Ihmettelen suuresti miksi ihmisillä ei ole kun pahaa sanottavaa

Ihmetys

Lueskelin tätä palstaa läpi ja päätin kirjoittaa otsikossa mainitsemastani asiasta. Suurperhe on elämäntapa ja joku tykkää elää isossa laumassa ja joku ei. Se ei silti oikeuta ketään arvostelemaan toisen elämäntapaa varsinkaan jos se ei ole muilta pois.
Ja voin varmuudella sanoa että tänä päivänä todella harva suurperheellinen elää sosiaaliavustuksilla. Kyllä se raha ihan muualta tulee ja tienataan.
Itsellämme on seitsemän lasta. Arki on ihan tavallista perhearkea iloineen ja murheineen. Jokaisella lapsella on tarvittavat asiat ja saavatkin ihan kiitettävästi niin tavaroita kun ruokaakin. En ole koskaan edes ajatelut että he saisivat vähemmän kun esimerkiksi yhden- kolmen lapsen perheen lapset. Panostamme ehkä enemmän perhe-elämään ja jokapäiväiseen yhdessä oloon ehkä sitä tulee tietoiseksi suuressa perheessä että elämä on hetkistä kiinni ja miten tärkeää on viettää aikaa rakkaimpien kanssa.
Ja mitä ajan käyttöön tulee ja siihen miten paljon kukin lapsi saa huomiota osakseen meiltä vanhemmilta niin emme ole sitä huolissaan koska rakkautta ja aikaa riitä jokaiselle lapselle vallan mainiosti.
Luulen ja voin melkein satavarmaksi sanoa että oli kaksi tai usempi lapsi niin se elämä ei sen "helpompaa" ole. Se on se asenne ja elämäntyyli, arvot, ja tapa elää mikä asioissa ratkaisee. Ja mistä asioista ihminen tulee onnelliseksi. Onnellisuuteenhan jokainen pyrkii.
Emme ole uskovaisia muttemme pakanoitakaan. Yhtä lailla mekin panostamme lastemme vaatteisiin , tavaroihin, ruokaan kun kuka muukin "tavallinen perhe" . Ja yhtä lailla mekin pyyhimme hikeä otsaltamme jos tunnemme joskus epäonnistuvamme vanhemmuudessa. Minulla itselläni niin kun monella muullakin on ystäväperheitä laidasta laitaan. On yksi ja useampi lapsisia perheitä niin samanlaisissa vanhemmuuden asioissa me kaikki painiskelemme. Ei se talous , rakkaus sen ihmeempää ole pienimmissäkään perheissä jos ei suurissakaan perheissä. Ja mitä lomiin ja ajankäyttöön tulee niin me matkustelemme kotimaassa ja käymme silloin tällöin isompien muksujen kanssa laivalla. Mitä autoon tulee niin niitäkin meillä on kaksi aivan samalla tavalla kun jossakin pikkuperheissäkin on auto tai ei ole, niin emme suurperheet poikkea oikeastaan missään asiassa. Ja vaikka autoa ei olisi niin ei se maailmanloppu olisi , paitsi ehkä ruokakassejen kuljettaminen voisi olla työlästä :D ja työmatkat taittuisi polkupyörillä tai julkisilla.
Asumme omakotitalossa niin kun jotkut pikkuperheet tai suurperheellisetkin. Olemme myös asunneet vuokralla niin kun monet muutkin perheet. Oikeastaan voin vain sanoa että erotumme vai joukosta jos pitää luokitella millainen perhe jollakin on sitten olemme suurperhe vain siksi että perheessämme on useampi lapsi. Muuten voin sanoa että olemme ihan tavallinen perhe kun "pikkuperheetkin"
Ja hyvä niin. Olisi kauheaa jos ihmiset luokiteltas perheen koon takia vain siksi ettei se perheen koko muiden silmään nappaa.
Niin ja täytyy sanoa että ei se elämä talousasioiden ja ajankäytön takia ole sen herkumpaa pikkuperheissäkän. Tiedän monia perheitä oli vaikka "vaan" kaksi lasta niin ei nekään asu leveesti, matkustele, käytä lacosten sukkia :D ja rypeä aina rakkaudessa ja omassa ajassa, kyllä se melkein kaikissa perheissä se aika käytetään lasten ehdoin ja niin sen pitää mennäkin.. Jokaisessa perheessä on hyvät ja huonot aikansa. On vaan vanhemmista kiinni miten sen elämän ajattelee elää niiden lasten kanssa.
Tuskin meillä suhteessa menee ruokaan sen isompi lovikaan kun "pikkuperheillä" tai laskut ole sen isompia. Ehkä ainoa mihin voi sanoa että rahaa menee niin on vaatteisiin ja niin pitääkin mennä. Tässä"köyhänä" suurperheen äitinä just hain hobbarin talvivaatepaketin 4 lapselle niin meni sinne sellaset 450e ilman kenkiä ja hattuja, niin ja hanskatkin pitää viel ostaa. Mutta ei edes harmita tai purista sillä lapsille ne on ostettu.
Harvoin edes ajattelen että jos rahaa palaa lapsiin että voi että kun paljon sitä menee. Tää on vaan elämää. Ja lapset kuuluu isolla osalla siihen ja niiden parastahan jokainen vanhempi ajattelee jos omasta/omista lapsista kyse.
Kahenkeskinen aika??? on sitäkin kun lapset nukkuu , ihan samalla tavalla kun muissakin perheissä. tuskin siä omaa aikaa "pikkuperheissä" sen enemmän on jos ei ole isoja lapsia ja aina lastenhoitaja käytettävissä kun haluaa.
Tottahan se on että suurpeheen lapsilla on aina leikkikaveri mutta se ei takoita sitä että lapset vahtisi toinen toisiaan. :D meillä vanhin 15-v. Ja ajatelkaa??? ei ole koskaan edes ollut lapsillemme lastenvahtina kun ehkä yhden kauppareissun( parikin ehkä) 9v ja 11-vuotiaan kanssa ja voiko sellaista sanoa lapsenvahtina olemiseksi :D. Että se siitä lastenhoitoavusta. Enkä sellaista vaatisikaan. Ihmettelen vaan ennakkoluuloja ja ihmisten asenteita joskus että miten suurperheet pärjää??? rahallisesti, ajallisesti, fyysisesti, henkisesti. Ihan samalla tavalla kun muutkin.

4

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmetys

      Ja monessa isommassa miksi ei pikkuperheissäkin kotiäitiys on elämäntapa ja se asenne että viihtyy lasten kanssa kotona. Ja se aika mitä kotiäidit käyttää lapsiinsa on iso aika päivästä verrattuna siihen mitä työssäkäyvät äidit on lastensa kanssa.
      hyvää syksyä kaikille suurperheille ja pikkuperille. jokainen perhe on arvokas koosta riippumatta ja jokainen lapsi viellä arvokkaampi :)

    • huoohh.

      Juuri eilen kuuntelin kun ison sisarusparven tyttö kertoi mulle synttäreistä. Koko suku oli paikalla, enot ja sedät ja tädit ja serkut ja serkkujen lapset ja ja ja...väkeä oli paljon ja hauskaa oli!
      Mulla ei ole sukua juuri lainkaan, sisarusten kanssa ei juuri tapailla, ja mulla on vain yksi lapsi.
      Ei siinä hauskoja juhlia järjestetä jos suku koostuu kolmesta ihmisestä!
      Ei ole vierailupaikkoja, ei kukaan käy...kun ei ole!
      Ei ole herkkua pikkuperheen elämä! Ei tarvi kadehtia!
      Mä kyllä kadehdin suurperhettä, oisin itse halunnut, mutta en saanut!
      ( on tosin sitäkin rakkaampi sitten)

    • ihmetys

      Älä kadehti :) kyllä jokaisessa perheessä koosta riippumatta on ne omat ainutlaatuiset asiat. Itse olin pikkuperheestä ja joskus on vähän orpo olo kun ei ole kun miehen sukulaisia iso liuta. Joulukortitkin tulee pelkästään miehen suvulta :D mulla itsellä on elossa vaan täti, ja yks serkku :D ja pikkuveli :D mutta siltikin laatu korvaa tuossa tapauksessa määrän. Ollaan onnellisia mitä meillä on. hyvää talven jatkoa sinulle ja lapsellesi. Olette taatusti "suuri perhe" toisillenne suurella sydämmellä!

    • huoohh!.

      Kiitos! ;D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe