Onko monikulttuurinen perhe jos mies on karjalainen ja nainen savolainen? Vai onko monikultturisuus vain tiettyjen rotujen risteymä? Vai pitääkö olla monta kultturia ...enemmän kuin 2?
Lasketaanko?
2
99
Vastaukset
- Chom chom
Hyvä kysymys. Riippuu, kuka määrittelee ja miten. Mun mielestäni parisuhde voi olla monikulttuurinen esim. kielen tai uskonnon suhteen, vaikka etninen tausta olisi molemmilla puolisoilla sama.
Olen itse naimisissa aasialaisen kanssa, ja välillä tuntuu, että sisaruksillani on enemmän kulttuurisia ristiriitoja supisuomalaisten puolisoidensa kanssa kuin meillä, esim. juuri tuon karjalaisuuden takia ;) Joka tapauksessa jokainen ihminen tuo suhteeseen omat mallinsa siitä, millaista on hyvä perhe-elämä, millaisia ovat puolisoiden roolit, miten kommunikoidaan jne. jne.
Meillä on perheessä tietyllä tapaa kolme kulttuuria: minun, mieheni ja meidän yhteinen. Ja tämän suhteen tulee ehkä eniten ristiriitoja - ei niin, että meillä olisi isompia vaikeuksia sovittaa näkemyksiämme yhteen vaan ennemminkin suhteessa sukulaisiin ja ystäviin, jotka eivät aina ymmärrä, ettemme halua tai voi toimia vain jommankumman kulttuurin mukaisesti. Puolisoina meidän täytyy vetää yhtä köyttä ja joskus kovastikin puolustella valintojamme muille. - länsisuomalainen
Karjalaiset ja savolaiset kulttuurit ja murteet ovat melko lähellä toisiaan. Suuremmat kulttuurierot ovat länsi- ja itäsuomalaisten välillä. Sanotaanhan, että idän ja lännen raja kulkee Pähkinäsaaren rauhan rajaa myöten.
Sodan jälkeen näitä kahden kulttuurin avioliittoja solmittiin paljon. Itsestäni tuntuisi oudolta valita itäsuomalainen puoliso, vaikka tunnen monia mukavia savolaisia ja karjalaisia ihmisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1401745- 401658
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631410- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2091154Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2771107- 701083
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19958- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106888