Telttailualueet

Voisiko Suomi vihdoin alkaa tehdä kunnon telttailualueita leirintäalueilleen??

Eli paikkoja joihin voi telttailijakin majoittua ilman pelkoa paahtumisesta auringossa.
Nykyään yhä useampi retkeilijä haluaa suojaisan paikan teltalleen,ei mitään plänttiä keskeltä helteistä nurmikenttää.
Me telttailijat toivomme sopivaa varjoa teltoillemme,puita sopivin välein...

Mekin olemme maksavia asiakkaita.

8

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MMMatkaajatar

      Samaa mieltä. Ihme kun kukaan ei aiemmin ole nostanut asiaa esille.

      Me telttailijatkin tuomme rahaa lerialueille ja paikallisille yrittäjille. Miksi meitä syrjitään heittämällä meidät auringon paahteeseen keskelle nurmikenttää??
      Ilman mitään varjoa?

      Onko karavaanarit muka sitten niin parempi tulonlähde ja toimija??

      Voin minäkin viedä roskia ja tehdä pikkuhommia majapaikkani eteen.
      Aivan kuten vakiokaravaanaritkin tekevät. Ja minä teen sen yhdessä illassa.....

    • tulkaa telttailemaan

      Nyt on sesonki päällä, paikkoja valinnan mukaan, isommatkin teltat mahtuvat kätevästi.

    • Juu,voin tulla telttailleen,mutta puun varjoa ei näy talvella,ei keväällä,eikä varmaankaan kesälläkään...
      Alkaa ketuttaa,että pitäisi helteen takia lähteä liikkeelle jo aamukuuden jälkeen vain siksi,ettei muuten kestä hellettä..
      Enemmän varjostavia puita leirialueille,kiitos.

      Ja matkailijat kautta maailman kiittää.

    • pyöräretkeilijä

      Viime kesänä ja sitä edellisenä on pitkästä aikaa ollut niin lämmin, että teltan voi viedä varjoon. Yövyn 20-30 yötä kesässä teltassa, pyrin laittamaan teltan mahdollisimman aurinkoiseen paikkaan, että teltta kuivuisi yön kasteen jälkeen mahdollisimman aikaisin aamusta.

      Kyllähän se niin on, ettei nuo leirintäalueet pysyisi pystyssä jos ne telttailijoiden varassa olisi. Telttaporukka on aika pitkälle omatoimista sakkia, eikä juuri leirintäalueen pitäjän kukkaroa lihota.
      Karavaanarit ei taas raski syödä, ruoka on heidän mielestä kallista. Juomapuoli näkyy ulospäin eikä hinnalla silloin niin merkitystä, karavaanarin sisäkalut ja ulkoinen hapitus on juuri nimen omaan juomapuoleen suunniteltu. Karavaanari löytää aina paikan jossa juotavaa. Leirintä alueen omistaja kun panostaa juomapuoleen niin "bisness" toimii karavaanareiden ylläpitämänä varsin loistokkaasti. Halutessaan leirintäalueelle lisää mainosta, niin antaa viinapaukusta 10 sentin alennuksen vain karavaanarille. Paikka on nopeemmin kun äkkiä niin sisäänlämpiävä ettei talvellakaan tarvitse itse lämmittää karavaanarit tekee sen ja vielä omalla kustannuksellaan. Viina kun on halpaa voi paikkamaksu ja sähkö maksaa mitä vaan.

      Suomessa ei ole paikkaa jossa karavaanareilta ja heidän perinteiltään välttyisi. Ainoastaan paikoissa johon pitää kävellä satametriä niitä ei enää näy, koska eivät jaksa kävellä.

    • vuosien kokemus

      Telttailijat ovat aivan oikeassa. Suuresti mainostetut mega-alueet on tehty halvalla entisille rantapelloille, missä ei ole yhtään puuta. Pitää siis hakeutua ihan tavallisille alueille, mielellään männikkökankaalle, missä on tarpeeksi suojapuita ja muutenkin kuivempaa. Näin minä karavaanarina menettelen, sillä en pidä auringosta. Vaunukin näet lämpelee hirveesti jo aamusella. Ei ole kiva herätä silmäkuopat täynnä hikeä ja lämpömittari kolmenkympin korvilla.
      Kannattaa hakeutua teltalla viileisiin järvenranta-alueisiin, kuten esim. ylivertaisen viihtyisä Ruokkeen lomakylä Kesälahdella. Siellä on varjoa riittämiin sekä runsaasti hiekkarantaa ja puhdasta vettä ja viihtyisät sekä puhtaat tilat.

    • Kankaan varjosta

      Noita parempia alueita odotellessa voi telttailija kokeilla helpottaa oloaan varjokankaalla. Maksaa ehkä parikymppiä, painaa kilon ja on toimintavalmis minuutissa. Onhan tuollaisessakin tietysti se vaiva, että illalla joutuu ennakoimaan, mistä suunnasta aurinko paistaa aamulla, ennen kuin virittää kankaan teltan eteen. Yleensä osuu oikeaan.

    • Kuumottavakatti

      No,näinhän on tullut toimittuakin. Aina on jonkinlainen tarppi mukana.
      Jopa alumiiniset salot sille.
      Mutta tuulella tulee ongelmia ja nostaa pyöräretkeilijän pakaasin painoa noin kilolla....Ja tuntuu se paino rinkassakin,puhumattakaan muista pakaaseista.
      Itse kun en kortittomana autolla liiku...

      Ja onpa tullut kokeiltua seuraavaa: Teippaa pari avaruuslakanaa yhteen ja kiinnitä teltan päälle. Aina parempi jos teltan ja lakanoiden väliin saisi edes vähän rakoa...
      Paremman puutteessa laita suoraan teltan päälle.
      Heijastaa kiiltävänä ainakin osan auringonpaahteesta pois. Ja menee aika pieneen tilaan

      Jos nyt viimeistään kaikki leirialueet alkaisivat istuttamaan nopeakasvuisia puita
      niin alueet kaunistuisivat ja asiakasmäärät lisääntyisivät viiden seuraavan vuoden aikana.

    • alienipyörällä

      Itse haluan nukkua pitkään.Ja jatkaa myöhään iltaan retkiajoa.

      Siksi haluaisin varjoa. Teltta kuivuu kyllä lyhyessä ajassa kun sen tyhjentää kamoista ja jättää auki vaikka siksi aikaa kun käy vaikkapa kahvilla tai pesulla.

      Minulla on tarp ja siihen salot,joten majoitus helpottuu huomattavasti kun
      pystyttää sen ensin. Sen alla saa teltan pystyyn suht kuivana vaikka rankkasateessa.
      Mutta Tarpin ongelma on se,ettei sitä voi pystyttää kovalla tuulella....

      Joten ongelmia jää ratkottavaksi aina retkeillessä.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      531
      5799
    2. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      102
      1976
    3. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      19
      1961
    4. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      108
      1767
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      62
      1578
    6. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      28
      1577
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1335
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      59
      1194
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      66
      1035
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      1005
    Aihe