Vaihtoon ja poikaystävä mukaan

riugheori

Onko kellään kokemusta siitä, että olisi lähtenyt korkeakoulun kautta vaihtoon ja ottanut puolison mukaan? Miten asiat järjestyivät, mitä toinen osapuoli teki kohteessa? Saiko hän töitä, millaisia, mitä kautta vai opiskeliko kenties jotain?

2

509

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 543543543

Hakekaa opiskelupaikkaa samasta yliopistosta ja menkää sinne opiskelemaan. Asunnon hankkiminen voi olla ongelma, koska opiskelija-asunnoissa ei välttämättä voi asua eri sukupuolen edustajan kanssa. Jos menette EU:n ulkopuolelle, ette välttämättä saa työlupaa.

• ExHexVaihtari

Silläkin voi olla iso merkitys onko kyseessä poikaystävä vai puoliso (avio- /avomies). Pelkkä poikaystävä tuskin saa minkäänlaista oleskelulupaa EU:n ulkopuolella perhesiteen perusteella (esim. dependent-viisumi).

Muutenkin hieman epäilen, että vaihto-opiskelijaohjelmissa olisi sinänsä mahdollisuutta ottaa perheenjäseniä mukaan (ei ainakaan omassa yliopistossa ollut). Tietysti omillaan voi tulla "mukaan" kunhan saa järjestettyä itsenäisesti viisumit jne, mutta ei kannata luottaa, että niihin järjestelyihin saisi apua omalta tai kohteena olevalta oppilaitokselta.

Muistan omalta vaihtovuodeltani yhden tapauksen, jossa kaveri toi vaimonsa mukanaan (tai oikeastaan n. vuoden perässä), mutta hän oli tutkinto-opiskelijana 3 vuoden stipendiohjelmassa (EU:n ulkopuolinen maa). Tuolloin vaimo sai perhesiteen perusteella oleskeluluvan, jolla sai tehdä muutaman kymmentä tuntia töitä per viikko). Asunnon joutuivat hankkimaan itsenäisesti vapailta markkinoilta, yliopiston asuntolassa ei saanut asua.

EU-alueella ( Sveitsi ja Norja jne.) tilanne on tietysti helpompi, kumppanisi voi tulla siviilisäädystä riippumatta mukaasi, mutta todennäköisesti joutuu etsimään kämppänsä itse (tai te yhdessä, jos ette halua erikseen asua).

Jos suhde on kunnossa ja hyvällä pohjalla, niin kyllä se sen puoli vuotta tai vuoden kestää erossakin ollessa. Vierailuillahan voi toki vuoden aikana käydä puolin ja toisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1666
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1571
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      276
      1317
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1282
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      895
    6. 66
      864
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      65
      853
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      841
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      42
      838
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      801
    Aihe