SAS oli karu pettymys

Älä välitä otsikosta

Kannattavuusongelmista kärsivä Blue1 jatkaa Euroopan lentojensa kokonaan lopettamista. Tähän mennessä Blue1 on lakkauttanut reittinsä Lontooseen, Pariisiin, Amsterdamiin, Müncheniin ja Tallinnaan. Sen sijaan Tukholmaan ja Kööpenhaminaan lennetään entistä useammin. On siis vain ajan kysymys, koska myös kotimaan reittiverkostoa supistetaan. Ainoina järkevinä kotimaan kohteina tähän mennessä on todettu Kittilä ja Kuusamo jonne lennetään talvikaudella. Oli siis todella järkevää hommata uudet Boeing 717 koneet... En ymmärrä tätä Pulun "lentokalusto politiikkaa".

9

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvi Lind

      Uutisista, hyvää iltaa.

    • MLlaaaa

      Mitä hiton väliä sillä on, miten kannattava yhtiö Blue1 on? Ehkä sen perimmäinen tehtävä ei olekaan tuottaa voittoa vaan olla SAS:n apuyhtiö syöttöliikenteessä? Syöttölentoyhtiöt harvoin ovat kovin kannattavia. Helsinki-Oulu reitillä kilpailu on kovaa. Tarjontaa on nyt liikaa kysyntään nähden. Ihan varmasti joku joutuu vähentämään. Se voi tosin olla myös Finnair, joka on kaikista kallein ko. reitillä.

      Uuden strategian mukaan reittejä Blue1:n suoria Keski-Eurooppaan on karsittu. Ne tarjotaan yhteistyössä SAS:n ja Lufthansan kanssa.

      • 615T

        Huono johtotiimi tässä firmassa. Kilpailu ei kohdistu ainoastaan Puluun. Mutta kilpailusta huolimatta esim. Norwegian avaa uuden basen Norjassa ja siis laajentaa edelleen. Monet Pulun kotimaan reitit on jo ulkoistettu ja ne lentää Golden Air. Myös tanskalainen DAT on usein nähty vieras Hki-Vantaalla lentämässä Pulun lentoja.Nykyiset muutamat reitit voisi SAS itse hoitaa yhtälailla.Mikähän tällä hetkellä on "uusi strategia"? Niitä kun taitaa tulla päivittäin uusia.


      • Tjaaah

        ”Karsittu” on aika lievästi sanottu, kun Blue1:n euroopan valloitus hankkeesta on jäljellä enää Zyrich ja Bryssel. Kuinkahan niidenkin käy, ei taida Blue1 Premium (toinen suuri strategia jonka varaan kannattavuutta on laskettu) niin hirveästi vetää.

        ”Yhteistyössä” on lentoyhtiöiden kikkailua. Sillä yritetään selittää reittien lopettamista. Tässä tapauksessa SAS ja Lufthansa jatkavat kuten ennenkin mutta Blue1 myy niiden lentoja Blue1:n lennonnumeroilla (ja samaan t. vähän korkeampaan hintaan kuin SAS ja Luftis itse).

        Kehtaavat vielä väittää kuulutuksissa, että lento lennetään yhteistyössä sen ja sen kanssa, vaikka lennon hoitaa tasan tarkkaan operoiva yhtiö. Code sharing on silkkaa markkinointia ja myyntiä. Tai vain myyntiä, eihän Blue1 taida mitenkään markkinoida esimerkiksi LOTin Varsovan-lentoja vaikka niitäkin myydään Blue1:n lennonnumerolla.

        Code sharingista ei ole *asiakkaille* kuin harmia, sekaannusten takia ja siksi, että lentoasemilla ei tahdo saada selvää lentotiedoista kun lennonnumerona näytetään vuorotellen eri yhtiöiden tunnuksia ja numeroita.

        Myös ”strategia” taitaa olla tässä turhan hieno sana. Nyt on pantu pillejä pussiin koska SAS on käskenyt, ja SAS odottaa vielä, miten syöttölentoyhtiö onnistuu karsimaan rönsynsä ja selviämään sen jälkeen.


    • travelbag

      Joo, lensin Ateenasta suoralla lennolla Helsinkiin, tosin yolento vaan 135 E yksinpaintulo, joten OK.
      Nyt haluan kavaista Ateenasta, vaan Helsingista ei paase mitenkaan suoralla lennolla, Blue1 ei lenna ennenkuin taas kevaalla. JOS sitten lentavat ollenkaan...... !!

      • KFxxx

        Jotkut kohteet ovat sesonkikohtaisia. Joka kohteeseen ei ole kysyntää tarpeeksi kaikkina vuoden aikoina. Ateenaan ei ole menijöitä tarpeeksi talviaikaan eikä Kittilään kesällä. Näin toimivat kaikki lentoyhtiöt tiettyjen kohteittensa kanssa, ei vain Blue1.Jos Blue1 ei lennä ensi kesänä niin eiköhän Norwegian ainakin.Paras kai aloittaa vironkielen kurssi ajoissa.


    • Halba keel räägiä

      Joo, virolla ja venäjällä pärjää koneessa jos lentää Norwegianilla.
      Englannillakaan ei miehistö osannut kommunikoida,kamalaa takeltelua ja mongerrusta.

      • eitajuuu

        Mitä helkutin väliä sillä on vaikka puhuisivat siansaksaa.


      • tajuuvaan
        eitajuuu kirjoitti:

        Mitä helkutin väliä sillä on vaikka puhuisivat siansaksaa.

        Millään ei ole mitään väliä. Ensin suitsutetaan miten tärkeää matkustamohenkilökunnan työ on turvallisuuttakin ajatellen jne. Sitten ei osata englantia...

        Onhan sillä nyt väliä. Tiedät sen varmasti itsekin, mutta halusit nyt vain taas sanoa jotain. Täällä sentään joku lukee ja -oho- kommentoikin, kaverit ovat varmaan jo kyllästyneet viisauksiisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      121
      2642
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      69
      1094
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      210
      1054
    4. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      931
    6. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. 36
      876
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      853
    9. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      4
      829
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    Aihe