Onko monikulttuurinen perhe jos mies on karjalainen ja nainen savolainen? Vai onko monikultturisuus vain tiettyjen rotujen risteymä? Vai pitääkö olla monta kultturia ...enemmän kuin 2?
Lasketaanko?
2
86
Vastaukset
- Chom chom
Hyvä kysymys. Riippuu, kuka määrittelee ja miten. Mun mielestäni parisuhde voi olla monikulttuurinen esim. kielen tai uskonnon suhteen, vaikka etninen tausta olisi molemmilla puolisoilla sama.
Olen itse naimisissa aasialaisen kanssa, ja välillä tuntuu, että sisaruksillani on enemmän kulttuurisia ristiriitoja supisuomalaisten puolisoidensa kanssa kuin meillä, esim. juuri tuon karjalaisuuden takia ;) Joka tapauksessa jokainen ihminen tuo suhteeseen omat mallinsa siitä, millaista on hyvä perhe-elämä, millaisia ovat puolisoiden roolit, miten kommunikoidaan jne. jne.
Meillä on perheessä tietyllä tapaa kolme kulttuuria: minun, mieheni ja meidän yhteinen. Ja tämän suhteen tulee ehkä eniten ristiriitoja - ei niin, että meillä olisi isompia vaikeuksia sovittaa näkemyksiämme yhteen vaan ennemminkin suhteessa sukulaisiin ja ystäviin, jotka eivät aina ymmärrä, ettemme halua tai voi toimia vain jommankumman kulttuurin mukaisesti. Puolisoina meidän täytyy vetää yhtä köyttä ja joskus kovastikin puolustella valintojamme muille. - länsisuomalainen
Karjalaiset ja savolaiset kulttuurit ja murteet ovat melko lähellä toisiaan. Suuremmat kulttuurierot ovat länsi- ja itäsuomalaisten välillä. Sanotaanhan, että idän ja lännen raja kulkee Pähkinäsaaren rauhan rajaa myöten.
Sodan jälkeen näitä kahden kulttuurin avioliittoja solmittiin paljon. Itsestäni tuntuisi oudolta valita itäsuomalainen puoliso, vaikka tunnen monia mukavia savolaisia ja karjalaisia ihmisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851