Ulkoisen kovalevyn ongelma

iomega rikki?

Mulla on 320gb ulkoinen kovalevy, joka yhtäkkiä ei toimikaan.
Ongelmana on, että kun katsoo ominaisuuksia tietokone väittää kovalevyn kooksi 8gb ja tiedostoja levyllä on varmasti enemmän kuin 8gb. Levylle ei voi siirtää tiedostoja, koska tilaa ei muka ole.

Onko kovalevy rikki vai voinko tehdä sille vielä jotain? Pitäisikö huolestua sisällöstä kovalevyllä?

Mikä tahansa vinkki toimii, koska en ole aikaisemmin törmännyt tähän ongelmaan...

7

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >Pitäisikö huolestua sisällöstä kovalevyllä?

      No jos varmuuskopiot on kunnossa niin ei. Muuten lienee syytä huolestua maksimaalisesti.

      • iomega rikki?

        Näyttäis antavan mun kopioida tiedostot pois sieltä...koska luonnollisesti varmuuskopioita ei ole(idiootti mikä idiootti).

        Mutta mitään ei ole tehtävissä tolle kovalevylle? sillä kun ei kuitenkaan ole ikää kuin parisen vuotta...ihme homma!


      • xMuexcb:
        iomega rikki? kirjoitti:

        Näyttäis antavan mun kopioida tiedostot pois sieltä...koska luonnollisesti varmuuskopioita ei ole(idiootti mikä idiootti).

        Mutta mitään ei ole tehtävissä tolle kovalevylle? sillä kun ei kuitenkaan ole ikää kuin parisen vuotta...ihme homma!

        Voi olla että levy on kunnossa mutta sen tiedostojärjestelmä tai osiotaulu on jotenkin solmussa. Silloin uudelleen osiointi ja alustus auttaa.

        Levyn toimivuutta voi kokeilla jollain testiohjelmalla. Linuxissa on sellainen kuin badblocks. Varmaan Windowsillekin on vastaava.

        Vika voi olla myös sovitinpiirissä. Kun levyn ottaa pois kotelosta ja liittää suoraan koneeseen, pääsee käsiksi levyn omaan diagnostiikkaan. Linuxissa ohjelman nimi on smartmontoolsl. Windowsin vastaavan ohjelman nimeä en tiedä.


      • xMuexcb: kirjoitti:

        Voi olla että levy on kunnossa mutta sen tiedostojärjestelmä tai osiotaulu on jotenkin solmussa. Silloin uudelleen osiointi ja alustus auttaa.

        Levyn toimivuutta voi kokeilla jollain testiohjelmalla. Linuxissa on sellainen kuin badblocks. Varmaan Windowsillekin on vastaava.

        Vika voi olla myös sovitinpiirissä. Kun levyn ottaa pois kotelosta ja liittää suoraan koneeseen, pääsee käsiksi levyn omaan diagnostiikkaan. Linuxissa ohjelman nimi on smartmontoolsl. Windowsin vastaavan ohjelman nimeä en tiedä.

        >Voi olla että levy on kunnossa mutta sen tiedostojärjestelmä tai osiotaulu on jotenkin solmussa. Silloin uudelleen osiointi ja alustus auttaa.

        Ja jos kyseessä olisi Applen HFS -formaatti, DiskWarrior -ohjelmalla uuden kirjapidon teko yhdenkään tiedon häviämättä onnistuisi kokemusten mukaan 95 prosentin varmuudella. En tiedä onko NTFS:lle vastaavaa softaa, joka siis ei korjaa mitään vaan tekee uudet "hakemistot" vaurioituneitten tilalle erittäin kovalla onnistumisprosentilla..


    • iomega rikki?

      Käytössä on pc ja taidot eivät riitä kotelon avaamiseen ja liittämiseen koneeseen suoraan.

      Eli nyt kokeilisin mielelläni uudelleen osiointia ja alustusta. Vinkit otetaan vastaan jos joku tuntee tarvittavan ohjelman pc:lle!

      • -kR05nb[

        Kaikissa käyttöjärjestelmissä on valmiina ohjelmat osiointiin ja alustamiseen (formatointi).


    • iomega rikki?

      loistavaa! nyt enää tarvinee etsiä ko ohjelman nimi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe