Lammasharrastus

salamasammakko

Ollaan vaimon kanssa tavallisen tylsissä toimistotöissä ja kiinnostaisi ottaa lampaita harrastukseksi. Ei kuitenkaan olisi varaa hirvittävästi tästä harrastuksesta maksaa, joten kannattaako homma laisinkaan?

Eli paljonko / minkälaisia jne lampaita pitäisi ottaa, että nyt edes n. -0 olisi lampaiden lihasta jne saatava tuotto niiden kustannuksiin nähden. Voittoa ei tarvitse tehdä, mutta ei saisi takkiinkaan tulla. Ja tietenkin jos niistä pari euroa jää käteen niin aina plussaa :)

9

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se on

Onko sulla maatilaa, jossa on tukikelpoista peltoa, ilman tukia ei kyllä oikein kannata edes lampaat.

Jos tämmönen on, niin ota Suomen lampaita, ne on sikiäviä ja niitä saa edullisesti.

Nämä varsinaiset liharodut sopii niille, joilla homma on astetta suurempaa, eli lammaskin on volyymilaji, ennenkuin lyö leiville ...

• lemmikkilampaat myös
    • salamasammakko

Juu peltoa löytyy, paljonko sitä tarvitaan? Sitä on nyt vuokrattu, mutta vuokrasopparia on tarkoitus tässä tarkistaa ja mahdollisesti jättää osa vuokraamatta. Ja tuollaista vanhaa vajaakin on missä on kai joskus jotain elukoita oikein pidettykin, niin kyllä niitä nurkkiin mahtuu. Ja remontointi sellaiseen kuntoon että lampaita voi pitää, onnistuu myös. Luin jostain että luomulammas vaatii 1,5m^2/pää, saako jotain etua jos rupee luomuja pitämään?

Lampaiden määrällä ei ole juuri henk koht väliä, mutta tietenkin jos se menee niin että 3kpl menee tappiolla, 5kpl -0 ja 20kpl voitolle niin kai se kannattaa samalla sitten useampi ottaa :) Vai puhutaanko ihan eri määristä?

• näin se on

Mikäli ajattelit tuloja saada, niin määrät on aika rajusti alakanttiin, mutta meneehän se tommosena lemmikkilampaiden pitonakin, noiden lihatuoton nyt syö itekkin, joten mitään markkinointiongelmaa ei ole edessä ...

• salamasammakko

Joo siis lähinnä tarkoituksena oli hahmoittaa että montako lammasta tarvitsee jotta EU-tuilla jne tuotoilla kattaa lampaiden kulut. Ja mikäli muutaman lampaan lisää ottamalla voi oikeasti tehdä muutaman euron, niin mikä ettei. Kuitenkin meillä molemmilla muitakin töitä niin ei pelkästään lampaista tarvitse rahaa saada :)

• tukitukitukituki

Riippuu vähän tukialueesta, mutta arvioisin että sadasta ylöspäin pitää lähteä, jos et ihan pohjoisessa asu ...

• salamasammakko

Niin ja tosiaan syödään kyllä lihaa eikä lemmikkilampaan syöminen ole ongelma :) Vaimo myös harrastaa neulomista joten villallekin löytyy käyttöä.

• pääääasiantuntija

eikös se ole pääasia, että saa harrastaa.

• salamasammakko
        pääääasiantuntija kirjoitti:

eikös se ole pääasia, että saa harrastaa.

joo, paitsi jos menee niin paljon rahaa ettei ole enää varaa mihinkään muuhun :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe