Mikä elättäjä minä olen?!

opsikeliaduunari

Terve!

Asiallista keskustelua pyydän heti tässä kättelyssä!
Olen 8- lapsisen perheen vanhin. Olen abiturientti lukiossa, teen keikkatyötä ja asun omillani. Siis tuloja minulla on täysi opintotuki palkkaa keskimäärin 250€/kk. Kuitenkin niin vähän, että en joudu palauttamaan.

Perheelläni on ongelmia: Isäni on narsisti ja hän käyttää perheen rahavaroja miten lystää. Saattaa ostaa koko perheelle pitsat, kodinkoneita milloin tykkää ja vaihtaa autoa tietämättä lainkaan, millä ne maksaa. Aika usein ne ollaan lyhennetty lapsilisästä.

Nyt oma äitini on alkanut pyytää minulta lainaa, jotta voisi ostaa ruokaa sille lapsiparvelle. Olen tässä nyt hyvää hyvyyttäni lainannun muutaman satasen (olen tyhmä, ei tarvitse sanoa) tietämättä lainkaan, milloin saan omani takaisin.

Äiskä halusi estää sen haukkumisryöpyn lainaamalla rahat minulta, koska isännän mukaan se, että rahaa ei ole, on äidin syytä. Millä ihmeellä se äijä saadaan tajuamaan, ettäpankkilaina on henkilökohtainen ja hänelläkin on elatysvelvollisuus???

Ja pliide, asiallista ja rakentavaa keskustelua! Neuvotkaan ja omat kokemukset ovat enemmän kuin tervetulleita.

11

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Jos on niin tyhmä, ettei tajua itse elatusvelvollisuuksiaan tai osaa käyttää rahojaan oikein, niin ei sitä mitenkään kukaan muukaan voi saada tajuamaan. Ei voi mitään. Joko annat rahaa aina pyydettäessä tai sitten et anna ja sisaruksesi pahimmassa tapauksessa näkevät nälkää.

      Jos itse olisin sinun asemassasi, niin en lainaisi rahaa, korkeintaan voisin joskus ottaa sisaruksia luokseni syömään. Jos olisin äitisi asemassa, niin ottaisin tilin, johon mies ei pääse käsiksi ja ohjaisin lapsilisät sinne (koska äidin nimellähän ne arvatenkin tulevat). Silloin niitä ei tarvitsisi antaa miehen käyttöön, vaan voisi käyttää lapsiin, kuten kuuluu. Ja jos se ei onnistuisi, niin muuttaisin lapsineni pois.

      • opsikelijaduunari

        Hyvä idea, mutta kaksi sisarustani on niin ronkeleita (toisen kanssa olen niin huonoissa väleissä, että toivoisin hänen kuolevan), että en minä ole valmis viemään heitä pitsalle tai minnekään.

        Tuota tili-ideaa pitäisi harkita vakavasti. isännällä on kuulemman pankkitili, jonne joitakin hänen tuloistaan menee. Mitä tapahtuisi, jos siltä tililtä, josta lainanlyhennys lähtee, nostettaisiin kaikka rahat pois. Siis kokonaan tyhjäksi? Meneekö se miinuksella vai mitä??


      • ......
        opsikelijaduunari kirjoitti:

        Hyvä idea, mutta kaksi sisarustani on niin ronkeleita (toisen kanssa olen niin huonoissa väleissä, että toivoisin hänen kuolevan), että en minä ole valmis viemään heitä pitsalle tai minnekään.

        Tuota tili-ideaa pitäisi harkita vakavasti. isännällä on kuulemman pankkitili, jonne joitakin hänen tuloistaan menee. Mitä tapahtuisi, jos siltä tililtä, josta lainanlyhennys lähtee, nostettaisiin kaikka rahat pois. Siis kokonaan tyhjäksi? Meneekö se miinuksella vai mitä??

        Jos sisaruksille ei kelpaa muu kuin pitsa, niin sinun ei heistä tarvitse huolehtia. Nälkää eivät näe, koska nälkäinen voi syödä vaikka puuroa. Unohda siis heidän taloudellinen auttaminen. Kuvittelin, että kyse olisi ollut jostain alle kouluikäisistä, jotka eivät ilman avustustasi saa viikkoon mitään ruokaa tai jotain.

        Jos tilillä ei ole mitään kun lainanlyhennys pitäisi mennä, niin yleensä sieltä ei silloin mene lyhennystä, eli ei mene miinukselle. Tästä taitaa olla poikkeuksena pankkikorttiostokset, mutta ainakaan meillä ei mene asuntolainaa, jos ei katetta ole (tiedän, kun kerran unohtui siirtää toiselta tililtä rahaa lainanhoitotilille ajoissa, siirsin vasta seuraavana päivänä, ei mennyt miinukselle).


    • urpoja

      no mutta hyvänenaika! Lue lastensuojelulaki! Olet saanut tietoosi asian joka vaarantaa lasten elinolosuhteet. Kilauta lastenvalvojalle niin hakevat isäsi juttelemaan. Siitä tosin seuraa välirikko, mutta mitä tommosella isällä, joka hassaa perheen rahat! Lasten ruokkiminen ei kuulu sun juttuihis! EI ollenkaan! JA sano äidillesi että soitat lastenvalvojalle! Tietää mitä odottaa. ja huom...opiskeliJa siellä on aina J välissä kun on i-a....lastaaja, mestaaja, kauppaaja, ompelija...

      • defreawwtu9kk

        Joo vastaava tilanne oli myös pitkään mun mutsilla. Teki sitten lopulta niin, että rahat tulee yksin hänelle, että saadaan laskut sekä ruuat hoidettua. Isähän saa kuitenkin ruuan, puhelin liittymän ja ylöspidon. Käske äitiäsi toimimaan noin. Tuon miehen kanssa ainoa mahdollinen keino. Tai sitten erota.


    • aikuinen36

      Sinulla ei ole mitään velvollisuutta elättää sisaruksia ja vanhempiasi! Olet nuori itsekin ja se, että hoidat omat asiasi, on todella hieno asia! Harva sinun ikäisesi vastaa omasta taloudestaan niinkuin sinä teet.

      Kun äitisi pyytää sinulta rahaa, niin älä lainaa! Sano, ettei sinulla ole.. sehän on melkein totta. Kerro äitillesi, että sinulla on ihan tarpeeksi vastuuta hoitaa omat asiasi ja osoita äitillesi hänen vastuunsa.. hoitaa asiansa isäsi kanssa. Äitisi täytyy löytää oma voimansa. Jos hän ei pysty olemaan isäsi kanssa, niin silloin hänen täytyy itsensä ja lastensa vuoksi erota isästäsi, joka aiheuttaa ongelmia ja vaikeuksia koko perheelle.

      • riisiä ja makaronia

        Entäs jos ostaisit äidillesi halpoja ruokavärkkejä: riisiä, makaroneja, rypsiöljyä, soijarouhetta jne. Voit ostaa äidillesi 5 kg: ruokasäkin alle 20 eurolla.

        Sinun ei tarvitsisi kantaa huonoa omaa tuntoa siitä, että sisaruksesi näkevät nälkää. Rypsiöljystä ja soijarouheesta saa terveellistä kaloripitoista ruokaa.

        Se on sitten sisarustesi oma vika jos ruoka ei kelpaa-nälkäiselle kyllä kelpaa-hemmotulle ei!


      • ikujthytgrtrh
        riisiä ja makaronia kirjoitti:

        Entäs jos ostaisit äidillesi halpoja ruokavärkkejä: riisiä, makaroneja, rypsiöljyä, soijarouhetta jne. Voit ostaa äidillesi 5 kg: ruokasäkin alle 20 eurolla.

        Sinun ei tarvitsisi kantaa huonoa omaa tuntoa siitä, että sisaruksesi näkevät nälkää. Rypsiöljystä ja soijarouheesta saa terveellistä kaloripitoista ruokaa.

        Se on sitten sisarustesi oma vika jos ruoka ei kelpaa-nälkäiselle kyllä kelpaa-hemmotulle ei!

        soijarouhe on myrkkyä!!! Pahempaa kuin valmisruuat. Ei ole sinun asia elättää niitä!!!!


    • fyguhjö8767

      En ole ikinä tajunut edes sitä, että kotiin maksettava ns vuokraa, siis jos asuu kotona. Minä joudun lapsena. Se, että olet suurperheestä ei muuta asiaa. Se koko ei siihen vaikuta, vaan vanhempien osaamattomuus olla vanhemman roolissa. Sinä voisit ottaa yhteyttä kunnan sosiaalitoimistoon. Toivottavasti äitisi älyäisi jättää tommoisen miehen. Yksinhuoltajana hänen varansa kasvaisi huomattavasti ja kykenisi elättämään sisaruksesi hyvin.

      • Mistä saat

        lapsena rahaa maksaa vuokraa (kotiin)?
        "...kotiin maksettava ns vuokraa, siis jos asuu kotona. Minä joudun lapsena."

        Minusta on ihan kohtuullista, että jos aikuisena asuu kotona niin maksaa osansa ruuasta ja asumiskuluista. Itsekin olen maksanut lapsuudenkodissani "vuokraa" kun olin aikuinen sekä töissä. Tosin mielestäni, niin kauan kun opiskelee, tulisi saada asua kotona ilmaiseksi. Paitsi jos opinnot kovasti venyvät... ;o)
        Se on hyvää harjoitusta siihen, että eläminen maksaa.


      • 37 vuotta töitä
        Mistä saat kirjoitti:

        lapsena rahaa maksaa vuokraa (kotiin)?
        "...kotiin maksettava ns vuokraa, siis jos asuu kotona. Minä joudun lapsena."

        Minusta on ihan kohtuullista, että jos aikuisena asuu kotona niin maksaa osansa ruuasta ja asumiskuluista. Itsekin olen maksanut lapsuudenkodissani "vuokraa" kun olin aikuinen sekä töissä. Tosin mielestäni, niin kauan kun opiskelee, tulisi saada asua kotona ilmaiseksi. Paitsi jos opinnot kovasti venyvät... ;o)
        Se on hyvää harjoitusta siihen, että eläminen maksaa.

        Jospa fyguhjö8767 on mennyt kesätöihin 13 vuotiaana, niinkuin minä tein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe