SAS oli karu pettymys

Älä välitä otsikosta

Kannattavuusongelmista kärsivä Blue1 jatkaa Euroopan lentojensa kokonaan lopettamista. Tähän mennessä Blue1 on lakkauttanut reittinsä Lontooseen, Pariisiin, Amsterdamiin, Müncheniin ja Tallinnaan. Sen sijaan Tukholmaan ja Kööpenhaminaan lennetään entistä useammin. On siis vain ajan kysymys, koska myös kotimaan reittiverkostoa supistetaan. Ainoina järkevinä kotimaan kohteina tähän mennessä on todettu Kittilä ja Kuusamo jonne lennetään talvikaudella. Oli siis todella järkevää hommata uudet Boeing 717 koneet... En ymmärrä tätä Pulun "lentokalusto politiikkaa".

9

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvi Lind

      Uutisista, hyvää iltaa.

    • MLlaaaa

      Mitä hiton väliä sillä on, miten kannattava yhtiö Blue1 on? Ehkä sen perimmäinen tehtävä ei olekaan tuottaa voittoa vaan olla SAS:n apuyhtiö syöttöliikenteessä? Syöttölentoyhtiöt harvoin ovat kovin kannattavia. Helsinki-Oulu reitillä kilpailu on kovaa. Tarjontaa on nyt liikaa kysyntään nähden. Ihan varmasti joku joutuu vähentämään. Se voi tosin olla myös Finnair, joka on kaikista kallein ko. reitillä.

      Uuden strategian mukaan reittejä Blue1:n suoria Keski-Eurooppaan on karsittu. Ne tarjotaan yhteistyössä SAS:n ja Lufthansan kanssa.

      • 615T

        Huono johtotiimi tässä firmassa. Kilpailu ei kohdistu ainoastaan Puluun. Mutta kilpailusta huolimatta esim. Norwegian avaa uuden basen Norjassa ja siis laajentaa edelleen. Monet Pulun kotimaan reitit on jo ulkoistettu ja ne lentää Golden Air. Myös tanskalainen DAT on usein nähty vieras Hki-Vantaalla lentämässä Pulun lentoja.Nykyiset muutamat reitit voisi SAS itse hoitaa yhtälailla.Mikähän tällä hetkellä on "uusi strategia"? Niitä kun taitaa tulla päivittäin uusia.


      • Tjaaah

        ”Karsittu” on aika lievästi sanottu, kun Blue1:n euroopan valloitus hankkeesta on jäljellä enää Zyrich ja Bryssel. Kuinkahan niidenkin käy, ei taida Blue1 Premium (toinen suuri strategia jonka varaan kannattavuutta on laskettu) niin hirveästi vetää.

        ”Yhteistyössä” on lentoyhtiöiden kikkailua. Sillä yritetään selittää reittien lopettamista. Tässä tapauksessa SAS ja Lufthansa jatkavat kuten ennenkin mutta Blue1 myy niiden lentoja Blue1:n lennonnumeroilla (ja samaan t. vähän korkeampaan hintaan kuin SAS ja Luftis itse).

        Kehtaavat vielä väittää kuulutuksissa, että lento lennetään yhteistyössä sen ja sen kanssa, vaikka lennon hoitaa tasan tarkkaan operoiva yhtiö. Code sharing on silkkaa markkinointia ja myyntiä. Tai vain myyntiä, eihän Blue1 taida mitenkään markkinoida esimerkiksi LOTin Varsovan-lentoja vaikka niitäkin myydään Blue1:n lennonnumerolla.

        Code sharingista ei ole *asiakkaille* kuin harmia, sekaannusten takia ja siksi, että lentoasemilla ei tahdo saada selvää lentotiedoista kun lennonnumerona näytetään vuorotellen eri yhtiöiden tunnuksia ja numeroita.

        Myös ”strategia” taitaa olla tässä turhan hieno sana. Nyt on pantu pillejä pussiin koska SAS on käskenyt, ja SAS odottaa vielä, miten syöttölentoyhtiö onnistuu karsimaan rönsynsä ja selviämään sen jälkeen.


    • travelbag

      Joo, lensin Ateenasta suoralla lennolla Helsinkiin, tosin yolento vaan 135 E yksinpaintulo, joten OK.
      Nyt haluan kavaista Ateenasta, vaan Helsingista ei paase mitenkaan suoralla lennolla, Blue1 ei lenna ennenkuin taas kevaalla. JOS sitten lentavat ollenkaan...... !!

      • KFxxx

        Jotkut kohteet ovat sesonkikohtaisia. Joka kohteeseen ei ole kysyntää tarpeeksi kaikkina vuoden aikoina. Ateenaan ei ole menijöitä tarpeeksi talviaikaan eikä Kittilään kesällä. Näin toimivat kaikki lentoyhtiöt tiettyjen kohteittensa kanssa, ei vain Blue1.Jos Blue1 ei lennä ensi kesänä niin eiköhän Norwegian ainakin.Paras kai aloittaa vironkielen kurssi ajoissa.


    • Halba keel räägiä

      Joo, virolla ja venäjällä pärjää koneessa jos lentää Norwegianilla.
      Englannillakaan ei miehistö osannut kommunikoida,kamalaa takeltelua ja mongerrusta.

      • eitajuuu

        Mitä helkutin väliä sillä on vaikka puhuisivat siansaksaa.


      • tajuuvaan
        eitajuuu kirjoitti:

        Mitä helkutin väliä sillä on vaikka puhuisivat siansaksaa.

        Millään ei ole mitään väliä. Ensin suitsutetaan miten tärkeää matkustamohenkilökunnan työ on turvallisuuttakin ajatellen jne. Sitten ei osata englantia...

        Onhan sillä nyt väliä. Tiedät sen varmasti itsekin, mutta halusit nyt vain taas sanoa jotain. Täällä sentään joku lukee ja -oho- kommentoikin, kaverit ovat varmaan jo kyllästyneet viisauksiisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1807
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1667
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      789
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      775
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe