Minulla on vuoden ikäinen reipas nuori koira. Sen paino on normaali ja on kasvanut normaalisti. On suomenpystykorvan näköinen hieman, sekarotuinen, pystykorvan kokoinen.
Ongelmana on, että sitä kiinnostaa ruoka vain, kun muu perhe syö. Se on siis nirso ja haluaa ihmisten ruokaa. Koiran ruokaa haistelee, mutta jättää syömättä. Nappuloita syö sitten, jos huvittaa.
Ihmisten ruoka maistuisi kyllä vaikka kuinka hyvin. Joudun antamaan sille vitamiinitablettejakin, kun se syö niin vähän nappulaa. Itse olen ratkaissut ongelmaa sillä, että teen sille itse ruokaa ja laitan ihan jauhelihasta ruokaa, käytän riisiä ja kermaviiliä, annann jugurttia ja sekoitan ruokaan vihanneksia. Alkaa kuitenkin hieman ärsyttää, kun ei maistu purkkiruoka, ei vaikka se olisi laadukasta eläinkaupan murkinaa ja luomua päälle.
Onko vaaraa, jos teen sille itse ruoat ja annan vitamiinit päälle ja lohiöljyt? Se on kyllä jaksavainen ja turkki hyvässä kunnossa, silmät kiiltää..
ärsyttävän nirso koira
6
150
Vastaukset
- Jos ajatellaan
että ennenvanhaankaan ei ollut teollisesti valmistettuja haukunpöperöitä ja koirat oli silti hyvävointisia, hyväkuntoisia ja lihaksikkaita niin miksi ajattelet että niiden pitäisi nyt sitten vain syödä pelkästään niitä raksuja ja purkkimuonia? Kyllä ne koirat terveinä pysyy ihmisen sapuskoilla kunhan ei liikaa mausta ja suolaa.
Tuo ongelma luultavasti väistyy kun koiralle tulee ikää, pidä kupissa aina nappuloita tai muuta saatavilla ja niukenna tarjottavaa "ihmisruoka"annosta, niin lisäruoka alkaa tekemään kauppansa(kunhan muutaman päivän paastoaa). - chatta-nooga
Koirasi ymmärtää hyvän päälle. Kotiruoka paras ruoka. Koirille tarkoitetun jauhelihan voi lisätä raakana kypsennetyn muun ruuan sekaan. Syökö se nappulan kun sekoitat sen kotiruokaan? Itse annan nappulaan sekoitettuna aina maittavampaa evästä. Purkkiruokia en käytä ollenkaan, vaan oikeaa lihaa sen sijaan. Ei sen kalliimmaksi tule.
Mitään vaaraa ei ole itse tehdyissä ruuissa, kunhan muistat, että koiran ruuassa tulee olla runsaasti lihaa ja rasvaa. Koira kiittää. - äoliwehjfkmn
Kyllä se koirasi syö ne napusetkin/purkkiruoat vain kun sille tulee tarpeeksi nälkä. Se on vain "hiukan" perso kotiruoalle..
Jos sillä koiralla pikkasenkaa on vaistoja pitää ittensä hengissä, ni sille menee se oma normaali koiranruoka kun sillä nälkä on. En usko, että se tapattaa itsensä sen takia kun ei saa kotiruokaa.- Koiran kokki
Kiitos vastauksista! Ok, eli syöttämäni ruoka on sille ihan hyvää, vahvistuksen saaminen teki hyvää :) Monesta tuutista aina puhutaan, että koiran pitää saada nimenomaan koiranruoka...
Toisinaan annan sille raakaa lihaakin, koska ajattelen siinä olevan tärkeitä ravintoaineita ja olen joo sekoittanut nappulaa kotiruokaan, kunhan ei laita liikaa niin menee alas :) - Topi saku
Koiran kokki kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Ok, eli syöttämäni ruoka on sille ihan hyvää, vahvistuksen saaminen teki hyvää :) Monesta tuutista aina puhutaan, että koiran pitää saada nimenomaan koiranruoka...
Toisinaan annan sille raakaa lihaakin, koska ajattelen siinä olevan tärkeitä ravintoaineita ja olen joo sekoittanut nappulaa kotiruokaan, kunhan ei laita liikaa niin menee alas :)Meillä koira täysin kotiruualla. Aamulla raakaa lihaa ja keitetty riisi tai ohra öljy ja merilevä. Illalla lihalaatikkoa (jauhelihaa, ohrasuurimoita,valkosipulia,pellavansiemenrouhetta,porkkanaa). Talvisin myös lihaista rasvaa siivu päivittäin.
Jatka ihmeessä kotikokkailua ja unohda nuo valmiit muonat. Koirasi varmasti elää terveemmän ja nautinnollisemman elämän kun on massu täynnä terveellistä kunnon ruokaa eikä mitään kuivattuja jauhopalleroita :) - ME
Koiran kokki kirjoitti:
Toisinaan annan sille raakaa lihaakin, koska ajattelen siinä olevan tärkeitä ravintoaineita ja olen joo sekoittanut nappulaa kotiruokaan, kunhan ei laita liikaa niin menee alas :)Kyllä sinne nappuloiden sekaan voi aina välillä, tai vaikka joka kerta, miten itse viitsii, sekoittaa muutakin. Raakaa jauhelihaa, kalaa, sisäelimiä (kannattaa käydä katsastamassa eläinkauppojen valikoimat, saa paljon halvemmalla kaikki nuo, kuin ruokakaupasta). Samoin voi sekoittaa sekaan kermaviiliä, raejuustoa, piimää, kasviksia (soseena, raasteena, miten vain alas menee). Öljyäkin voi lorauttaa. Varsinaisia ihmisten ruoanjämiä kannattaa antaa harvakseltaa ja valikoiden, suolaiset ja maustetut kannattaa passata.
Meilläkin on nyt noin vuoden ikäinen koira (syö raakaruokaa), joka on melko nirso ja huono syömään. Ennen syötettiin kaksi kertaa päivässä, mutta siirryttiin vain yhteen ruokintakertaan, kun ei ruoka kerta kaikkiaan tahtonut maittaa. Nyt se saa päivällä luun, kanansiiven tms ja varsinaisen ruoan illalla. Ja hyvin maittaa. Hoikka se on edelleen ja hyvin rauhallinen syöjä, mutta syö sentään. Ja kannattaa muistaa, että useimmat koirat myös paastoavat silloin tällöin (syövät vähemmän tai eivät ollenkaan päivään tai pariin). Ruokaa kannattaa myös pitää tarjolla vain ruokinta-aikaan ja vain tietyn aikaa (meillä 20min), jollei siinä ajassa tule syömään (ei siis kuonon edestä viedä jos syö, vaikka aika olisi ummessa), niin jää ilman. Näin koira oppii siihen, että silloin syödään kun tarjotaan, jos syödä mielitään. Missään nimessä ei kupissa tule koko ajan olla jotain tarjolla.
Monet eläinkaupat osaavat myös neuvoa kun sinne menee ruokia ostamaan ja kyselemään, että mitä antaa ja miten usein. Sieltä saa hyviä vinkkejä siihen mitä sekoittaa nappuloiden lisäksi. Onhan se koiralle mukavampi saada välillä vaihtelua ruokaansa, mutta välillä voi myös olla pelkkiä nappulapäiviä tai -kausia. Sitten taas joskus tulee jotain muuta sekaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606664- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262750- 212428
- 271953
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251670
- 321518
- 491492
- 111472