Kyllä ulkomaalainen mies sitten joskus osaa olla vaikea..

KylmennytSydän

Miksei suomalainenkin, mutta tämä kyseinen yksilö ei vieläkään tajua minkälaista elämä suomessa on vaikka kohta vuosikymmenen täällä hyvinvointivaltiossa asunut...

Meillä on monta lasta ja olen parhaillaan raskaana.. ikinä en saa miestäni avuksi pyytää lasten kanssa koska se on naisten työ. Ei vaikka välillä mulla on ollut niin paha noidannuoli etten kahteen päivää pystynyt kävelemään.. konttasin vain pitkin lattioita itku kurkussa ja hoidin pieniä lapsia..

Jos joskus pyydän apua, vaikka vaan pariksi tunniksi kun on mitta aivan täynnä ja paha mieli kaikesta alkaa tää selittämään mulle että mitä sä valitat, mikä sulla on vikana. Sullahan on ruokaa, katto pään päällä ja vaatteita. Siis dah, mulla on aina ollut, riippumatta hänestä. Onko liikaa vaadittu että joskus saisi hetken tukeutua toiseen. Hänen ei ole tosiaankaan ikinä tarvinnut lapsia hoitaa, joten miten hän voi pitää itsekkäänä sitä että edes joskus hetken jakaisi arkea kanssani...

On kuin päätä hakkaisi kallioon kun hänelle puhuu. Aina kääntää asian niin, että kaikki on mun omaa syytä kun mä oon niin vammanen, tyhmä, kyvytön ja hullu..

Pitäiskö lähteä... yleensä kyllä sujuu ihan hyvin, koska olen oppinut vain itseeni luottamaan ja olemaan kohtelias toiselle. Harvoin riidellään ja koska lapsia on monta haluaisin ehjän perheen säilyttää. Miehellä kuitenkin töitä joten taloudellisesti tuo turvallisuutta ja minä saan hoitaa lapsia kotona ja harrastaa näiden kanssa. Siihen tuskin olisi mahdollisuutta jos eroaisin... mutta silti on joskus niin vaikeaa kun on henkisesti niin yksin ja mies ei ota vastuuta mistään. Riittää kun käy töissä ja minä hoidan kaiken muun... hänellä ei ole aavistustakaan siitä panoksesta mikä tämän sirkuksen pyörittämiseen tarvitaan ja sen takia hän väheksyy minun panostani.. joskus kun pyydän häntä kokeilemaan hoitamaan mun hommat toteaa vaan ettei osaa, mutta silti ei ymmärrä että on raskasta kun en voi jakaa vastuun taakkaa hänen kanssaan enkä edes luottaa siihen että hän tukee minua jos väsyn...

No jaa, sitä saa mitä tilaa.. mitäs menin nuorena ja sinisilmäisenä rakastumaan tähän eri kulttuurista olevaan kaveriin.

16

888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chom chom

      No hei, ei sitä kaikki täällä syntyneet suomalaisetkaan tajua, millaista on elää 2000-luvulla, tasaveroisessa parisuhteessa. Mun mielestäni pointti tapauksessasi ei ole erilainen kulttuuri vaan se, mitä itse parisuhteelta odotat ja ennen kaikkea siedät. Mä en ikimaailmassa hyväksyisi, että mieheni haukkuisi mua tyhmäksi tai hulluksi, koska mulle mieheni on elämässä se ihminen, johon mun on saatava luottaa ja tukeutua. Ja toisinpäin. Ihminen, joka kunnioittaa mua ja jota mä kunnioitan.

      Olet tiennyt, millainen miehesi on, ja silti halunnut usemman lapsen hänen kanssaan? Tavallaan olet "hyväksynyt", että lasten- ja kodinhoito on naisen työtä, jos et siitä ole aiemminkaan protestonut. Vaikeahan tällaisia kuvioita on myöhemmin muuttaa, joskaan ei mahdotonta, mutta se yleensä edellyttää molemmilta halua ja kykyä muutokseen ja usein ulkopuolisten apua.

      Kulttuuria voi käyttää niin helposti tekosyynä kaikkiin erimielisyyksiin, mutta mielestäni on selvää, että parisuhteessa täytyy aina tehdä kompromisseja ja että se oma kulttuuri ei voi olla kaiken lähtökohta. Pätee ihan suomalaisten keskinäisissäkin suhteissa: molemmilla on mallinsa ja ihanteensa esim. perheestä, rahankäytöstä ja lastenkasvatuksesta, ja näitä sitten sovitellaan yhteen.

      Pää pystyyn, nainen! Mieti, millaisen esimerkin perheestä ja parisuhteesta välität lapsillesi, vaikka perhe-elämä päällisin puolin olisikin rauhallista.

    • yks vaan

      Erittäin hyvin ja järkevästi vastattu chom chom!!

      Mun työkaveri (suomalainen) joka on kahdesta ulkomaalaisesta äijästä eronnut, pari lasta pyörittänyt kummankin kanssa, on ihan kuumana ulkomaalaisiin miehiin, mutta valitti mulle samasta asiasta ja jopa niinkuin dissasi ulkomaalaisia miehiä mulle miten ne kotona sit on niin MIEHIÄ ja NAISET ON yhtäkuin lapset ja kotihommia.

      Sille suoraan vastasin et turhaan sä nyt n.s "vihaat niitä jälkeenpäin". Luulisin et eka mies opetti jo jotain, koska sun pitäis erittäin hyvin tietää mihin sä ryhdyt, kun alaat seurustella ulkomaalaisen miehen kanssa, koska ne yleensä halua omaäitinsä kaltaisia vahvoja naisia. Yleensä keskustellaan noista kaikista vastuualuesta ja miten kotihommat ja lastenhoito jakautuu ENNEN raskaaksi tuleemista. Ei voi ensin pyörittää pari, sit kuikutella myöhemmin.
      Jos sustei ole sanotuksi " mama afrikaks" joka hoitaa kotia ja monta lasta, eikä kertaakaa valittaa niin kun on vielä valinnan varaa niin TEE OIKEA PÄÄTÖS ja LÄHDE!
      Mut jos hyväksyit, koska rakastat sun miestä( lasten tai kotihommia huolimatta) osaa olla ihana ja hyvä mies paljon muissa asioisaa niin puree hammasta ja siedä!

      • KylmennytSydän

        jep, ymmärrän molemman vastaajan pointin.. ja kuten sanottua yleensä näistä asioista ei ole riitaa. Ei mua haittaa hoitaa lapsia sun muuta eikä se että mies ei hoida puolia tästä.Olen tyytyväinen kun se käy töissä. Lasten ja kodinhoitoon en juurikaan odota hänen osallistuvan. Mutta meillä on ollut tässä muutama sellanen projekti (talonrakennus, yrityksen perustaminen) joihin olisin miehenä halunnut sen osallistuvan eikä kaatavan mun niskaan lasten- ja kodinhoidon lisäksi.
        Ja se tässä lasten ja kodinhoidossa vaan ottaa päähän että äärimmäisessäkään tilanteessa ei voi toisen apuun luottaa.. näillä tarkoitan esim. kun olen lähtenyt synnyttämään, tai tämä iskias sun muut vastaavat. Eihän näitä tule kuin silloin tällöin, kerran pari vuodessa mutta on se kauheeta silloin kun se toinen ei auta tai ota vastuuta vaikka mulla olis pää kainalossa.


    • Kannattaa miettiä

      Oletko miettinyt, kuinka aiot mahdollisen avioeron jälkeen elättää itsesi ja lapsesi?

      • KylmennytSydän

        Juu oon miettinyt ja just sen takia en varmaan tuu koskaan eroamaankaan vaikka kuinka joskus ketuttais. Kyllähän mullekin töitä löytyy, ei siinä ongelmaa. Mutta kun tosiaan on monta lasta niin en usko että jaksaisin olla kovinkaan hyvä äitee jos tämänhetkisten hommien lisäksi vielä kulkisin kodin ulkopuolella töissä. Nytkin saa järjestää että varmasti joka muksulle riittää aikaa niin mites sitten jos se aika vielä 8-9 tunnilla typistyy... enkä varmaan myöskään jaksaisi iltaisin kiikuttaa harrastuksissa sun muissa ... joten kyllä asia on tosiaan niin että kun plussat ja miinukset pinoaa on paree jäädä kuin lähteä...

        Kyllä se elämä sitten joskus viimestään viidentoista-parinkymmenen vuoden päästä varmaan helpottuu kun lapset isoja:)


      • Kannattaa miettiä
        KylmennytSydän kirjoitti:

        Juu oon miettinyt ja just sen takia en varmaan tuu koskaan eroamaankaan vaikka kuinka joskus ketuttais. Kyllähän mullekin töitä löytyy, ei siinä ongelmaa. Mutta kun tosiaan on monta lasta niin en usko että jaksaisin olla kovinkaan hyvä äitee jos tämänhetkisten hommien lisäksi vielä kulkisin kodin ulkopuolella töissä. Nytkin saa järjestää että varmasti joka muksulle riittää aikaa niin mites sitten jos se aika vielä 8-9 tunnilla typistyy... enkä varmaan myöskään jaksaisi iltaisin kiikuttaa harrastuksissa sun muissa ... joten kyllä asia on tosiaan niin että kun plussat ja miinukset pinoaa on paree jäädä kuin lähteä...

        Kyllä se elämä sitten joskus viimestään viidentoista-parinkymmenen vuoden päästä varmaan helpottuu kun lapset isoja:)

        Niinpä. Monen lapsen äiti ei ole enää yhtä vapaa tekemään valintoja kuin nuori sinkku, koska asioita on ajateltava myös lasten kannalta. Toisaalta monen lapsen äidillä on paljon enemmän sisältöä elämässään kuin yksinäisellä sinkulla.
        On helppoa neuvoa toista "heivaamaan se mies", mutta neuvojalta saattaa mennä sormi suuhun, kun kysyy, miten siitä eteenpäin.


    • Chom chom

      Voitko ylipäätään keskustella miehesi kanssa riitelemättä? Kertoa, ettei pointti ole kotitöiden tekemisessä sinänsä vaan (niin kuin mä tekstistä ymmärsin) siinä, ettet koe voivasi luottaa häneen tiukan paikan tullen? Kertoa, miltä se oikeasti tuntuu.

      Näistä asioista on vain usein vaikea puhua valittamatta ja syyllistämättä. Mun kokemukseni mukaan helpottaa, kun lähtee siitä, miten itse kokee asian ja sanoo, mitä haluaisi. Usein auttaa se, jos muistaa jonkin esimerkin, jossa asiat ovat sujuneet hyvin.

      Elämä voi helpottua lasten kasvaessa, mutta mun mielestäni on turhaa myöskään tuhlata elämäänsä. Joku tykkää tehdä kotitöitä enemmän kuin mies, ja se on ihan OK, mutta kenenkään ei pitäisi alistua kuulemaan olevansa tyhmä tai hullu. Kyllä se väkisinkin vaikuttaa vähitellen omanarvontunteeseen.

      Parisuhteessa pitää saada olla oma itsensä ilman pelkoa siitä, mitä toinen sanoo tai tekee. Se, että välttelee tiettyjä puheenaiheita, kavereiden tapaamista jne. jne. kertoo siitä, että toinen on ottamassa kontrollin. Sen mitä tekee, pitäisi lähteä omasta halusta, ei pakosta tai pelosta.

    • 18

      Totaa... Jos asut Suomessa, niin kyllä täällä on sen verran hyvät sosiaalietuudet, että monenkin laspen yksinhuoltajana tulisit todennäköisesti ihan yhtä hyvin toimeen kuin yhden miehen elättämänäkin. Tai jopa paremmin. Miksiköhän luulet, että yksinhuoltajia aina haukutaan pummeiksi ja yhteiskunnan loisiksi? Jos miehestä ei oikeasti ole kuin riesaa, niin miksi sitä kattelet? Olethan jo itsekin hiomannut, että tulette ihan hyvin toimeen ilman sitäkin.

      • hei pliiis

        yksinhuoltajia hakkuu just sun kaltaiset surkimukset. Voin kertoa sinulle, että tämä yksinhuoltaja on suorittanut yliopistotutkinnon ja elättää lapsensa kohtuullisen hyvin tekemällä työtä. Joten älä yleistä.


    • niinnnnpä niin

      niin se vaan menee, että yllätyksenähän tuo monelle tulee, että muissa maissa ei miehet hoida lapsia tai kotia. Lopeta valittaminen, itse olet raskaaksi tullut jne. Ihan sama jos sä menet jonnekin Sudaniin ja sua aletaan vaatia ympärileikattavaksi, menisitkö, kun olet ja elät siellä kulttuurissa ja siellä eletään sen maan kultturin mukaan. Tottahan toki suostut, eikö niin? Ota kuule ero, jos et nyt sitten kestä sitä mihin ryhdyit. Minulla on ulkkis mies ja täysin selvää, että minä naisena hoidan lapset pääsääntöisesti. Toki mun mies on sen verran empatiakykyinen ja rakastaa lapsiaan että hoitaa heitä myös kun niin sovimme jne.
      Siskoni elää suomalaisen mihen kanssa joilla on aivan sama ongelma, ja jatkuva valittaminen asiasta. Että eipä se aina katso kulttuuritaustaa ja ihonväriä.

      • sisko ja sen veli

        Ei niin, se on kotikasvatus mikä sanelee enimmäkseen toimintamallit, niin miehen kuin naisen. Kannattaa seurata miten puolisokandidaatin oma äiti menetteli - tai isä.


    • vahingonilo parasta

      kuulostaapa tutulta. Onhan näitä nähty, miehestä pidetään kiinni kynsin ja hampain ja raskaaksi tullaan joka vuosi... Sitten valitetaan kun mies pettää ja ei oo koskaan kotona. Ja itketään kun elämä on niin raskasta, koska mies ei hoida omaa osuuttaan. Riidellään, painostetaan ja hudetaan kun mies ei tee kuten MÄ haluan!

    • voevoe

      Täällä on aina niin ilkeitä vastauksia .. Mielestäni miehesi ei varsinaisesti noudata minkään kulttuurin yleisiä "tapoja", vaan osoittaa epäempaattisuutta ja kyvyttömyyttä myötäelää toisen vaikeuksissa. Onhan se nyt ihan järjetöntä, ettei hän auta sinua, vaikka näkee, että on oikeasti tosi kyseessä. Tiedän, että machokulttuurien miehet eivät auta juurikaan naisiaan kotona, mutta kyse on myös vähän siitä, mitä sinä itse mieheltä vaadit ja odotat. Tehän nyt ilmeisesti noudatatte vain hänen kulttuuriaan ja elätte niinkuin hänen kotonaan on homma toiminut. Päättelen, että miehesi on jostain islamilaisesta maasta. Nykyään mm. Afrikassakin naiset vaativat yhä enemmän miesten panosta lasten .ja kodinhoidossa.

      Minusta voisit nyt hanakammin yrittää pitää puoliasi.Mitä tapahtuu, jos saat burn outin ? Hoitavatko lapset itse itseään ?

      • Josef ja lapset

        "Mielestäni miehesi ei varsinaisesti noudata minkään kulttuurin yleisiä tapoja"

        Ai sinun mielestäsi? Minun mielestäni on hyvin helposti luettavissa, että mies tulee kulttuurissa jossa miehen asema ei ole hoitaa lapsia. Mies tuo katon pään päälle ja ruokaa pöytää. Nainen hoitaa kodin. Oletko koskaan kuullut/lukenut tällaisista kulttuureista?

        "mutta kyse on myös vähän siitä, mitä sinä itse mieheltä vaadit ja odotat."

        Onko noin? Aloittajako ei ole odottanut ja vaatinut mieheltään apua? Ihan muuten vain kontannut noidannuoli selässä pitkin lattioita...

        "Nykyään mm. Afrikassakin naiset vaativat yhä enemmän miesten panosta lasten ja kodinhoidossa."

        You wish! Eipä ole tuollaista suuntausta ja vaikka olisikin, on se hidas prosessi johon eivät tietenkään mukaan ehdi muualla asuvat muslimit.

        "Minusta voisit nyt hanakammin yrittää pitää puoliasi..."

        Ai miten? Jos ei puhe ja sana riitä, niin hakkaamaanko sitä miestä pitäisi alkaa? Veikkaan että sieltä tulisi nyrkistä päähän... sekin kuuluu vähän tiettyihin kulttuureihin. Minun vinkkini aloittajalle on, että niele katkeruutesi ja kanna osuutesi. Hoida lapset ja perhe yksin ja anna rakkautesi kuolla. Elä onneton ja surullinen elämä. Jos tyhmän päätöksen olet tehnyt (tietoisesti), niin sääliä on turha ruikuttaa. Sinunlaisiasi naisia on monia.... valitettavasti.


      • --------------------
        Josef ja lapset kirjoitti:

        "Mielestäni miehesi ei varsinaisesti noudata minkään kulttuurin yleisiä tapoja"

        Ai sinun mielestäsi? Minun mielestäni on hyvin helposti luettavissa, että mies tulee kulttuurissa jossa miehen asema ei ole hoitaa lapsia. Mies tuo katon pään päälle ja ruokaa pöytää. Nainen hoitaa kodin. Oletko koskaan kuullut/lukenut tällaisista kulttuureista?

        "mutta kyse on myös vähän siitä, mitä sinä itse mieheltä vaadit ja odotat."

        Onko noin? Aloittajako ei ole odottanut ja vaatinut mieheltään apua? Ihan muuten vain kontannut noidannuoli selässä pitkin lattioita...

        "Nykyään mm. Afrikassakin naiset vaativat yhä enemmän miesten panosta lasten ja kodinhoidossa."

        You wish! Eipä ole tuollaista suuntausta ja vaikka olisikin, on se hidas prosessi johon eivät tietenkään mukaan ehdi muualla asuvat muslimit.

        "Minusta voisit nyt hanakammin yrittää pitää puoliasi..."

        Ai miten? Jos ei puhe ja sana riitä, niin hakkaamaanko sitä miestä pitäisi alkaa? Veikkaan että sieltä tulisi nyrkistä päähän... sekin kuuluu vähän tiettyihin kulttuureihin. Minun vinkkini aloittajalle on, että niele katkeruutesi ja kanna osuutesi. Hoida lapset ja perhe yksin ja anna rakkautesi kuolla. Elä onneton ja surullinen elämä. Jos tyhmän päätöksen olet tehnyt (tietoisesti), niin sääliä on turha ruikuttaa. Sinunlaisiasi naisia on monia.... valitettavasti.

        Pyydä rahaa vaikka siivous- tai lastenhoitopalvelua varten (voinet säästää vähän talousrahoistakin, jos ei onnaa), ja ota selvää verovähennyksistä. Monissa noissa maissa on monta naista hoitamassa taloutta, mutta sinä olet yksin.


    • Jaltsin

      Puske vaan lisää lapsia ja valittele täällä.Kyllä se ukko vielä lähtee omaaloitteisesti kun lasten tulo loppuu,aina nolille pöljille ottajia riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      170
      30502
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      238
      19621
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      405
      10225
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6465
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      26
      4438
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3903
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      63
      3462
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1547
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      68
      1358
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1329
    Aihe