Lasketaanko?

karjalainen

Onko monikulttuurinen perhe jos mies on karjalainen ja nainen savolainen? Vai onko monikultturisuus vain tiettyjen rotujen risteymä? Vai pitääkö olla monta kultturia ...enemmän kuin 2?

2

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chom chom

Hyvä kysymys. Riippuu, kuka määrittelee ja miten. Mun mielestäni parisuhde voi olla monikulttuurinen esim. kielen tai uskonnon suhteen, vaikka etninen tausta olisi molemmilla puolisoilla sama.

Olen itse naimisissa aasialaisen kanssa, ja välillä tuntuu, että sisaruksillani on enemmän kulttuurisia ristiriitoja supisuomalaisten puolisoidensa kanssa kuin meillä, esim. juuri tuon karjalaisuuden takia ;) Joka tapauksessa jokainen ihminen tuo suhteeseen omat mallinsa siitä, millaista on hyvä perhe-elämä, millaisia ovat puolisoiden roolit, miten kommunikoidaan jne. jne.

Meillä on perheessä tietyllä tapaa kolme kulttuuria: minun, mieheni ja meidän yhteinen. Ja tämän suhteen tulee ehkä eniten ristiriitoja - ei niin, että meillä olisi isompia vaikeuksia sovittaa näkemyksiämme yhteen vaan ennemminkin suhteessa sukulaisiin ja ystäviin, jotka eivät aina ymmärrä, ettemme halua tai voi toimia vain jommankumman kulttuurin mukaisesti. Puolisoina meidän täytyy vetää yhtä köyttä ja joskus kovastikin puolustella valintojamme muille.

• länsisuomalainen

Karjalaiset ja savolaiset kulttuurit ja murteet ovat melko lähellä toisiaan. Suuremmat kulttuurierot ovat länsi- ja itäsuomalaisten välillä. Sanotaanhan, että idän ja lännen raja kulkee Pähkinäsaaren rauhan rajaa myöten.
      Sodan jälkeen näitä kahden kulttuurin avioliittoja solmittiin paljon. Itsestäni tuntuisi oudolta valita itäsuomalainen puoliso, vaikka tunnen monia mukavia savolaisia ja karjalaisia ihmisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4632
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3433
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      49
      1504
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1403
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1226
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1132
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1018
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen