Moi!
Nilkan nivelsiteet leikattiiin muutama päivä sitten ja säryt olleet semmosia ettei nukkumaan pysty, kohoasennossa kirvelee ja polttaa ja istuessa kivistää. Särkylääkkeet helpottavat aavistuksen.
Huomasin myös ettei jalka ole ortoosin pohjassa asti, kantapään ja ortoosin välissä sentin mittainen väli ja . Voiko ortoosi olla liikahtanut yön aikana ja voiko se vaikuttaa paranemiseen tai särkyyn?? Luulisi, ettei tukeva ja useilla tarraremmeillä kiinnitetty tuki liikkuisi...
Vastailkaa, jos on kokemusta. Kiitos!
Kovat säryt. Ortoosi liikkunut??
3
3992
Vastaukset
- luuluutitaani
Ortoosin paras puoli on et sitä voi säädellä. Eli avaa ja kiristä kohdilleen.
- Kepeillä mennään
Jees, koitin avata ja kiristää takasin paikalleen mut toi nilkan sidos on kai sen verran paksu ettei taho mahtuu jalkaterä ja jalkapohja noitsa jalkaosan reunoista pohjaan asti. En kyl uskalla lähteä survomaan väkisin tai ettei tuu tosi sotkusta jälkeä :D Huomasin kans et jalka ns." valuu" taaksepäin ortoosissa ja kantapää on kohta ulkona.Mutta kysäsen vielä lekurilta mitä tehä.
Ja nyt on kai pahimmat turvotukset laskenu kun ei pistele enää. Jos ei satu niin eikai se sillon ainkaan hirveen huonosti voi parantua
Alkuperäses ohjeessa sanottiin et pitäis olla avaamatta kahteen ekaan viikkoon mut se meinas varmaan et ei sais oleskella ilman ortoosia kahteen ekaan viikkon koska varpaita ei saa liikutettua/ei veri kierrä jos ortoosi on kireellä koko ajan :D.
Kiitos vastauksesta!
- luuluutitaani
Mulla on tuollainen ortoosi ollut 7 krt, 4 krt niistä juurikin nilkan nivelsiteiden kiristysleikkauksen jälkeen. Ortoosin idea on pirtää sitä jalkaa oikeassa asennossa niin ettei leikattu kohta (nivelsiteet) pääse liikkumaan ja niin et esim. akillesjänne on oikeassa asennossa. Jos se on liian ojennettu (kantapää nousee ylös "kaukalostaan") niin silloin saattaa olla vaarana et se jänne lyhenee kun on käyttämättömänä.
Mulla on siis aina ollut lupa löysytellä ja kiristellä tuota alusta saakka, vaikkakin ekat 2 vk on aina tikit joten ei sitä ole tarvinnut ottaa pois edes suihlkua varten.
Joskus se nilkka vain alkaakin kovasti turpoilemaan ja kun säärestä lähtee lihakset niin sitä on pakko säädellä, ja mä tekisin niin et vähentäisin sitä fyllinkiä nilkan ympäriltä että se jalka saa hyvän tuen ortoosista ja sinä siitä sen avun mikä on tarkoituskin :) ja yleensä saa aina soittaa sinne leikkaavalle taholle milkäli on vähänkään epävarma, parempi turha soitto kuin omasta syystä johtuva epäonnistunut leikkaustulos ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784