Toimeentulotuki - selvitys realisoinnin mahdollisuudesta

warmonger

Joo, eli tilannehan on se, että olen opiskelija, asun yksiössä ja jolla ei ole mahdollisuutta saada opintolainaa ja siis toimeentulo pitää hoitaa sossun kautta. Uusimmassa päätöksessä sanotaan näin:

"Hakija omistaa 6% asunto-osakkeesta jossa asuu hakijan äiti. Omistusosuus asunto-osakkeesta katsotaan hakijan perusturvaan kuulumattomaksi varallisuudeksi"

ja seuraavaa hakemusta varten pitäisi toimittaa "selvitys joko varallisuuden realisointimahdollisuuden selvittämisestä tai varallisuuden käyttämisen mahdollisen pankkilainan vakuutena"

Miten siis realisointimahdollisuus selvitetään ja miten siitä saadaan selvitys? Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja osaisi neuvoa, että mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Myönnän, että ei huvittaisi alkaa jotain 6% osuutta alkaa jollekkin kauppaamaan. aika wall of text kyllä, mutta ehkä joku tämän jaksaa lukea alusta loppuun.

7

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on!

      Onko toi joku jakamaton kuolinpesä vai?
      Eli sun pitäisi myydä sun osuutes sitten sun sisaruksille vai?

      Vai mitä toi on!
      Eiks se oo ollut niin, että osuudet kuolinpesistä - niihin ei tarvi koskea toimeentulotukea haettaessa?

      Tosin voihan toi olla jotain muutakin. Tämä nyt tuli mulle mieleen.

      No, näinhän se on, mitään ei saa olla!

      Mutta miten sen osuuden asunto-osakkeesta jollekin ulkopuoliselle myis?

    • warmonger

      No siis joo meikä on aivan hukassa nytte tästä itekki. Sen tiiän, että omistan asunnosta, missä tällä hetkellä mutsi asuu 6% ja siitä pitää realisointimahollisuus selvittää. Mutta mistäpä tuon kävis selvittämässä. Kauppakirjan siitä asunnon ostamisesta oon jo toimittanu, mutta ei vissiin riitä :E
      On tosiaan ostettu se asunto joskus 10 vuotta sitten.

      Kuhan nyt jonku lipun tai lapun sais laitettua seuraavaan hakemukseen

    • jaaha.

      Joo, onks teiän kunnassa joku sosiaaliasiamies, senhän kuuluu neuvoa. Kysypä sieltä. Mutta toisaalta, jos se on sun äitis asunto, niin eihän sitä voi lähteä myymään edes osittain. Pakottavat äitis ostaan sut ulos?

      • ...

        Tottakai osuutensa osakkuudesta voi myydä. Lehteen vaan vaikka ilmoitus: myydään sossukatu 1B12 osakkeista jotka oikeuttavat hallitsemaan... 6%:n osuus.

        Ehkä äitisi voisi tuon ostaa edulliseen hintaan. Tosin varmaan pitäisi olla lähellä käypää arvoa, tosin 6%:n osuudella tuskin on juuri minkäänlaista käypää arvoa.

        Käy pankissa kysymässä, että paljonko antavat lainaa osuuttasi vastaan - tuskin juuri mitään antavat, ja pyydä se mielellään kirjallisesti, kysy ainakin mitä maksaa, ja tee sitten sossulle selväksi, että pankki lupasi osuutta vastaan "10" euron lainan mutta kirjallinen todistus maksaa 100 euroa ja toimitat sen kun vaan sossu maksaa, kun sinulla ei ole siihen rahaa.


    • Liian kiltti

      Mulla hankala tilannne kun omistan ison osakehuoneiston keskustassa, yhdessä suositussa yliopistokaupungissa. Äidilläni elinikäinen hallintaoikeus. Äiti ei jaksa siivota tai pitää kämppää millään tavoin kondiksessa... Kaikki on sikin sokin ja miten sattuu... Itse asun kolmen hengen solussa toimeentulotuella ja olen aika katkera siitä, etten voi realisoida äitini asuttamaa asuntoa. Rahasta on tosi tiukkaa ja aina pitää laskea, että mitä voin ostaa. Veljeni asuu lapsuudenkodissani. Molemmille meille jäi kämpät mutta minulla "rasitteena" äitini...

    • Neuvo

      Rohkeesti luuri käteen ja soitto sinne sossuun etuuskäsittelijälle(ei ne ole sossuja jotka käsittelee toimeentulotukea). Kyllä se neuvoo. Näin niinkuin vastaisuuden varalle...

    • Petu...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe