Vinkkejä matkalle!

minni4920

Moikka vaan kaikille,
oon lähdössä tammikuussa reissuun, tulee aivan mahtavaa! Mitä vinkkejä teillä on matkaan lähtemistä varten? Vähän oon säikähtänyt noita tulli-juttuja mitä täälläkin on puitu, itse oon varannut 2000€ shoppailua varten, eihän toi 400€ tullivapaa riitä mihinkään! Minkälaiset ne sakkomaksut sitten on? Ja mikä on todennäköisyys että siinä sitten jää kiinni? Sitten, mikä on ESTA? Jos tilaa esim. ebookersin kautta, tuleeko kaikki tarpeelliset asiat hankittua, vai kannattaisiko tilata matkatoimiston kautta? Tarvitaanko viisumia 10pvän lomalle?
Ja sitten viimeisimpänä tietenkin lisää shoppailuvinkkejä, parhaimmat nähtävyydet, sekä sitten lemppari ruokailupaikkoja! Itse en vielä ole täyttänyt 21, niin jätetään juhlimiset ensi vuodelle. Ja niin vielä, paljonko maksaa suunnilleen eri nähtävyyksissä käyminen, esim. vapauden patsas? Kiitos jo älyttömästi etukäteen!!! :)

38

1220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20

      Ensihataan voisit kayda kirjastossa hakemassa NYC matkaoppaan. Tai googleta sightseeing NYC.

    • Bubuli

      Nähtävyyksistä mun mielestä tärkeitä Empire State Building ja ehdottomasti sinne näköala-tasanteelle, mahtavat maisemat!! Sitten tietysti Vapaudenpatsas, jos menee lautalla Staten islandiin niin ei maksa mitään ja patsaan näkee hienosto, samoin siluetin NYCin etelä-kärjestä. Mutta jos haluat mennä itse vapaudenpatsaan saarelle niin se maksaa, patsas taitaa kuitenkin olla tällä hetkellä jonkin sortin rempassa, joten kannattaa miettiä. Central Park on aivan ehdoton! Bronxissa on eläintarha, jossa taisi keskiviikkoisin olla vapaaehtoinen maksu. Madame Tussaudsin vahakabinettikin on kiva, jos tykkää. Broadwaylla kannattaa käydä katsomassa musikaali jos rahat/aika vaan riittää. Rockefeller Centerin edustalla on tuohon aikaan vielä luistelurata, suosittelen :) Museoista American Museum of Natural History on ainakin huikea! Jos meinaa paljon käydä nähtävyyksissä, niin suosittelen esim. New York City Passia, jolla voit yhdistellä nähtävyyksiä, tehdä niistä haluamasi paketin ja saat alennusta kohteista. Asiaan kannattaa paneutua.
      Itse tykkään shoppailla mm. Old Navyssa, Victoria´s secretissa, Forever21:ssa jne.. riippuu tietysti ihan mitä hakee. Sitten tietysti kauppakeskukset Macy´s ja Bloomingdales kannattaa tsekata. SoHo on myös ostelijan paratiisi! Outlet-myymälät Manhattanin ulkopuolella ovat myös harkitsemisen arvoisia (esim. Jersey Gardens)
      Ruokailemassa kannattaa ehdottomasti käydä ainakin kerran sekä Little Italyssa, että China Townissa. Ruokapaikkoja löytyy laidasta laitaan, joten jälleen kerran riippuu mitä hakee :) Tosi hyviä meksikolaisia paikkoja on paljon!

      Toivottavasti näistä oli jotain jeesiä :) Itselläkin kolmas reissu tulossa keväällä :)

      • vinkki vinkki

        Vapaudenpatsaan voi unohtaa....selviää kyllä perillä miksi..


    • nyyjöörk

      ESTA on netissä täytettävä lomake, missä vakuutat, ettet ole esim. syyllistynyt sotarikoksiin yms. Se täytyy itse täyttää ennen matkaa (ja on nykyään maksullinen). Tässä osoite:

      https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

      Esim. täältä löytyy tietoa vaadittavista matkustusasiakirjoista:

      http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLD403DvUDSYGYLj76kWhCzp5oQq7xbiEIoaC0zHg3T31vfV-P_NxU_QD9gtzQ0IhyR0UA-y6_AQ!!/#4

      Tullimaksuihin en ota kantaa, koskaan ei ole mennyt 400 euroa enempää tuliaisiin.

    • Taas näitä

      Et taida oikeasti olla matkustamassa. Ensinnäkään ei kukaan kahden viikon matkalla tuhlaa ostoksiin kahta tonnia. Toiseksi ei 20-vuotiaalla ole sellaisia summia käyttää pelkkään shoppailuun, hyvä jos on varaa edes lentolippuun ja hotelliin. Jokainen myös tietää, että alle 90 päivän matkoihin ei tarvita viisumia ja esta löytyy googlettamalla. Olisko parempi, että lopetat haaveilun ja menet töihin ja säästät johonkin fiksumpaan.

      • Hohhoijaa

        OLET SÄÄLITTÄVÄ :D En vaan ymmärrä ihmisiä, joiden pitää aina viljellä riitaa näille palstoille.. Pidähän ensi kerralla mölyt mahassasi ellet oikeasti keksi yhtään omaperäisempää solvausta!


    • minni4920

      Bubuli kiitos paljon vinkeistä! Mietin kanssa että broadwaylla haluaisin nähdä the lion kingin. Mistä sen New York City Passin voi hankkia? Ja mitä oot mieltä, kumpi outlet on parempi, Woodbury Common vai Jersey Gardens? Jaksaako käydä kummatkin läpi vai ovatko aika samanlaiset? :)
      ja sulle "Taas näitä" niin HERÄTYS. oon kokopäivätyössä välivuoteni takia ja lähes vuoden säästänyt suuren osan mun palkasta nykin matkaa varten mistä olen haaveillut jo pitkään. en tiedä mikä palkkataso itselläs oikein on, mutta tuleehan siitä kiva summa kerättyä jos joka kuukausi pistää vähintään 400€ sivuun. helposti se pari tonnia menee kun ostaa halvoilla hinnoilla merkkituotteita ja paljon. eipähän tarvitse vähän aikaan suomessa shoppailla, täällä tää tarjonta nyt on aivan syvältä. itse en tiennyt että alle 90 päivän matkoihin ei tarvita viisumia, ja esta kyllä löytyi googlettamalla, mutta paremmat vastaukset sain linkistä jonka nyyjöörk tänne laittoi. olisko parempi että lopetat ton vinkumisen keskustelupalstoilla, hankkisit sen verran hyväpalkkaisen työn ettei tarvitse kakskymppistä kadehtia siitä että pystyy pari tonnia tuhlaamaan lomamatkalla. ja oikeasti pahoitin mieleni tosta kommentista koska oon pitkään tästä matkasta haaveillut, niin voisit miettiä kahdesti ennenkuin tuut tänne tollasia kirjottelemaan.

      • Taas näitä

        Jos kerran sinulla on vielä opiskelut kesken, niin olisiko järkevämpää säästää rahat loppu-opiskelua varten? Opiskellessa rahaa varmasti tarvitaan vuokraan, ruokaan, ym. muihin kuluihin. Jos taas asut vanhempiesi luona, pitäisi sinun maksaa heille ylläpidostasi. Tai sitten vaan säästät tulevaisuuden varalle. En voi ymmärtää miten joku voi laittaa tuollaisia summia shoppailuun. Muutenkin New Yorkin matka ihan turhaa tuhlausta. Mene mielummin vaikka Tukholman risteilylle.


      • ihme opastaja...
        Taas näitä kirjoitti:

        Jos kerran sinulla on vielä opiskelut kesken, niin olisiko järkevämpää säästää rahat loppu-opiskelua varten? Opiskellessa rahaa varmasti tarvitaan vuokraan, ruokaan, ym. muihin kuluihin. Jos taas asut vanhempiesi luona, pitäisi sinun maksaa heille ylläpidostasi. Tai sitten vaan säästät tulevaisuuden varalle. En voi ymmärtää miten joku voi laittaa tuollaisia summia shoppailuun. Muutenkin New Yorkin matka ihan turhaa tuhlausta. Mene mielummin vaikka Tukholman risteilylle.

        Sun kateellisuus on säälittävää!! Hoida nyt omat pikavippis kuntoon ennenku alat opastamaan muita heidän raha-asioissaan.


      • RvaPannu
        Taas näitä kirjoitti:

        Jos kerran sinulla on vielä opiskelut kesken, niin olisiko järkevämpää säästää rahat loppu-opiskelua varten? Opiskellessa rahaa varmasti tarvitaan vuokraan, ruokaan, ym. muihin kuluihin. Jos taas asut vanhempiesi luona, pitäisi sinun maksaa heille ylläpidostasi. Tai sitten vaan säästät tulevaisuuden varalle. En voi ymmärtää miten joku voi laittaa tuollaisia summia shoppailuun. Muutenkin New Yorkin matka ihan turhaa tuhlausta. Mene mielummin vaikka Tukholman risteilylle.

        Se, että sinä et jotain ymmärrä, ei tarkoita ettei kukaan voi näin toimia. Mukavaa, jos itse olet tätä mieltä ja elät sen mukaan, mutta ymmärrähän ystävä, että jokainen taplaa tyylillään :)


      • Taas näitä
        RvaPannu kirjoitti:

        Se, että sinä et jotain ymmärrä, ei tarkoita ettei kukaan voi näin toimia. Mukavaa, jos itse olet tätä mieltä ja elät sen mukaan, mutta ymmärrähän ystävä, että jokainen taplaa tyylillään :)

        No mutta jos noin nuori tyttö lähtee tuosta vaan tuhlaamaa $2000 New Yorkiin, niin voidaan kysyä onko opintotuet liian suuria ja pitäiskö yliopistoissa olla kulujen mukaiset lukukausimaksut? Senkö takia me veroja maksetaan ja annetaan Suomen valtion velan lisääntyä, että nuoret saa shoppailla? Itse en tuon ikäisenä ollut käynyt Ruotsia kauempana.

        Joku vihjaisi, että itse olisin jotenkin pers-aukinen. Olen käynyt kyllä Amerikassa, mutta ei tulisi mieleenkään mennä New Yorkiin. Hotellit sairaan kalliita eikä siellä ei mitään nähtävää, tai ehkä pilvenpiirtäjät. Olen myös käynyt Walmartissa, Targetissa, Searsilla ja muissa muotiliikkeissä, mutta samanlaista tavaraa siellä on kuin meillä cittarissa, HM:llä ja tarjoustalossa. Ei siis kannata lähteä.


      • RvaPannu
        Taas näitä kirjoitti:

        No mutta jos noin nuori tyttö lähtee tuosta vaan tuhlaamaa $2000 New Yorkiin, niin voidaan kysyä onko opintotuet liian suuria ja pitäiskö yliopistoissa olla kulujen mukaiset lukukausimaksut? Senkö takia me veroja maksetaan ja annetaan Suomen valtion velan lisääntyä, että nuoret saa shoppailla? Itse en tuon ikäisenä ollut käynyt Ruotsia kauempana.

        Joku vihjaisi, että itse olisin jotenkin pers-aukinen. Olen käynyt kyllä Amerikassa, mutta ei tulisi mieleenkään mennä New Yorkiin. Hotellit sairaan kalliita eikä siellä ei mitään nähtävää, tai ehkä pilvenpiirtäjät. Olen myös käynyt Walmartissa, Targetissa, Searsilla ja muissa muotiliikkeissä, mutta samanlaista tavaraa siellä on kuin meillä cittarissa, HM:llä ja tarjoustalossa. Ei siis kannata lähteä.

        Tuskinpa ko. henkilö on "tuosta vaan" lähdössä minnekään, eiköhän hommaa ole suunniteltu ja rahaa säästetty jo hyvän aikaa. Mitä opintotuen suuruuteen tulee, niin ei sitä kyllä liikaa makseta. Ja kyllähän opiskelijankin on mahdollista säästää rahaa kun käy koulun ohella ja kesäisin töissä! Itseasiassa minusta ei kuulosta lainkaan mahdottomalta tuo 2000e säästöt, saisin itse töissäkäyvänä opiskelijana jo melkein kesätöistä tuon summan säästöön jos oikein pihistelisin. Kaikki on kiinni siitä, mitä haluaa tehdä ja mihin rahojaan sijoittaa. Pelkästä opintotuesta ei kyllä luultavasti kukaan säästä yhtään mitään!
        Ja miksi ihmeessä se pitää kyseenalaistaa ja mollata toisen tilannetta, kun faktat ei ole edes hallussa. Eiköhän jokainen saa käyttää säästöjään juuri niin kuin haluaa :)


      • JustOneGirl
        Taas näitä kirjoitti:

        No mutta jos noin nuori tyttö lähtee tuosta vaan tuhlaamaa $2000 New Yorkiin, niin voidaan kysyä onko opintotuet liian suuria ja pitäiskö yliopistoissa olla kulujen mukaiset lukukausimaksut? Senkö takia me veroja maksetaan ja annetaan Suomen valtion velan lisääntyä, että nuoret saa shoppailla? Itse en tuon ikäisenä ollut käynyt Ruotsia kauempana.

        Joku vihjaisi, että itse olisin jotenkin pers-aukinen. Olen käynyt kyllä Amerikassa, mutta ei tulisi mieleenkään mennä New Yorkiin. Hotellit sairaan kalliita eikä siellä ei mitään nähtävää, tai ehkä pilvenpiirtäjät. Olen myös käynyt Walmartissa, Targetissa, Searsilla ja muissa muotiliikkeissä, mutta samanlaista tavaraa siellä on kuin meillä cittarissa, HM:llä ja tarjoustalossa. Ei siis kannata lähteä.

        Minkähän ihmeen takia edes sitten luet tätä New York-keskustelua jos nyki ei kiinnosta yhtään, etkä ikinä lähtisi sinne?
        Ja tiedoksi vaan itse olin nykissä myös toissa kesänä ja olin silloin 20. Sain tuhlattua viikossa 2500 euroa shoppailuun. Myöskin säästin itse kaikki rahat puolessa vuodessa.
        Ihmeellisiä elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä täällä naukumassa kateellisena toisten nykin matkasta. Voi voi....


      • Taas näitä
        JustOneGirl kirjoitti:

        Minkähän ihmeen takia edes sitten luet tätä New York-keskustelua jos nyki ei kiinnosta yhtään, etkä ikinä lähtisi sinne?
        Ja tiedoksi vaan itse olin nykissä myös toissa kesänä ja olin silloin 20. Sain tuhlattua viikossa 2500 euroa shoppailuun. Myöskin säästin itse kaikki rahat puolessa vuodessa.
        Ihmeellisiä elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä täällä naukumassa kateellisena toisten nykin matkasta. Voi voi....

        Et voi olla tosissasi! Miten olet saanut kulumaan noin paljon? Mitä ostit? Jos oikeasti itse säästit, maksoitko myös itse vuokran eikä vanhempasi auttaneet sinua yhtään? Tuntuu ihan uskomattomalta, että nuoret tytöt pistää tuolla lailla rahaa menemään, mitään tulevaisuudesta välittämättä. Ottaa sydämmestä....


      • minni4920
        Taas näitä kirjoitti:

        Et voi olla tosissasi! Miten olet saanut kulumaan noin paljon? Mitä ostit? Jos oikeasti itse säästit, maksoitko myös itse vuokran eikä vanhempasi auttaneet sinua yhtään? Tuntuu ihan uskomattomalta, että nuoret tytöt pistää tuolla lailla rahaa menemään, mitään tulevaisuudesta välittämättä. Ottaa sydämmestä....

        vielä sulle "taas näitä" koska en aiemmin ollut huomannut sun kommentteja :D aivan turhaan puhut mitään opintotuista, koska mulla ei ole opiskelupaikkaa koska otin välivuoden LUKION jälkeen. senttiäkään en ole opintotukea/lainaa nostanut niin se ei liity asiaan millään tavoin. itse maksan veroja yhtälailla kun sinä itsekin? asun vuokralla ja rahat riittää täydellisesti myös muihin kuluihin. vanhempani eivät minua ole avustaneet siitä lähtien kun täytin 18. turhaan kirjottelet myöskään mitään "nuoret tytöt pistää tuolla lailla rahaa menemään, mitään tulevaisuudesta välittämättä". mulla on täysin selkeät suunnitelmat, monen kuun vuokrat jo säästössä, en kai muuten näin matkalle lähtisi jos olisin peeaa. ei elämä ole mitään ilman kokemuksia ja elämyksiä, anna toisten käyttää rahat siihen mihin haluaa ja mihin on säästänyt.


      • Juu nääs
        Taas näitä kirjoitti:

        No mutta jos noin nuori tyttö lähtee tuosta vaan tuhlaamaa $2000 New Yorkiin, niin voidaan kysyä onko opintotuet liian suuria ja pitäiskö yliopistoissa olla kulujen mukaiset lukukausimaksut? Senkö takia me veroja maksetaan ja annetaan Suomen valtion velan lisääntyä, että nuoret saa shoppailla? Itse en tuon ikäisenä ollut käynyt Ruotsia kauempana.

        Joku vihjaisi, että itse olisin jotenkin pers-aukinen. Olen käynyt kyllä Amerikassa, mutta ei tulisi mieleenkään mennä New Yorkiin. Hotellit sairaan kalliita eikä siellä ei mitään nähtävää, tai ehkä pilvenpiirtäjät. Olen myös käynyt Walmartissa, Targetissa, Searsilla ja muissa muotiliikkeissä, mutta samanlaista tavaraa siellä on kuin meillä cittarissa, HM:llä ja tarjoustalossa. Ei siis kannata lähteä.

        Hei! Shoppailurahaa oli varattuna 2000e, joka on kyllä ehdottamaasi 2000 dollaria enemmän.


      • Juu nääs
        Juu nääs kirjoitti:

        Hei! Shoppailurahaa oli varattuna 2000e, joka on kyllä ehdottamaasi 2000 dollaria enemmän.

        Tämä tuli väärään väliin ja oli tarkoitettu "taas näitä" -henkilölle.


      • NolottaaPuolestas
        Taas näitä kirjoitti:

        No mutta jos noin nuori tyttö lähtee tuosta vaan tuhlaamaa $2000 New Yorkiin, niin voidaan kysyä onko opintotuet liian suuria ja pitäiskö yliopistoissa olla kulujen mukaiset lukukausimaksut? Senkö takia me veroja maksetaan ja annetaan Suomen valtion velan lisääntyä, että nuoret saa shoppailla? Itse en tuon ikäisenä ollut käynyt Ruotsia kauempana.

        Joku vihjaisi, että itse olisin jotenkin pers-aukinen. Olen käynyt kyllä Amerikassa, mutta ei tulisi mieleenkään mennä New Yorkiin. Hotellit sairaan kalliita eikä siellä ei mitään nähtävää, tai ehkä pilvenpiirtäjät. Olen myös käynyt Walmartissa, Targetissa, Searsilla ja muissa muotiliikkeissä, mutta samanlaista tavaraa siellä on kuin meillä cittarissa, HM:llä ja tarjoustalossa. Ei siis kannata lähteä.

        Hahahaha! Kylla on kaunista tama katkeruus! Jos et itse nuorempana Ruotsia pidemmalle paassyt, syyta siita itseasi, alaka oleta etta muilla tilanne on yhta saamaton. Ja eiko tytto selkeasti sanonut, etta viettaa valivuotta, joten tuskimpa se mitaan opintotukia jne nostelee. Kaikki kayttaa rahansa tavallaan, ja se ei todellakaan ole sinulta pois.

        Jos New York ei kiinnosta, olet eksynyt vaaralle palstalle. Luulen kylla etta kirjoittajaa Nykki oikeasti kiinnostaa, mutta ei ole sinne ikina uskaltanut. No, se on onneksi oma haviosi, eika keneltakaan muulta pois..


    • Patuvaan

      Kyl toi tulliraja mulla on yleensä riittänyt, tai no ostokset ollut siinä 500€ korvilla. Se mikä tulee yleensä vastaan on matkalaukun painoraja :D Muutamat kengät, parit kolmet farkut, joku takki kasa t-paitoja niin kyl se laukku vaan täyttyy. Niin ja rouvan uuden käsilaukut :(

      • Patuvaan

        ainii, hyvä ostospaikkoja ovat centruy 21, DSW( kenkä-outlet), TJ Maxx, Macys, rouvaseni tykkää Forever 21, Necesery clothing tai joku sinne päin, löytyy Sohosta. sieltkin joudin kantaa kassikaupalla tavaraa. Woodbury outlet, aina löytynyt jotain.

        Jos hotelli on Tribecassa, niin Church ja Chambers kulmalla on loistava diner :)
        China townissa käyty pari kertaa sellaisessa Shanghai Joessa. Isot, hyvät ja melko edulliset annokset.


    • minni4920

      Haha joo mietin kanssa että pitäis varmaan hankkia joku isompi matkalaukku! Tulee varmaan painamaan niin paljon etten pysty sitä liikuttamaan haha. Pitää siis lähteä sinne päin tyhjällä matkalaukulla!

    • 457dghk

      Kyllähän siellä Nykissä rahaa menee. Ostoksiin ja elämiseen. Itse lähden naiseni kanssa sinne ensi keväänä ja budjettimme on n. 3.500e matkat ja hotelli tietysti.
      Me aiomme käydä woodburyssä koska siinä samalla näkee vähän Nykin ympäristöä (bussi ajaa n. tunnin pohjoiseen Manhattanilta). Ja Woobury on kai isompi ja parempikin kuin Jersey Gardens. Ei kannata ehkä molempiin mennä, Manhattanilla shoppailu on paljon kivempaa muutenkin. Näkee samalla vähän muutakin.
      Vapaudenpatsaalle ei kannata mennä. Mene mieluummin puolikkaalle Circle Line-risteilylle. Näkee V-patsaan ja kaikkea muuta kivaa.
      Nähtävyydet maksaa yleensä n. 25$. Empire State B kannattaa käydä katsomassa.

      Tulliraja on tosiaan tosi alhainen. Kannattaa ottaa vaatteista laput pois ja hukata kuitit. Käytä vaatteita myös jo matkalla niin eivät kaikki ole suoraan kaupasta ostetun näköisiä. Nämä tehtyäsi todennäköisyys jäädä tullissa kiinni on ehkä 0.1% joten no hätä.

    • Bubuli

      Tässä muutamia hyviä linkkejä sulle vielä :)

      Täällä bussimatka Woodburyn outlettiin: http://www.newyorkliput.fi/kiertoajelu/woodburyn-outletissa-ostosten-teko/?gclid=CJi8-M7h-asCFUi_zAodQXlakw&fb_source=message
      Täällä alennuksia Broadway-lipuista:
      http://www.broadwaybox.com/
      Täällä voit kasata haluamasi nähtävyys-paketin:
      http://www.smartdestinations.com/new-york-attractions-and-tours/_d_Nyc-p1.html?pass=Nyc_Prod_Exp&GCID=GOOGLE-NEWYORK-MUSTSEEFL-gbc&gclid=CI3pnKf996sCFUe-zAodOBCaQQ

      En menisi molempiin outlet-myymälöihin. Kannattaa netistä kattoa mitä liikkeitä niissä on ja miettiä kumpi kiinnostaa enemmän. Outlet-reissu kannattaa heittää reissun alkupuolella niin tulee aluksi katsastettua saako jotain halvemmalla sieltä, kuin esim. Manhattanilta. Esimerkiksi Tommy Hilfigerin neulepuserot ovat huomattavasti halvempia outleteissa jos niitä sattuu löytämään. Toisaalta outlet-myymälät voivat olla myös hienoinen pettymys, joten siihen ei kannata ladata liikaa odotuksia.

    • statsitonkovat

      Mahdollisuus jäädä tullissa kiinni on äärimmäisen pieni. Jos vaihdat konetta jossain keski-Euroopassa, niin vieläkin pienempi. Tietenkin tullirajan ylittävistä ostoksista kannattaa poistaa kaikki hintalaput ja hävittää hintalaput.

      Ei oikeasti kukaan tullimies ala silloin selvittelemään ja arvuuttelemaan hintoja. Väität vaan kivenkovaan ottaneesi vaatteita mukaan jo menomatkalle. Jos väittävät, ettei näytä käytetyiltä, niin sano ettet käyttänyt kaikkia matkan aikana, vaikka ne olivatkin varalla. Jos utelevat ostokuitteja, kerro saaneesi joulu- yms lahjaksi tai ettei sinulla ole enää niitä tallella.

      Minulla ei ole tosin koskaan tarkastettu laukkuja Suomen tullissa, vaikka olen käynyt USA:ssa parikymmentä kertaa. En kantaisi tullista suurta huolta, jos teet niinkuin ehdotettu.

      Vapauden patsas on tällä hetkellä suljettu remontin takia yleisöltä, mutta voit mennä toki saarelle.

      • tullimies.

        Ei se niin äärimmäisen pieni ole. Katsoppas joskus kun Finnairin koneella New Yorkista tulet, niin kuinka vähän lopulta ihmisiä jää Vantaalle. Suurin osa matkustajista jatkaa jatkolennoilla matkaa.
        Eikä tuo viisastelu Tullimiehillekkään auta yhtään, koska ainut joka joutuu Tullissa tuomisiaan selittelemään ja todistelemaan on sinä.


      • yhdyn edelliseen
        tullimies. kirjoitti:

        Ei se niin äärimmäisen pieni ole. Katsoppas joskus kun Finnairin koneella New Yorkista tulet, niin kuinka vähän lopulta ihmisiä jää Vantaalle. Suurin osa matkustajista jatkaa jatkolennoilla matkaa.
        Eikä tuo viisastelu Tullimiehillekkään auta yhtään, koska ainut joka joutuu Tullissa tuomisiaan selittelemään ja todistelemaan on sinä.

        Jos tullimies näkee, että vaatteet on uusia, niin ei siinä selittelyt auta, vaikka ei olisikaan hintalappuja tai kuitteja. Myöskään tullimiehille ei kannata alkaa valehtelemaan tai olla ylimielinen. Ne voi siinä tapauksessa arvioida sinun hintalaputtomien tuliaisten arvon yläkanttiin.

        Kannattaa säilyttää kuitit ja pitää hintalaput paikoillaan. Ja jos jäät kiinni, pääset kaikkein helpoimmalla eikä ole pelkoa että tulli arvioi tuotteet kalliimmiksi kuin ne oikeasti ovat.


      • Passit ja tiketit
        tullimies. kirjoitti:

        Ei se niin äärimmäisen pieni ole. Katsoppas joskus kun Finnairin koneella New Yorkista tulet, niin kuinka vähän lopulta ihmisiä jää Vantaalle. Suurin osa matkustajista jatkaa jatkolennoilla matkaa.
        Eikä tuo viisastelu Tullimiehillekkään auta yhtään, koska ainut joka joutuu Tullissa tuomisiaan selittelemään ja todistelemaan on sinä.

        Niin, ei se kyllä taida tarkistus olla ihan heti koneesta poistuessa, joten tulit sitten Nykistä tai Mallorcalta, menet samasta luukusta ulos matkalaukkujesi kanssa...eli aika haukka saa olla tullimies että poimii just ne Nykistä tulleet?


      • tullimies.
        Passit ja tiketit kirjoitti:

        Niin, ei se kyllä taida tarkistus olla ihan heti koneesta poistuessa, joten tulit sitten Nykistä tai Mallorcalta, menet samasta luukusta ulos matkalaukkujesi kanssa...eli aika haukka saa olla tullimies että poimii just ne Nykistä tulleet?

        Ei ei ei....tule Finnairin Nykin matkustajat samaan paikkaan kuin Mallorcan vyölaukkuturistit.
        Katsos EU:n ulkopuolelta tulevat menevät eri paikkaan ja kokemuksesta voin kertoa että kun Nykin kone on tullut, niin matkalaukkuhihnalla ei tavallisesti muiden koneiden matkustajia samaan aikaan ole, paitsi tuossa viime kesänä Chicagon kone saattui sattumaan samoihin aikoihin silloin tällöin.


    • toinen tullimies

      Ihan turhaa pelottelua! Jos tullitarkastukseen joutuu niin laukku lapivalastaan ja sita ei edes valttamatta avata jos kuvissa ei nay mitaan epailyttavaa. Suomen tullin lapi kulkee paivittain tuhansia matkaajia joilla on 500-2000 euron arvoisia iPad ja/tai lappareita. Olis aikamoinen hardelli tiedossa jos tulli alkais jokaiselta nailta vaatimaan selvityksia millon ja mista 2000 euron arvonen uudelta nayttava Sony Vaio on ostettu. Mita tulee vaatteisiin niin jos nyt ei selkeesti oo kalliita tuotemerkkeja laukku taynna niin en tosiaan usko et tullia kiinostaa alkaa selvityttamaan vaatteiden alkuperaa. Tietty hintalaput pois tuotteista. Jos nyt sit aletaan oikeesti kinaamaan tullin kanssa niista ja laskua alkaa tulemaan niin jos ne sit arvio ne ylakanttiin niin sit voi alkaa esittelemaan kuitteja.
      Ja niinku tossa ylla jokin kertoikin, mitatonta riskia voi edelleen minimoida lentamalla jonkin muun EU maan kautta.
      Itsekin tulossa AMS kautta Hesaan parin viikon paasta ja ainakin uusi iPad ja digikamera on jo ostettuna.

      • tullimies.

        No ei kait ne tullissa voikkaan jokaista matkustajaa tutkia, vaan matkustajien joukosta poimitaan satunnaisesti tietyn oloisia ja näköisiä henkilöitä tarkastukseen.
        Ja jos tarkoituksena on etsiä näitä ostoksia ja niiden verotuksia, niin usko huviksesi että kyllä se laukku avataan ja vielä saatetaan läpivalaista tyhjänäkin.


      • Jopez
        tullimies. kirjoitti:

        No ei kait ne tullissa voikkaan jokaista matkustajaa tutkia, vaan matkustajien joukosta poimitaan satunnaisesti tietyn oloisia ja näköisiä henkilöitä tarkastukseen.
        Ja jos tarkoituksena on etsiä näitä ostoksia ja niiden verotuksia, niin usko huviksesi että kyllä se laukku avataan ja vielä saatetaan läpivalaista tyhjänäkin.

        Voisikohan tämän ininän näistä tulleista jo lopettaa.. Eiköhän varminta ole vaan pärjätä sillä sallitulla summalla ja ostaa tuomiset sen puitteissa. Jos sen yli mennään, niin omalla vastuulla. Tämä on karu totuus, toki kikkailuja voi yrittää. Sallitun budjetin pitäisi olla aivan ok, mikäli et lähde shoppailemaan elektroniikkaa tai huippumuotia suurin määrin.


    • minni4920

      vielä sulle "taas näitä" koska en aiemmin ollut huomannut sun kommentteja :D aivan turhaan puhut mitään opintotuista, koska mulla ei ole opiskelupaikkaa koska otin välivuoden LUKION jälkeen. senttiäkään en ole opintotukea/lainaa nostanut niin se ei liity asiaan millään tavoin. itse maksan veroja yhtälailla kun sinä itsekin? asun vuokralla ja rahat riittää täydellisesti myös muihin kuluihin. vanhempani eivät minua ole avustaneet siitä lähtien kun täytin 18. turhaan kirjottelet myöskään mitään "nuoret tytöt pistää tuolla lailla rahaa menemään, mitään tulevaisuudesta välittämättä". mulla on täysin selkeät suunnitelmat, monen kuun vuokrat jo säästössä, en kai muuten näin matkalle lähtisi jos olisin peeaa. ei elämä ole mitään ilman kokemuksia ja elämyksiä, anna toisten käyttää rahat siihen mihin haluaa ja mihin on säästänyt.

    • Taas näitä

      Se on hienoa kuulla, että olet itse kaiken tienannut. Vaikutat muutenkin fiksulta, kun et esim. provoilustani vetänyt hernettä nenään (ainakaan pahasti). Jos New Yorkin matka on sun unelmien täyttymys, niin mene ihmeessä, vaikka en kyllä itse ymmärrä mikä juttu siinä on. Hyvää matkaa ja onnea tullimiesten kanssa!

      Ps. Jos jollekkin ei tullut selväksi, niin mielestäni New Yorkiin ei kannata matkustaa. Voisin sanoa 100 syytä, mutta tässä muutama alkuun: hotellit sika-kalliita, pitkä lento tylsään kaupunkiin, ei mitään luonnon nähtävyyksiä, autolle ei löydy parkkipaikkaa, liikenneruuhkat, outletteja on muuallakin, jne...

      • Basta

        Ei kai nyt kukaan normaalijärkinen ihminen mene New Yorkiin ja vuokraa siellä autoa? Eli aivan sama löytyykö parkkipaikkaa vai ei, siellä on niin hyvät julkiset, jotka myös kulkevat läpi yön, että autoa ei todellakaan kaipaa...

        Ja luonnon nähtävyyksiä ei varmaan kukaan myöskään Nykistä mene hakemaankaan, vaan juurikin sitä urbaania tunnelmaa. Lento ei mielestäni ole sikapitkä, kun keväällä tulimme Finskillä vähän alle 7,5 h. Eipä ole iso ero vaikka Kanarian lentoon?

        Ja hotellit ovat juuri sen hintaisia kun kysyntä ja tarjonta määrää, kallista se on vain jos ei ole rahaa;)


    • Ol

      Käy joskus... Niin ehkä ymmärrät sen jälkeen miksi vain yksi voi olla Maailman pääkaupunki. Olen itse käynyt useita kertoja ja olen aina vaan lähdössä uudestaan ja uudestaan. --> Syy : Nykistä ei koskaan lopu tekeminen, näkeminen eikä kokeminen. New York on maailman paras paikka. SItä en tiedä, onko se hyvä paikka asua... mutta niin kodikas ja suuri yhtä-aikaa... Vain New York pystyy tähän.

    • matkailija-x

      Varsin vitsikäs tuo "taas näitä"...

      Tylsä kaupunki??? Pelkästään Manhattanilla on kymmeniä musikaaleja, teattereita ja satoja päivittäisiä kulttuuritapahtumia kevyestä viihteestä vakavaan taiteeseen, lukuisia maailmanluokan museoita, neljässä muussa kaupunginosassa on kulttuuria, nähtävää ja tehtävää tarjolla vielä lisää, jos Manhattanilla kaikki on jo nähty.Ravintolatarjonta on uskomaton, ostosmahdollisuuksia on loputtomiin, kaupungissa on kauniita, erilaisia puistoja, historiaa ja katuelämää.

      Tylsyys onkin lähinnä omasta mielikuvituksesta (tai sen puutteesta) kiinni. "Taas näitä" taitaakin olla varsin mielikuvitukseton, jos pääsee New Yorksisa tylsistymään. Itse olen löytänyt aina vain uutta tehtävä ja nähtävää joka matkalle, joita on jo lukuisia takana ja aina vain on palo takaisin.

      Viime matkalla mm. kaksi musikaalia, Metropolitan-museo, aiemmin yleisöltä suljettuun Governor's Islandiin tutustuminen, lähiruokamarkkinoita, antiikkimarkkinoita, vesitaksimatka Red Hookiin, parin päivän automatka Hudson-joen laaksoon, useita iltapäiviä Brooklynin eri kaupunginosissa, illallisia erityyppisissä ja -hintaisissa ravintoloissa, ostoksia, kahviloita, leipomoita, delejä, baareja kulmakuppiloista kattobaareihin ja loistokkaisiin cocktail loungeihin, Central Park kaksi kertaa, urbaanin puiston Highline Parkin laajennusosa, Chelsea Marketin ja Eatalyn herkut... kaksi viikkoa loppui kesken.

      Autoa ei tosiaankaan turisti (eikä pahemmin paikallinenkaan) kaupungissa tarvitse. Toisaalta, jos haluat nähdä luontoa, auton voi vuokrata Manhattanilta poitumiseen; lyhyen ajomatkan päässä kaupungista on New Yorkin, Connecticutin ja New Jerseyn osavaltioissa runsain mitoin kaunista luontoa ja viehättäviä pikkukaupunkeja. Muutenhan ruuhkista ei turistin paljoa täydy välittää, esim. metro ei ole koskaan niin täynnä kuin esim. Pariisissa.

      Hotellien hinnat ovat linjassa monien muiden suurkaupunkien hotellihintojen kanssa. Edullisimpaan aikaan (tammi-helmikuu ja heinä-elokuu), saattaa uuteen **** hotelliin päästä alle sadan euron/yö, kun vähän tutkii hotellitarjontaa ja hyödyntää esim. Priceline.comia tai Hotwire.comia. Mikkelissä olen asunut heinäkuussa kolmen tähden hotellissa kalliimmin kuin New Yorkissa viikkoa aiemmin neljän tähden hotellissa...

      Matka-aika on ainoita miinuspuolia, mutta kapunkia ei valitettavasti voi siirtää lähemmäksikään...

    • kuupperi

      Itse vietettiin kaverin kanssa pitkä juhannus2011 New Yorkissa HEL-CDG-JFK oli mukavaa, mutta yritä välttää matkustamista pariisin kautta jostain kumman syystä henkilökunta on epäluuloista epäili, että ollaan menossa töihin USA.:han siksi ,että yksi ihminen maksoi molempien matkan .Eikä päästy siis sovitulle jatkolennolle kaikki suomalaiset yhtä lukuunottamatta länsirannikolle matkaavaa jäätiin CDG:kentälle3 tunniksiksi sen jälkeen liimasivat tarran passin kylkeen jotta matka jatkui ja oltiin oikein kelpoisia koneeseen . nooh Amerikka häämötti siellä kuitenkin ja riittää ihmeteltävää. Osta liput netistä Empire State Buildingin näköalatasanteelle , säästäää kallista aikaa..

    • Äiti vm-57

      Älkää nuoret välittäkö noista kadehtijoiden kirjoituksista!

      Itse olette rahanne säästäneet, menkää ja nauttikaa matkoistanne ja shoppailuistanne:)
      Matkailu on sitä henkisen pääoman kartuttamista, mihin eivät maailman myrskyt pysty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      1981
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      274
      1499
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1305
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1097
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      72
      1082
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      77
      1017
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      180
      1010
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      848
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe