Alkoholisti vanhemmat!!!

fuck you alcohol!!!!

Mun isä on 44-vuotias yksityisyrittäjä, joka juo vähintään viisi kertaa viikossa. Isä on tosi harvoin kotona, koska sillä on niin paljon töitä. Mä en tiedä miks sen täytyy aina juoda. Kännissä se on täys pervo ja läpsäyttää aina mun ja mun siskon persettä, kun siihen on tilaisuus. Se myös aina moittii kaikkee ja sanoo niin kuin oikeasti ajattelee. Sitten kun silt kysyy miks se on taas kännissä niin se sanoo et se ei kestäis tätä perhettä selvinpäin. Kun isä tulee hallilta kännisenä kotiin niin sitten ne alkaa äidin kanssa riitelemää tosi rajusti esim haukkumalla toisiaan tosi rumilla ja ilkeillä tavoilla.

Meidän äiti on 42-vuotias ja sil on MS-tauti. Äiti aloittaa juomisen torstaina ja lopettaa maanantaina. Kun meidän äiti on kännissä niin sen tasapaino heittelee ja kaatuilee ympäri meidän taloa. Tasapainon heitteleminen johtuu osittain myös MS-taudista, joka on kokoajan menossa huonompaan suuntaan.

Vanhempani olivat pari päivää sitten pikkujouluissa ja tulivat taksilla kotiin n. kello 03.00. Mä ja mun sisarukset oltiin silloin oltu nukkumassa kun mä olin herännyt isän huutoon. Mä makasin mun sängyssä ja yritin olla kuuntelematta, mutta mä vaan en millään saanut korviani suljettua. Ne oli taas juoneet itsensä umpikänniin ja äidin tasapaino oli pettänyt ja se oli kaatunut ulkona, eikä se ollut pystynyt pidättämää vaan oli pissannut housuun niin, että isänkin housut oli kusessa. Äiti ei päässyt meidän rappusia ylös, koska ne sen jalat ei toiminu. Iskä vaan huus äidil jotain tunnin eikä tajunnut auttaa, vaan lähti nukkumaan. Mä nousin sängyst ja autoin mun itkevän äidin nukkumaan.

Kertokaa joku mitä mä teen mun vanhempien kanssa. Mä haluun et ne lopettaa alkoholin käytön. En haluu enää mennä nukkumaan itkien ja kuunnellen niide riitelyä.
APUAAAA!!!!!

118

7400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiina¤¤

      Todella surullista luettavaa ja asioille on tehtävä jotain. Ota yhteyttä Terveydenhoitajaan,jonka varmasti tapaat koulussa, tai johonki luotettavaan aikuiseen, jolle voit kertoa murheistasi.Toivottavasti asiat kääntyvät parhain päin ja te lapset voitte kasvaa aikuisiksi ilman vanhempien alkoholiongelmaa. Lasten velvollisuus ei ole huolehtia vanhemmistaan. Se on aikuisten velvollisuus lapsiaan kohtaan. Tsemppiä tulevaan ja uskokaa asiat järjestyvät parhain päin, kunhan kerrotte ongelmista.

    • Voi surku

      Nyt kun katsot niitä tiedät sitten millaiseksi et itse halua aikuisena tulla. Onko sulla isovanhempia joiden luo voit mennä? Ota yhteyttä etsivään nuorisotyöhön. Saat tukea ja ovat vaitiolovelvollisia.

      • Tsilumi

        Voi surku. Nyt kun katsot niitä tiedät millaiseksi et halua tulla. Voi olla ettei halua en halunut minäkään . Totuus oli kumminkin toisenlainen.
        14vuotiaana alkoi diccon imppailu sen jälkeen viinanjuonti ja pilvenpoltto 17vuotiaana tutkalla ja pavissa juttu päätty 31vuotiaana juoppohulluuteen. ja hoitoon . Tapasin kaltaisiani ihmisiä jotka kertoivat kokemuksiaan ja raitistumisestaan. Tunsin tulleeni omieni joukkoon, raittius alkoi ja on kestänyt 28vuotta . Käyn säännöllisesti ryhmissä.
        Sairaudesta ei voi parantua , voi toipua ja oppia elämään ilman alkoholia päivän kerrallaan. Soita auttavaan puhelimeen Puh 09-750200. Kerro tilanteesta joku voi tulla keskustelemaan vanhem- piesi kanssa. Voin minäkin sen tehdä jos olet helsingin alueella.
        kerrot vain miten saan sinuun yhteyttä.


      • jätkä
        Tsilumi kirjoitti:

        Voi surku. Nyt kun katsot niitä tiedät millaiseksi et halua tulla. Voi olla ettei halua en halunut minäkään . Totuus oli kumminkin toisenlainen.
        14vuotiaana alkoi diccon imppailu sen jälkeen viinanjuonti ja pilvenpoltto 17vuotiaana tutkalla ja pavissa juttu päätty 31vuotiaana juoppohulluuteen. ja hoitoon . Tapasin kaltaisiani ihmisiä jotka kertoivat kokemuksiaan ja raitistumisestaan. Tunsin tulleeni omieni joukkoon, raittius alkoi ja on kestänyt 28vuotta . Käyn säännöllisesti ryhmissä.
        Sairaudesta ei voi parantua , voi toipua ja oppia elämään ilman alkoholia päivän kerrallaan. Soita auttavaan puhelimeen Puh 09-750200. Kerro tilanteesta joku voi tulla keskustelemaan vanhem- piesi kanssa. Voin minäkin sen tehdä jos olet helsingin alueella.
        kerrot vain miten saan sinuun yhteyttä.

        Tämä nyt ehkä vain sivuaa aihetta, mutta en pidä tuosta "alkoholismi on sairaus", "alkoholisti on aina alkoholisti" -retoriikasta ollenkaan:

        Sairauksista parannutaan. Alkoholismista ei parannuta koska se ei ole sairaus. Se on arvovalinta ja elämäntapavalinta, ja niin kuin valinnat muutenkin, ne pitävät vain jos niissä pysytään. Houkutukset ovat varmaankin ikuisia, niille vaan tulee sanottua ei silloin kun tietää että ei ole sen arvoista (tai valitetavasti silloin kun on manipuloitu sanomaan ei jonkin palkkion, kuten hyväksynnän toivossa).

        Jos löytää jotain parempaa, niin sittenhän ei tietenkään käytä alkoholia. Ei siihen terveys liity muuten kuin siten, että se tapaa olla parempi niillä jotka eivät nauti säännöllisesti myrkkyjä.


      • !!!!!
        jätkä kirjoitti:

        Tämä nyt ehkä vain sivuaa aihetta, mutta en pidä tuosta "alkoholismi on sairaus", "alkoholisti on aina alkoholisti" -retoriikasta ollenkaan:

        Sairauksista parannutaan. Alkoholismista ei parannuta koska se ei ole sairaus. Se on arvovalinta ja elämäntapavalinta, ja niin kuin valinnat muutenkin, ne pitävät vain jos niissä pysytään. Houkutukset ovat varmaankin ikuisia, niille vaan tulee sanottua ei silloin kun tietää että ei ole sen arvoista (tai valitetavasti silloin kun on manipuloitu sanomaan ei jonkin palkkion, kuten hyväksynnän toivossa).

        Jos löytää jotain parempaa, niin sittenhän ei tietenkään käytä alkoholia. Ei siihen terveys liity muuten kuin siten, että se tapaa olla parempi niillä jotka eivät nauti säännöllisesti myrkkyjä.

        No johan pomppas. On sairauksia joista paranee ja on sairauksia joista ei parane, esim. mielenterveyspuolen esim. skitsofrenia, maanis-depressiivisuus, alkoholismi jne. Sitten on esim. flunssa, influenssa, mahataudit, osa syövistä jne. joista paranee.


      • Viva alkoholi
        !!!!! kirjoitti:

        No johan pomppas. On sairauksia joista paranee ja on sairauksia joista ei parane, esim. mielenterveyspuolen esim. skitsofrenia, maanis-depressiivisuus, alkoholismi jne. Sitten on esim. flunssa, influenssa, mahataudit, osa syövistä jne. joista paranee.

        älä mussuta! jätkällä oli aukoton teoria ja joku persu rupee puskista huutelee tollasta paskaa


      • raitis pähkinänsyöjä
        jätkä kirjoitti:

        Tämä nyt ehkä vain sivuaa aihetta, mutta en pidä tuosta "alkoholismi on sairaus", "alkoholisti on aina alkoholisti" -retoriikasta ollenkaan:

        Sairauksista parannutaan. Alkoholismista ei parannuta koska se ei ole sairaus. Se on arvovalinta ja elämäntapavalinta, ja niin kuin valinnat muutenkin, ne pitävät vain jos niissä pysytään. Houkutukset ovat varmaankin ikuisia, niille vaan tulee sanottua ei silloin kun tietää että ei ole sen arvoista (tai valitetavasti silloin kun on manipuloitu sanomaan ei jonkin palkkion, kuten hyväksynnän toivossa).

        Jos löytää jotain parempaa, niin sittenhän ei tietenkään käytä alkoholia. Ei siihen terveys liity muuten kuin siten, että se tapaa olla parempi niillä jotka eivät nauti säännöllisesti myrkkyjä.

        no jaa...on niitä kroonisia sairauksiakin, joista ei parannuta...toiset parantuvat syövästä, toiset kuolevat syöpäsairauksiin...Kyllä alkoholismi eli kemiallinen riippuvuus voidaan luokitella sairaudeksi. Siitä voi toipua, mutta parantumaton se on samalla tavalla kuin vaikkapa pähkinäallergia: kun et syö pähkinöitä, voit hyvin, mutta auta armias, jos syöt niitä...


      • Sosioglögiä
        jätkä kirjoitti:

        Tämä nyt ehkä vain sivuaa aihetta, mutta en pidä tuosta "alkoholismi on sairaus", "alkoholisti on aina alkoholisti" -retoriikasta ollenkaan:

        Sairauksista parannutaan. Alkoholismista ei parannuta koska se ei ole sairaus. Se on arvovalinta ja elämäntapavalinta, ja niin kuin valinnat muutenkin, ne pitävät vain jos niissä pysytään. Houkutukset ovat varmaankin ikuisia, niille vaan tulee sanottua ei silloin kun tietää että ei ole sen arvoista (tai valitetavasti silloin kun on manipuloitu sanomaan ei jonkin palkkion, kuten hyväksynnän toivossa).

        Jos löytää jotain parempaa, niin sittenhän ei tietenkään käytä alkoholia. Ei siihen terveys liity muuten kuin siten, että se tapaa olla parempi niillä jotka eivät nauti säännöllisesti myrkkyjä.

        Minustakin alkoholismin medikalisointi on vain eräänlainen yhteiskunnallinen jippo, millä saadaan työtätekevät juopot paremmin [syyttömimmin mielin] työpaikoilleen.

        Asian toinen tai ainakin eräs puoli on se, että mitä muuta tekemistä sellaisella ihmisellä on, jos ei ole elämässä mitään tarkoitusta; ei työtä eikä edes aina asuntoa. Nykyään yleensä työt ovat joidenkin ihmisten suorastaan itselleen varastamia niin, ettei monille jää minkäänlaista mahdollisuutta minkäänlaiseen "normaaliuteen". Suurin osa alkoholismista johtuu minusta joidenkin samojen ihmisten jatkuvasta syrjinnästä. Esimerkiksi sossussa saa selkeästi kahdenlaista kohtelua [kuten ehkä nykyään kaikkialla] pärstän mukaan.
        Suomalaiset ovat sikoja tai ainakin täys moukkia toisilleen. Sen olen huomannut jo 1970-luvulta alkaen.Suomi, muka pohjoismaa, joo, mutta etumerkillä "Pellepohjoismaa".


    • Tervehdys, fuck you alcohol!!!!

      Sulla on selvästi paha olla vanhempiesi luona - ainakin toisinaan. Vanhemmillasi on velvollisuus huolehtia sinusta ja hyvinvoinnistasi. Jos tuntuu siltä, että kaipaatte tilanteeseenne ulkopuolista apua - niin kuin tässä tapauksessa saattaisitte tarvita - suosittelen olemaan yhteydessä paikkakuntasi lastensuojelun sosiaalityöhön. yhteystiedot löytyvät varmasti netissä. Heille voisit kertoa kokemuksistasi ja heidän työtään on tarvittaessa tukea vanhempiasi ja koko perhettänne. Tai olisiko joku muu aikuinen, jonka kanssa asiasta voisit ainakin alkuun puhua?

      Toivottavasti asiat vanhempiesi kanssa järjestyvät ja saat tarvitsemaasi apua tilanteeseen.

      terveisin,

      Harri Kerola
      erityisnuorisotyönohjaaja Espoosta

      • 112 poliisi paikalle

        harri, olisit antanut sosiaalipäivystyksen numeron ,jos olet kerran ammattiautaja. Hidasta on auttamisenne. Tässä on Hki sosiaalineuvontanumero: 09-31044000.
        Lapsi, soita siihen ja kerro tämä juttu.
        Kun lapsi pyytää apua, ei hän osaa etsiä numeroita, kun moni on piilotettu niin hyvin nykyään.
        Kyseessä voi olla vakava heitteillejättö...emme tiedä lapsien ikiä. Lapsi, soita vaikka 112 ja pyydä poliisi paikalle jos olette alle 16 vuotiaita ja vanhempanne eivät ole selvinä kotona.


      • PoliisiPamputtaa
        112 poliisi paikalle kirjoitti:

        harri, olisit antanut sosiaalipäivystyksen numeron ,jos olet kerran ammattiautaja. Hidasta on auttamisenne. Tässä on Hki sosiaalineuvontanumero: 09-31044000.
        Lapsi, soita siihen ja kerro tämä juttu.
        Kun lapsi pyytää apua, ei hän osaa etsiä numeroita, kun moni on piilotettu niin hyvin nykyään.
        Kyseessä voi olla vakava heitteillejättö...emme tiedä lapsien ikiä. Lapsi, soita vaikka 112 ja pyydä poliisi paikalle jos olette alle 16 vuotiaita ja vanhempanne eivät ole selvinä kotona.

        oikein! pamppua alkoholistivanhemmille eikä mitään vaikeasti tavoittettavia nuorisotyönohjaajia


      • Pettynyt09723905
        112 poliisi paikalle kirjoitti:

        harri, olisit antanut sosiaalipäivystyksen numeron ,jos olet kerran ammattiautaja. Hidasta on auttamisenne. Tässä on Hki sosiaalineuvontanumero: 09-31044000.
        Lapsi, soita siihen ja kerro tämä juttu.
        Kun lapsi pyytää apua, ei hän osaa etsiä numeroita, kun moni on piilotettu niin hyvin nykyään.
        Kyseessä voi olla vakava heitteillejättö...emme tiedä lapsien ikiä. Lapsi, soita vaikka 112 ja pyydä poliisi paikalle jos olette alle 16 vuotiaita ja vanhempanne eivät ole selvinä kotona.

        Niin totta! Avun hakeminen on tehty lapsille todella vaikeaksi. Ilmeisesti jotkut päättäjät ajattelevat, että parempi kun eivät hae apua, niin ei tule kustannuksia.

        Niin sitä potkitaan ihmisiä kyydistä.


    • irppa69

      no mullapa onki rodeo holisti vanhemmat :P

    • Rose's streetstikka

      Välillä meillä on saman tapasia tilanteita, sokea äiti lähti yksi yö kävelemään riidan jälkeen (kännissä olleet molemmat, onneksi eivät ole ihan juoppoja.) Kannatan lämpimästi että menet terkkarin kautta hakemaan apua, tuosta meinaan jää arvet. Minulla on edelleen pelkoa siitä että äiti lähtee uudelleen, olisi pitänyt aikanaan hakea apua. Eli sosiaalitoimen puheille myöskin.

      • nimi on salaisuus

        terkkarille tai kuraattorille...


    • otan osaa

      mun vanhemmat joi kun olin lapsena eikä välittänyt pätkääkään minusta tai veljestäni. Ne ei ostanut edes ruokaa meille vaan joivat kaikki rahat aina ja käskivät et meidän täytyy varastaa kaupasta ruokaa jos meillä oli nälkä. Sit isä lähti ja äiti löysi yhen pulsun jostain ja juominen jatkui pahempana. no me sit veljen kaa varastettiin aina kaupasta ruoakaa. Koulunkäynti oli mitä oli pari vuotta. ei jääty varastamisesta kuitenkaan kiinni koskaan joten varastettiin sit kaikkii vaatteitakin. Tää kaikki tapahtu kun olin alle 10 vuotta. sit äiti häippäs jonnekkin viikoksi ja sit tuli poliisit ja soskutädit jotka vei lastenkotiin jossa asuttiin 10 vuotta. ei se lastenkotikaan mikään hieno apikka ollut mut ei tarvinnut kattoo sitä juopotteluu. Mun äiti ei kertaakaan soittanut tai tullut käymään lastenkodissa katsomaan meitä. viina sille oli pääasia ja nykyäänkin se vaan juopottelee. ei ollamissään tekemississä oltu pitkään aikaan.
      viina hajoittaa perheen yhtä varmasti kuin rutto tappaa.

    • dgh457

      Ihanko itse keksit ?

      • Al-Anonista avun saa

        Te lapset tarvitsette apua, sillä vanhempanne eivät ymmärrä, mitä vahinkoa juomisellaan aiheuttavat eivätkä pysty sitä lopettamaan. Alkoholismi on vakava sairaus, joka vahingoittaa kaikkia vaikutuspiirissään olevia.

        Olen itse alkoholistin ex-vaimo ja nähnyt mitä ongelma omille lapsille on tehnyt. Olen alkanut ymmärtää sen vaikutusmekanismia Al-Anon-perheryhmissä, jotka on tarkoitettu alkoholistien läheisille. Netissä on myös keskustelupalsta lapsille osoitteessa http://www.helppimesta.fi/Kolo/ Se kokoontuu torstaisin eli juuri TÄNÄÄN!

        Tarvtsette myös ammattiapua. Alkuun pääsette koulun terveydenhoitajan ja sosiaalityöntekijän avulla. Netissä lisää osoitteissa www.paihdelinkki.fi ja nuorille http://www.varjomaailma.fi/

        Hakekaa apua, olette sen arvoisia. Isäsi ei kestä itseään selvin päin, kyse ei ole lainkaan teistä. Te ette ole syyllisiä juomiseen ettekä voi mitenkään sitä estää ettekä vanhempianne parantaa.

        Lämpimästi ajattelen teitä ja toivon, että saatte apua.


      • st

        Vähän vaikutti keksityltä jutulta. Kyllä luulisin että olis tajunnu hakea muualta apua. Johan naapuritkin huomaa ja koulu! Haluaako itse huomiota. Tietysti on sellaisia henkilöitä, jotka näyttävät ulospäin että kaikki ok ja silti kaikki pielessä, mutta tämä nyt ei vaikuttanut ihan sellaiselta.


      • MK
        st kirjoitti:

        Vähän vaikutti keksityltä jutulta. Kyllä luulisin että olis tajunnu hakea muualta apua. Johan naapuritkin huomaa ja koulu! Haluaako itse huomiota. Tietysti on sellaisia henkilöitä, jotka näyttävät ulospäin että kaikki ok ja silti kaikki pielessä, mutta tämä nyt ei vaikuttanut ihan sellaiselta.

        Tai sitten ei. Itse veikkaan, että tälläisiä tapauksia on tässä maassa paljon enemmän kuin kukaan uskookaan, valitettavasti.

        Aika paljon riippuu asumisympäristöstä (maalla, kaupungissa, kerrostalossa, omakotitalossa) ja ylipäänsä naapurustosta huomaako kukaan, tai kiinnostaako ketään puuttua vaikka huomaisikin. Tässä maassa kun tapana on ollut hoitaa omat asiat ja olla puuttumatta muiden asioihin. Ei varmasti ole myöskään lapselle hirveän helppoa myöntää kenellekään, että kotona ei olekaan asiat niinkuin pitäisi. Kyseessä on kuitenkin omat vanhemmat, ja lapsilla on tapana pitää vanhempiensa puolta usein viimeiseen asti. Pelätään sitä mitä tapahtuu jos jollekin ongelmista kertoo ja toivotaan, että tilanne korjautuisi jotenkin muuten.

        Aloittajalle.. Kuten niin moni on neuvonutkin: puhu jollekin luotettavalle aikuiselle asiasta, kouluterveydenhoitajalle, kuraattorille, opettajalle, sosiaalityöntekijälle tai jollekin sukulaiselle (isovanhemmat, tädit, sedät). He osaavat auttaa ja puuttua tilanteeseen sen vaatimalla tavalla.


      • kyllä apua saa
        Al-Anonista avun saa kirjoitti:

        Te lapset tarvitsette apua, sillä vanhempanne eivät ymmärrä, mitä vahinkoa juomisellaan aiheuttavat eivätkä pysty sitä lopettamaan. Alkoholismi on vakava sairaus, joka vahingoittaa kaikkia vaikutuspiirissään olevia.

        Olen itse alkoholistin ex-vaimo ja nähnyt mitä ongelma omille lapsille on tehnyt. Olen alkanut ymmärtää sen vaikutusmekanismia Al-Anon-perheryhmissä, jotka on tarkoitettu alkoholistien läheisille. Netissä on myös keskustelupalsta lapsille osoitteessa http://www.helppimesta.fi/Kolo/ Se kokoontuu torstaisin eli juuri TÄNÄÄN!

        Tarvtsette myös ammattiapua. Alkuun pääsette koulun terveydenhoitajan ja sosiaalityöntekijän avulla. Netissä lisää osoitteissa www.paihdelinkki.fi ja nuorille http://www.varjomaailma.fi/

        Hakekaa apua, olette sen arvoisia. Isäsi ei kestä itseään selvin päin, kyse ei ole lainkaan teistä. Te ette ole syyllisiä juomiseen ettekä voi mitenkään sitä estää ettekä vanhempianne parantaa.

        Lämpimästi ajattelen teitä ja toivon, että saatte apua.

        Huomasin heti, että olet meitä al-anonlaisia, kiitos kun autoit.


      • auttaisitko
        Al-Anonista avun saa kirjoitti:

        Te lapset tarvitsette apua, sillä vanhempanne eivät ymmärrä, mitä vahinkoa juomisellaan aiheuttavat eivätkä pysty sitä lopettamaan. Alkoholismi on vakava sairaus, joka vahingoittaa kaikkia vaikutuspiirissään olevia.

        Olen itse alkoholistin ex-vaimo ja nähnyt mitä ongelma omille lapsille on tehnyt. Olen alkanut ymmärtää sen vaikutusmekanismia Al-Anon-perheryhmissä, jotka on tarkoitettu alkoholistien läheisille. Netissä on myös keskustelupalsta lapsille osoitteessa http://www.helppimesta.fi/Kolo/ Se kokoontuu torstaisin eli juuri TÄNÄÄN!

        Tarvtsette myös ammattiapua. Alkuun pääsette koulun terveydenhoitajan ja sosiaalityöntekijän avulla. Netissä lisää osoitteissa www.paihdelinkki.fi ja nuorille http://www.varjomaailma.fi/

        Hakekaa apua, olette sen arvoisia. Isäsi ei kestä itseään selvin päin, kyse ei ole lainkaan teistä. Te ette ole syyllisiä juomiseen ettekä voi mitenkään sitä estää ettekä vanhempianne parantaa.

        Lämpimästi ajattelen teitä ja toivon, että saatte apua.

        Voitko kertoa, millaisia ongelmia lapsille seuraa, kun toinen vanhemmista juo.
        Lapset sanovat kokoajan ettei se haittaa heitä. Onhan toinen meistä juomaton.
        Mutta miten isän alkoholismi voi lopulta vaikuttaa??


    • Ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä sosiaalityöntekijään omassa paikkakunnassasi. He varmasti auttavat, sill äse on heidän työnsä. Itselläni oli lapsuudessa juuri vastaava tilanne. Kun äiti ryyppäsi isäpuolen kanssa. (vanhempani ovat eronneet). Jolloin kotiimme tuli sossu parin poliisin kanssa, ja kertoivat löytäneensä äitini lumihangesta sammuneena. Ja silloin meidät vietiin veljeni kanssa lastenkotiin. Ja äiti vietiin putkaan. Lastenkodissa olimme pari vuotta, kunnes meidät sijoitettiin sijaisperheeseen. Asuin siellä 8vuotta. Mutta nyt asun omillani. Veljeni toisaalta asuu vielä ensi syksyyn asti. Tiedän tunteen!!!!! Joten ota ehdottomasti yhteyttä sossuun!!!!

    • potilasno 2186

      Ota yhteys Minnesota-hoitoon,saat sieltä ohjeita,puhno löytyy netistä.Itse sain sieltä avun.t.potilas no2186

    • 154444444444

      ei ne holisteja ole .Ihan normaalia suomalaista ryyppäöämistä.Menes kysymään että ootteko holisteja..vastaus on tuo.

    • julli

      elämä on kovaa

    • koita kestää

      Tee vanhempasi perinnöttömäksi ja pistä heidät maailmalle. Mielestäni he eivät ansaitse tuollaisia lapsia. Kyllä kaikki järjestyy kuntoon ajallaan ja jollei, niin luonto hoitaa sen.

    • fldkgfoj

      Riippuen isästäsi , jos olet alle 18 v ota yhteyttä lasten suojeluviranomaisiin .. Jos olet aikuinen siis yli 18 v ei varmaan oo oikein mitäään tehtävissä , kun että hankit oman elämän .

    • mmmmaaaa

      selvä provo.

      • Ei kaikki ole provoi

        Ja sinä olet juutalainen


    • Jaksamista

      Kuten täällä on neuvoja tullutkin, hae ihmeessä apua itsellesi. Sinun ei tarvitse tuota kestää ja avun hakemista ei tarvitse hävetä. Minä olen jo aikuinen ja minulla on omia lapsia, mutta vieläkin vanhempien alkoholin käytön aiheuttamat ongelmat vaivaavat ja edelleen muistan sen surun, raivon, häpeän ja pelon, jota vanhempien alkoholismi aiheutti. Olen päässyt näitä juttuja selvittämään vasta nyt aikuisena. Jos saat ajoissa apua, tuo asia ei ehkä pääse aiheuttamaan niin paljon tuhoa. Jos yksin avun hakeminen tuntuu vaikealta, pyydä joku luotettava aikuinen avuksi.

      Vanhempasi eivät todennäköisesti itse tajua ongelmaansa ja sitä vähättelevät. Heidät ehkä saa herätettyä sillä, että joku ulkopuolinen puuttuu asiaan, mutta raitistua he eivät voi muuten kuin itse sitä haluamalla. Sinä et voi heitä parantaa ja juominen ei ole kenenkään muun syytä kuin alkoholistin itsensä.

    • elv

      Ikävää kuulla tuollaista. Mutta voin kertoa omasta lapsuudestani ikäviä juttuja, vaikka vanhempani olivat raivoraittiita. Vanhempani tekivät lapset yritykselleen ilmaiseksi työvoimaksi. Koulutyöni kärsi jatkuvasta työntekemisestä. Vaatteita tai kenkiä ei ostettu, vaikka rahaa olisi ollut kuin fan. Jos epäonnistui jossain seurauksena olivat kovat huudot. Kehtasitpa vielä kertoa suureen ääneen muille, kuinka kelvottomia lapsia heillä on. Äitini ei näyttänyt naisen mallia vaan se piti ite opetella. Jos jotain kysyi isältä,vastauksena oli usein, että "älä kysele". Tällaisesta jäi ikuiset arvet ja enpä ihmettele yhtään, että nyt 54v. sairaseläkkeellä. Vaikka vanhempani ovat nytkin sitä mieltä, että minun pitäisi mennä töihin, koska ei se ole ihminen eikä mikään, jos ei työnsä ääreen kuole.

    • Tirppana

      Voi sinua pikku ressu missä tilanteessa olet. Sinun pitäisi saada apua pikaisesti. Onko sulla ketään kenelle voisit puhua asiasta? Minkä ikäinen olet? Entä sisaresi?
      Oletko vielä koulussa? Jos niin , voisitko puhua kouluterveydenhoitajalla tai jonkun ystäväsi vanhemmille asiasta? Tuo kotitilanteesi vaikuttaa sen verran sairaalta että siihen pitäisi puuttua ja htii. Mene vaikka jos et muuta keksi niin johonkin kriisikeskukseen juttelemaan. Tuo ei voi jatkua tai sinä itse sairastut. Äidilläsi on varmaan MS-tautiin lääkityskin ja se jos miköään ei sovi alkoholin kanssa yhteen.
      Voisithan myös yrittään puhua isällesi, silloin kun on selvä, että lähtisi hakemaan apua itselleen. Toivon voimia sulle mutta sinun pitää toimia pikaisesti.!

      • Do NOT care

        Voi jumalauta mikä sosiaalitantta


    • Äiti2009

      Yksi keino on että sanot niille meneväsi sosiaaliviranomaisten juttusille jos he eivät ymmärrä itse rajoittaa touhujansa.

    • 007,5

      minkäpä ikäsiä te lapset ootte?
      mitä jos kertoisit asiasta kouluterveydenhoitajalle tai kuraattorille. ? tai jollekkin aikuisel johon luotat. :)

    • Älkää pelleilkö

      Tuosta viimeisestä viestistä selvisi, että provosta taas kysymys.
      Näillä jutuilla vaan ei tarttis pelleillä.

      • Vaikuttaa että

        kyse on ennemmin pervosta kuin provosta.


      • .

        Tuskinpa oli alkuperäisen kommentti tuo 'antaa persettä'.


    • Tuurijuopon tytär

      Hei,
      ohjeeni on radikaali, mutta alkoholistien kanssa on turha olla kovin lempeä näissä asioissa- itselläni kokemusta.
      Järjestä itsellesi huostaanotto, jos olet alaikäinen. Silloin pääset itse turvaan ja sinua ei kotiuteta ennekuin kotiolot paranevat.
      Se on ainut ratkaisu "herätellä" vanhempiasi tähän maailmaan.

      Itse muutin pois 15v - sain apua läheisiltä.

    • HALOO :D

      Hahah... TAAS typerä PROVO !!!

    • provoooooo.

      Kukas hoitaa hommat, jos isäs on yksityisyrittäjä ja juo viitenä päivänä viikossa, onko viikonloput krapulan paranteluu, että jaksaa taas 5 päivää töissä :)
      Hommaa äitilles rollaattori ja vaipat pikkujouluihin :)
      Uskotko itsekkään tarinaasi ??

      • fuck you alcohol!!!!

        Kyllä mä aina toisinaan uskon.


      • fuck you alcohol!!!! kirjoitti:

        Kyllä mä aina toisinaan uskon.

        Kannattaa jättää tommoset häiriintyneet kommentit omaan arvoonsa ja keskittyä vaa noihin juttuihin misä on oikiasti jotain sanottavaa.

        Eli kannattaa hakea apua ja unohtaa tietyt asiat kuten itsensä syyllistäminen niin kuin täällä on moni muukin sanonut tämä ei ole sun vika vaan vanhempies ja "kuningas" alkoholin jonka suurkuluttajaksi helposti ajaudutaan kun on jotain ongelmia elämässä. Ja niitä sitten yritetään lievittää alkoholin voimalla ja tehdään tilanteista tällaisia niin kuin siellä teilläkin on ja monessa muussa Suomalais perheessä missä ongelmat vaan kasaantuu päivä päivältä kohti hetkeä että millään ei enään ole väliä. Elä jää odottamaan tätä hetkeä. Jos vanhempasi eivät itse tajua rueta setvimään asioitaan sun on vaa jatkettava elämääs ja pyrittävä antamaan samanlaista esimerkkiä myös sisarelles hakemalla apua ja ehkä saatte jonkun sijaiskodin tai vastaavan missä voitte elää normaalia elämää ilman alkoholista koituvaa tuskaa..


      • voi voi

        ...Kukas hoitaa hommat, jos isäs on yksityisyrittäjä ja juo viitenä päivänä viikossa, ...

        Voi vee ! Kyllä juopot jaksaa. Tunnen muutaman jolle ei tee heikkoakaan ryyppääminen. Muutenhan ei todellakaan ryyppäisi.


      • gräää rääh
        burzumuntaaq kirjoitti:

        Kannattaa jättää tommoset häiriintyneet kommentit omaan arvoonsa ja keskittyä vaa noihin juttuihin misä on oikiasti jotain sanottavaa.

        Eli kannattaa hakea apua ja unohtaa tietyt asiat kuten itsensä syyllistäminen niin kuin täällä on moni muukin sanonut tämä ei ole sun vika vaan vanhempies ja "kuningas" alkoholin jonka suurkuluttajaksi helposti ajaudutaan kun on jotain ongelmia elämässä. Ja niitä sitten yritetään lievittää alkoholin voimalla ja tehdään tilanteista tällaisia niin kuin siellä teilläkin on ja monessa muussa Suomalais perheessä missä ongelmat vaan kasaantuu päivä päivältä kohti hetkeä että millään ei enään ole väliä. Elä jää odottamaan tätä hetkeä. Jos vanhempasi eivät itse tajua rueta setvimään asioitaan sun on vaa jatkettava elämääs ja pyrittävä antamaan samanlaista esimerkkiä myös sisarelles hakemalla apua ja ehkä saatte jonkun sijaiskodin tai vastaavan missä voitte elää normaalia elämää ilman alkoholista koituvaa tuskaa..

        Vidu bläkkispelle.


    • aa

      Ymmärrän täysin kirjoittajaa, sillä minulla on melkein sama ongelma kotona. Äitini ja hänen miesystävänsä juo myös tosi usein. Toisinaan he juovat joka päivä myös arkipäivisin vaikka seuraavana päivänä on töitä. Mutta toisinaan he ovat arjet kotona ja viikonloppuisin juo. En edes muista milloin olisin nähnyt äitini selvinpäin viiikonloppuna. En ole keskustellut asiasta äitini kanssa että miten se satuttaa minua. Äitini ei kuitenkaan ikinä juo kotona vaan lähi baarissa. Itken useasti ja mietin mitä olen tehnyt että olen saanut tuollaisen äidin joka ei välitä.. Olen useasti yksin kotona kun äitini on baarissa ja toisinaan tulee niin kännissä kotiin ettei pysy pystyssä. Äitini on nähnyt kuinka pahoitan mielen kun hän on lähössä baariin mutta ei hän välitä..

      • toivottavastihaetapu

        Lue viestini joka on myöhempänä mutta sinulle sanon vielä sen että äitisi ei välitä, koska hän sairastaa alkoholismia. Alkoholistille viina on tärkeintä. Hän on siis sairas eikä voi itselleen mitään ellei hän itse herää ja hanki apua itse itselleen. Sinä et kuitenkaan voi tehdä sitä äidillesi vaan sinun on hankittava apua itsellesi.
        Sinä voit kyllä kertoa asiasta äidillesi mutta se tuskin saa häntä raitistumaan. Sinä tarvitset apua joten kerro asiasta jollekin muulle esim. terveydenhoitajaan yms. ja hanki itsellesi apua.


    • tiukka ote

      jos on provo..nnin leiktiään vakavalla asialla..ota yhteys oettajaan tai terkkariin ja heidän pitää tehdä kiireellinen lastesuojeluilmoitus ja teille pitää löytyä muu paikka asua..ei ole oikein etttä lapset pelkää ja hoitaa toisiaan..ms-tauti alkon kanssa pehmentää päätä ettei kykene huolehtimaan iistestään.Ms-tauti aih,virtsankarkailua . vaikka ei olsi humalassakaan...

    • pornopalstat esillä

      Huomaa, että on viikonloppu tulosssa Suomi24, Iltasanomat ja Iltalehti siirtyvät härskille seksi ja ryyppämisen kirjoittelulinjalle ehkä pikkujoulujuhlien takia tai jos niille vaikka maksetaan.

    • .

      Kuulostaa todella tutulta. Ikävä kyllä.
      Nyt olen jo aikuinen ja asun omassa talossa, erillä paikkakunnalla, eli tilanne on helpottanut. Nuoruusvuodet elin samanlaisessa helvetissä kuin sinä nyt, tosin äitini ei juonut. Minun piti vain kestää isää ja riitoja ja huolehtia veljestä.

      MLL voisi jakaa tuntojasi ja neuvoa tilanteen parantamisessa.

      " Lasten ja nuorten puhelin ja netti
      Kerro aikuiselle, jolla on aikaa kuunnella

      Puhelinnumeroon 116 111 voit soittaa maksutta koko maassa joka päivä. Puhelimen toisessa päässä on koulutettu vapaaehtoinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella.

      Voit kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa sinua mietityttävästä asiasta. Puhelimen aikuiset päivystäjämme ovat vaitiolovelvollisia.

      Normaalit päivystysajat ovat maanantaista perjantaihin kello 14 - 20 ja lauantaisin ja sunnuntaisin kello 17 – 20.

      Sinun on mahdollista ottaa yhteyttä MLL:n aikuiseen päivystäjään myös chatin kautta. Kahdenkeskisiä chat -keskusteluja järjestetään joka maanantai klo 17-20 IRC-Gallerian MLL chat -yhteisössä."

      Tsemppiä!

    • ccccccccccp

      mitenkähgän vanha olet oikeesti? 25-30v nulkki joka osaa runoilla.

    • toivottavastihaetapu

      Moi!
      Olen itsekin alkoholistivanhempien lapsi, kylläkin jo 30-vuotias. Lapset ovat lojaaleja vanhemmilleen eivätkä kerro alkoholismista ihan helpolla. Nyt on kuitenkin niin että ihan omaksi parhaaksesi otat yhteyttä sosiaalitoimistoon tai terveydenhoitajaan. He auttavat sinua. Mahdollisesti tuo apu tarkoittaa sitä että joudut pois kotoa, mutta usko että se on sinun parhaaksesi. Kasvaminen alkoholistien kanssa ei ole hyväksi sinulle. Sinä tarvitset vanhempia jotka välittävät sinusta mutta alkoholisti ei välitä mistään muusta kuin viinasta.
      Mitä sinulle elämässä tapahtuukin muista että sinä et ole vastuussa vanhemmistasi tai heidän tekemisistä! Sinä et myöskään saa koskaan vanhempiasi raitistumaan vaikka mitä tekisit. Raitistuminen voi tapahtua vain heidän omasta tahdostaan. Vanhemmillasi on jokin syy joka on johtanut heidät alkoholismiin mutta sinä et ole se syy! Älä kanna vastuuta vanhemmistasi, älä hoida tai huolehdi heistä, sillä se ei ole sinun tehtävä. Vapauta itsesi heistä siis lakkaa ajattelemasta mikä on heille parasta ja ajattele vain omaa parastasi eli : Hae apua joltakin ulkopuoliselta!!!!
      Olit todella rohkea kun kirjoitit tänne!!!Tiedän että se vaati sinulta paljon. Mutta mitä tapahtuukin älä pidä asiaa sisälläsi vaan kerro siitä jollekkin ja mieluiten jollekkin joka hankkii sinulle apua, se voi olla tosiaan terveydenhoitaja tai sosiaalitoimistosta.
      Sinä et ole velvollinen hoitamaan vanhempiasi ja kantamaan heistä vastuuta. Sinun tehtävä ei ole kuunnella heidän riitoja ja peitellä heidän alkoholismiaan. Sillä jos sinä kannat sitä taakkaa se tulee kostautumaan sinulle..
      Minut on pelastanut Tommy Helstenin kirja Virtahepo olohuoneessa, joka sai minut ymmärtämään että minun pitää vain lakata ottamasta vastuuta vanhemmista ja kantamasta heidän taakkaansa.
      Usko minua kun sanon tämän: sinä et saa heitä raitistumaan, lakkaa siis yrittämästä pelastaa heitä ja pelasta itsesi. Se vapauttaa sinut suurelta taakalta jota sinä kannat. Se taakka musertaa ihmisiä olen sen nähnyt.

      • ++++++++++++++++

        Loistavaa tekstiä, juuri tuon halusin itsekkin sanoa:

        "Mitä sinulle elämässä tapahtuukin muista että sinä et ole vastuussa vanhemmistasi tai heidän tekemisistä! Sinä et myöskään saa koskaan vanhempiasi raitistumaan vaikka mitä tekisit. Raitistuminen voi tapahtua vain heidän omasta tahdostaan. "

        Jotkut eivät tuota sisäistä elinaikanaan.


    • m

      Huoh, tutulta tosiaan. Meidän isäkin oli alkoholisti, tosin se kuoli joskus 5 v sitten. Alkoholismiin. Kotona oli ihan kamalaa. Jo pienestä pitäen jouduin isän henk.koht terapeutiksi. Jossain vaiheessa tärkein tehtäväni tuntui olevan isän huolehtiminen, millä tuulella se on, huutaako äiti ja isä.. kerran isä löi äitiä niin, että se joutui sairaalaan. Illalla rukoilin, ettei yön aikana sattuisi mitään kamalaa. Isä haukkui ja alisti äitiä. Äiti suostui kerta toisensa jälkeen.

      En tiedä, kasvaako alkoholistiperheissä läheisriippuvaisia, mutta ainakin niitä, jotka joutuvat tukeutumaan itseensä paljon useammin kuin olisi tarve. Tulehtunut kotitilanne ei kyllä ole lapsen paikka. Ja vaihtoehtoja ei juuri ole. On kuitenkin hyvä tehdä henkistä väkivaltaa.. ja luultavasti totta on, että itsensä "kylmettäminen" auttaa. Jos tilanne on katastrofaalinen, kuten se kyllä usein alkoholistiperheissä on, kannattaa hakea apua ulkoa.

      Mutta vaikka tilanne ei ratkeaisikaan, ennen kui pääsee kotoa pois, kannattaa muistaa etsiä paikka, jossa voi toteuttaa itseään omilla ehdoillaan.. vaikka kavereiden kanssa tai harrastuksissa jne. En todellakaan suosittele alkoholistiperhettä kenellekään, mutta luulen, että alkkisvanhemman kanssa eläminen kasvattaa sosiaalista pääomaa. ja jokainen alkkislapsi oppii varmasti lukemaan muita. ehkä niistä asioista on myöhemmin hyötyä.

      joo, ja kannattaa ottaa välimatkaa tilanteisiin, vaikka sitten mustan huumorin kautta. ja sitten, kun pääset vihdoin pois ja voit elää niin kuin itse haluat, muista antaa aikaa sille, mitä on tapahtunut.

      • m

        he, tai siis henkistä välimatkaa.


    • ffffffffffffffffffff

      Antaa vanhempien "nollata päänsä",kai niillekin pitää antaa se oma rauhansa.
      Kokoajan kuitenkin olet marisemassa rahaa vanhemmiltas,kenties marmatat kun ruoka on pahaa tai et saanut sitä hampparia/pitsaa mitä kaverisi aina saa!!!
      Luuletkos himas olevan jokin täyshoitola,sormia napsauttamalla saat kaiken??

      • dfghsdfghfsgh

        Kävikö mielessä että oikesti me jotkut tahdomem vain ettei juoda _KOKO AJAN_ siitä jaa arvet, pahat sellaiset. Itse en voi olal yhdenkään humalaisen seurassa koska he muistuttavat vanhempiani, eli eipä oel juhannuksena ulkoiltavaa.


      • ffffffffffffffffffff
        dfghsdfghfsgh kirjoitti:

        Kävikö mielessä että oikesti me jotkut tahdomem vain ettei juoda _KOKO AJAN_ siitä jaa arvet, pahat sellaiset. Itse en voi olal yhdenkään humalaisen seurassa koska he muistuttavat vanhempiani, eli eipä oel juhannuksena ulkoiltavaa.

        OOTKO KÄNNISSÄ???
        Noin paljon kirjoitusvirheitä ei voi tulla selvinpäin!Vain ja ainoastaan, aloittavalta alkkikselta!
        Mä oon jo vetänyt pullon kossua huiviin,24 pakin kaljalaatikossa on vielä puolet jäljellä!
        Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa!
        Taivahan tosi,jos olis promillemittari,3 promillee on kevyttä kauraa mulle!
        Elimistö tottuu tähän olotilaan,nääs!


      • ffffffffffffffffffff kirjoitti:

        OOTKO KÄNNISSÄ???
        Noin paljon kirjoitusvirheitä ei voi tulla selvinpäin!Vain ja ainoastaan, aloittavalta alkkikselta!
        Mä oon jo vetänyt pullon kossua huiviin,24 pakin kaljalaatikossa on vielä puolet jäljellä!
        Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa!
        Taivahan tosi,jos olis promillemittari,3 promillee on kevyttä kauraa mulle!
        Elimistö tottuu tähän olotilaan,nääs!

        paraskin PUHUMAAAAAAAAAAAN !
        HULLU.


    • Saatte apua

      Hei sympaattiset lapset !!!

      Ottakaa yhteyttä perheneuvolaan sosiaalitoimen kautta, jos teillä on siellä tällaista palvelua, varmasti saatte heti apua.

      Voimia avun hakemiseen ja niin pian kuin vain voitte, ja menkää sinne yhdessä, näin tuette toisianne !!! Hienoa, että olet ottanut tämän asian täällä esille ja saatte tukea avun hakemiseen !!!

    • et kerro kirjoituksessasi siskosi ikää tai omaa ikääsi. Tossa tilanteessa itse soittaisin ihan surutta poliisit paikalle. Kyllä mie tän pikkujoulu-sesongin sinänsä ymmärrän että ihmiset haluaa pitää hauskaa, mutta tollasta ei tartte kenenkää sietää...

      otetaa myös se tosiasia huomioon että jotkut ihmiset saattaa purkaa surunsa juomiseen, mutta seki on ihan fakta että humala-hakunen juominen vie vaan hetkeks surun pois.

      eli tässä tapauksessa mä aloin epäilemään että sun (ja sun siskon) vanhemmilla saattaa olla jotain huolia; isällä on niin paljon töitä ja äitisi haluaa peitellä mahdollisen surunsa juomalla... se ei meinaan oo helppoa elää sairauden kanssa joka vaikuttaa muuhunkin elämiseen.

      mutta seuraavan kerran kun sun vanhemmat tulee kotiin kännissä, ja sama riitely alkaa soita poliisit rauhottamaan tilanne... sun asemassas mä en tekis sitä ilkeydelläni, vaan sen takia koska välittäisin vanhemmista niin paljon, koska en haluais omien vanhempien kohalle sitä riskiä että jotain oikeesti sattuis.

    • seilori69

      ihanaa provosointia..

      • ffff3tttttv

        porvoota vaa


      • ffff3tttttv

        porvoota vaa


    • alcohol, love it

      Mitäkö teet? No lähdet tietenkin ryyppäämään ja pitämään hauskaa ikätovereidesi kanssa etkä nyhjötä kotona! Jos haluat kavereita ja hyvän elämän niin asenteesi alkoholiin on PAKKO muuttua!

      • Woi h-i !

        Siinä on varsinaisen kääpiön ohje. Kehity!


      • apua todella saa

        Kuikas kehtaat! Olet todella sairas itse.


      • apua todella saa kirjoitti:

        Kuikas kehtaat! Olet todella sairas itse.

        itte oot miljoona kertaa sairaamPIIIII kapakkalainen HULLU !!!!
        kitisiJÄÄÄÄ
        HÄPEÄISIT !!!!!!!!!!!!!!!!
        hakeudu vauva HOITOOOON JOOOOOOO!!!!!!


      • gkkkkkkffyyiikllllll
        HopeaLilja76 kirjoitti:

        itte oot miljoona kertaa sairaamPIIIII kapakkalainen HULLU !!!!
        kitisiJÄÄÄÄ
        HÄPEÄISIT !!!!!!!!!!!!!!!!
        hakeudu vauva HOITOOOON JOOOOOOO!!!!!!

        sekopää,ota ne lääkkeet


    • Aikuisen kyyneleet

      Voi hirmu mitä luettavaa,mut ei ole mulle kyl ainoo tapaus

      Pidä jos olet vanhin sisarukstasi huoli ja Äidistä ja sisaruksistasi

      Aitisi on sairas ja liki alkoholisti,mutta Isäsi on vielä PALJON SUUREMPI

      maanvaiva,tuolla on jo mainittu eli mistä haet apua ja tee se myös HYVIN PIAN

      • hghughkgb

        No ei todellakaan pidä pitää huolta sisaruksista tai äidistä! Se ei ole lapsen tehtävä!!! Äiti pitäköön vaan huolta itse itsestään ja lasten paikka ei ole tuollaisten vanhempien seurana!! Pois kotoa ehdottomasti ja takaisin vasta kun vanhemmat ovat raittiita ja joo alkoholistit ei kestä tippakkaan viinaa!!!


      • Kyyneleet eivät auta

        Lapsi on lapsi ja saa olla lapsi. Aikuisen pitää olla aikuinen ja huolehtia siitä, että lapsi voi olla lapsi niin kauan kunnes on aikuisuuden aika.


    • uuden elämä toivossa

      Kiitti vaan kertomuksestasi. Olet tilanteessa, jossa voit kokea että lapsuutesi on jo ohi, ja koet vain yksinäisyyttä ja avuttomuutta.
      Jos et koe saavasi sitä hoivaa kotona, minkä aikuiset ovat velvollisia antamaan lapselle, on sinulla muutama valinta edessä tai oikeastaan yksi.

      Kysymys on, voisitko olla jonkun sukulaisesi luona suurimman ajan päivistäsi alkajaisiksi ja sillä lailla aloittaa muutoksen hakemista ja ehkä saat tukea sukulaiseltasi.

      Kysymys on että jos tulet siihen tulokseen tarkan harkinnan jälkeen että kerrot esimerkiksi jollekin koulun terveydenhoitajalle tai jollekin muulle aikuiselle, ovat he vellvollisia tekemään ilmoituksen sosiaalitoimistolle lapsen heitteillejättämisestä.

      Koska ja jos olet tullut siihen tulokseen että tilanne on aivan jatkuvasti kestämätön kotona, on sinulle parempi että saat mahdollisen selvittelyjen jälkeen aika piankin uuden perheen tai kodin, mihin sinut sijoitetaan. En tiedä miten paljon itse voit vaikuttaa siihen mihin menet? Lykkyä tykö!

    • Saman kokenut

      Ei varmaankaan ole provo; Vastaavia tapauksia on Suomi pullollaan, itsekin olen tällaisen lasisen lapsuuden viettänyt. Vanhemmat hoitivat työnsä (itse en sillä ryyppy-tahdilla varmastikaan olisi jaksanut) ja usein ollaan sisarustenkin kanssa ihmetelty, miksi kukaan naapuri esimerkiksi ei hoitanut meille apua, vaikka takuulla tiesivät perheemme tilanteen. Näin se vaan menee, harva puuttuu toisten elämään, vaikka näkeekin lasten kärsivän:(

    • Ei tekis mieli uskoa

      Vaikkapa kouluterveydenhoitajan juttusille ensin, hän ohjaa sitten jatkon sellaisille viranomaisille, jotka löytävät sulle ja sisarellesi toisen kodin tai vanhemmille hoitopaikan.

      • KusetusAsema

        Nimes on "Ei tekis mieli uskoa"
        Ratkaisu: Älä usko!


    • Problem solved

      Soita itse lastensuojeluviranomaisille. Eli puhelinsoitto sosiaalitoimistoon ja kysy apua itsellesi.

    • KusetusAsema

      mäkin voisin kirjoittaa samanlaisen söpön iltasadun tänne ja kaikki kukkahattutädit olis kädet ristissä päivittelemässä että mitä mun muka pitäs tehä

      • terveystieteilijä.

        Kukkahattutädeille pitäis antaa munaa mekkoon.
        Sitten ne ehkä lopettais turhat hössötykset ja oppisivat keskittymään olennaiseen eli imemään siitintä ja jakamaan jätkille vaginaa ja anusta.


    • Apua todellakin saa

      Hei. Sulla on todella raskas elämäntilanne ja tarvitset itsellesi apua. Olet siis alkoholistien läheinen joten varmin paikka saada apua on alateen chat,,, se on tarkoitettu nuorille alkoholistien läheisille. Voit myös mennä lähimpää al-anon ryhmään ja kuulla siellä asiasta lisää. googlelta löydät molempian ryhmien tiedot ja kokousajat....
      Koita jaksaa, saat aivan varmasti tarvitsemaasi apua. Olet todella rohkea ja fiksu, kun otit täällä yhteyttä.
      Voit lähettää minulle viestiä, jos haluat kysellä jotain. Olen itsekin alkoholitien läheinen ja käyn säännöllisesti ryhmässä.

    • asetuskulma

      Asetus kulma

    • pelastakaa lapset

      Hei:Onhan sulle kirjoitettu tosi paljon.Minun mielestä sinun pitää mennä paikkakunnan sosiaalitoimistoon(myös terveydenhoitajalla hyvä käydä)ja pyydä,että sinut ja sisarukset otetaan huostaan.Sano että et enää jaksa.Turha toivo ne sinun vanhemmat ei lopeta juomista ei koskaan.Siksi vaadi että saatte uuden kodin,anna niiden juoda itsensä et voi mitään,mutta sinä olet hieno kaveri ja ansaiset uuden paremman elämän.Ja kun sinut/teidät on otettu huostaan,älä suostu koskaan tapaamaan vanhempiasi kuin aluksi tunnin ja oltava selvinpäin ja sitte 2 tuntia ja sama vaatimus.Kyllä se siitä lähetee.Minulla on lapsia jotka on sijoitettu meille ja heillä on hyvä elämä.Kaikkea hyvää sinulle,rukoilen puolestasi.

    • teemukoo2

      meidän lapsilla on sama ongelma, vanhemmat juo liikaa emmekä enään tiedä mitä tehdä asialle. Lapset kärsivät todella ja vanhemmat vain juo... Mielestämme heille tulisi olla jotain sanktioita ettei meitä otettaisi huostaan.

    • tympeitä vanhempia sulla. Sanonpahan vaan. Sun pitää ehdottomasti ohjata ne pakkohoitoon HETI !! Ei vsataväitteitä heiltä. Jääkööt työt sun muut pois, itsehän ne on tuon juomisen aiheuttaneet ! ja kun äitisikin on vielä sairaampi, niin kerro vain totuus sun muuta. Jos sä ja sun muut sisarukset vaan ootte hiljaa, niin mitä-
      än EI TAPAHDU. Eli siis AIKA TOIMIA ! Kenenkään ei tarvitse kärsiä tuollaisisita
      vanhemmista ollenkaan. Ja jos sä ja sun muut sisarukset ootte alaikäisiä, niin toi
      vottavasti kaikki sujuu paremmin, kun teidät otetaan HUOSTAAN.
      Mun tilanne omien vanhempien kohdalla on jokseenkin hyvä......kyllä nekin nyt ryyppää, mutta kohtuudella, mut jos mulla, Tyypin 2 Diabeetikolla yms muita sai-
      rauksia omistavalla naisella, tapahtuu jotakin, esim. saunan jälkeen ylös kävelle
      ssä pyörryttää, mut en pyörry.....kyllä niistä sitten on vielä toimimaan......
      Ja oon huomannut, että isä ei laula muuten kuin kännissä ollessaan. Esim. vii-
      me syksynä, kun mun serkku meni naimisiin, ja siellä ne joi PALJON, niin eiköhä
      n isä tullut tapansa mukaan känniin, ja ne alkoi hoilaan Anssi Kelan kappaletta
      1970, jonka ne kännipäissään ristivät uudeksi nimeksi joku luokkakokous........se
      hoilas sitä ihan TÄYSIN nuotin vierestä ja sanatkin meni ihan päin mäntyä jonku
      n toisen kännipäisen ukon kans, en tiiä, kuka kapakkalainen sekin oli......ja se le-
      mus se toinen ukko kauas muutenkin.........
      Sun pitää sanoa niille, et niiden on ehdottomasti lopetettava alkoholin KAIKKI ju
      ominen HETI. Ne alkoholistit ei vaan tajua, et he ovat HÄPEÄKSI !! JOKAINEN.
      Yksikin tuolla Oulussa, on aina kännissä ja haisemassa, ja sit se ukko kerjää ra-
      haa ties mihin huumeisiin yms.......en oo koskaan antanut, ja kehoitan muitakin o
      lematta antamatta senttiäkään. Menkööt töihin, jos rahaa haluaa. Ja mitä valvo-
      va poliisi tekee ? EI MITÄÄN !!! kerran oon nähnyt, kun se on jotenkin palautettu
      ns. omalle paikalleen jostakin ihmeen känniputkasta, mutta se vaan jatkaa aina.
      Se ukonretale on vissiin myös koditon, mut se on ihan sen omaa SYYTÄ !!!!!!
      Ota yhteyttä HETI NYT sossuun ja poliisiin, ja kerro TOTUUS. Rohkeasti vain, ei-
      vät he pure ! varsinkaan ne, jotka EIVÄT ole virka-asussa töissä ollessaan......
      mutta kukapa nykyaikana uskoo ja ketä.........toinen väittää toista, toinen toista.....
      kumpikin syyttää toista samasta asiasta yms........ ja missä te oikein asutte ? siis
      onko se kerrostalo, omakotitalo........? älä sano tarkemmin, en mä sitä tarkoittanut kysyä NIIN tarkkaan.......ja sun kannattais ehdottomasti myös soittaa sairaalaan,
      onhan täällä suomessa ja varmasti siellä, missä asut, tai lähellä kunnon paranto
      la heille......
      Tsemppiä vain jatkoon.

      • ascolta matti.

        Mitä ihmeellistä siinä on, että Oulussa on joku jätkä kännissä?
        Kyllä viina maistuu Oulussa yhtä hyvältä kuin muuallakin!
        Toi ihme hopealiljaksi itteään väittävä eukko on kummallinen kukkahattutäti, joka terrorisoi ympäristöään.
        Pitäis varmaan toimittaa se hermoparantolaan eli lataamoon.


      • njglhjjlkäököäölj

        painu hoitoon nopeahilja


    • fuck you alcohol!!!!

      Moi!
      Ollaan koko tän viikon ajan systerin kaa treenattu ryyppäämistä että tiedetään miltä se tuntuu. Elikkä ei siis kotona vaan kavereiden luona. On tosi kiva olla kännissä. Nyt niinku ymmärretään meidän isää ja äitiä.
      Annettiin muuten kundeille kun oltiin kännissä niin että enää me ei olla neitsyitä. Viina auttoi siinäkin hommassa ja tuntui tosi makeelta.

    • jk

      vai iin

    • Äiti-74

      Voit myös ottaa suoraan yhteyttä paikkakuntasi sosiaalitoimistoon ja siellä lastensuojeluun. Paikka ei ole ollenkaan paha, vaikka monet ihmiset ajattelevat lastensuojelusta negatiivisesti. Lastensuojelun tarkoitus on nimensä mukaisesti suojella lasta ja lapsuutta sekä auttaa lapsiperheitä.

      Olet varsin rohkea, kun kirjoitit tänne perheenne ongelmista, mene vain yhtä rohkeasti sosiaalitoimistoon juttelemaan. Lähtisikö sisaresi mukaasi? Teidän lasten ei tarvitse kuunnella aikuisten jatkuvaa riitelyä eikä auttaa humalaista vanhempaa sänkyynsä tai muutenkaan. Aikuisten on huolehdittava lapsista eikä toisinpäin.

      Toivon sinulle ja perheellenne kaikesta huolimatta rauhaisaa joulunodotusta. Toivotaan, että perheenne saa apua.

    • fuck you alcohol!!!

      HEI VAAN!
      Toi alotus on jo vanha juttu. Nyt mä ja systeri ollaan opittu ittekkin ryyppäämään ja meillä menee hyvin.
      Mennään tänä iltanakin yhden Jeren luo bileisiin. Sinne tulee monta tosi ihanaa kundia. Juodaan viinaa ja sit jätkät panee meitä.
      Se on siis niinku alcohol ja fuck!!!
      Kivaa :)))

      • zffjhgjkkljöllkööääö

        Oot löytänyt unelma ammatin,huo..na!!!!


      • fuck the alcohol!!!!
        zffjhgjkkljöllkööääö kirjoitti:

        Oot löytänyt unelma ammatin,huo..na!!!!

        Mun mielestä huorraaminen on tosi kivaa. Jätkät maksaa hyvin kun ne saa nuorta tavaraa.


    • sad

      pakkohoitoa ei suomessa juuri saa. kun joku ehdotti..
      todella vaikea juttu, vaikka ihminen, äiti tai isä joisi ja teloisi itsensä hengiltä.

    • särkynyt lapsuus

      Tuo oli kun suoraan mun lapsuudestani....itkin iteseni uneen lähes joka yö....toivoin aina, että riitely loppuisi...mut ei viinaa lisää ja eikun mäiskittiin ja huudettiin....väliin tuli poliisitkin useasti..Siihen aikaan 70 -luvulla asioista ei puhuttu...ulko -oven takana kukaan ei tiennyt mitä sisällä tapahtui...tosin silloin kun kova huuto kuulu tai poliisit veivät isäpuolej selviämään putkaan...se oli sitä kullissia joka piti yllä pitää...miksi meidän lasten se piti tehdä...ehkä häpeä...en vieläkään tiedä miksi...eihän se meidän lasten vika ollut, että vanhemmat olivat mitä olivat. Onneksi siitä selvisin, nyt olen itse äiti, eikä lasteni ole koskaa tarvinnut kärsiä perhehelvettiä...sen itselleni lupasin niinä unettomina, kyynelten kostuttumina öinä...sulla on paljon mahdollisuuksia ottaa eri tahoille yhteyttä...tee se nyt...voimia sulle...elän hengessä mukana....

    • Myrkkyä sielulleni

      Miten minä vihaankaan sitä,
      kun kaadat kurkustasi alas, tuota onnen juomaa,
      kuinka yritätkään hukuttautua siihen,
      kuinka naureskelet järjen äänelle,
      jota lasi toisensa jälkeen,
      hiljaa vaimennat.

      Miten minä vihaankaan katsoa sinua,
      joka olet jo poissa,
      sitä toista ihmistä,
      joka rakkaastani on tullut,
      kun olet kaatanut kurkustasi alas tuota autuuden juomaa,
      joka lasi toisensa jälkeen,
      huuhtoo iloani pois.

      Miten minä vihaankaan niitä tunteja,
      jolloin kaikki on minun syytäni,
      jolloin sinä voit tehdä mitä tahansa,
      prosentuaalisessa syyntakeettomuudessasi,
      jonka usvaisen todellisuuden läpi sinullekin paistaa,
      ettet olekaan niin viaton,
      kuin uskottelet olevasi.

      Miten minä vihaankaan sitä hetkeä,
      kun tajuntasi viimein nukahtaa,
      ja minä revin tuon myrkyn kädestäsi,
      paiskaan sen täysillä seinää vasten,
      silmittömän raivon vallassa,
      vailla mitään säälipisteitä,
      ja itken itseni hiljaa uneen.

      Miten minä vihaankaan sitä aamua,
      kun herään varhain vierestäsi,
      keräämään lattialta kaikki sirpaleet,
      joiden mukana sydämeni on särkynyt,
      olemattomiksi palasiksi pirstoutunut,
      jokaikinen kerta,
      aina yhä uudelleen.


      - Täällä melkein kohtalotoveri 16v purkaa ajatuksiaan runollisuuteen. Ajattelin tänne laittaa, jos vaikka joku muukin runoista tykkää :)

      • syöm perunia.

        Jos ny vaikka viinaa maistat,
        ja päälle sen sä vitttuu maistat,
        sitten kaikki menee hyvin'
        ja on sulla mielnrauha syvin.
        Runoista meikä tykkää,
        aina uutta runoo lukkää.


    • Noomanen

      Minkähän ikäinen oikeen olet? Juovat 5 kertaa viikossa ja sinä kysyt onko kyse alkoholismista??

      En halua pelotella mutta tuossa ennen pitkää käy niin että sinä menetät mielenterveytesi kokonaan ja olet vielä yhtä vanhempaa köyhempi.
      Koska tod. näköisesti jos MS-tauti vaikuttaa liikkumiseen äitisi sammuu vielä jonnekin ulos ja paleltuu. Tai toinen raivostuu ja ottaa toisen hengiltä.
      Vielä voivat käydä sinuunkin käsiksi, kun menet noihin kännisähellyksiin väliin kello 3 yöllä.

      Lähde jos yhtään itsestäsi välität. Oletko jo sen ikäinen että voisit muuttaa pois, tai ota yhteyttä johonkin luotettavaan aikuiseen joka voisi järjestää sinulle asumispaikan.

    • Seksiholisti666

      Voi viddy, et te ihmiset ootte urpoja.. Tämä on P R O V O .

    • fuck the alcohol!!!

      Älkää ny enää vitttuiko, mulla ja mun systerillä menee too-si hyvin!

      • Noomanen

        Ahah, vai tuollainen olitkin. No ei voi muuta sanoa kuin että TYHMÄ olet. Kuvittelet kännejä vetämällä ymmärtäväsi vanhempiasi. Huoh. Oikeasti, kumpi tahansa heistä vois tappaa sut yhellä läpsäyksellä kuin hyttysen. Ja sinä vaan leikittelet.


    • raitis alkoholisti26

      Rehappin sivuilta näkee info tilaisuudet "alkoholismi on koko perheen sairaus"
      vaikka sinne kannattas kyllä mennä pikaisesti hoitoon. siellä tapahtuu ihmeitä tiedän koska olen itsekkin sellainen.

    • Raitis ja reilu

      "Pakonomainen, jatkuva ja humalahakuinen eli addiktiivinen alkoholin käyttö ei ole luonteeltaan tahdonalaista käytöstä vaan on vakava sairaustila. Pakonomaisen alkoholin taustalla on päihteiden jatkuvan käytön ja pitkäaikaisen stressin aiheuttama keskushermoston toiminnan muutos. Tämän vuoksi addiktiivisesti päihteitä käyttävä ei yleensä pysty katkaisemaan alkoholin käyttöään ilman ammatillista apua tai katkaisuhoitoa sairaalassa tai katkaisuhoitoyksikössä. Addiktiota ylläpitävä keskushermoston toiminnan muutos korjautuu hitaasti ja edellyttää yleensä ainakin 3-6 kuukauden pituista raitista jaksoa. Tämän vuoksi viikon kestävä katkaisuhoito tai raittius eivät hävitä pakonomaista tarvetta käyttää alkoholia tai päihteitä. Kerran kehityttyään pakonomaiseen juomiseen johtava keskushermoston toiminnan muutos palautuu helposti pitkäänkin kestäneen raittiin jakson jälkeen, jos henkilö alkaa uudelleen käyttämään alkoholia.

      Alkoholiriippuvuus on kaikkine seuraamuksineen keskeinen kansanterveydellinen ongelma. Noin 10–15 % miehistä kärsii jossain elämänsä aikana alkoholiriippuvuudesta. Vaikka alkoholiriippuvuus onkin miesten parissa naisia yleisempää, on naisten kärsimä alkoholiriippuvuus viime vuosina selvästi yleistynyt.

      Perinnölliset tekijät näyttelevät tärkeätä osaa erityisesti nuoruudessa alkavassa alkoholismissa. Hyvä alkoholin sietokyky tai vaikeus tunnistaa humaltumisensa astetta tai kummatkin ovat rakenteellisia riskitekijöitä, jotka altistavat alkoholiriippuvuuden kehittymiselle. Monet psykiatriset häiriöt lisäävät alkoholin ongelmakäyttöä ja alkoholiriippuvuuden kehittymisriskiä, koska alkoholin käyttöön turvaudutaan usein eriasteisten ahdistus-, pelko- ja masennusoireiden lievittämiseksi. Varsin usein etenkin jaksottaisen alkoholin käytön taustalla voi olla hoitamaton, vakava depressio (ks. «Vakava masennustila»2) tai kaksisuuntainen mielialahäiriö (ks. «Kaksisuuntainen (maanis-depressiivinen) mielialahäiriö»3). Toisaalta alkoholin ongelmakäyttö ja alkoholiriippuvuus kaikkine seurauksineen sekä aiheuttaa että vaikeuttaa ahdistus-, pelko-, unettomuus- ja masennusoireita. Psykologisella tasolla alkoholin väärinkäyttö voidaan nähdä keinona paeta psyykelle sietämätöntä avuttomuuden tunnetta ja depressiivistä lamaantumista.

      Alkoholin jatkuva käyttö aiheuttaa alkoholismiin perinnöllisesti alttiilla henkilöillä muutoksen aivojen toiminnassa, jotka monien kohdalla tekevät alkoholin hallitun tai pienimuotoisen käytön lähes mahdottomaksi. Tällöin ainoa keino on usein täysraittius vähintään usean viikon ajan, usein ainakin 3–6 kuukauden ajan, ja monien kohdalla myös pysyvästi.
      Alkoholismin ja varsinaisen alkoholiriippuvuuden kehittyminen kestää usein vuosikausia, jona aikana henkilö kieltää ongelmakäyttönsä tai vähitellen lisääntyvän riippuvuutensa. Mitä aikaisemmin henkilö kuitenkin kykenee tunnistamaan ja ottamaan vakavasti lisääntyvän ongelmakäyttönsä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän voi oppia hallitsemaan alkoholinkäyttönsä ja välttämään varsinaisen alkoholiriippuvuuden ja alkoholismin kehittymisen.

      Säännöllinen ja päivittäien alkoholin käyttö lisää alkoholiriippuvuuden kehittymisen riskiä. Perinnölliset tekijät lisäävät alkoholimsin riskiä, jonka vuoksi alkoholismista kärsineiden vanhempien lasten kannattaa olla varovaisia alkoholin käytössään ja välttää säännöllistä tai humalahakuista alkoholin käyttöä. Korkea alkoholin sietokykyyn sekä vaikeuteen tunnistaa oma humaltuminen liittyy selvästi kohonnut alkoholismin kehittymisen riski."

      Tässä hieman faktaa.



      .

      Huomattavalla osalla ja erityisesti vahvan perinnöllisen alttiuden omaaville alkoholisteille ainoa tehokas hoitokeino on pysyvä täysraittius.

    • fuck the alcohol

      PIDÄ PÄÄS KII, RAITIS JA REILU PÖLLÖ!
      Toi alotus on jo vanha juttu. Nyt mä ja systeri ollaan opittu ittekkin ryyppäämään ja meillä menee hyvin.
      Mennään tänä iltanakin yhden Jeren luo bileisiin. Sinne tulee monta tosi ihanaa kundia. Juodaan viinaa ja sit jätkät panee meitä.
      Se on siis niinku alcohol ja fuckk!!!
      Kivaa :)))

    • vanhempi

      Raitis ja reilu
      Kirjoitit aivan täyttä asiaa...
      Asioilla on aina myös toinen puoli, minä ainakin vanhempana joudun myöntämään, että toisinaan juon aivan väärästä syystä, ikävää mutta totta.
      Tiedän että olen aikuinen ja vastuu on minun ja minua tästä arvostellaan, mietin kuitenkin mikä oikeus toisilla on juoda saati lapsillani "täysi-ikäisiä" se ei ole mitään, mutta minun on???
      Tiedän että päihtynyt on inhottavaa seurattavaa, mutta pidän kaikesta kuitenkin huolta jne...En puolustele juomistani!
      Voisin jatkaa kirjoitusta, mutta tiedän että tästäkin tulee loskaa niskaan.

    • 345634345453

      Alkoholisoituneet vanhemmat ovat todella karmea kokemus, nimim. kokemusta on. Pienenä sai kuunnella heidän riitelevän kun makasin sängyssä, itkin ja toivoin ettei eroa tulisi. No loppujen lopuksi se ero sitten tuli, 8 vuotta sitten. Nykyään isä täysipäiväinen alkoholisti, käy kyllä töissä mutta illat dokaa. Äidillä ei varsinaista ongelmaa, mutta tykkää viikonloppuisin ottaa liikaa joten minä jouduin aina olemaan vastuussa pikkuveljestäni tuon ajan.

      Kyllä minun nuoruudessani viina on virrannut lähipiirissä sen verran, että itse aina nykyään harkitsen ennen kuin lähden tuopille.

    • ShutDownSuomi24

      Tässä taas yksi asia/aihe, josta ei ole hevon vittuakaan apua kesustella Valhe24:ssä.
      Jos oikeasti jollain on jokin ongelma, niin netti ei ole oikea paikka sitä ratkaisemaan, SOITTAKAA NYT HELVETTI POLIISI/SOSIAALITYÖNTEKIJÄT/KAVERIN VANHEMMAT/ MUUT TURVALLISET AIKUISET paikalle, älkääkä täälä odottako, että joku tuntematon
      Älkää turhaan vaivautuko vastaamaan, vaikka oiskin jotain "kommentoitavaa" (eli: kälä kälä, bla bla".
      "pikseleitä peräkkäin", olempas nyt tosi taitava, kyllä varmaan joku kohta vastaa, jos oikein kovaa rämpytän "Päivitä"-palkkia. PELKÄÄ SAATANAN SANAHELINÄÄ KOKO SIVU TÄYNNÄ.

      • Brokenloner

        Etkö ymmärrä et joillain on oikeesti paha olla?! Se varmasti pilaa sun koko elämän halun et täällä jaetaan ihmisille omia kokemuksia ja neuoja!! Ei mullakaa helppoo oo! Jos meen soittaan poliisille, mihin mä joudun?? Ei TÄMMÖNEN OO KELLEKKÄÄ HELPPOO!!!


    • ö.ö~~

      Mun isä juo 24/7 ja hakkaa mua, että onnee sinnekki vaa.

    • I_know_how_it_feels

      Mä tiedän miltä toi tuntuu. Itellä on ihan sama tilanne. En muista viikonloppuu jolloin olisin nukkunu hyvät yöunet ilman itkua. Ne huutaa aina ja raivoo mulle kans ku yritän pyytää niitä laittamaan musiikkia hiljempaa viideltä aamulla.
      Sitä on jatkunu niin kauan ku muistan, ja liian monta kertaa oon taluttanu ne sänkyyn ja rukoillu et ne sammuis ettei tarvi enää kuunnella.

      Kukaan joka ei oo käyny samaa läpi ei tuu koskaan tajuumaan miltä meistä tuntuu! Tärkeintä mitä sä voit tehdä on olla ite juomatta.
      Muista, että et oo yksin, meitä on monia muitaki jotka tietää mitä joudut käymään läpi.

    • Brokenlouner

      Mikään ei ikinä oo satuttanu mua yhtäpaljon ku mun vanhempien juominen. Niiden ongelma on vaan joka vuosi, joka kuukausi, joka viikko ja joka ilta! Iskä on tosi sairas ja siltäki menee jalat ja neki riitelee ja KOVAA! En muista millon viimeksi oon menny ilosena nukkumaan.. Joka ilta on täyttä tuskaa!! Oon koittanu hakee apua mut en uskalla kertoo mitään sossuille. Mun sisko on 17 asuu kotona ja on tosi masentunu ja samoin mä! Sisko ei ees yritä tehä asialle mitään koska on jo luovuttanu.. Mut mä en ikinä tuu hyväksyy sitä! Miks vanhemmat hankkii lapsia jos ne joutuu kärsiin koko lapsuus ja nuoruus ajat niiden takia! Oon 15 ja muutan kesällä pois onneksi. Puhu sun vanhempien kaa sillon ku ne on nöyrempiä eli selvinpäin! Jos ei auta hae apua❌ Mikään muu ei tunnu auttavan

    • tiedäntunteen

      Kaupungin talolle vaan sossuille puhumaan niin kyllä asiat kääntyy parhain päin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1679
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1568
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1169
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1124
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1102
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      6
      1012
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    8. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      971
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      965
    10. 6
      960
    Aihe