Jalostetaan pilalle!

Pikku-Prinsessa

"luisu" ja "minä" keskustelivat siitä kun sakuja jalostetaan pilalle ja jompi kumpi oli virosta ostanu koiran ku suomesta ei löydy! Siis kyllähän niitä löytyy, mutta harvassa ne on! Ku halutaan tehä vaan bisnestä. Raha ratkasee! Teetetään huono lonkkasilla ja huono värityksellisillä pentuja ja monia pentueita ni kyllähän ne semmosiks ruipeloisiks jää! Voin antaa hyvän ESIMERKIN! Tuttavani osti itselleen pennun, jonka äiti oli 5vuotta eikä sillä ollut aiempia pentuja! Nämä olivat siis ensimmäiset, pentuja ei ollut paljoo ja maitookin riitti sitten kiitettävästi. Koira on nyt puolivuotias ja jättiläis-kokoinen =) ELäinlääkäritkin olivat ihmetelleet =) Joskus näkee niin ruipeloita ni ne on sitten niitä, joiden emillä on teetetty pentueita ties kuinka monta ja ikää jotain 3vee. Huhhuh... Surullista! Ja muistakaa aina pentua ostettaessa pyytää nähtäville mitkä lonkat emällä ja mahd. isälläkin on ollut! Tai on =)
-Pikku-Prinsessa-

21

2188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain

      Saksanpaimenkoira on käyttökoira, eikä sen tule olla kokoa jättiläinen.

      Lisäksi pennutusten lukumäärä ei vaikuta pentujen kokoon.

      • Pikku-Prinsessa

        Jospa olisit hyvä ja ottaisit asioista selvää ennen kuin tulet tänne! Siitä, minkä kokoisiksi pennut kasvavat yhtenä osa syynä on pentujen lukumäärä, monesko pentue emällä on jne. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla jättiläisiä, ei! MUtta mielestäni olisi hienoa omistaa sellainen "jättiläinen" =)
        -Pikku-Prinsessa-


      • sakuli
        Pikku-Prinsessa kirjoitti:

        Jospa olisit hyvä ja ottaisit asioista selvää ennen kuin tulet tänne! Siitä, minkä kokoisiksi pennut kasvavat yhtenä osa syynä on pentujen lukumäärä, monesko pentue emällä on jne. En tarkoita että kaikkien pitäisi olla jättiläisiä, ei! MUtta mielestäni olisi hienoa omistaa sellainen "jättiläinen" =)
        -Pikku-Prinsessa-

        pentujen lukumäärällä ei ole mitään merkitystä kuinka isoiksi saksanpaimenkoira kasvaa se on kiinni geeneistä ja yksilöstä >perimä on asia joka vaikuttaa ulkonäköön ja kokoon sekä mahdollisiin perinnöllisiin sairauksiin ja vikoihin spk:lla esiintyy myös kääpiökasvuisuutta ja sellaisia yksilöitä voi syntyä isoihin tai pieniin pentueisiin ihan niinkuin iso kokoisiakin koiria!
        Kannattaa ihan itse ottaa ensin selvää asioista ennenkuin tulee kertomaan totuutena tännekkään yhtään mitään!


      • Maiju
        sakuli kirjoitti:

        pentujen lukumäärällä ei ole mitään merkitystä kuinka isoiksi saksanpaimenkoira kasvaa se on kiinni geeneistä ja yksilöstä >perimä on asia joka vaikuttaa ulkonäköön ja kokoon sekä mahdollisiin perinnöllisiin sairauksiin ja vikoihin spk:lla esiintyy myös kääpiökasvuisuutta ja sellaisia yksilöitä voi syntyä isoihin tai pieniin pentueisiin ihan niinkuin iso kokoisiakin koiria!
        Kannattaa ihan itse ottaa ensin selvää asioista ennenkuin tulee kertomaan totuutena tännekkään yhtään mitään!

        Mä oon samaa mieltä! Kyllä se lukumäärä vaikuttaa ku jos on kolme koiraa ja sit jos ois seittemän ni SAAHAN NE KOLME ENEMMÄN RUOKAA KU NIITÄ VÄHEMMÄN ON. JA RUUALLA KASVAA.... HITTO VIE!


      • sakuli
        Maiju kirjoitti:

        Mä oon samaa mieltä! Kyllä se lukumäärä vaikuttaa ku jos on kolme koiraa ja sit jos ois seittemän ni SAAHAN NE KOLME ENEMMÄN RUOKAA KU NIITÄ VÄHEMMÄN ON. JA RUUALLA KASVAA.... HITTO VIE!

        itse olen varsin likeltä seurannut sekä isojen ja pienten pentueiden pentujen kasvua ja kokoja on erinlaisia molemmissa tapauksissa.

        Edellinen urokseni oli pentueen pienin käppänä ja sen velipoika melkoisen suuri jo pentuna pentue oli keskikokoinen ja omastanikin tuli ihan rajoilla oleva uros aikuisena mutta sen veljestä liian iso!

        Pienin pentue oli kaksi pentua molemmista tuli aivan normaalikokoisia koiria vaikka saivat varmasti vähän liikaakin maitoa imeväisinä.

        Maiju ja saku kerrotteko minullekkin kirjoitattteko prinsessan kanssa samalta koneelta vai oletteko yksi ja sama henkilö? ;-D


      • kikka
        Maiju kirjoitti:

        Mä oon samaa mieltä! Kyllä se lukumäärä vaikuttaa ku jos on kolme koiraa ja sit jos ois seittemän ni SAAHAN NE KOLME ENEMMÄN RUOKAA KU NIITÄ VÄHEMMÄN ON. JA RUUALLA KASVAA.... HITTO VIE!

        ...koira siis tuottaa aina maitoa esim.kymmenen pennun edestä ja kun niitä on vaan viisi,niin maitoa tulee kymmenen edestä ja ne kasvaa ja kasvaa ja kasvaa....aatella sit kun on vaan yks pentu ja maitoa niiiiin paljon,kasvattaja voi luovutusiässä myydäkkin norsun,eikä sakupentua!
        Hyvä blondivitsin aihe!


    • sAKu

      En sit tii, mutta meillä on saksanpaimenkoira ja se on uros ja älyttömän pieni. Sen poikueessa oli 9 pentua (kaikki urkosia)ja se on pieni. Taas mun serkulla on tosi iso narttu ja siinä poikueessa missä se synty ni oli vaan neljä! Se sai maitoo yllin kyllin. Pidä prinsessa kantas! Luultavasti olet oikeessa, järjellä ajatellen.

      • Jotain

        Narttuni teki 9 pentua. Ensimmäiset pennut ja ainoat. Kaikista pennuista tuli kookkaita. Perimä vaikuttaa, ei pentujen määrä. En tiedä onko merkitystä sillä, mitä pentu syö 8vk-1v. Silloinhan se suurin kasvupyrähdys tapahtuu, kun koira on uudessa kodissa ;)


    • Pikku-Prinsessa

      Anteeksi nyt vain, mutta mä en tunne edes noita "sakulia" "sakua" tai "maijua". Ja mä kirjoitan täällä aina vain tällä omalla nimimerkilläni! Ja pysyn edelleen omalla kannallani! Empä usko että te sitten kovin tarkasti tiiätte... Itsellänikin kokemusta on!

      • Issukka

        että minkälaista kokemusta oikeasti omaat!! Minkä verran sinulla on ihan oikeasti omakohtaista kokemusta?
        Tämäkin, mitä olet tässä jauhanut on ihan tuulesta temmattua, eli suomeksi sanottuna ei todellakaan pidä paikkaansa!!
        Olet joka palstalla niin kaikista tietoisena, mutta todellisuudessa et tiedä juurikaan mistään mitään!!
        Sillä, että onko pentueessa kaksi tai kymmenen pentua ei todellakaan ole mitään merkitystä pentujen kokoon! Itselleni syntyi -95 pentue, jossa myös yksi pieni, keskoseksi luokiteltava uros,joka luovutushetkelläkin oli todella pieni, kuin myös valtavan kokoinen narttu, siis ylisuuri. Kuinka ollakkaan, niin aikuisina nämä kaksi olivat juuri oikean kokoisia, eli uros narttua kookkaampi, kuten kuuluukin olla! Meille on myös syntynyt pentue, jossa oli 10 pentua - kaikki saman kokoisia, 9 pentua - kaikki samankokoisia - jne. Jospa nyt ensin hankkisit vielä pikkuisen lisää tietoja ja alkaisit vasta sitten esittämään neropattia joka palstalla!!


    • juupajuu

      -Ehkä pennutusten määrällä olis sillon merkitystä, JOS emällä teetettäs jatkuvasti joka juoksulta pentuja... virallinen ja sitten välipentue. Mutta muutoin tuo on ihan soopaa.

      Emon maidontuotanto on paljolti riippuvainen maidon menekkiin (vrt. ihminen) ja narttu joka syö hyvää ja ravitsevaa ruokaa, jaksaa tuottaa maitoa pennuille (mikäli pentue ei ole yli suuri).

      Eikä koirien teettämisellä elätä itseään, ilman että omistaa monta narttua ja sitä myötä menot kasvaa.

      Oman sakuni emä oli pennut saadessaan 3v. Pentuja tuli yht 7 kpl (3 4), todella terhakoita, jänteviä ja energisiä, aivan normaalin kokoisia karvapalleroita.

      Uskon että ostaessaan luotettavalta kasvattajalta pennun, saa hyvän koiran, jolla on terveet vanhemmat. Ainoa millä itse voi pilata pennun on huono ja epätasapainoinen ruokinta ja kasvatuksen puute. Kunnon ruoka ei välttämättä tarkota kaupan kalleinta mössöä!

      Mikäli ostaa rekisteröidyn pennun, on vanhempien lonkkien laatu paperissä selkeästi kerrottu!!! Hyvä ja vastuuntuntoinen kasvattaja ei teetä pentuja huonorakenteisella koiralla.

    • Jotain

      Itse olen harrastanut saksanpaimenkoiria vuodesta -91. Kiertänyt näyttelyjä, kokeita ja ollut apuna synnytyksissä. Nähnyt pentujen kehitystä vauvasta vanhaksi. Itselläni on saksanpaimenkoiria. Oma narttuni on tehnyt pentueen.

      Hienoa, että annat neuvoja ja ohjeita. Kuulin sinulta asiaa, jota en ole muilta kokeneilta kuullutkaan. Enkä itsekään ole tuollaista asiaa hoksannut =)

      • Juu..

        Voi nääs nääs.. Jos koiruus on hyvin hoidettu sen pentujen tulevaan kokoon vaikuttaa tasan perimä. Kyllä se sakuli oikees on, usko huvikses. Kuvittelehan, jos väitteesi olisi totta; Sakemannit vaan pienenis ja pienenis. Kohta meillä olisi vaan chihuahuan kokosia sakemanneja. heh.. heh..


      • mie vain

        Ensinnäkin sakuli on oikeassa. Ja toiseksi ehkä olet harrastanut koiria kauan, mutta luin sun viestis ja oletan, että et kovin vanha ole kun serkkujes luona olet kyläs ja kotiin menoa ootat. Itse en ole serkkujeni luona viihtynyt sittemmin kun 13 tai 14 täytin mutta ehkä olet poikkeus. Ja itselläsi on sakuja oman viestisi mukaan, mutta toisessa viestissä haluaisit jättiläisen niin että onko sulla se koira vai ei. Oletko lukenut netistä vaikka väärää tietoa ja tulet sitten tänne tärkeilemään väärine tietoinesi.


      • Vastaa

        taas itselleen, niinkuin sen tapana itseään esilletuoden on muissakin foorumeissa!! älkää siis p-p:tä todellakaan uskoko =luottamuspula, koska ei selvennä, jauhaa vain samaa myllyä hyvin tietämättömänä mistään!


    • kikka

      ...ei voi kovin kaksista olla jos täällä sähköisessä viestinnässä kerrot urbaaneja legendoja faktana,ja siitä huolimatta et tiedä mitä eroa on rekisteröimättömällä ja rekisteröidyllä koiralla.

      Itse 19 pentuetta kasvattaneena voin sinulle kertoa,että pentueen koko vaikuttaa ainostaan silloin,jos narttu on hoidettu huonosti jo ennen astutusta ja kantoaikana ja sen ravinto imettäessä on huonoa.Muuten pentujen lukumäärällä
      ei ole merkitystä koiran kokoon.

      Myös madotukset vaikuttavat pennun kasvuun.Kokenut ja vastuuntuntoinen kasvattaja madottaa,niin nartun kuin pennutkin,niin usein kun on turvallista ja tarpeellista.

      Ja te jotka sieltä virosta koiria haikailette,voinen kertoa että ne ovat samoista saksalaisista koirista kuin suomalaistenkin koirat,lisäksi Suomesta on viety melko paljon koiria,niin Viroon kuin Venäjällekkin,koska siellä ei olla niin tarkkoja esim.koirien lonkkavioista,kuin meillä Suomessa.

      • Issukka

        joku muukin, joka uskaltaa kirjoittaa ihan suomeksi!! Suorapuheisena olen itse saanut aika kivasti pyyhkeitä niskaani ja olin jo luovuttaa...Siispä me, jotka oikeasti asioista tiedämme, pidämme myös pintamme näitä lapsineroja vastaan!


    • sipsi

      Aina puhutaan kuinka koirat jalostetaan pilalle. Entä me ihmiset? Onko ihmislapsi jalostettu pilalle jos äiti on hoikka ja isä on lihava? Tai oletteko sitä mieltä, että lapsi ei voi olla esim kehitysvammainen jos molemmat vanhemmat ovat "terveitä" Koiralle tulee syöpä ihan samalla lailla kuin meille ihmisille sama se miten se on jalostettu. Tai ihmisestä voi tulla vihainen mummoja hakkaava hulikaani vaikka vanhemmat kuuluvat kirkkoon sama se on koiralla, koirasta voi tulla vihainen vaikka emä ja isä olisivat kuinka kilttejä tahansa. Ei se aina siitä jalostuksesta ole kiinni.
      En halua mitään tappelua tänne ilmoitin vain oman mielipiteeni. Hyvää kesää kaikille!

    • lissu

      en tiiä mut kauheet

      • mikä on

        ???


    • Bufo

      Saksanpaimenkoira on monien muiden koirarotujen ohella, eräs niitä pahimpia jalostuksella pilattuja koirarotuja. Ongelmat sakemannien kohdalla ovat sekä fyysisiä että psyykkisiä, jotka liittyvät rodun luonteeseen, sen muuttumiseen "entisistä hyvistä ajoista".

      Eläinlääketieteen professori Marjatta Snellman: "Saksanpaimenkoira ei sovellu enää luonteeltaan virkakoiraksi, se on jalostettu luonteeltaan virkatehtäviin sopimattomaksi."
      "Saksanpaimenkoiran luonne on muuttunut jalostuksen takia lyhytpinnaiseksi. "
      "Saksanpaimenkoira on suurissa vaikeuksissa koko maailmassa. Selkälinjan laskeminen on johtanut erittäin tyypillisiin kyynär-, lonkka- ja selkäongelmiin. Nikamien ja lantion asennon virheellisyys puolestaan aiheuttaa selkäytimen ja hermojuurien puristustiloja, Marjatta Snellman sanoo."

      Professori: Saksanpaimenkoira ei sovellu enää luonteeltaan virkakoiraksi: https://www.studio55.fi/vapaalla/article/professori-saksanpaimenkoira-ei-sovellu-enaa-luonteeltaan-virkakoiraksi/135320

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1614
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1462
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      53
      1365
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1318
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1275
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe