iiiik esitelmä!!

pelkuri

Apuwaa!
Miedän täytyy pitää koulussa äidinkielen esitelmä suullisesti. Aihe on vapaa joten en keksi mitään, ideoita?
toine ongelma on se että jännitän ihan kamalasti esiintymistä. Luokan edessä kädet tärisee ja ääni värisee. En meinaa pystyy ees puhumaa. seiso siinä sitte ja höpötä 10 min. jostai aiheesta (paperista ei saa lukea)

PLIIs, help me !

19

10164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • James-95

Näytä netistä videoita/kuvia.

• kolina

Ei kannata jännittää, ihan rauhallisesti vaan ja hyvin se menee! Tässä jotain ajankohtaisia aiheita, joista voit höpötellä, mutta parastahan se on, kun aihe on joku sulle läheinen ja just sua koskettava.

Asevelvollisuus myös naisille
      Ehkäisystä ja sen tarpeellisuudesta
      Tupakka-, alkoholi- ja makeisverot
      Karppaaminen - puolesta tai vastaan
      Sauli Niinistö presidenttiehdokkaana yliarvostettukko?
      Nuorten syrjäytyminen nettiriippuvuuden vuoksi
      Miksi "hikkejä" ei enää kadehdita ja kunnioiteta kuten ennen?
      Bensan hinta
      Pakkoruotsi - puolesta tai vastaan
      Seksuaalivähemmistö ja heidän oikeudet

jne.

• Nii-in

Sähän luit mun ajatukset alotustekstissä! :0 munkin pitää pitää esitelmä... mulla on jo aihe kylläkin, mutta mua jännittää kauheena! Mut kannattaa ajatella, että ei se niin kauhea oo, ei se haittaa jos vaikka rupeaisit änkyttämään, koska oikeasti kukaan tuskin edes huomaa sitä. Ja vaikka huomaisikin, mitä väliä? Tuskin häntä koko loppuelämääsi näet.

Tsemppiä! =)

• .................

Tässä vinkkejä yliopiston puheviestinnän kurssilta :)

- Jos tärisyttää, ota toisella kädellä tai parilla sormella tukea esim. pöydästä. Se kuulemma auttaa. Jos voit istua, se voi tuntua turvallisemmalta. Jos pitää seisoa, seiso vaikka pöydän takana jos se tuntuu paremmalta.
      - Juo ennen esiintymistä, niin ei ala kurkkua kuivata. Jos ääni tärisee, pidä ihan pieni tauko ja jatka. Yritä puhua hitaasti.
      - Laita mukavat vaatteet päälle, ettei mistään kiristä. Mukavat vaatteet rentouttavat.
      - Saako teillä olla mitään muistipaperia mukana? Luulisin, että saa. Kirjoita siihen puheesi pääkohdat. Jos unohdat jotain, voit tarkistaa. Tai voit keksiä päästä omia juttuja. On tärkeää, että paperi on pieni: iso paperi alkaa helposti täristä jos kädet tärisevät.
      - Katso luokan takaseinää tai hymyileviä kasvoja yleisössä.
      - Kukaan ei huomaa, että jännität!!

Täällä on myös jotain: http://www.kielijelppi.fi/puheviestinta/esiintymisjannitys-ja-viestintaarkuus

• aadasdaew33

Tärkein: esitä esitelmä kotona yksin vaikka seinälle. Se jännittää pirusti jo yksin tehdessä mutta sitten helpottaa 10x kun teet sen uudestaan yleisölle!

• hgjklö

Se paperista lukeminenkin on vähän monimutkainen juttu.
      Jos osaat esitelmän suurin piirtein ulkoa, et varsinaisesti lue paperista vaikka sinulla olisikin se edessä, ja toistaisit sen aika sanatarkasti.
      Yleensä minulla on mennyt paljon paremmin, kun olen vain lukenut paperista
      (vaikka muka aina kannattaa olla vain pieni muistilappu).

• minäääh

Mulla on tänään esitelmä

• marianammm -98

et sä oo pelkuri, monel muullakin on samanlaisia pelkoja. meilläki piti pitää esitelmä ensi vapaast aiheesta. silloin mä pidin esitelmän mun koiran rodusta. eli jos sulla on joku lemmikki nii kerro siitä. (: sitte oli kirjaesitelmä. ja kyl mäki pelkään tosi paljon, ja tärisin kans ton vapaa aiheisen esitelmän aikana, ku pääsin kotii nii itkin kauheest et mä tärisin ja meinas paikan päälläki itku tulla. kirjaesitelmä päivänä mun äiti anto mulle rauhotuslääkkeitä ja oon nyt sortunut käyttämää niitä n. puol vuotta. ei ollu hyvä ratkasu mut ne on mun turva. tuli kirjotus innostusta :D mut peukut pystyy sulle

• getaids123

kys lol

• ...

Aiheita:

- vessapaperin valmistus, käyttö ja kierrätys
      - tillilihan syvin olemus
      - kaappihomon paikka sisustuksessa
      - japanilaiset perversiot
      - ehdotuksesi kaupungin virkamiehille 8 kaistaisen moottoritien linjaamisesta koulun tontin kautta
      - napanöyhtä ja sen esiasteet
      - rehtorin salattu elämä
      - vanhusten tissuttelun korrelaatio lastenlapsille annettuun taskurahaan

Kyllä noista aina muutaman minuutin kälättää.

• Jännittäää(kö)

Kiitos paljon tuosta linkistä nimim "............". Siitä oli mulle tosi paljon hyötyä ja nyt esitelmän pito ei jännitä enää niin paljoa! :D

• Jännitys:(

Mullakin on huomenna esitelmä, kukaan ei ole sellainen kuka ei jännittäisi sellaista ilman mitään lääkkeitä yms. Minulla oli myöskin joulujuhlassa osa jossa jouduin kipuamaan yskin lavalle kiittää mikrofoniin lausua runon joka oli aika pitkä ja kertoa kuka esiintyy seuraavaksi (kyse oli siis juonnosta). Asia jännitti minua todella paljon mutta kun sen yli pääsi helpotus oli erittäin suuri. Esitän esitelmän lumileopardista ja minulle on sanottu monta kertaa: hyvin se menee, ajattele vaa et se on pian ohi ja sen jälkeen ajattelet että ei olisi ollut mitään jännitettävää.

Mutta jännitys on luonnollinen asia jokaiselle ihmiselle. Minä kehotin tänään itselleni että ajattele että luet sen kotona niinkuin olen lukenut aikasemmin, olen miettinyt että luokkani on edessä vaikka puhun seinälle. Se voi olla yksi keino myös. Kannattaa lukea se pari kertaa jos lyhyt teksti, jos pitkä riittää 2-1 jos haluaa lukea ennen esitelmäpäivää itsekseen.

• dr no

"Miksi "hikkejä" ei enää kadehdita ja kunnioiteta kuten ennen?"

Juuri tuo on minunkin mielestäni hyvin ikävää.
      Koulut ovat täynnä sellaisia "vajaita" henkilöitä, jotka saavat vitosia, kutosia ja seiskoja, tuntuvat joskus oikein ylpeilävän näillä arvosanoilla, eivät tajua mitään, pelleilevät tunneilla, kertovat huonoja vitsejä joille sitten itse nauraa räkättävät ja pitävät toisten ärsyttämistä oikein elämäntehtävänään.
      Meitä fiksujen vähemmistöä ei kunnioiteta ollenkaan.

• Paloauto553

Itekki jännitän vitusti ja kasvot lehahtaa kirkkaanpunaiseksi. Kaverit kiusoittelevat sillä ja itsetuntoni ei kohenee. :(

• puhujapöntössä

Keskity asiaan älä itseesi,muutkin haluavat kuulla mitä asiaa puhut ja harjoittele kotona paljon.Jännitys kuuluu asiaan mutta se ei ole pääasia muille kuulijoille.Jos joku yleisössä tirskuu niin se on hänen häpeänsä ja se on epäkohteliasta puhujaa kohtaan.

• ääshool

Entä sitte??aihe ei vanhene tänäkään päivänä.

• jännittäminen
      • Ihan hyvä info. Olet vain 6 vuotta myöhässä, mutta tuskin se haittaa.

• hanskaajaa

Hei kaikki esitelmien pitäjät. Itse olen ollut koulussa tosi huono ja hiljainen ja jännittynyt monissa tilanteissa joissa pitää olla luokan keskiisteenä.

Mulla oli kanssa tuollainen esitelmä pidettävänä. Pidin esitelmän huumeista ja niiden seurauksista. Voi kuule koko luokka oli hiljaa ja kaikki kuunteli innostuneena ja ei siinä voinut jännittää ollenkaan. Joku tokaisikin esitelmän jälkeen, ettei toi jännittänyt ollenkaan. Joten tämä oli oikeesti todella paha tilanne, mutta hanskasin sen sillä että aihe oli kaikille hämmentävä ja mielenkiintoinen. Ei jengi keskittynyt muhun vaan siihen asiaan.... siis ottakaa aiheeksi sellainen joka koskettaa useita ja joista porukka haluaakin tietoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe