kenties Borat ???

    • selkeää

      Olet työkyvytön.

    • vmkassa

      Tää on nyt aika suurenneltu aihe..Itseäni mietin ainakin asiakkaana ja on pakko sanoa,et tuskin kassantäti mun asioinnistani mitään traumoja on koskaan saanut;/ Virheethän huomataan vasta kotona useimmiten,jos niitä edes on ja kuka jaksaa kävellä uudestaan kauppaan riehumaan jostain viidestä sentistä tai pilaantuneesta lihatuotteesta?!

      • reale1

        Olin 15 vuotta erilaisissa kassahommissa (kauppa, grilli, huoltis) ja kyllästyin totaalisesti asiakkaan ajattelutapaan: Asiakas on aina oikeassa. Vastasin tylysti että ei vaan: Asiakkaan pitää antaa olettaa olevansa oikeassa. Nykyisin töissä muualla kuin palvelualalalla. Työaika säännöllinen 7-15.30 ja vkl vapaa eikä aviomiehenkään tarvitse "kuunnella" asiakkaita. Eli parisuhdekin parani kun asiakkaat "poistui". Jokainen vähintään kolmeksi kuukaudeksi kassalle töihin ni ihmisten turhanpäiväinen valittaminen jostakin tai jollekin vähenis tosi paljon.


    • että sillee

      juu, asiakas ei todellakaan oo aina oikeessa! :D ite kyllä viihdyin baaritiskin takana, vaik toisinaan niitä kusipäitä olikin asiakkaana. enemmän oli ihanii ja mukavii asiakkaita, joistain sai jopa kaverin tai tuttavan. katotaan sit mitä mieltä oon, jos pääsen myyjän hommiin...

      • ---

        miksi vartijalla on taskulamppu vasemmassa kädessä
        -koska asiakas on aina oikeassa


    • Ihmettelijä***

      Okei, tuosta yhdestä viestistä hoksasin kyykyttämisen syyn. Henkilöllä itsellään on niin huono itsetunto että pitää saada tuntea että joku muu on vielä häntä alempana. He ovat tällaisia työpaikkakiusaajia varmasti muuallakin. Minua huvittaa esim. kun joku tulee piilokettuilemaan kassalla että kauppojen kassoilla ei ole mitään koulutusta. Eiköhän suurin osa kassoista ole yliopisto-opiskelijoita...

      Myös räyhäämiselle ja haukkumiselle löytyy syy: luin juuri jotain naistenlehteä jossa toimittaja oli keksinyt jotain jolla hänen oma elämänsä parani niin että hänen ei tarvinnut enää esim. purkaa pahaa oloaan kassoille.

      Sitten on tietenkin mielenterveys- ja päihdepuoli, heidän rähinänsä ja uhkailunsa on tietenkin myös ikävää.

      On myös ihmisiä jotka eivät ulospäin näytä mielenterveysasiakkailta, mutta he alkavat soittaa suutansa jostain ihan pienestä asiasta. Ehkä heillä on jotain persoonallisuusongelmia kuitenkin.

      Jotenkin kun on syyt selvillä niin ehkä on sitten helpompi antaa mennä toisesta korvasta ulos.

      • ihmisarvoton

        Saman olen huomannut minäkin. Jos joku nimittelee h*oraksi, läskiksi tms, ajattelen, että tuota se raukkaparka on itse saanut ikänsä kuunnella, joko syystä tai ilman. Keskisormen näyttäjät taas haluavat näyttää eleellään, mitä he itse ovat eli m*lkkuja.

        Ymmärtäminen ei silti täysin estä pahaa oloa ja masennusta. Asiakkaiden aggressiivisuus ja ruttunaamaisuus tarttuu tehokkaasti, koska monta sataa ihmistä päivässä vaikuttaa siihen yhteen "palvelijaan" paljon enemmän kuin päinvastoin yksi palvelija yhteen asiakkaaseen. Pahalta tuntuu sekin, ettei Suomessa todellakaan kuulu ns. normaalin aikuisen normistoon käyttäytyä kuin aikuinen ja kunnioittaa muita ja muiden työtä. Palvelutyössä saattaa joutua elämään "murusilla" eli yksi mukava ja ystävällinen asiakas saattaa pelastaa koko päivän, jopa viikon.

        Jos työnantaja ja kokeneemmat kollegat (tai asiakkaat) vain vähättelevät tai jopa kiistävät huonon kohtelun vaikutuksen asiakaspalvelutyöntekijään, työntekijä jää aivan yksin tunteidensa kanssa ja kokee, että hänen kokemuksensa ja jopa havaintonsa ovat vääriä. Silloin itsetunto saattaa romahtaa ja alkaa tuntua, että minusta ei ole tähän työhön, koska olen niin epäpätevä ihmisenä, että tunnen vääriä tunteita, ja niin epäpätevä työntekijänä, että ansaitsen ala-arvoisen kohtelun.

