Siis luunappiakaan ei saa enää antaa?
Minua pienenä tukistettiin ja näpäyteltiin hyvästä syystä, ikinä ei hakattu tai tehty tällaista turhaan. Ihan terveeksi ja normaaliksi kasvoin. Pari kesää sitten olin töissä leikkipuistossa; ei mikään ihme että nykylapset huorittelee ja käyttäytyy kuin mitkäkin katulapset, kun vanhemmilla ei ole nopeita ja toimivia keinoja ruman käytöksen kitkemiseen.
Muutan kohta pois täältä, ihan raivostuttaa.
Johan nyt Suomessa hyysätään
4
265
Vastaukset
- vammaslapsi
Juu no on itseänikin tukistettu, näpäytelty, huudettu ja uhkailtu ja vaikka mitä.
Ja joo uskon olevani täysin terve ja normaali.
MUTTA lapsesta saa kyllä kasvatettua "huorittelemattoman" ilman väkivaltaakin. Eikä väkivalta ole mikään nopea ja toimiva keino ruman käytöksen kitkemiseen herranjestas. Ei sinunkaan esimies näpäytä luunappia nenään jos tulee töissä moka. Ja siihen on ihan looginen syy.
Väkivalta on pienelle lapselle ristiriitaisen signaali sillä ihminen, joka muodostaa hänelle kaikkein läheisimmän ihmissuhteen, aiheuttaakin hänelle turvattomuutta ja mielipahaa. Lapsi uskoo olevansa täysin vanhempiensa armoilla ja elää väkivallan pelossa ja tekee asioita vain koska aikuinen käskee ja näin oma henk. koht. moraalitaju jää lapselta kehittymättä. Samoin väkivalta antaa hänelle signaalin, että on täysin sosiaalisesti hyväksyttävää, että isommat lyövät, tukistavat ja hakkaavat pienempiään.
Ja listaa voisi jatkaa ihan loputtomiin. Väkivalta ei ole paras keino saada lapsista hyväkäytöksisiä lähinnä lapsen oman kehityksen kannalta. - saila.unicef
"Vammaslapsi" on aivan oikeassa kommentissaan.
Pienikin läpsäisy tai tukistaminen satuttaa lasta sekä henkisesti että fyysisesti ja vahingoittaa lapsen kasvua. Väkivalta ei ole tehokasta, sillä lapsi ei aina ymmärrä tekojensa seurauksia, eikä sitä miksi häntä rankaistaan voimalla. Kurittaminen voi päinvastoin aiheuttaa lapsessa kapinointia.
Lisäksi ajatus siitä, että luunappia ei "enää" saa antaa on vanhentunut, koska kuritusväkivalta kiellettiin Suomessa laissa jo vuonna 1984. - saila.unicef
Mahtavaa, että olemme saaneet näin paljon keskustelua aikaan! UNICEFin ”Kuritus ei kasvata” –kampanja on loppusuoralla ja joudumme sulkemaan tämän keskustelun kampanjan päätytty. Mutta ei hätää, keskustelut pysyvät auki vielä tiistaihin asti!
- neiti 17 vuotta
itse en kyllä usko että yhdellekkään olisi syviä henkisiä traumoja jäänyt luunapista tai tukkapöllystä, tai että he olisivat kieroon kasvaneita sen takia. Totta Kai jos on lyömistä ja muuta ollut niin ymmärrän jos muistellaan pahalla. Itse sain luunappeja ja tukkapöllyjä pienenä ja olen kiitollinen siitä. Nykynuoret ovat röyhkeitä eivätkä kunnioita vanhempiaan yhtään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113515MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411576Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59826- 170823
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768