        Ihmisarvo kuuluu meille kaikille. Eivätkä kassaneidit, bussikuskit tai muutkaan ns. asiakaspalvelijat ole mitään sosiaalityöntekijöitä, saati asiakkaiden terapeutteja, hoitajia tai henkilökohtaisia avustajia, vaan ne ammatit ovat erikseen, niihin on aivan eri koulutus ja työnkuva sisältää "vaikeiden tapausten" käsittelyä. Sitä en osaa sanoa, saavatko ko. työntekijätkään riittävästi tukea työyhteisöltä jaksaakseen raskaassa työssään.

        Kyynistyneiden ohjeita ei tarvitse kuunnella, vaan sitkeästi keskustella asiasta ja vaatia työnantajalta tukea ja apua työssä jaksamiseen. Liian moni turvautuu alkoholiin ja tupakkaan haavojaan hautoessaan, ja katkeroiduttuaan siitä, että asiakaspalvelijalta vaaditaan epäinhimillistä tunteidensa ja fysiologisten reaktioidensa peittämistä, he käyvät mm. nuorempien kollegoidensa kimppuun ja rääkyvät kuin asiakkaansa: et vain sovellu palvelualalle.

        Jos tätä syyllistämisen ketjua lähtee jatkamaan, mikään ei koskaan muutu, vaan luonnevikaiset häirikköluonteet saavat jatkaa ihmisarvomme polkemista hamaan maailman tappiin saakka. Niin, ja haluaako loppujen lopuksi kukaan, että ns. palveluammateissa työskentelee vain kylmiä, kovapintaisia ihmisiä, psykopaatteja?


      • että sillee

        ei tarvii olla mielenterveyspotilas, ei edes huonosta itsetunnosta kärsivä ihminen, jos vittuilee ja ilkeilee ja on kusipää. kuten ei kiusaajallakaan tarvii itellään olla asiat huonosti ja siksi kiusaa muita. maailmassa vaan sattuu olee kusipäisii, ilkeitä ja pahoja ihmisiä, jotka ihan muuten vaan saa kiksejä tollasesta käyttäytymisestä. se on nähty jo koettu riittäviä kertoja. valitettavasti... mutta asiakaspalveluhommassa tosiaan ei sais ottaa niitä henkilökohtasesti ja pitäis pystyy myös unohtaa ne asiat kun sieltä duunista lähtee kotiin.


      • REpullinen
        että sillee kirjoitti:

        ei tarvii olla mielenterveyspotilas, ei edes huonosta itsetunnosta kärsivä ihminen, jos vittuilee ja ilkeilee ja on kusipää. kuten ei kiusaajallakaan tarvii itellään olla asiat huonosti ja siksi kiusaa muita. maailmassa vaan sattuu olee kusipäisii, ilkeitä ja pahoja ihmisiä, jotka ihan muuten vaan saa kiksejä tollasesta käyttäytymisestä. se on nähty jo koettu riittäviä kertoja. valitettavasti... mutta asiakaspalveluhommassa tosiaan ei sais ottaa niitä henkilökohtasesti ja pitäis pystyy myös unohtaa ne asiat kun sieltä duunista lähtee kotiin.

        Hei, kun todetaan, että asiakaspalveluhommissa olevan pitäisi pystyä unohtamaan duunissa tapahtuneet asiat duunipaikalle, niin kertokaas, miten voi ajatuksensa kääntää pois asioista noin vain sillä sekunnilla? Ei teoriaa, vaan käytäntöä, kiitos;)


      • ohan se rankkaa
        ihmisarvoton kirjoitti:

        Saman olen huomannut minäkin. Jos joku nimittelee h*oraksi, läskiksi tms, ajattelen, että tuota se raukkaparka on itse saanut ikänsä kuunnella, joko syystä tai ilman. Keskisormen näyttäjät taas haluavat näyttää eleellään, mitä he itse ovat eli m*lkkuja.

        Ymmärtäminen ei silti täysin estä pahaa oloa ja masennusta. Asiakkaiden aggressiivisuus ja ruttunaamaisuus tarttuu tehokkaasti, koska monta sataa ihmistä päivässä vaikuttaa siihen yhteen "palvelijaan" paljon enemmän kuin päinvastoin yksi palvelija yhteen asiakkaaseen. Pahalta tuntuu sekin, ettei Suomessa todellakaan kuulu ns. normaalin aikuisen normistoon käyttäytyä kuin aikuinen ja kunnioittaa muita ja muiden työtä. Palvelutyössä saattaa joutua elämään "murusilla" eli yksi mukava ja ystävällinen asiakas saattaa pelastaa koko päivän, jopa viikon.

        Jos työnantaja ja kokeneemmat kollegat (tai asiakkaat) vain vähättelevät tai jopa kiistävät huonon kohtelun vaikutuksen asiakaspalvelutyöntekijään, työntekijä jää aivan yksin tunteidensa kanssa ja kokee, että hänen kokemuksensa ja jopa havaintonsa ovat vääriä. Silloin itsetunto saattaa romahtaa ja alkaa tuntua, että minusta ei ole tähän työhön, koska olen niin epäpätevä ihmisenä, että tunnen vääriä tunteita, ja niin epäpätevä työntekijänä, että ansaitsen ala-arvoisen kohtelun.

        Ihmisarvo kuuluu meille kaikille. Eivätkä kassaneidit, bussikuskit tai muutkaan ns. asiakaspalvelijat ole mitään sosiaalityöntekijöitä, saati asiakkaiden terapeutteja, hoitajia tai henkilökohtaisia avustajia, vaan ne ammatit ovat erikseen, niihin on aivan eri koulutus ja työnkuva sisältää "vaikeiden tapausten" käsittelyä. Sitä en osaa sanoa, saavatko ko. työntekijätkään riittävästi tukea työyhteisöltä jaksaakseen raskaassa työssään.

        Kyynistyneiden ohjeita ei tarvitse kuunnella, vaan sitkeästi keskustella asiasta ja vaatia työnantajalta tukea ja apua työssä jaksamiseen. Liian moni turvautuu alkoholiin ja tupakkaan haavojaan hautoessaan, ja katkeroiduttuaan siitä, että asiakaspalvelijalta vaaditaan epäinhimillistä tunteidensa ja fysiologisten reaktioidensa peittämistä, he käyvät mm. nuorempien kollegoidensa kimppuun ja rääkyvät kuin asiakkaansa: et vain sovellu palvelualalle.

        Jos tätä syyllistämisen ketjua lähtee jatkamaan, mikään ei koskaan muutu, vaan luonnevikaiset häirikköluonteet saavat jatkaa ihmisarvomme polkemista hamaan maailman tappiin saakka. Niin, ja haluaako loppujen lopuksi kukaan, että ns. palveluammateissa työskentelee vain kylmiä, kovapintaisia ihmisiä, psykopaatteja?

        Tämä oli niin hyvä kirjoitus, että tekisi mieli ihan tulostaa ja viedä seuraavaan palaveriin pomon luettavaksi. Liian harva ymmärtää, miten paljon tämä työ vaikuttaa työntekijäänsä myös työn ulkopuolella.

        Kun väsyy töissä ja vie niiden huonosti käyttäytyneiden asiakkaiden sanomisien aiheuttaman mielipahan mukanaan kotiin ei se arkikaan töiden jälkeen enää jaksa kiinnostaa, kun mielessä pyörii loukkaukset ja pelko siitä, että ei enää jaksa tätä työtä. Ne kaikkein läheisimmät ihmiset kärsii, kun työntekijää ahdistaa tuleva työvuoro jo sitä edeltävänä päivänä.

        Kukaan ei jaksa olla tekohymyllä varustettu sylkykuppi, joka joustaa kuin jäystetty purkka ja tuo asiakkaalle vaikka kuun ja tähdet taivaalta, ihan vain koska työpaikka näin edellyttää. Onneksi tajusin itse lähteä ajoissa. Tämä kaupanalan työ alkoi vaikuttaa oikeasti jo parisuhteeseenkin. Olen mielummin työtön opiskelija kuin orja.


    • eswet

      Kaikkia työntekijöitä tarvitaan, ja kaupan alan töihin osa soveltuu paremmin osa heikommin. Monet ovat töissä joka ei ole juuri se oma juttu, näin varmasti tulee aina olemaan että kaikki työt saadaan tehtyä. Jokaisella on myös huonompia ja parempia päiviä, eikä voi tietää mitä toiselle on tapahtunut, kohtuus tulisi silti koettaa pitää siinä miten kohtelee työntekijää tai asiakasta. Työssä on aina myös paljon laajempi toimenkuva kuin asiakas edes usein ymmärtää jos ei ole ko.työtä tehnyt. Myyjä ei ole vain myymässä jotakin vaan hänellä on liuta muitakin tehtäviä sen lisäksi että hän on asiakaspalvelussa. Jos selkeästi huomaa voivansa työssään huonosti eikä mitkään keinot auta tilannetta parantumaan niin sitten rohkeasti pois ko.työstä. Useimmat pärjäävät aivan hyvin hetken aikaa myös työttöminä jos heillä on ammattiliiton päivärahat. Silloin voi miettiä rauhassa esim.mahdolliseen uuden alan koulutukseen hakemista tai etsiä jotain ihan muuta työtä.

    • 34

      Ehkä juju onkin siinä, että kassatyössä ei ole kyliksi haastetta sinulle. Välttämättä asiakkaissa ei ole ongelmaa. Uudessa tehtävässä voi olla sekin, että tehtävät on ilmeisesti aikajänteeltään pidempiä ja yhdessä haastavuuden kanssa saat onnistumisia ja siten niin sanottua "työn imua".

    • 20 vuotta myyjänä

      Olen ollut kaupan alalla K-instituutin koulutuksen saanyt myyjä.
      Myyjätutkinto oli todistus ja 10 arvoinen todistus joka aineesta.
      20 vuotta olin samassa marketissa taloustavara- ja tekstiiliosaston myyjä.
      Työhön kuului osastolla myytävien tuotteiden tilaukset ja osaston järjestyksen
      ja hinnoittelu tehtävät. Tietenkin myyjän tehtävät lisäksi. Oli koko aikana vain 1-2 hieman sanoisko "vaikeaa" asiakasta. Pidin juuri ihmisten kanssa toimeen tulemisesta ja mukavista asiakkaista. Joulut oli tosi kiireisiä aikoja lahjojen paketointia paljon.
      Nyt olen lukenut että tulevaisuudessa itsepalvelukassat tulossa ilman kassa henkilöä. Tosin jo nytkin asiakas maksaa ostoksensa kortilla itse päätteeseen.
      Kenelle asiakkaat kiukkuaa kun ei henkilöitä kaupassa sitten enää olis.
      Siinäpä kiva ajatus mietittäväksi!

    • kartonkipussi

      Et ilmeisesti sovi asiakaspalvelijaksi.Hyvä asiakaspalvelija on ystävällinen, hymyilevä,kohtelias, eikä väittele asiakkaan kanssa.
      Suomalaisen luonteellehan ei sovi se, että joutuu
      PALVELEMAAN jotakuta.Se koetaan kai jotenkin alentavana. Itse olen ollut kymmeniä vuosia asiakaspalvelijana ja pitänyt siitä.
      Tänä aikana en ole tavannut montaakaan ikävää tai hankalaa asiakasta ja niistäkin harvoista on selvitty ilman kolhuja.

      • .....

        tähän on tosi helppo yhtyä.


    • ärrän myyjä

      suuresti vaikuttaa myös se millä paikkakunnalla olet töissä. Valitettavasti. Pk seudulla veetumaisia asiakkaita voi tulla yksi toisensa jälkeen mutta kun vähän syrjemmässä missä ihmisillä vähemmän stressiä on asiat jo ihan toisin.

      • Arvostan

        Minusta ei kyllä olisi kassa/myyjäksi. Siinä pitää säilyttää tasainen maltti koko ajan, ja hirvittävän vähän näyttää näpyttelyvirheitäkin tulevan, että näppäriä ovat. Lisäksi tietysti tulevat muut työt päälle, kyllä siinä hien saa pintaan.


    • keppi.ja.porkkana

      Tiedän, että tämä ketju käsittelee asiakaspalvelutyötä, mutta kerronpa teille hieman opettajan työstä.

      Arvatkaas minkälaista on opettaa ongelmanuoria, joilla ei ole mitään moraalikäsitystä, ei mitään kasvatusta taustalla, eikä kiinnostusta yhtään mihinkään. Ope saa kuulla olevansa paska, urpo, tyhmä, lehmä - suoranaista v**tuilua päivittäin päin naamaa. Jos sattuu hipaisemaankin oppilaaseen, niin heti uhkaillaan syytteillä ym. Vanhemmat kaataa myös pahan olonsa open niskaan.

      Ja näiden ihmisten kanssa täytyy olla tekemisissä parhaimmassa tapauksessa jopa vuosia. Kun taas asiakaspalvelija pääsee eroon hankalasta asiakkaasta parissa minuutissa.

      • aspa....

        No on monissa asiakaspalveluhommissakin asiakkaina urpoja kanta-asiakkaita, jotka valittavat tai ovat muuten vittumaisia. Ja käyvät joka päivä tai useita kertoja viikossa.
        Pitää esimerkiksi huutaa että "tämä on paska kauppa, en tule enää koskaan!" Ja heti huomenna taas takaisin.:)


    • kassapoika

      Itse kun olin kassalla töissä se oli varsin hauskaa hommaa.
      Olin kassapoika siis ja aivan ensimmäiseksi otin katsekontaktin asiakkaaseen hymyn kanssa ja liekkö pähkinänruskeiden silmieni syytä että sillä selvisi pitkälle.
      Hieman ihmetyttää ettei joissain kaupoissa vaivauduta edes katsomaan asiakasta siinähän pääsee alaikäiset tupakkien ja kaljojen kanssa vaivatta läpi.
      Katsekontakti, hymy, tervehdys, näkemiin oli asiakas sitten doku kaljojen kanssa tai perheenäiti tuhannen skidin kanssa.

      "Vaikeiden" asiakkaiden kanssa ei tarvitsenut väitellä vaan toimia tilanteen mukaan.
      Eräillä asiakkailla oli joskus tapana hämätä puntaria johon sanoin että puntarissa varmaan jotain vikaa että käyn punnitsemassa uudelleen. En siis alkanut syyttämään häntä mistään. Tiedän aika hyvin paljon pussissa on pelkällä käsivaralla.
      Alaikäiset nyt aina kokeilee onneaan ja sitten tulee pitkä h***v*** litania jolle ei voi kuin hymyillä.
      Känniasiakkaat oli pieni ongelma ja kai se johtui juuri siitä kun olen mies.
      Kyllä niidenkin kanssa pärjäsi ja vain kerran jouduin saattamaan asiakkaan ulos kun oli uhkana toisille asiakkaille ja vartijoita ei missään.
      Ihan seilissä olevat juopot sai säikäytettyä sanomalla että minulla on tiskin alla hälytysnappi suoraan poliisille. :D

      Kai se asenne ratkaisee että sopii tiskin taakse.
      Katsekontakti, hymy, tervehdys, näkemiin

    • Paha hoitaja

      Kokeile hoitoalaa. Potilaat ne vasta hyvin käyttäytyviä ovatkin!

    • kassapoika

      Oli se ala sitten mikä hyvänsä niin vaihtakaa jos pää ei kestä.
      Nykyisin pyöritän pientä firmaa ja aiemmista (useista) työpaikoista oli hyötyä.
      On kuitenkin kiva olla omillaan ja määrätä työaikansa, voin tehdä duunia vaikka keskellä yötä jos ei nukuta.

      • Miehet ja kassatyö

        Uskaltaisin tässä kohtaa väittää, että pojat ja miehet pääsevät kassalla helpommalla.

        Meidän kaupassa kesäpojat sekä vakkarityöntekijöinä olevat miehet saavat poikkeuksetta kiitosta niin pienistä kuin isoista asioista. Toisaalta luulen että nämä palautteen antajat ovat etupäässä naisia joiden on muutenkin helpompi antaa palautetta. Mikä sitä paitsi hivelisi enemmän keski-ikäisen naisen itsetuntoa kuin komean nuoren miehen hymy? Pitäisi vaan ottaa mammojen huomioon, että poika siinä ihan vaan työkseen hymyilee, kuten me kaikki muutkin kassojen takana.

        Itse olen kuuden vuoden ajan avannut lähes jokaisen muovikassin joka hihnalle lyödään, eikä kiitoksen sanaa ole kuulunut. Kesän ja kesätyöntekijäpojan saapuessa kiitosta tuli kun jaksoi avata muovikassin. Voi hellanlettas sanon mä.


      • gdfgsh
        Miehet ja kassatyö kirjoitti:

        Uskaltaisin tässä kohtaa väittää, että pojat ja miehet pääsevät kassalla helpommalla.

        Meidän kaupassa kesäpojat sekä vakkarityöntekijöinä olevat miehet saavat poikkeuksetta kiitosta niin pienistä kuin isoista asioista. Toisaalta luulen että nämä palautteen antajat ovat etupäässä naisia joiden on muutenkin helpompi antaa palautetta. Mikä sitä paitsi hivelisi enemmän keski-ikäisen naisen itsetuntoa kuin komean nuoren miehen hymy? Pitäisi vaan ottaa mammojen huomioon, että poika siinä ihan vaan työkseen hymyilee, kuten me kaikki muutkin kassojen takana.

        Itse olen kuuden vuoden ajan avannut lähes jokaisen muovikassin joka hihnalle lyödään, eikä kiitoksen sanaa ole kuulunut. Kesän ja kesätyöntekijäpojan saapuessa kiitosta tuli kun jaksoi avata muovikassin. Voi hellanlettas sanon mä.

        Juu, niille söpöille kassapojille ne normaalisti tultasyöksevät tantat ovatkin niin maireaa ja lirkuttelevaa sorttia että. Ja keski-ikäiset miehetkin ottavat tosissaan kun haarojen välissä roikkuu oikea määrä tavaraa. Sitten nämä myyjäpojat polleana retostelevat olevansa niiiin hyviä asiakaspalvelijoita kun ei koskaan ole ollut vaikeaa asiakasta ja aina on kaikki pelkkää hymyä ja auringonpaistetta, johtuu siis siitä että on vaan niin helkkarin hyvä asiakaspalvelija. Kyllä minäkin varmaan olisin parempi asiakaspalvelija jos ei tarvitsisi normaalinnäköisenä (ei erityisen kaunis eikä erityisen ruma) nuorena naisena kestää keski-ikäisten akkojen raivareita ja ukkojen panettelua. Tai pahimmassa tapauksessa päätä pidempää juoppoa tai nistiä uhkailemassa.

        Vaikka ollaankin olevinaan niin tasa-arvoisia nykyisin, on monella silti ennakkoluuloja ja välillä suoranaista vihaa nuoria naisia kohtaan. :( Sitä näkee tälläkin palstalla, kun vähätellään "tytönheitukoita" jotka eivät tietenkään voi mistään tietää mitään ja ovat kassalla koska eivät ole tarpeeksi älykkäitä muuhun työhön. Ihan kiva jos itsellänne on työpaikka jossain muualla, mutta toisilla ei ole vaihtoehtoa.


      • mies 35v.
        gdfgsh kirjoitti:

        Juu, niille söpöille kassapojille ne normaalisti tultasyöksevät tantat ovatkin niin maireaa ja lirkuttelevaa sorttia että. Ja keski-ikäiset miehetkin ottavat tosissaan kun haarojen välissä roikkuu oikea määrä tavaraa. Sitten nämä myyjäpojat polleana retostelevat olevansa niiiin hyviä asiakaspalvelijoita kun ei koskaan ole ollut vaikeaa asiakasta ja aina on kaikki pelkkää hymyä ja auringonpaistetta, johtuu siis siitä että on vaan niin helkkarin hyvä asiakaspalvelija. Kyllä minäkin varmaan olisin parempi asiakaspalvelija jos ei tarvitsisi normaalinnäköisenä (ei erityisen kaunis eikä erityisen ruma) nuorena naisena kestää keski-ikäisten akkojen raivareita ja ukkojen panettelua. Tai pahimmassa tapauksessa päätä pidempää juoppoa tai nistiä uhkailemassa.

        Vaikka ollaankin olevinaan niin tasa-arvoisia nykyisin, on monella silti ennakkoluuloja ja välillä suoranaista vihaa nuoria naisia kohtaan. :( Sitä näkee tälläkin palstalla, kun vähätellään "tytönheitukoita" jotka eivät tietenkään voi mistään tietää mitään ja ovat kassalla koska eivät ole tarpeeksi älykkäitä muuhun työhön. Ihan kiva jos itsellänne on työpaikka jossain muualla, mutta toisilla ei ole vaihtoehtoa.

        itse saan huonointa palvelua juuri nuorilta naisilta . normaalia palvelua taas vanhemmilta naisilta ja miehiltä.


      • ed.
        gdfgsh kirjoitti:

        Juu, niille söpöille kassapojille ne normaalisti tultasyöksevät tantat ovatkin niin maireaa ja lirkuttelevaa sorttia että. Ja keski-ikäiset miehetkin ottavat tosissaan kun haarojen välissä roikkuu oikea määrä tavaraa. Sitten nämä myyjäpojat polleana retostelevat olevansa niiiin hyviä asiakaspalvelijoita kun ei koskaan ole ollut vaikeaa asiakasta ja aina on kaikki pelkkää hymyä ja auringonpaistetta, johtuu siis siitä että on vaan niin helkkarin hyvä asiakaspalvelija. Kyllä minäkin varmaan olisin parempi asiakaspalvelija jos ei tarvitsisi normaalinnäköisenä (ei erityisen kaunis eikä erityisen ruma) nuorena naisena kestää keski-ikäisten akkojen raivareita ja ukkojen panettelua. Tai pahimmassa tapauksessa päätä pidempää juoppoa tai nistiä uhkailemassa.

        Vaikka ollaankin olevinaan niin tasa-arvoisia nykyisin, on monella silti ennakkoluuloja ja välillä suoranaista vihaa nuoria naisia kohtaan. :( Sitä näkee tälläkin palstalla, kun vähätellään "tytönheitukoita" jotka eivät tietenkään voi mistään tietää mitään ja ovat kassalla koska eivät ole tarpeeksi älykkäitä muuhun työhön. Ihan kiva jos itsellänne on työpaikka jossain muualla, mutta toisilla ei ole vaihtoehtoa.

        ja mitä tulee tasa-arvoon , niin nämä nuoret naiset todennäköisesti ovat ilkeitä siksi että en suostu kärrynpyörä , kuperkeikka temppuihin , vaikka sitä tietenkin haluaisivat.


      • jahhass
        gdfgsh kirjoitti:

        Juu, niille söpöille kassapojille ne normaalisti tultasyöksevät tantat ovatkin niin maireaa ja lirkuttelevaa sorttia että. Ja keski-ikäiset miehetkin ottavat tosissaan kun haarojen välissä roikkuu oikea määrä tavaraa. Sitten nämä myyjäpojat polleana retostelevat olevansa niiiin hyviä asiakaspalvelijoita kun ei koskaan ole ollut vaikeaa asiakasta ja aina on kaikki pelkkää hymyä ja auringonpaistetta, johtuu siis siitä että on vaan niin helkkarin hyvä asiakaspalvelija. Kyllä minäkin varmaan olisin parempi asiakaspalvelija jos ei tarvitsisi normaalinnäköisenä (ei erityisen kaunis eikä erityisen ruma) nuorena naisena kestää keski-ikäisten akkojen raivareita ja ukkojen panettelua. Tai pahimmassa tapauksessa päätä pidempää juoppoa tai nistiä uhkailemassa.

        Vaikka ollaankin olevinaan niin tasa-arvoisia nykyisin, on monella silti ennakkoluuloja ja välillä suoranaista vihaa nuoria naisia kohtaan. :( Sitä näkee tälläkin palstalla, kun vähätellään "tytönheitukoita" jotka eivät tietenkään voi mistään tietää mitään ja ovat kassalla koska eivät ole tarpeeksi älykkäitä muuhun työhön. Ihan kiva jos itsellänne on työpaikka jossain muualla, mutta toisilla ei ole vaihtoehtoa.

        Ensin haukut kesäpojat, sitten asiakkaat ja lopuksi vaadit tasa-arvoa kaupanlalalla syrjityille naisille. Sinulle tai muille naispuolisille työkavereille ei siis koskaan anneta positiivista palautetta? Kokeile hymyillä niin ehkä olet ensimmäinen naispuolinen joka sen hyvän palautteen sitten saa.


    • Meitsi osaa ja tietä

      Muista että Aasiakas on aina väärässä... Sillä pääsee pitkälle ;) Nimimerkillä kohta 7 vuotta aasiakkaita ja asiakkaita palvellut. Kun tulee idiotti niin en aivoni lukkiutuvat samantien off-asentoon, toisesta korvasta sisään toisesta ulos ja jatkan seuraavan oikean asiakkaan palvelemista. Homma toimii ja kiitosta on tullut esimiehiltä ja bonuksia :)

    • siksi

      Asiakaspalvelussa on vain liikaa sairaita narsisteja ja vittumaisia sekopäitä.

    • Käytöstä

      Itsetuntoaan korjaavat kun käyttäytyvät huonosti asiakkaat. Joskus syystäkin tosin voi tulla virhe ja silloin oikaistava se. Työtä on myyjän työ kuten muut palvelualat.
      Miksi olla heille epäystävällinen työtään he tekevät kuten muutkin.
      Työrauha suotava heille kuten kaikille työssään!

    • siisssokpiippkaa

      Eiköhön tuo alan epäarvostus lähde nykyään ihan siitä että otetaan opiskelijoita ja muutenkin niin nuoria hienohelmoja istumaan ja nyrpistelemään.
      Tunteja pitäisi olla enemmän, että tulisivat toimeen kunnolla.
      Opiskelijat pois sieltä kassoilta, heille kunnon kunnon korvaus jo pelkästään opiskeluun.

    • fgggggggggg

      Asiakaspalvelu on perseestä.

    • kamalin työ

      Mulle kassatyö ei todellakaan sopinut. Olen todella ahkera työntekijä ja edellisessä työssäni (ei aspa) sain paljon kiitosta esimiehiltäni. Sitten aloitin kassatyöt ja parissa kuukaudessa mielenterveyteni oli täysin pilalla. :/ Jouduin olemaan jatkuvasti yksin hoitamassa vihaisia ja ilkeitä asiakkaita, samalla kun työilmapiiri oli kireä ja stressaantunut eikä kukaan pitänyt uudesta naamasta. Joka päivä lähdin väsyneenä töistä kotiin vaikka olisi ollut vain muutaman tunnin pituinen vuoro. Todella raskasta henkisesti, ilkeät asiakkaat tunkeutuivat jo uniinkin ja työ itsessään on hektistä ja stressaavaa. Pari kertaa oli pyörtyminen hilkulla, kun ei tauolla ehtinyt kunnolla syömään ja uskomaton työtahti ja vihaiset asiakkaat stressasivat.

      Olin pirteä ja iloinen ennen töiden alkua, sitten muutuin vihaiseksi ja masentuneeksi. Päästyäni lopulta muihin töihin elämänlaatuni palasi ennalleen, mutta välillä muistot hiipivät mieleen. Onneksi ei tuota tarvitse enää IKINÄ tehdä, minusta ei siihen todellakaan ollut. Kauheampaa työtä saa hakea.

    • ksiojs

      Osastovastaavien työhän ei ole vain tavarakuorman purkua, hintojen esille laittoa ja tilauksia. Siihen sisältyy paljon muutakin josta ei tavallinen tallaaja selviä. Siihen tarvitaan myös fyysistä jaksamista, ahkeruutta ja ripeyttä töiden hoitamiseen. Useasti ne jotka ovat vain kassalla ovat sellaisia jotka eivät kunnolla ymmärrä palkanmaksun perusteita. Ei ymmärretä että siellä osastoilla täytyy pistää hihat heilumaan että työt tulee tehtyä aikataulun mukaisesti. Pitää yhtäaikaa nostella painavia laatikoita ja kuitenkin pitää tietty tempo koko ajan päällä jotta aikataulu pitää. Siihen hommaan ei ihan kuka tahansa pysty tai sanotaanko, ei halua pystyä. Jos aikataulu kusee, niin sen vaikutus kohdistuu yleensä koko työpaivään ja usealle työntekijälle, koska hidastelijan takia muut työntekijät sitten joutuvat paikkaileen ja ottamaan omien töidensä ohessa vastuulleen myös hitailijan töitä ja se ylikuormittaa sitten taas näitä muita.

      Kassatyöstä nauttiminen on pitkälti kiinni omasta itsestä. Mutta jotenkin tuntuu että kaikki eivät hallitse kunnolla edes sitä. Ajatellaan että "jippii, mä pääsen kassalle töihin" ja sitten iskee karu totuus....Siellä kassalla pitäisi tehdä muutakin kuin vain istua siinä hiton tuolissa!! Työ ei olekaan enää kivaa kun pitäisi myös tyhjentää pullopöytää, täyttää tupakoita, kerätä roskia lattialta, viedä ostoskoreja, järjestää lehti-, karkkihyllyä.

    • piruja ovat

      Ajatelkaa niitä idiootti asiakkaita alasti,kun ne siinä heiluvat huutamassa,mua ainakin hymyilyttää :))
      Sitäpaitsi minua vielä enemmän ottaa pannuun kun "ne"käyvät sekoittamassa ja hajoittamassa jokapaikan.
      Revitään pahvilaatikoita,sammutellaan vaakoja,heitellään hedelmiä,varastetaan punnitsemalla halvimman tuotteen mukaan yms.

    • asiakas.

      no itse olen kassan toisella puolella eli asiakkaana ja saan kyllä joiltain asiakaspalvelijoilta huonoa jos en todella törkeää palvelua. eli ei se kassan tällä puolellakaan ole kiva olla ilkeilyn kohteena.

    • Myyjät lakkoon!

      "Opiskelijat pois sieltä kassoilta, heille kunnon korvaus jo pelkästään opiskeluun." Ei suinkaan! Opiskelijathan pitävät kauppoja auki, että on joku tekemässä ne ikävimmät perjantain iltavuorot, lauantait ja sunnuntait. Samoin joulu- ja juhannusaatot ovat perin kurjia työpäiviä, kolmen tunnin pätkätyövuoroineen. Kaupan ikääntynyt vakihenkilökunta haluaa olla vapaalla iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä.

      Kaupan töistä SAA RAHAA! Siinähän se tulikin se ainut motiivi kamalalle työlle! Työajat ovat kaupoissa mitä sattuuta. Kassamyyjällä ja myyjällä on yksitoikkoinen ja puuduttava työ, jossa ei ole haasteita. Työ sopii kesätyöksi, opintojen oheen tai jos henkilö ei pääse muualle töihin ilman koulutusta. Kaupassa Sinusta tulee myyjä, kun vedät työvaatteet päälle. Mitään koulutusta tai tutkintoa ei tarvita ja kukaan ei kysele opiskelu- ja työtodistuksiasi haastattelussa.

      Vertailun vuoksi: Jos olet kunnianhimoinen ja haluat vaikkapa lääkäriksi, opiskelet ensin 9 vuotta peruskoulussa ja 3 vuotta lukiossa. Sitten pänttäät armottomasti pääsykokeeseen. Ja jos olet noin 1000 hakijan joukosta se onnekas Hannu Hanhi, ovi aukeaa ja opiskelet vielä ainakin 6-7 vuotta yliopistossa.

      Itsepalvelukassat pitäisi saada joka kauppaan! Asiakas voi itse skannata ostoksensa. Kassamyyjät voivat keskittyä johonkin haastavampaan työhön tai opiskella uuden ammatin. Kassamyyjän työ on niin yksitoikkoista ja kuluttavaa, että useamman vuoden kassatyö pitäisi jo lailla kieltää! Työntekijät ovat jo noin 50-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeellä migreenin, tuki- ja liikuntaelinsairauksien, burnoutin ja mielenterveysongelmien takia. Sairauslomia on kaupassa äärimmäisen paljon.

      Lisäksi meillä on ammattiliitto PAM, joka ei tee mitään kaupan alan työntekijöiden hyväksi. Kaupan alan palkkakehitys on ollut surkea ja työolot ovat kurjat. Ja samaa kurjuutta on jatkossakin luvassa, jos opiskelu ja alanvaihto ei maita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8158
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      43
      4622
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      20
      2137
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1815
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1726
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe